2021-05-09, 11:48
Medlem
smokeonthewaters avatar
Kan mordvapnet ha varit något som LW hade med till platsen? Något som är försvunnet eller om GM lämnade tillbaka det när han var hos henne på morgonen?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-09 kl. 11:58.
Citera
2021-05-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kan mordvapnet ha varit något som LW hade med till platsen? Något som är försvunnet eller om GM lämnade tillbaka det när han var hos henne på morgonen?

Omöjligt är det ju inte.
Citera
2021-05-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Polis eller civilanställd har ingen större betydelse.
SD:s vänner fanns på samma arbetsplats som de utredande poliserna.
Vi känner inte till alla informella kontakter under luncher och kafferaster bland annat.
Det kan finnas informella hierarkier som gör att vissa personers ord väger tungt även om de inte är chefer.Han kan också ha prioritetat andra arbetsuppgifter så att de inte hann med att undersöka LW:s och SD:s datorer.
Eller fanns det någon annan orsak till att det dröjde så länge?
Det är bl a därför en internutredning skulle behövas.
Vem beslutar om att det ska göras en internutredning?
I början vill jag minnas att det fanns pm från åklagaren om vad poliserna skulle göra.
Det handlade om undersökningar som för mig lät som självklart polisarbete.
Varför behövde åklagaren skriva dessa pm?
Brukar åklagare göra det eller brukar polisen själva känna till vad de ska göra?
Det skulle vara mycket intressant att få veta varför de avbröt.
Det största misslyckandet, att inte hitta Lena, sker tidigt.
Även senare finns det rätt många misslyckanden.
Fläckar på kjolen som behövde undersökas igen.
Datorer och elektroniska spår som inte undersöktes i tid.

Minns listan från åklagaren och den var lååång. Jag undrade också först "vilken övernitisk åklagare" men sen tänkte jag att det kanske är så det går till. Men nu när du skriver det så blir jag återigen tveksam.

Åklagaren ska inte behöva skriva ner vartenda moment hon vill att polis och tekniker ska ta itu med. .. Var hon månne orolig att de inte skulle sköta sitt jobb annars? I såfall hade hon ju rätt...
Citera
2021-05-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det som åklagaren anser tyder på förberedelse är bland annat att ta med sig någon form av tillhygge till platsen i kombination med händelserna några dagar innan.

Men det är samtidigt möjligen otillfredsställande att varken åklagaren eller försvararna tycks ha diskuterat en lägre straffskala som du är inne på. Nu är försvarets linje att motiv saknas och då kan det vara besvärligt att i nästa mening ta upp förmildrande omständigheter.

Det faktum att försvaret argumenterar för att "skriken inte hördes" talar också (som en konsekvens av försvarets resonemang) mot ett uppkommet bråk och en längre misshandel och då också emot användning av straffskalan för dråp eller grov misshandel i kombination med vållande till annans död.

Indirekt höjer man då också tröskeln till en fällande dom om mindre allvarliga beskrivningar av brottet tas bort vilket kanske är avsikten.

Förde advokaterna ens ett tydligt resonemang i påföljdsfrågan i händelse att rätten skulle finna deras klient skyldig?

Tycker det är konstigt att advokaterna anser att SD inte har motiv. Hur mycket som helst pekar på att han hade det. (Tycker att Backman låter rätt trött och oengagerad på rösten.)Inte minst alla hot som Lena bevisligen fick ta emot är motiv nog. Endast en annan person har lika stort eller rentav starkare motiv - och det är HD.

Vad skulle hända om SD nu plötsligt skulle skylla mordet på HD (eller någon annan)?
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-09 kl. 12:48.
Citera
2021-05-09, 12:24
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för frågan.
Jag har ingen som helst kunskap om hur skadorna uppkom, inte mer än vad som framkommit av de resultat som rättsläkaren presenterat, dvs upprepat kraftigt våld mot fr f a ansikte och detta våld har skett med hjälp av nån form av tillhygge.

Min privata reflektion är sedan länge klar:
Den som dödade Lena hade inte förberett sig för att ta livet av henne.

Att sen många i tråden väljer att se mordet som planerat, hänger nog ihop med att ett planerat mord uppfattas som betydligt värre än ett uppkommet bråk som efter utdragen misshandel slutar med den andres död. I det här fallet Lena.

Tack själv för svar! Jag delar inte din uppfattning rörande anledningen till att många i tråden ser det som planerat. Min uppfattning är att många tagit till sig rättsläkarens utlåtande och har tilltro till den.

Eftersom din reflektion ger dig ett ej planerat mord skulle det vara intressant att få inblick i hur dina tankar är rörande med vad GM åsamkade Lenas skador. Tänker du att det bara var våld mot Lena utan tillhygge?
Citera
2021-05-09, 12:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Det är en mycket intressant tanke. Bra där! Detta inlägg seglar upp som ett av dina bästa hittills. Fortsätt på den banan.
Citera
2021-05-09, 12:56
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker det är konstigt att advokaterna anser att SD inte har motiv. Hur mycket som helst pekar på att han hade det. Inte minst alla hot som Lena bevisligen fick ta emot. Endast en annan person har lika stort eller rentav starkare motiv - och det är HD.

Vad skulle hända om SD nu plötsligt skulle skylla mordet på HD (eller någon annan)?

Det är advokaternas jobb att smula sönder och minimera allt som åklagaren lägger fram. Om inte så missköter dom sitt jobb. Om SD skulle få för sej att lägga skulden på HD eller någon annan så hamnar vi på ruta ett igen, det ska bevisas att någon annan begick mordet vilket är omöjligt om inte mordvapnet med Ls blod och mördarens DNA dyker upp.
Citera
2021-05-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för frågan.
Jag har ingen som helst kunskap om hur skadorna uppkom, inte mer än vad som framkommit av de resultat som rättsläkaren presenterat, dvs upprepat kraftigt våld mot fr f a ansikte och detta våld har skett med hjälp av nån form av tillhygge.

Min privata reflektion är sedan länge klar:
Den som dödade Lena hade inte förberett sig för att ta livet av henne.

Att sen många i tråden väljer att se mordet som planerat, hänger nog ihop med att ett planerat mord uppfattas som betydligt värre än ett uppkommet bråk som efter utdragen misshandel slutar med den andres död. I det här fallet Lena.

Du får gärna motivera VARFÖR du anser att. mordet inte var planerat.. Jag tror tvärtom att mordet verkligen var planerat. Med tanke på hur omgivningen ser ut var det trots allt kanske den bästa platsen i Lenas och SDs närhet. Bristen på spår av DNA, avsaknaden av Lenas mobtfn och ring och i allmänhet välstädat på platsen (liksom hemma hos SD). Det sanslösa övervåldet talar också för att det inte var någon okänd person för Lena som utförde mordet.

Men som sagt gärna en motivering från dig varför du anser mordet oplanerat. Ditt påstående att många i tråden anser mordet planerat beror nog på att det uppfattas betydligt värre än ett "oplanerat" mord. Rena rama galimatias enligt mig!!
Citera
2021-05-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Steffes bästa gamla dykpolare är chef för tekniska avdelningen i Örebro. Tooony LoveWeeekend Möööörk som har tusen järn i elden. Klarat alla tidigare grova brott han utrett till 110% och är blodbildsexpert, men i det här mordfallet kanske han bara beordrade en husrannsakan och sen delegerade till andra att ta hela ansvaret för undersökningar, analysering och uppföljning av resultat? Kanske han var tjänstledig ett halvår för arbete i sitt privata AB med Happyyy Daaaance och dejtingmatchning Happyyy Loooove Weekends på diskreta platser? För helt vansinnigt att inte kolla datorer och mobiler direkt. Det tog över ett halvår innan Steffes dator kollades och över ett år innan man kollade offrets. Hallååå! Det osar medveten mörkning.

Herregud... Det hade jag seriöst förträngt!
Citera
2021-05-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Herregud... Det hade jag seriöst förträngt!

Trodde att datorer och mobiler var det allra första man plockade med sig. Är fortfarande fundersam över varför man avbröt den första husrannsakan. Det blev typ bara en översyn av huset för att se om Lena fanns där eller ej. Någon halvslarvgrej... Ändå hade man ju misstankar om att SD kanske kunde ha med försvinnandet att göra redan från dag ett.

Var det på åklagare ÅHs order som det avbröts? Eller var det en jouråklagare? Har svårt att tro att ÅH skulle ha gjort det eftersom hon fick fallet på sin lott.
Citera
2021-05-09, 13:57
Medlem
Jag tycker då att mordet verkar vara planerat pga för det första,
hans besök på "gymmet" både den 11:e och den 14:de.

Troligtvis var han där för att bada och rengöra sig inför mordet. Få bort DNA från kroppen?
Ingen har uppmärksammat att han har gymmat så det var nog ett snabbdopp han tog.

Jag tror att första försöket var den 11:e, men då sket det sig pga att Lena valde att gå hem i stället för att ta sig till cachen, som tydligen inte var så utsatt och som hon sen småfixade med när det var ljust ute.
Hans andra försök; han upprepar sitt besök på gymmet den 14de med bad och sen slår han till vid den andra cachen vid planket.
Så det var planerat enligt mig.
Citera
2021-05-09, 13:58
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Trodde att datorer och mobiler var det allra första man plockade med sig. Är fortfarande fundersam över varför man avbröt den första husrannsakan. Det blev typ bara en översyn av huset för att se om Lena fanns där eller ej. Någon halvslarvgrej... Ändå hade man ju misstankar om att SD kanske kunde ha med försvinnandet att göra redan från dag ett.

Var det på åklagare ÅHs order som det avbröts? Eller var det en jouråklagare? Har svårt att tro att ÅH skulle ha gjort det eftersom hon fick fallet på sin lott.

Det var en jouråklagare som avbröt husrannsakan. Jävla klåpare till åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in