2021-05-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Överklagade inte åklagaren också?

Ja, det stämmer så just i det här fallet hade det inte gjort någon skillnad om hon hade låtit bli.
Citera
2021-05-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Ja, det stämmer så just i det här fallet hade det inte gjort någon skillnad om hon hade låtit bli.
Stopp lite!
Åklagaren gjorde ett s k anslutningsöverklagande, dvs han väntade tills Jennie hade överklagat.
Jag tror inte han hade överklagat om Jennie låtit bli.
Citera
2021-05-07, 16:36
Medlem
Reformatio in pejus gäller! Om bara Jennie hade överklagat hade straffet inte kunnat skärpas.
Citera
2021-05-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Stopp lite!
Åklagaren gjorde ett s k anslutningsöverklagande, dvs han väntade tills Jennie hade överklagat.
Jag tror inte han hade överklagat om Jennie låtit bli.

Det har jag i så fall missat. Jag har följt detta men inte så jättenoga.

Det jag såg, när domen i tingsrätten hade fallit, var att han (alltså åklagaren) övervägde saken. Jag tog för givet att han ville få igenom sitt yrkande på livstid och överklagade av den anledningen. Jag är inte jurist så exakt hur detta fungerar känner jag inte till.
Senast redigerad av fsck 2021-05-07 kl. 16:42.
Citera
2021-05-07, 22:40
Medlem
UT64s avatar
Intressant att hon skickade in sig själv på livstid genom sin överklagan. Jennie Olsson är tydligen en spelare enligt förundersökningen, och en dålig sådan också, då hon inte kunde förutse en hårdare dom.

I alla fall ett bättre slut för denna ruggiga lesbian och mördare.
Citera
2021-05-07, 22:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Intressant att hon skickade in sig själv på livstid genom sin överklagan. Jennie Olsson är tydligen en spelare enligt förundersökningen, och en dålig sådan också, då hon inte kunde förutse en hårdare dom.

I alla fall ett bättre slut för denna ruggiga lesbian och mördare.
Hon är väl ute om 20 år igen? Tycker att ett livstids straff ska vara det tills man bärs ut i en låda.
Citera
2021-05-08, 10:18
Medlem
Är det någon som vet om det går att ta reda på vilket fängelse J.O sitter/flyttas till?
Citera
2021-05-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tackafan
Den personliga assistenten och tidigare S-politikern Jennie Olsson, 42, döms på fredagen till livstids fängelse av hovrätten för att ha sin kollega hemma hos en brukare.

Hovrätten skärper straffet från 18 år och slår fast att motivet bakom mordet var att få ut pengar från brukarens kontokort.

https://www.expressen.se/gt/krim/jen...brukarens-hem/

Ett mycket rättvist straff.
Utmärkt. 18 år för överlagt mord borde inte ens TR beslutat om. Hon är inte en 18- åring där hjärnan inte växt klart och några förmildtande omständigheter finns inte.

Bra Hovrätten! Nu hoppas vi att HR undanröjer frikännandet i mordet på L*ena W*esström och beslutar om en livstidsdom som straffpåföljd.
Citera
2021-05-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Utmärkt. 18 år för överlagt mord borde inte ens TR beslutat om. Hon är inte en 18- åring där hjärnan inte växt klart och några förmildtande omständigheter finns inte.

Bra Hovrätten! Nu hoppas vi att HR undanröjer frikännandet i mordet på L*ena W*esström och beslutar om en livstidsdom som straffpåföljd.

Domen är helt rätt! :-) Dock har inte Hovrätten sagt att detta var ett överlagt mord:

"När det gäller frågan om J.O uppsåt gör hovrätten följande överväganden. Det står klart att J.O åkte till H.F lägenhet med det direkta syftet att komma åt hennes telefon och plånbok för att få tillgång till hennes pengar. Klart är också att hon då visste att en av H.F assistenter skulle vara vaken i lägenheten. Hon måste alltså ha haft med i beräkningen att den personen i någon utsträckning skulle stå i vägen för hennes plan. Det har däremot inte kommit fram någonting som talar för att hon, när hon begav sig till lägenheten, hade planerat att döda den personen. Inget annat är därför visat än att hon dödade E.F utan att ha planerat detta någon längre stund i förväg. Det skulle kunna tala mot att hon agerade med direkt avsikt att beröva honom livet.

Inte desto mindre angrep J.O E.F med upprepat och kraftigt knivvåld, som riktades främst mot hans hals och överkropp, och som inleddes när han satt på en köksstol med ryggen mot J.O. Våldsutövning var sådan att det inte kan ha funnits något tvivel hos J.O om att angreppet skulle få dödlig utgång. Hovrätten är därmed övertygad om att J.O avsåg att åstadkomma den dödliga utgången och att hon följaktligen dödade E.F med avsiktsuppsåt. Brottet ska rubriceras som mord. Därmed ska tingsrättens dom fastställas i den delen".
Citera
2021-05-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Domen är helt rätt! :-) Dock har inte Hovrätten sagt att detta var ett överlagt mord:

"När det gäller frågan om J.O uppsåt gör hovrätten följande överväganden. Det står klart att J.O åkte till H.F lägenhet med det direkta syftet att komma åt hennes telefon och plånbok för att få tillgång till hennes pengar. Klart är också att hon då visste att en av H.F assistenter skulle vara vaken i lägenheten. Hon måste alltså ha haft med i beräkningen att den personen i någon utsträckning skulle stå i vägen för hennes plan. Det har däremot inte kommit fram någonting som talar för att hon, när hon begav sig till lägenheten, hade planerat att döda den personen. Inget annat är därför visat än att hon dödade E.F utan att ha planerat detta någon längre stund i förväg. Det skulle kunna tala mot att hon agerade med direkt avsikt att beröva honom livet.

Inte desto mindre angrep J.O E.F med upprepat och kraftigt knivvåld, som riktades främst mot hans hals och överkropp, och som inleddes när han satt på en köksstol med ryggen mot J.O. Våldsutövning var sådan att det inte kan ha funnits något tvivel hos J.O om att angreppet skulle få dödlig utgång. Hovrätten är därmed övertygad om att J.O avsåg att åstadkomma den dödliga utgången och att hon följaktligen dödade E.F med avsiktsuppsåt. Brottet ska rubriceras som mord. Därmed ska tingsrättens dom fastställas i den delen".
Nej, de använde inte ordet överlagt. Det var jag som gjorde. Huvudsaken är att det var med uppsåt att döda och att straffet blir därefter.
Citera
2021-05-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, de använde inte ordet överlagt. Det var jag som gjorde. Huvudsaken är att det var med uppsåt att döda och att straffet blir därefter.
Har nämnt det tidigare att jag tror inte det var ett planerat mord. Inte heller att det var riktat speciellt mot BO utan han råkade bara vara den som stod i vägen för henne. Gissar att han upptäckt och ifrågasatt vad som pågick, avbröt henne och trodde saken var ur världen och gick och satte sig i köket. Kanske också fällt någon kommentar om henne som person som hon inte uppskattade då rann sinnet över på henne och hon gick bärsärk med kniven. Men naturligtvis borde hon fattat vad konsekvenserna kan bli om man börjar hugga någon i halsen.

Hon har utan tvekan förtjänat sin dom, går ju inte att ha folk utan någon som helst självkontroll gående lösa i samhället.

Men. Jag har fortfarande, som jag också tidigare nämnt, mycket svårt att se att detta skulle vara värre än det Tishko, 18 år i HR, utsatte Wilma för. Hot och kontroll under mycket lång tid. Hot om dödligt våld. Och, som jag hört senare, att han vid någon diskussion med deras kompisar gjort klart att en kvinna som skämde ut sin man förtjänade döden. Därför kunde man inte avsluta förhållande hur som helst utan hållhakar eftersom hon då skulle kunna sprida rykte om honom efter de avslutat förhållandet.

Hade varit okej om även han fått livstid men nu haltar det tillräckligt för jag skall tycka att skillnaden mellan att bli dömd till livstid eller 18 år verkar vara som ett lotteri.
Citera
2021-05-08, 18:20
Medlem
Vi hade fått höra det enormt mycket om hon hade varit SD. SVT hade ställt Jimmie mot väggen och frågat om detta är ok.

Jävla pk media alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in