Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Nej, de använde inte ordet överlagt. Det var jag som gjorde. Huvudsaken är att det var med uppsåt att döda och att straffet blir därefter.
Har nämnt det tidigare att jag tror inte det var ett planerat mord. Inte heller att det var riktat speciellt mot BO utan han råkade bara vara den som stod i vägen för henne. Gissar att han upptäckt och ifrågasatt vad som pågick, avbröt henne och trodde saken var ur världen och gick och satte sig i köket. Kanske också fällt någon kommentar om henne som person som hon inte uppskattade då rann sinnet över på henne och hon gick bärsärk med kniven. Men naturligtvis borde hon fattat vad konsekvenserna kan bli om man börjar hugga någon i halsen.
Hon har utan tvekan förtjänat sin dom, går ju inte att ha folk utan någon som helst självkontroll gående lösa i samhället.
Men. Jag har fortfarande, som jag också tidigare nämnt, mycket svårt att se att detta skulle vara värre än det Tishko, 18 år i HR, utsatte Wilma för. Hot och kontroll under mycket lång tid. Hot om dödligt våld. Och, som jag hört senare, att han vid någon diskussion med deras kompisar gjort klart att en kvinna som skämde ut sin man förtjänade döden. Därför kunde man inte avsluta förhållande hur som helst utan hållhakar eftersom hon då skulle kunna sprida rykte om honom efter de avslutat förhållandet.
Hade varit okej om även han fått livstid men nu haltar det tillräckligt för jag skall tycka att skillnaden mellan att bli dömd till livstid eller 18 år verkar vara som ett lotteri.