2021-05-08, 21:25
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Yes, så finns ni, som vill hålla spekulationerna igång i tid och evighet.

Finns trådar för konspirationsteorier. Fortsätt där vettja.

God helg
Vadå? Hon är ju vit?!
Citera
2021-05-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, de använde inte ordet överlagt. Det var jag som gjorde. Huvudsaken är att det var med uppsåt att döda och att straffet blir därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Har nämnt det tidigare att jag tror inte det var ett planerat mord. Inte heller att det var riktat speciellt mot BO utan han råkade bara vara den som stod i vägen för henne. Gissar att han upptäckt och ifrågasatt vad som pågick, avbröt henne och trodde saken var ur världen och gick och satte sig i köket. Kanske också fällt någon kommentar om henne som person som hon inte uppskattade då rann sinnet över på henne och hon gick bärsärk med kniven. Men naturligtvis borde hon fattat vad konsekvenserna kan bli om man börjar hugga någon i halsen.

Hon har utan tvekan förtjänat sin dom, går ju inte att ha folk utan någon som helst självkontroll gående lösa i samhället.

Men. Jag har fortfarande, som jag också tidigare nämnt, mycket svårt att se att detta skulle vara värre än det Tishko, 18 år i HR, utsatte Wilma för. Hot och kontroll under mycket lång tid. Hot om dödligt våld. Och, som jag hört senare, att han vid någon diskussion med deras kompisar gjort klart att en kvinna som skämde ut sin man förtjänade döden. Därför kunde man inte avsluta förhållande hur som helst utan hållhakar eftersom hon då skulle kunna sprida rykte om honom efter de avslutat förhållandet.

Hade varit okej om även han fått livstid men nu haltar det tillräckligt för jag skall tycka att skillnaden mellan att bli dömd till livstid eller 18 år verkar vara som ett lotteri.
Det först fetade:
Kontot du vänder dig till har en märklig fäbless att se snart sagt vartenda mord i Sverige som planerat, gärna som "i detalj minutiöst planerat". En sorts hung up.

Det andra fetade:
Visst borde Tishko dömts till livstid, ingen tvekan om det vad gäller allmän rätts- och påföljdsuppfattning men nu var väl orsaken till att han klarade sig med 18 år att nån dödsorsak rörande stackars Wilma ej gick att fastställa? Eller var det inte så HR resonerade?

OnT: Bra att JO nu blivit omhändertagen för en väldigt lång tid framöver. Det är väl det enda positiva i detta sorgliga ärende?
JO har lämnat oerhört mycket sorg, ilska och förtvivlan efter sig, inte minst då för Eriks familj och naturligtvis även hos sin egen.
Senast redigerad av Carinah78 2021-05-09 kl. 09:34.
Citera
2021-05-10, 10:09
Medlem
SmygarBerits avatar
någon som har hovrättsdomen? upptäckte detta fall när jag av en slump börja lyssna på hennes förhör på primecrime. fattar inte hur hon trodde att hon skulle komma undan med detta? otroligt korkat.
Citera
2021-05-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Har nämnt det tidigare att jag tror inte det var ett planerat mord. Inte heller att det var riktat speciellt mot BO utan han råkade bara vara den som stod i vägen för henne. Gissar att han upptäckt och ifrågasatt vad som pågick, avbröt henne och trodde saken var ur världen och gick och satte sig i köket. Kanske också fällt någon kommentar om henne som person som hon inte uppskattade då rann sinnet över på henne och hon gick bärsärk med kniven. Men naturligtvis borde hon fattat vad konsekvenserna kan bli om man börjar hugga någon i halsen.

Hon har utan tvekan förtjänat sin dom, går ju inte att ha folk utan någon som helst självkontroll gående lösa i samhället.

Men. Jag har fortfarande, som jag också tidigare nämnt, mycket svårt att se att detta skulle vara värre än det Tishko, 18 år i HR, utsatte Wilma för. Hot och kontroll under mycket lång tid. Hot om dödligt våld. Och, som jag hört senare, att han vid någon diskussion med deras kompisar gjort klart att en kvinna som skämde ut sin man förtjänade döden. Därför kunde man inte avsluta förhållande hur som helst utan hållhakar eftersom hon då skulle kunna sprida rykte om honom efter de avslutat förhållandet.

Hade varit okej om även han fått livstid men nu haltar det tillräckligt för jag skall tycka att skillnaden mellan att bli dömd till livstid eller 18 år verkar vara som ett lotteri.

Du är sanslös! Jag har ju förklarat skillnaderna mellan detta fall och Wilma-fallet i väldigt långa, detaljerade och juridiskt förklarande inlägg. Men ändå fortsätter du att säga att emot!?? Faktan i dessa två mål finns ju i mina svar till dig. Det är bara att läsa igen, varsågod!

Du verkar heller inte särskilt insatt i detta fallet, vilket känns som en absolut förutsättning om man skall prata strafflängd och jämföra med andra fall!
Någon stöld har nämligen aldrig "upptäckts", offret har aldrig "konfronterat" eller "försökt stoppa" gärningsmannen. De båda har aldrig ens samtalat med varandra vid händelsen. Skospår, blod och utan skadorna på offret talar entydigt för att J.O överraskat offret, genom att gå in genom altandörren och attackera offret, som satt på en stol med ryggen mot altandörren, med kniv bakifrån (hals och bröstkorg). Detta har både Tingsrätten och Hovrätten fastslagit. Själva stölden har med andra ord skett när offret varit död alt. kämpat för sitt liv.
Citera
2021-05-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det först fetade:
Kontot du vänder dig till har en märklig fäbless att se snart sagt vartenda mord i Sverige som planerat, gärna som "i detalj minutiöst planerat". En sorts hung up.

Det andra fetade:
Visst borde Tishko dömts till livstid, ingen tvekan om det vad gäller allmän rätts- och påföljdsuppfattning men nu var väl orsaken till att han klarade sig med 18 år att nån dödsorsak rörande stackars Wilma ej gick att fastställa? Eller var det inte så HR resonerade?

OnT: Bra att JO nu blivit omhändertagen för en väldigt lång tid framöver. Det är väl det enda positiva i detta sorgliga ärende?
JO har lämnat oerhört mycket sorg, ilska och förtvivlan efter sig, inte minst då för Eriks familj och naturligtvis även hos sin egen.

Finns det nån möjlighet för henne att jobba med sitt spelmissbruk när hon ändå sitter inne? Finns några slags "program" för rehabilitering, typ? Känns ju som hon har en del att jobba på.
Citera
2021-05-10, 11:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Finns det nån möjlighet för henne att jobba med sitt spelmissbruk när hon ändå sitter inne? Finns några slags "program" för rehabilitering, typ? Känns ju som hon har en del att jobba på.
Javisst, hon har inte möjlighet att spela bort pengar, under ett antal år.
Citera
2021-05-11, 13:35
Medlem
Läst FUP:en nu men det finns ingen brottsplatsundersökning med där. Någon som sitter på den?
Citera
2021-05-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag sökte på 'kriminalvården spelmissbruk' och det jag där fann gav inte skäl för nån dröm om att JO skall bli rehabiliterad.
Som jag läste kunde man erbjudas 4 seanser ā 90 min individuellt.
Vet inte om detta bara gällde för dömda som befinner sig inom Frivårdens räjonger.

Spekulation:
Kanhända att JO kommer att finna sig så väl tillrätta på Hinseberg/Ystad med andra anstalter så småningom, att hon inte kommer känna nåt större behov att bli utsläppt. Tänker på att det väl spelas rätt mycket fotboil på anstalterna. Hon gillar fotboll.

Eftersom JO föredrar kvinnor framför män, finns det ju dessutom stora möjligheter till kontakt under vistelsen på anstalterna.
Nåt intresse av att göra rätt för sig har hon ju inte heller visat (nekar till brott), så att komma ut och träffa fordringsägare har hon knappast nån lust till.
Citera
2021-05-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag sökte på 'kriminalvården spelmissbruk' och det jag där fann gav inte skäl för nån dröm om att JO skall bli rehabiliterad.
Som jag läste kunde man erbjudas 4 seanser ā 90 min individuellt.
Vet inte om detta bara gällde för dömda som befinner sig inom Frivårdens räjonger.

Spekulation:
Kanhända att JO kommer att finna sig så väl tillrätta på Hinseberg/Ystad med andra anstalter så småningom, att hon inte kommer känna nåt större behov att bli utsläppt. Tänker på att det väl spelas rätt mycket fotboil på anstalterna. Hon gillar fotboll.

Eftersom JO föredrar kvinnor framför män, finns det ju dessutom stora möjligheter till kontakt under vistelsen på anstalterna.
Nåt intresse av att göra rätt för sig har hon ju inte heller visat (nekar till brott), så att komma ut och träffa fordringsägare har hon knappast nån lust till.

Ok, ok... Man kunde ju tänka sig att det i hennes fall borde vara nåt att reda upp eftersom speldjävulen i henne i slutänden ledde till mord. Innan dess bedrägerier.

Jag kan ha fel, men det känns som att vissa människor bär runt på en "missbrukar-gen" men att det är lite slumpen som avgör vilka kickar som känns bäst vare sig det är sex, droger, shopping, spel, mat eller akohol osv. Och dessa människor får nog hålla tyglarna korta hela livet för att undvika att skiten skenar i väg rätt ner i tragedin.
Citera
2021-05-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
någon som har hovrättsdomen? upptäckte detta fall när jag av en slump börja lyssna på hennes förhör på primecrime. fattar inte hur hon trodde att hon skulle komma undan med detta? otroligt korkat.

Lyssnar på den nu, brukaren var tydligen JO:s Kusin!
Vilken jävla soppa

Hoppas socialdemokraterna är stolta nu.

https://m.youtube.com/watch?v=FlQSa6-3DKA
(Ljudfel i början av klippet)
Citera
2021-05-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Lyssnar på den nu, brukaren var tydligen JO:s Kusin!
Vilken jävla soppa

Hoppas socialdemokraterna är stolta nu.

https://m.youtube.com/watch?v=FlQSa6-3DKA
(Ljudfel i början av klippet)
Tack för länken.
Jag undrar hur f*n kunde arbetsledaren anställa en missbrukare till jobbet ?
Hon berättar på rätten att hon och Jennie varit kompisar länge och att hon känner väl henne.
Alltså den här verksamheten med personlig assistant är rutten överallt.
Folk anställer sina kompisar och bekanta till arbetet och det är brukaren som blir drabbad till sist.
Om det kommer en schysst kille som har ett par mindre anmärkningar på sin register då blir det direkt nej till anställningen. Här har de anställt en välkänt missbrukare till jobbet som är farlig både för brukaren och arbetskollegorna.
Vad gör facket här? ingenting som vanligt.
Den här arbetsledaren behöver åtalas för tjänstefel till att börja med.
Citera
2021-05-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tack för länken.
Jag undrar hur f*n kunde arbetsledaren anställa en missbrukare till jobbet ?
Hon berättar på rätten att hon och Jennie varit kompisar länge och att hon känner väl henne.
Alltså den här verksamheten med personlig assistant är rutten överallt.
Folk anställer sina kompisar och bekanta till arbetet och det är brukaren som blir drabbad till sist.
Om det kommer en schysst kille som har ett par mindre anmärkningar på sin register då blir det direkt nej till anställningen. Här har de anställt en välkänt missbrukare till jobbet som är farlig både för brukaren och arbetskollegorna.
Vad gör facket här? ingenting som vanligt.
Den här arbetsledaren behöver åtalas för tjänstefel till att börja med.

Håller med

Och kandidat för socialdemokraterna var hon också (förmodligen för att hon är läsb)
Samt ekonomiansvarig för en fotbollsklubb (förmodligen av samma anledning)
Minsta snatteri ger avslag på jobb för övriga, men en känd spelmissbrukare som stulit sin egen systers kassaskåp blir anställd endast för att hen slickar f*tta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in