Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Det är naturligtvis alldeles sant det du skriver, givet de förutsättningar du anger.
Min invändning mot planering, den baseras (vilket jag tjatat om) på att om man ämnar döda någon, då låter man inte offret få möjlighet att skrika under flera minuter!
Att många i tråden driver "planeringsspåret" lär hänga ihop med den där generella demoniseringsagendan som pågår här i tråden gällande SD.
Om dödandet skett helt oplanerat efter ett uppflammande bråk och, som det heter "i hastigt mod" (även om själva dödandet i tid varit utdraget), då vore SD inte lika "hemsk" som om han planerat att döda Lena.
Bortom din förfasan om demonisering av SD och att du låter som en trotsig 10-åring så är fetat ett helt weird argument.
Du måtte väl begripa att SD kan ha tänkt sig en fullträff i kraniet som ska tysta ner henne omgående?
Vilket väl vore ett en högt prioriterad målsättning om han ska mörda.
Dvs snabbt inkapacitera och mata in resten av slagen.
Som jag redan skrivit - Övning ger perfektion.
Varav jag skriver igen oavsett vad du tycker eller inte.
För att du verkar rätt skev i ditt resonemang
Även den finslipade och kallblodiga BTK, som hade sitt seriemördande som ett projekt, beklagade sig att hans debut var betydligt besvärligare än han förutsett.
Han svettades som en gris, offren krånglade och de dog inte så fort som han tänkt sig.
Han fick ju ont i händerna av att strypa dem och de låg inte still...
Jävla offer att försöka överleva...
Det uppstod även omständigheter IRL vid andra mord som han inte förutsett - Rader är gravt narcissistisk och överskattar sig själv.
Hans bevingade ord inom kriminologi är att fantasin överträffar verkligheten.
Där var hans mordscenarion perfekta - en planering (förutom sadistisk njutning) som han visualiserat och ältat likt ett manus till nåt han tyckte han nått perfektion.
Här spelar således flera faktorer in och allt går inte att förutse.
En del har mer korkat konsekvenstänk än normala, är risktagare av olika orsak - vilket påverkar val av BP.