Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vilken uppvärmning hade du varit bekväm med, utan att kalla det för en "kris"?
Det handlar inte om min bekvämlighet, jag kan trivas väldigt bra med värmeböljor, som många andra.
Men nu har vi en global medeltemperatur som är betydligt högre än den varit på flera tusen år. Jag tror inte du förstår hur beroende vi faktiskt är av ett hyfsat stabilt klimat. Det beror på att du är van vid just det. Men i många länder är följderna redan katastrofala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vädret har alltid varit stökigt. Långvariga torkor har alltid funnits, likaså årliga bränder.
Ja, vi är vana vid väderväxlingar och även extrema väder ibland. Men data visar att de extrema vädren har blivit fler och värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Stigande hav tror jag inte är ett problem någonstans i världen?
Jo, det är stora problem på en del håll. USAs södra kust t ex eroderas. På östkusten har man fått salt i odlingsmark nära havet. Många kuster eroderas, låglänta öar hotas att dränkas helt och hållet. Delar av Skåne och Blekinge är på väg att dränkas av havet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Avger inte haven mer koldioxid vid varmare temperaturer?
Hittills har haven tagit upp enorma mängder av koldioxidöverskottet, men det kommer troligen att avta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag är ganska säker på att det inte är en bondskurksliknande oljemiljardär som är orsaken till vårt tvivel till denna "klimatkris" - mer handlar det nog om att tokstollar går runt och leker domedagsprofeter, helt i onödan. Min åsikt, i alla fall.
Vi vet faktiskt att fossilindustrin har lagt miljarder på att utså tvivel, det är dokumenterat, det är inget påhitt. Regeringar var på väg att ta itu med utsläppen för 20-30 år sedan, men lobbyister satte stopp för det.