Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej. Är havens sjunkande pH-värde utöver det normala?
Det normala i haven är att pH är konstant.
Citera
2021-05-08, 09:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag kan minnas en värmebölja under hela mitt vuxna liv. Är det skäl nog att säga vi befinner oss i en klimatkris? Ge mig ett exempel på ett land där följderna av en ökad medeltemperatur är "katastrofala"?

Medeltemperaturen har ökat typ 0,8 grader över 140 år eller något? Vad hade varit inom "normen" för dig? 0,6? Förstår du lite varför någon kan ifrågasätta nissar som går runt och skriker "kris"?

Att kuster eroderas är väl ingenting märkvärdigt?

Du tror inte din åsikt är påverkad av diverse lobbyister?

Här kan du läsa om konsekvenserna av uppvärmningen:

Klimatförändringarnas konsekvenser - Världsnaturfonden WWF

https://www.wwf.se/klimat/konsekvenser/

En översiktlig illustration:

https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2019/01/klimatscenarier-klimatet-och-framtiden-2018.pdf
Senast redigerad av humanlife 2021-05-08 kl. 09:50.
Citera
2021-05-09, 08:55
Medlem
humanlifes avatar
Här är en mer detaljerad karta över de extrema väder som varit i världen på senare år. Sammanställd utifrån 350 peer-reviewed forskningsrapporter. Viktig info!
Följ instruktionerna, så får man veta mer.

Mapped: How climate change affects extreme weather around the world

Scientists have published more than 350 peer-reviewed studies looking at weather extremes around the world, from heatwaves in Sweden and droughts in South Africa to flooding in Bangladesh and hurricanes in the Caribbean. The result is mounting evidence that human activity is raising the risk of some types of extreme weather, especially those linked to heat.

70% of the 405 extreme weather events and trends included in the map were found to be made more likely or more severe by human-caused climate change.

Mapped: How climate change affects extreme weather around the world (carbonbrief.org)
Citera
2021-05-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här kan du läsa om konsekvenserna av uppvärmningen:

Klimatförändringarnas konsekvenser - Världsnaturfonden WWF
Den där texten stödjer sig på ipcc och jag vet inte vilken tillit man kan ha till deras vetenskapliga förmåga och integritet. Hur svårt är det att falsifiera/motbevisa katastrof-scenarierna som målas upp? Har någon ens försökt? Vad vi vet säkert är att de klimatförändringar som skett i historien har varit långt mer dramatiska än vad vi nu förväntas ske pga CO2 utsläpp. Havsnivån har stigit 140 meter sedan förra istidens slut, och nu beskrivs ytterligare 2 meter som en katastrof. Och det kanske det är, men inte värre än vad som hänt tidigare. För ca 6-8 tusen år sedan gick uppvärmningen/avsmältningen mycket snabbare än vad vi nu ser.
Citera
2021-05-09, 10:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Den där texten stödjer sig på ipcc och jag vet inte vilken tillit man kan ha till deras vetenskapliga förmåga och integritet. Hur svårt är det att falsifiera/motbevisa katastrof-scenarierna som målas upp? Har någon ens försökt? Vad vi vet säkert är att de klimatförändringar som skett i historien har varit långt mer dramatiska än vad vi nu förväntas ske pga CO2 utsläpp. Havsnivån har stigit 140 meter sedan förra istidens slut, och nu beskrivs ytterligare 2 meter som en katastrof. Och det kanske det är, men inte värre än vad som hänt tidigare. För ca 6-8 tusen år sedan gick uppvärmningen/avsmältningen mycket snabbare än vad vi nu ser.
Varför skulle man inte ha tillit till den samlade klimatforskningen och IPCC? Du har nog lyssnat på kritikerna för mycket, de som sprider fossilindustrins tvivel och förtal mot klimatforskningen.

Lite lustigt att du frågar om någon ens har försökt!!!! För det är ju just vad många har, men de har inte lyckats, de har haft fel i sina påståenden. Medan klimatforskarna hittar allt fler bevis och tecken på att det blir varmare, det går t o m fortare än de tidigare trodde och konsekvenserna är redan allvarliga på många håll.

Klimatet förändras av naturliga orsaker, men nu är det vi människor som ändrar klimatet och det går snabbt. Vi har haft ett stabilt klimat i flera tusen år, vi har förvisso haft regional istid och regional värmeperiod, men den globala uppvärmningen som vi nu har är unik på flera tusen år.

Det stabila klimatet har gjort det möjligt att odla grödor, det gjorde det möjligt för oss att bli bofasta, bygga hus och vägar och en massa annat.
Citera
2021-05-09, 11:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Vilken historia?
Vad syftar du på när du skriver "klimatförändringar som skett i historien"?
– Planetens historia?
– Mänsklighetens historia?
– Perioden efter yngre stenåldern?
– Den tid som vi har haft något som liknar civilisation, dvs. ungefär de senaste ca 10000 åren?

Innan det fanns civlilisation var det enklare att flytta när havsnivån ändrades. Att flytta t.ex. Miami, Guangzhou, New York-Newark, Calcutta och Shanghai om havsnivån stiger tillräckligt mycket är inte så enkelt. Kanske kan vallar anläggas?

https://climate-adapt.eea.europa.eu/metadata/publications/ranking-of-the-worlds-cities-to-coastal-flooding/11240357

Rekordsnabb uppvärmning
Från vad vi känner till har vi inte haft någon uppvärmning som gått så snabbt som det vi upplevt dom senaste dryga 40 åren. Nu stiger den globala medeltemperaturen med ca 0,2°C per årtionde.
Under den stora och snabba uppvärmningen som pågick från för ungefär 17000 år sedan till för ca 11000 år sedan så steg den globala medeltemperaturen med ca 7°C. Under ca 6000 år. Dvs. med ca 0,012°C per årtionde. Nu stiger den globala medeltemperaturen ungefär 17 gånger snabbare.

Citera
2021-05-09, 13:18
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte ha tillit till den samlade klimatforskningen och IPCC? Du har nog lyssnat på kritikerna för mycket, de som sprider fossilindustrins tvivel och förtal mot klimatforskningen.

Lite lustigt att du frågar om någon ens har försökt!!!! För det är ju just vad många har, men de har inte lyckats, de har haft fel i sina påståenden. Medan klimatforskarna hittar allt fler bevis och tecken på att det blir varmare, det går t o m fortare än de tidigare trodde och konsekvenserna är redan allvarliga på många håll.

Klimatet förändras av naturliga orsaker, men nu är det vi människor som ändrar klimatet och det går snabbt. Vi har haft ett stabilt klimat i flera tusen år, vi har förvisso haft regional istid och regional värmeperiod, men den globala uppvärmningen som vi nu har är unik på flera tusen år.

Det stabila klimatet har gjort det möjligt att odla grödor, det gjorde det möjligt för oss att bli bofasta, bygga hus och vägar och en massa annat.
När jag frågar mig om någon försökt falsifiera forskningen bakom "katastrofscenarierna" så menar jag just "katastrofscenarierna" och inte global uppvärminng som sådant. Har sådana försök gjorts? För så lite som 20-30 år sedan, så gjordes prognoser som att glaciärer skulle vara borta idag, men som fortfarande finns kvar; att arktis skulle varit isfritt om sommaren år 2020 etc. Redan där har vi exempel på "forskning" som visat sig felaktig.
Citera
2021-05-09, 14:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
När jag frågar mig om någon försökt falsifiera forskningen bakom "katastrofscenarierna" så menar jag just "katastrofscenarierna" och inte global uppvärminng som sådant. Har sådana försök gjorts? För så lite som 20-30 år sedan, så gjordes prognoser som att glaciärer skulle vara borta idag, men som fortfarande finns kvar; att arktis skulle varit isfritt om sommaren år 2020 etc. Redan där har vi exempel på "forskning" som visat sig felaktig.
Ännu fler har försäkrat oss om att uppvärmningen inte alls är farlig.
Citera
2021-05-09, 14:13
Medlem
Citat:

Det är ju modellerna som ligger till grund för prognoserna som är osäkra. Mindre idag än förr men fortfarande.

Talar man seriöst i dessa termerna måste man tala om sannolikhet och det du citerar är rimligen ett worst case scenario med låg sannolikhet redan då.

Detta blir sedan click baits i pressen med en sensationell rubrik.
Citera
2021-05-10, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju modellerna som ligger till grund för prognoserna som är osäkra. Mindre idag än förr men fortfarande.

Talar man seriöst i dessa termerna måste man tala om sannolikhet och det du citerar är rimligen ett worst case scenario med låg sannolikhet redan då.

Detta blir sedan click baits i pressen med en sensationell rubrik.

Precis, man glömmer bort att det är worst case scenarios som kommit fram i datorsimulerade modeller och försöker få fram att det absolut värsta är den obönhörliga Sanningen. Medges att jämförelsen haltar, men tänk på matematikprofessor Tom Brittons haveri med Corona-kalkyler - eller FMVs tre scenarier inför hösten 2020 som alla gick åt skogen. Vad som står klart är att även tidigare klimatprognoser ofta har slagit fel.

Vad jag förstår har moln på låg höjd en värmande effekt och moln på hög höjd en kylande (eller om det är vice versa).

Vet inte om det är sant, men en påläst vän till mig påstår att moln inte tas med i datormodellerna pga svårigheterna (omöjligheterna) att förutse dem. Snygga prognoser i så fall, där man helt enkelt rensar bort viktiga variabler.

Men kvällspressen hänger förstås på. Älskar braskande rubriker (och få saker gör sig så bra på bild som skogsbränder eller översvämningar). Varpå klent begåvade individer automatiskt gör kopplingen att de måste förstås bero på mänskliga CO2-utsläpp. (De tar också för givet att fenomenen har ökat och orkar inte läsa statistik.) JÄVLAR VI HAR BARA TIO ÅR PÅ OSS ATT RÄDDA PLANETEN!!!!!!!!!
Citera
2021-05-10, 08:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Precis, man glömmer bort att det är worst case scenarios som kommit fram i datorsimulerade modeller och försöker få fram att det absolut värsta är den obönhörliga Sanningen. Medges att jämförelsen haltar, men tänk på matematikprofessor Tom Brittons haveri med Corona-kalkyler - eller FMVs tre scenarier inför hösten 2020 som alla gick åt skogen. Vad som står klart är att även tidigare klimatprognoser ofta har slagit fel.

Vad jag förstår har moln på låg höjd en värmande effekt och moln på hög höjd en kylande (eller om det är vice versa).

Vet inte om det är sant, men en påläst vän till mig påstår att moln inte tas med i datormodellerna pga svårigheterna (omöjligheterna) att förutse dem. Snygga prognoser i så fall, där man helt enkelt rensar bort viktiga variabler.

Men kvällspressen hänger förstås på. Älskar braskande rubriker (och få saker gör sig så bra på bild som skogsbränder eller översvämningar). Varpå klent begåvade individer automatiskt gör kopplingen att de måste förstås bero på mänskliga CO2-utsläpp. (De tar också för givet att fenomenen har ökat och orkar inte läsa statistik.) JÄVLAR VI HAR BARA TIO ÅR PÅ OSS ATT RÄDDA PLANETEN!!!!!!!!!
Därför är det bättre att lyssna på vetenskapen.
Citera
2021-05-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Innan det fanns civlilisation var det enklare att flytta när havsnivån ändrades. Att flytta t.ex. Miami, Guangzhou, New York-Newark, Calcutta och Shanghai om havsnivån stiger tillräckligt mycket är inte så enkelt. Kanske kan vallar anläggas?

Så du medger att havsnivån har ändrats förr genom tiderna, och lär fortsätta göra det. Även om de mest alarmistiska beräkningarna inte tycks ha varit mycket att hänga i granen.

”Felet” är kanske att man anlägger megastäder vid kusten, precis som att man generellt älskar att bygga nära vattnet. Se t.ex Al Gores och Obamas lyxvillor. Man glömmer bort den naturliga erosionen och andra fenomen. Sen tittar man på TV, läser Aftonbladet och tror att man har hela bilden klar för sig: Afrikas kuster krymper. Det bara måste ju bero på Västvärldens shoppingvanor och bilresor.

Etablissemanget älskar nyttiga idioter som sväljer minsta lilla propaganda. Hur var det nu med Miljöpartiet och säldöden ..?

Citat:
Ännu fler har försäkrat oss om att uppvärmningen inte alls är farlig.

Och allesamman är köpta av oljebolagen, eller?

Medan Rockström, Pär Holmberg m.fl jobbar ideellt. För att inte tala om politiskt styrda IPCC.

Håller du också med om att en världsdiktatur krävs för att ”rädda klimatet”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in