2021-05-07, 02:52
Medlem
Magstark information bland alldeles för många stämningsklipp men inget förvånande. Samma sak med Montessori, de bara förstärker ADHD och eftersläntran. Men det är lite svårt att ställa kommunala skolan som någon förebild I jämförelse. Hur många barn behöver inte gömma sig, tar så småningom sina liv, etc etc i den vanliga skolvärlden och hur mycket allvar tas det på förutom att rekommendera föräldrar till mobbade att flytta? Min skolgång i multikultiskolor på 90-talet var en vidrig upplevelse, det krävs stark karaktär att psykiskt överleva såna miljöer.

Mediagymnasier och dylikt är rätt flummiga också, massa häftigt nonsens som lockar unga att sumpa riktiga utbildningar.
Citera
2021-05-07, 03:35
Medlem
Har inte klarat att se seriestarten men med egen erfarenhet av att ha gått i Waldorfskola så kan jag ändå bekräfta att det mesta bygger på en slags flum-metodik. Det fanns varken rektorer, "riktiga" betyg eller särskilda resurser för elever med särskilda behov m.m. Jag behöver kanske inte ens nämna att mina år inom den skolan blev ett rent helvete?
Citera
2021-05-07, 07:04
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ser fram emot de andra avsnitten och hoppas någon av de ansvariga ber de drabbade om ursäkt.

Skolan är liten, ändå har flera f.d elever tagit livet av sig som gått på Solviksskolan (och även Örjanskolan, också den en Waldorfskola i Järna). Kanske dags att sanningen äntligen kommer ikapp nu.
Är det här i anyroposofernas regi?
Jag har för mig att grundaren har koppling till pedofili?
Hur är det med Kristofferskolan i Stockholm? Också det en Waldorfskola.
Citera
2021-05-07, 08:18
Medlem
Bandituzs avatar
Tyckte första avsnittet var mycket intressant och fick en bild av att Solvikskolan har varit värre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig.

Har själv gått på Örjanskolan i Järna (både grundskola och gymnasium) och kan intyga att Solvik (under dåtiden iaf) inte ens i närheten representerar en "vanlig" Waldorfskola idag. Vi på Örjan hade en kursplan, vi läste böcker, skrev, räknade och hade nationella prov precis som vilken annan skola som helst. Men vi hade också en hel del flum som t.ex. obligatorisk eurytmi 2ggr i veckan och körsång på det.

På Örjan brukade vi alltid skämta om att eleverna på Solvik bara får springa runt i skogen hela dagarna. Denna dokumentär verka ju styrka den hypotesen att skolan inte direkt skulle vara så seriös.

Har vänner och vet en hel del andra personer som varit elever på skolan. De flesta har nog klarat sig lindrigt, några andra verkar å andra sidan ha blivit drogmissbrukare som antagligen lever på socialbidrag.

Skulle vara trevligt om någon f.d. Solvikelev kan berätta lite om sin upplevelse på skolan och om tillvaron i nuläget.
Senast redigerad av Bandituz 2021-05-07 kl. 09:13.
Citera
2021-05-07, 08:19
Medlem
dialektikers avatar
Det är många av de här typerna som går i täten för coronademonstrationerna, va, och som snappar upp ovetenskapliga konspirationsteorier?
Att Waldorf är en sekt har jag hört hela livet.
Men det finns blandade, "mer rumsrena" människor bland dem också.
Man kan inte helt racka ner på hela livsstilen.
Vissa kan nog ta till sig av ett mer avslappnat tänk i vår prestationsfyllda tillvaro.
Har inte sett dokumentären än.
Citera
2021-05-07, 09:03
Medlem
UT64s avatar
Den läskigaste figuren i dokumentären var "gurun", ett gammalt gubbsvin som flinande viftade bort all kritik mot honom själv och skolan. Denne gav ett extremt dåligt intryck. Det räckte att han öppnade munnen för att alla skulle förstå att något inte stämde med deras "utbildning". Sektvarning där.
Citera
2021-05-07, 09:17
Medlem
BorgeHs avatar
En mycket bra kommentar i den första delen av dokumentären gavs av en gammal kvinnlig elev: att skolan liknade barnen i boken ”Flugornas herre”.

Det är barn som lämnas vind för våg och som själva bygger upp en social struktur med mobbing av de svagaste och mest utsatta.

Det hela påminner om en vulgär-fascistisk mardröm. Den starkes rätt över den svage...

Det enda stöd som gavs av lärarna på Solvik var till mobbarna! Läraren och grundaren Pers åsikter är ren fascism.

Nej, det här var det värsta jag sett om grundskolan. De ansvariga flummarna måste ställas inför rätta. Skolpengen till skolan skall krävas tillbaks med ränta och utdelas till de gamla eleverna som plåster på såren.

Det enda positiva är väl att många av de här lärarna i Järna är vaccinationsmotståndare också. Förhoppningsvis gör karma att de får det de skulle fått för länge sedan nu i Corona-tider.
Citera
2021-05-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I ett inlägg i en annan aktuell tråd så skrev någon att Solvikskolan inte var waldorfskola på 80 och 90-talet (som programmet främst handlar om) utan blev det först 2020. Vad stämmer egentligen?

(FB) Lärare vägrade kalla elev för ”hen” – blev uppsagd
'Waldorf i Sverige' skriver på facebook: "Solvikskolan har de senaste åren närmat sig waldorfskolerörelsen i Sverige och är sedan mars 2021 medlem i WSF. Skolan, som från början hette Nibbleskolan, grundades i början av 80-talet av en grupp lärare och föräldrar som valde att lämna den skola som senare fick namnet Örjanskolan. De hade en annan syn på hur man ville bedriva waldorfskola och waldorfpedagogik. Pedagogiken vid Nibbleskolan, nu Solvikskolan, utvecklades i riktning mot det som kom att kallas ”intuitiv pedagogik”. "

'Solvikskolan' skriver på facebook "Pär har inga uppdrag och ingen anställning på skolan idag."

De är alltså mycket oroliga. Som någon påpekar på facebook, detta har pågått i 40 år. Varför har inget gjorts?
Citera
2021-05-07, 09:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det var en outtalad pakt mellan lärarna och de dominanta eleverna. "Ni får ge upplopp för era 'naturliga drifter' så länge ni respekterar oss lärare." Hade lärarna försökt hindra mobbarna, så hade de riskerat att själva blivit alltmer respektlöst bemötta. Nu blev de 'starka' uppmuntrade och fick antagligen bra betyg, så länge pakten upprättshölls. De 'svaga' blev alltmer lågpresterande och fick sämre utbildning och lägre betyg.

Lite grann som i samhället, fast mer renodlat, utstuderat och ynkligt.
Citera
2021-05-07, 09:52
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Svenskarna är okunniga om vad detta handlar om. Nästan alla som kommenterat har inte en aning. Så här ligger det till:

Rudolf Steiner (1861–1925) grundade den sekteristiska antroposofiska rörelsen. Waldorfskolorna är en gren av antroposoferna. Biodynamisk odling, antroposofisk medicin och det religösa samfundet ”Kristensamfundet” är andra grenar.

Allting grundas på Rudolf Steiners idéer och påhitt, som i de flesta fall är idiotiska, ockulta och allmänt befängda. Alla avancerade antroposofer är helt indragna i den här sektvärlden, och styrs av Rudolf Steiners konstiga och ovetenskapliga tankar. Eftersom det är en sekt som styrs av en död persons nedskrivna idéer kommer samma konstiga saker hela tiden tillbaka, som att barn absolut inte får måla med svart, till exempel.

Waldorfgalningen Pär Ahlbom, som kommer in efter 23 minuter, är typisk för ledande personer inom sekter. Han HATAR, men tror att han är god, som en nazist tror. Pensionerade Waldorfläraren Merete kommer vid 55–56 minuter in på något intressant. Waldorfbarnen skulle vara ”snygga, modiga, rörliga, glada”. Det påminner mig om ett tal som Adolf Hitler höll, när han skulle beskriva hur en idealisk tysk gosse i Hitlerjugend skulle vara.

Ni gör fel när ni talar om Waldorf som en enskild sak, utan att se på dess plats inom sektrörelsen antroposoferna. Okunniga föräldrar har förstås skickat dit sina barn utan att fatta sammanhanget. Waldorfpersoner påstår att waldorfpedagogiken är en fristående sak. De ljuger.
Citera
2021-05-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligBlomma
Jag tycker att du kan förklara nackdelarna istället för att raljers över hur dåligt det är.

Du har inte beskrivit en enda egenskap som du är missnöjd med.

Waldorf skolan är ett system baserat på att lära sig relationer, känslor och förstå färdigheter som förbereder en inför livet utöver det man lär sig precis som alla andra skolor som har exakt samma kursplan.

Exempelvis har man samma lärare från 1-9 för att man ska bygga en bra relation till denna så att läraren känner till brister i elever och effektivare kan assistera med inlärning och skolarbeten.

Waldorf har exakt samma krav på vilken information som dom måste lära ut samt betygsätta som alla andra skolor.

Att man skulle lära sig lite sociala färdigheter utöver det kan knappat ses som dåligt.
Där jag växte upp fanns det några Waldorf-ungar som jag kände lite, shit vad de var skumma, självcentrerande, helt tappade socialt sett! Jag får lite sektvibbar...
Citera
2021-05-07, 10:47
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Svenskarna är okunniga om vad detta handlar om. Nästan alla som kommenterat har inte en aning. Så här ligger det till:

Rudolf Steiner (1861–1925) grundade den sekteristiska antroposofiska rörelsen. Waldorfskolorna är en gren av antroposoferna. Biodynamisk odling, antroposofisk medicin och det religösa samfundet ”Kristensamfundet” är andra grenar.

Allting grundas på Rudolf Steiners idéer och påhitt, som i de flesta fall är idiotiska, ockulta och allmänt befängda. Alla avancerade antroposofer är helt indragna i den här sektvärlden, och styrs av Rudolf Steiners konstiga och ovetenskapliga tankar. Eftersom det är en sekt som styrs av en död persons nedskrivna idéer kommer samma konstiga saker hela tiden tillbaka, som att barn absolut inte får måla med svart, till exempel.

Waldorfgalningen Pär Ahlbom, som kommer in efter 23 minuter, är typisk för ledande personer inom sekter. Han HATAR, men tror att han är god, som en nazist tror. Pensionerade Waldorfläraren Merete kommer vid 55–56 minuter in på något intressant. Waldorfbarnen skulle vara ”snygga, modiga, rörliga, glada”. Det påminner mig om ett tal som Adolf Hitler höll, när han skulle beskriva hur en idealisk tysk gosse i Hitlerjugend skulle vara.

Ni gör fel när ni talar om Waldorf som en enskild sak, utan att se på dess plats inom sektrörelsen antroposoferna. Okunniga föräldrar har förstås skickat dit sina barn utan att fatta sammanhanget. Waldorfpersoner påstår att waldorfpedagogiken är en fristående sak. De ljuger.

De är en utbrytning av den teosofiska rörelsen. De har plockat lite här och var från olika religioner främst österländska och har lagt till sina grundares fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in