2021-05-07, 00:06
Medlem
Julie.Londons avatar
Som Hominem nämnde finns även en nypublicerad artikel om samma skola som behandlas i dokumentären,

Citat:
En lärare på Solvikskolan i Järna blev nyligen uppsagd på grund av att hon vägrade kalla en av eleverna för ”hen”. Skolans styrelse hänvisar till diskrimineringslagen och att lärare inte får använda oönskade pronomen i relation till sina elever.

Psykiatern David Eberhardt är kritisk. Att som förälder begära att lärare ska kalla ens barn för ”hen” kan vara ett agerande som angränsar till misshandel, menar han.

Artikeln går att finna här - https://www.varldenidag.se/nyheter/larare-vagrade-kalla-elev-for-hen-blev-uppsagd/repuee!f4OmzYwAisqJiM8fHpQrwQ/
Flashbacktråden om den artikeln - (FB) Lärare vägrade kalla elev för ”hen” – blev uppsagd
Senast redigerad av Julie.London 2021-05-07 kl. 00:25. Anledning: Uppdatering av död länk.
Citera
2021-05-07, 00:12
Medlem
Intressant att se, killen som gjort programmet kör ju inte allt för stark negativ vinkling heller eftersom han själv gick där och trivdes. Och även de anklagade får ju komma till tals.

Annars har jag svårt för dessa närmast sektliknande sällskap, vare sig det är religiös eller politisk åskådan. Visst är det som nämndes någon slags fortsättning på 68-rörelsen, postmodernistisk, anarkistisk, experimentellt flum, blandat med gröna vågen/ekologism, bortskämda boomers från borgerlig stadsmiljö som vill slita sig ur sina inbillade bojor och drar sina ungar med sig som fostras i samma anda.

Sedan kan man ju undra varför skolverket inte stängde ner skolan om den inte hade och följde skolplanen.. märkligt ställe detta järna. Hur stor andel av de som bor där är antroposofer, majoriteten?
Senast redigerad av sweintoo 2021-05-07 kl. 00:53.
Citera
2021-05-07, 00:15
Medlem
Julie.Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ines
Har inte sett avsnittet men är inte förvånad.

Jag har besökt en Waldorfförskola och samtalat med den huvudansvariga förskolläraren där. Själva miljön var ganska trivsam med väggar i speciella pastellfärger. Men de hade konstiga idéer kring vad barnen fick göra vad och vilka material de fick leka med/använda, vilka aktiviteter som var "bra" och "dåliga". Barnen fick tydligen inte måla med färgen svart (big no no), förskollärarna bestämde vilka färger som fick användas. Och sparka fotboll var typ förbjudet. (ang. fotboll så hade jag en klasskompis i grundskolan som tidigare gått i Waldorfskola och hon sa att fotboll var förbjudet). Fick inga bra vibbar.

Men jag fick inget bättre intryck av Montessoriförskolan. Usch.

Man undrar hur läroplanen för förskolan kan följas i sådana miljöer.
Kan rekommendera att se avsnittet. Fick också till en början en ganska positiv känslan inför miljön som tycks rik på konst och kultur, originell men ändå vacker arkitektur och som någon annan skrev; Alternativ till den kommunala skolan behöver inte ses som något negativt. I rätt form och struktur skulle det kunna utvecklas till något intressant. Tyvärr tar det inte lång tid innan det börjar knaka rejält i fogarna och lärarna öppet säger att det inte fanns någon läroplan överhuvudtaget. Dagarna bestod till största delen av lek i olika former, vissa gick balansgång en hel dag och deltog i gemenskapen. Andra, mer utsatta barn, kunde gömma sig i skogen för att undvika psykisk terror och bara vänta på att dagen skulle komma till ända så att de tillslut kunde få gå hem igen. Vilket livsöde att behöva vistas i den typen av miljö utan någon som helst förmåga att ta sig ur...
Citera
2021-05-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hassehare
Håller med TS,fruktansvärt att sådant här får förekomma.
Skolan har väl bidrag och är skattefinansierad?.
Det är ju ännu värre än vanliga "flummskolan" ........stäng ned skiten?

Mycket bra att Sossarna tog tag i och började rota runt bland alla mystiska friskolor som högern lät drivas av allt från islamister till andra religiösa stollar, utan att lyfta ett finger under åtta hela år.

Tråkigt bara att hela årskullar han indoktrineras innan någon satte stopp för galenskaperna.
Citera
2021-05-07, 00:45
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie.London
Kan rekommendera att se avsnittet. Fick också till en början en ganska positiv känslan inför miljön som tycks rik på konst och kultur, originell men ändå vacker arkitektur och som någon annan skrev; Alternativ till den kommunala skolan behöver inte ses som något negativt. I rätt form och struktur skulle det kunna utvecklas till något intressant. Tyvärr tar det inte lång tid innan det börjar knaka rejält i fogarna och lärarna öppet säger att det inte fanns någon läroplan överhuvudtaget. Dagarna bestod till största delen av lek i olika former, vissa gick balansgång en hel dag och deltog i gemenskapen. Andra, mer utsatta barn, kunde gömma sig i skogen för att undvika psykisk terror och bara vänta på att dagen skulle komma till ända så att de tillslut kunde få gå hem igen. Vilket livsöde att behöva vistas i den typen av miljö utan någon som helst förmåga att ta sig ur...

Detta att lärarna småmyser och förminskar att de medvetet sätter barnens liv på spel för att fostra dom till ”fria individer”; t.ex, som det sägs i programmet när intervjuarens liv riskerades när han gick över osäker is och läraren medvetet lät det ske. Hade han drunknat skulle skolan (inofficiellt) troligtvis skyllt på ”karma”.

Edit: Ja jag är förbannad!
Senast redigerad av Passepartout 2021-05-07 kl. 00:55.
Citera
2021-05-07, 01:10
Medlem
Passepartouts avatar
Ser fram emot de andra avsnitten och hoppas någon av de ansvariga ber de drabbade om ursäkt.

Skolan är liten, ändå har flera f.d elever tagit livet av sig som gått på Solviksskolan (och även Örjanskolan, också den en Waldorfskola i Järna). Kanske dags att sanningen äntligen kommer ikapp nu.
Citera
2021-05-07, 01:34
Medlem
SVT bryr jag mig inte om hur de rapporterar då de har sin egen agenda med allt. Är det att alla skolor utom sosseskolan är dålig kanske?

Jag gillar alternativa skolor som Waldorfskolan och Montessori.
Känner ingen som gått i Waldorf så jag vet inte hur det är i praktiken, men läsa, räkna, skriva borde väl ingå.
Citera
2021-05-07, 01:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
SVT bryr jag mig inte om hur de rapporterar då de har sin egen agenda med allt. Är det att alla skolor utom sosseskolan är dålig kanske?

Jag gillar alternativa skolor som Waldorfskolan och Montessori.
Känner ingen som gått i Waldorf så jag vet inte hur det är i praktiken, men läsa, räkna, skriva borde väl ingå.

Det är just det som filmen tar upp, att det inte ingick.
Citera
2021-05-07, 01:48
Medlem
Ett utmärkt exempel på hur illa det kan gå när ostabila och samtidigt inkompetenta människor får ett så här stort ansvar; Ansvaret över ett barns liv. Den där Pär tar ju ändå priset.

Ja jag håller med om att skolsystemen vi har just nu som ej har ändrats mycket alls de senaste 100 åren (jag påminns av Prince Ea,s väldigt tankevärda video angående detta " I sued the school system" https://www.youtube.com/watch?v=dqTTojTija8&ab_channel=PrinceEa).

Så klart vill man medverka till barn som förändrar samhället istället för att blint anpassa sig till vissa saker. Men snälla, för det första, hur trodde denna Pär att dessa barn skulle kunna ändra på samhället när dem inte ens fick lära sig hur samhället fungerar?! Du behöver först sätta dig in i djupet på hur något fungerar så du kan analysera osv och sedan kanske ändra på ett och annat, nu kunde många barn i denna skola inte ens läsa och skriva eller räkna efter 9 år på skolan?. Pär, den dåren har istället fostrat barn till att förbli outvecklade. Handikappade och ofrrivilliga "outcasts". Svårt att ändra på samhället om du är outcast så att säga.

Så mycket potential rakt ner i vasken. "Det fanns ingen plan" Det skulle vara kaos etc. Du kan inte utveckla ett barn utan tydliga strukturer och rutiner. Vissa barn behöver mer struktur än andra, alla är dem individer. Dessa barn har istället fått springa runt som virriga höns och visa upp sig i akrobatik och teater i 9 år.

Det känns som att dessa "lärare" och grundare bar på olika trauman dem ej bearbetat som vuxna som dem sedan projicerade på olika sätt. Samt att dem har 0 koll på ett barns känsloliv och psyke. Dem tror att så länge barn får springa runt och stoja fritt kommer dem utvecklas. Särskilt Pär verkar inte ha sinnesnärvaro nog att ens komma i närheten av att förstå vilken komplex varelse ett barn är. Samt hur han inte är de minsta ångerfull över barn som skadat sig. Ett av barnen har ju fur fan fått sina ryggkotor krossade! Hur fan kan man inte känna ånger över att man orsakat detta?! Riktigt sjuk människa.
Citera
2021-05-07, 02:01
Medlem
Har länge varit häpen kring statens passivitet gällande antroposoferna särskilt då merparten av deras tro är ren kvacksalveri.
Att denna rörelse tidigare har fått driva vårdcentraler och ordinera homeopatiska "läkemedel" med dispens från läkemedelsverket är rent sagt skrattretande.

Men är jag förvånad över det som berättas i denna dokumentären? Inte det minsta!
Man kan hoppas att denna dokumentären inte bara innebär att högre krav på landets waldorfskolor ställs utan även också på de andra verksamheter som drivs av dessa tokstollar.
Citera
2021-05-07, 02:11
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Ett utmärkt exempel på hur illa det kan gå när ostabila och samtidigt inkompetenta människor får ett så här stort ansvar; Ansvaret över ett barns liv. Den där Pär tar ju ändå priset.

Ja jag håller med om att skolsystemen vi har just nu som ej har ändrats mycket alls de senaste 100 åren (jag påminns av Prince Ea,s väldigt tankevärda video angående detta " I sued the school system" https://www.youtube.com/watch?v=dqTTojTija8&ab_channel=PrinceEa).

Så klart vill man medverka till barn som förändrar samhället istället för att blint anpassa sig till vissa saker. Men snälla, för det första, hur trodde denna Pär att dessa barn skulle kunna ändra på samhället när dem inte ens fick lära sig hur samhället fungerar?! Du behöver först sätta dig in i djupet på hur något fungerar så du kan analysera osv och sedan kanske ändra på ett och annat, nu kunde många barn i denna skola inte ens läsa och skriva eller räkna efter 9 år på skolan?. Pär, den dåren har istället fostrat barn till att förbli outvecklade. Handikappade och ofrrivilliga "outcasts". Svårt att ändra på samhället om du är outcast så att säga.

Så mycket potential rakt ner i vasken. "Det fanns ingen plan" Det skulle vara kaos etc. Du kan inte utveckla ett barn utan tydliga strukturer och rutiner. Vissa barn behöver mer struktur än andra, alla är dem individer. Dessa barn har istället fått springa runt som virriga höns och visa upp sig i akrobatik och teater i 9 år.

Det känns som att dessa "lärare" och grundare bar på olika trauman dem ej bearbetat som vuxna som dem sedan projicerade på olika sätt. Samt att dem har 0 koll på ett barns känsloliv och psyke. Dem tror att så länge barn får springa runt och stoja fritt kommer dem utvecklas. Särskilt Pär verkar inte ha sinnesnärvaro nog att ens komma i närheten av att förstå vilken komplex varelse ett barn är. Samt hur han inte är de minsta ångerfull över barn som skadat sig. Ett av barnen har ju fur fan fått sina ryggkotor krossade! Hur fan kan man inte känna ånger över att man orsakat detta?! Riktigt sjuk människa.

Det sista du skriver är det värsta, total avsaknad av självkritik. Lägg därtill en stinkande hybris så har du en maktmänniska som går över lik. Pär bor i ett av skolans lyxigaste hus, speciellt byggt för honom, den upphöjde.
Citera
2021-05-07, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligBlomma
Jag tycker att du kan förklara nackdelarna istället för att raljers över hur dåligt det är.

Du har inte beskrivit en enda egenskap som du är missnöjd med.

Waldorf skolan är ett system baserat på att lära sig relationer, känslor och förstå färdigheter som förbereder en inför livet utöver det man lär sig precis som alla andra skolor som har exakt samma kursplan.

Exempelvis har man samma lärare från 1-9 för att man ska bygga en bra relation till denna så att läraren känner till brister i elever och effektivare kan assistera med inlärning och skolarbeten.

Waldorf har exakt samma krav på vilken information som dom måste lära ut samt betygsätta som alla andra skolor.

Att man skulle lära sig lite sociala färdigheter utöver det kan knappat ses som dåligt.

Har vi en waldorfare här? Låter som det!
Hur gick det i arbetslivet sen eller går du där just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in