2021-05-06, 22:53
Medlem
Julie.Londons avatar
Inatt publicerades det första avsnittet av en granskande dokumentär i tre delar om Waldorfskolan på Svtplay.
Citat:
Filmaren Jasper Lake har alltid känt sig priviligierad som slapp gå i en vanlig skola. Han kände sig utvald. Speciell. Men när Jasper i 40-årsåldern börjar prata med sina gamla skolkamrater så tvingas han inse att hans positiva minnen kom på bekostnad av andra elevers trygghet.

Efter att ha sett det första avsnittet måste jag säga att jag är väldigt illa berörd över hur den här typen av verksamhet har tillåtits fortgå och vilka avskyvärda människor till lärare barnen har behövt se upp till. Ordet flum har aldrig varit så tydligt och glasklart när man hör hur dessa vuxna individer resonerar och ser på sin omvärld.

Vill tro att den här dokumentärserien kommer att skapa en ny debatt kring friskolor i allmänhet och Waldorf i synnerhet. Kanske till och med på den nivå att det blir skolans fall. Har svårt att tro att någon skulle vilja tänkas placera sina barn i den här typen av miljö efter att ha sett programmet såvida man själv inte är lika indoktrinerad som lärarna.

Finns det andra som har hunnit se första avsnittet? En av grundarna och tidigare lärare, Pär Ahlbom verkar vara ett riktigt original och ett typexempel på en inskränkt person. Kanske det mest oroväckande är att han fortfarande har en central roll på Solvikskolan där han agerar som mentor för nutida lärare.

Vore även intressant om det finns några här på Flashback av den, i dokumentären, nämnda Facebook-grupp som ligger till grund för att det här har uppdagats och börjat rotas i. Känns som att man bara fått doppa tån i vattnet av Avsnitt 1 och det ska bli riktigt intressant att få ta del av resterande material när det släpps.

Länk till programmet - https://www.svtplay.se/dokument-inifran-de-utvalda-barnen .
Senast redigerad av Julie.London 2021-05-06 kl. 23:01.
Citera
2021-05-06, 23:00
Medlem
hassehares avatar
Håller med TS,fruktansvärt att sådant här får förekomma.
Skolan har väl bidrag och är skattefinansierad?.
Det är ju ännu värre än vanliga "flummskolan" ........stäng ned skiten?
Senast redigerad av hassehare 2021-05-06 kl. 23:04.
Citera
2021-05-06, 23:11
Medlem
Telegramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie.London
Inatt publicerades det första avsnittet av en granskande dokumentär i tre delar om Waldorfskolan på Svtplay.

Efter att ha sett det första avsnittet måste jag säga att jag är väldigt illa berörd över hur den här typen av verksamhet har tillåtits fortgå och vilka avskyvärda människor till lärare barnen har behövt se upp till. Ordet flum har aldrig varit så tydligt och glasklart när man hör hur dessa vuxna individer resonerar och ser på sin omvärld.

Vill tro att den här dokumentärserien kommer att skapa en ny debatt kring friskolor i allmänhet och Waldorf i synnerhet. Kanske till och med på den nivå att det blir skolans fall. Har svårt att tro att någon skulle vilja tänkas placera sina barn i den här typen av miljö efter att ha sett programmet såvida man själv inte är lika indoktrinerad som lärarna.

Finns det andra som har hunnit se första avsnittet? En av grundarna och tidigare lärare, Pär Ahlbom verkar vara ett riktigt original och ett typexempel på en inskränkt person. Kanske det mest oroväckande är att han fortfarande har en central roll på Solvikskolan där han agerar som mentor för nutida lärare.

Vore även intressant om det finns några här på Flashback av den, i dokumentären, nämnda Facebook-grupp som ligger till grund för att det här har uppdagats och börjat rotas i. Känns som att man bara fått doppa tån i vattnet av Avsnitt 1 och det ska bli riktigt intressant att få ta del av resterande material när det släpps.

Länk till programmet - https://www.svtplay.se/dokument-inifran-de-utvalda-barnen .
Måste kolla. Återkommer.
Citera
2021-05-06, 23:13
Bannlyst
Jag tycker att du kan förklara nackdelarna istället för att raljers över hur dåligt det är.

Du har inte beskrivit en enda egenskap som du är missnöjd med.

Waldorf skolan är ett system baserat på att lära sig relationer, känslor och förstå färdigheter som förbereder en inför livet utöver det man lär sig precis som alla andra skolor som har exakt samma kursplan.

Exempelvis har man samma lärare från 1-9 för att man ska bygga en bra relation till denna så att läraren känner till brister i elever och effektivare kan assistera med inlärning och skolarbeten.

Waldorf har exakt samma krav på vilken information som dom måste lära ut samt betygsätta som alla andra skolor.

Att man skulle lära sig lite sociala färdigheter utöver det kan knappat ses som dåligt.
Citera
2021-05-06, 23:26
Medlem
Julie.Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligBlomma
Jag tycker att du kan förklara nackdelarna istället för att raljers över hur dåligt det är.

Waldorf skolan är ett system baserat på att lära sig relationer, känslor och förstå färdigheter som förbereder en inför livet utöver det man lär sig precis som alla andra skolor som har exakt samma kursplan.

Exempelvis har man samma lärare från 1-9 för att man ska bygga en bra relation till denna så att läraren känner till brister i elever och effektivare kan assistera med inlärning och skolarbeten.

Waldorf har exakt samma krav på vilken information som dom måste lära ut samt betygsätta som alla andra skolor.

Att man skulle lära sig lite sociala färdigheter utöver det kan knappat ses som dåligt.

Nackdelarna? Vart ska man ens börja, tidigare elever vittnar om hur de aldrig öppnat en bok under hela grundskolan. Det enda tillfället man använde böcker eller pennor var då skolverket skulle komma på inspektion och eleverna blev uppmanade av lärare att "leka skola". Avsaknad av undervisning i historia, samhällskunskap, simpel algebra och skrivkunskaper. Personer vittnar om omöjligheter att ta sig ut i arbetslivet, att kunna hänga med i gymnasiestudier eller att plugga på universitet. Att de tilldelats betyg såsom VG i matte utan några som helst kunskaper i ämnet.

Tidigare elever beskriver miljön som Flugornas herre med hård mobbing på daglig basis där de starkaste individerna segrar. Även lärare pekas ut som mobbare av ett flertal. Det som belönas är förmågan att "gå sin egen väg" och att "vara modig" vilket har gett katastrofala följder i livet för de som försökt att passa in. Spoiler om vad vissa i första avsnittet berättar ->
Senast redigerad av Julie.London 2021-05-06 kl. 23:49.
Citera
2021-05-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligBlomma

Kolla gärna avsnittet innan du kommenterar, det blir mer intressant då. Jag minns när jag var 13 och träffade jämnåriga Waldorfbarn som inte kunde skriva sitt namn. Själv skrev jag dikter och debattartiklar, läste sexnoveller och drömde om att bli journalist. Inget av detta kunde de göra.
J-la vuxna som bara har sig själva i fokus. Egenkära. Svagt av myndigheterna att inte stoppa detta. Jag är inte emot alternativ men barnen och erfarenhet måste komma först.
Ett bra avsnitt, jag har tänkt på och undrat över hur det gått för Waldorfeleverna, ser fram emot att följa serien.
Senast redigerad av bazaar 2021-05-07 kl. 00:04.
Citera
2021-05-06, 23:36
Medlem
I ett inlägg i en annan aktuell tråd så skrev någon att Solvikskolan inte var waldorfskola på 80 och 90-talet (som programmet främst handlar om) utan blev det först 2020. Vad stämmer egentligen?

(FB) Lärare vägrade kalla elev för ”hen” – blev uppsagd
Senast redigerad av Hominem 2021-05-06 kl. 23:41.
Citera
2021-05-06, 23:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I ett inlägg i en annan aktuell tråd så skrev någon att Solvikskolan inte var waldorfskola på 80 och 90-talet (som programmet handlar om) utan blev det först 2020. Vad stämmer egentligen?

(FB) Lärare vägrade kalla elev för ”hen” – blev uppsagd

Tidigare Nibbleskolan, senare namnbyte till Solviksskolan* har alltid varit, och är fortfarande, en Waldorfskola.

Det jag undrar över är om elever/tidigare elever i Järnas Waldorfskolor har en högre frekvens missbruk och/eller självmord än genomsnittet i Sverige.

Edit: *S. är flummigast av dom alla.
Senast redigerad av Passepartout 2021-05-06 kl. 23:49.
Citera
2021-05-06, 23:48
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie.London

Det är föräldrarna till barnen som är dom avskyvärda i denna historien. Givetvis miljö/vänsterpartister.
Citera
2021-05-06, 23:51
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Det är föräldrarna till barnen som är dom avskyvärda i denna historien. Givetvis miljö/vänsterpartister.

Som det sades i programmet, många föräldrar insyltade som lärare eller släkt med lärarna då det begav sig, vet ej hur det ser ut nu.
Citera
2021-05-06, 23:56
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Som det sades i programmet, många föräldrar insyltade som lärare eller släkt med lärarna då det begav sig, vet ej hur det ser ut nu.

Ok, har inte sätt skiten så det visste jag inte.
Citera
2021-05-07, 00:04
Medlem
Har inte sett avsnittet men är inte förvånad.

Jag har besökt en Waldorfförskola och samtalat med den huvudansvariga förskolläraren där. Själva miljön var ganska trivsam med väggar i speciella pastellfärger. Men de hade konstiga idéer kring vad barnen fick göra vad och vilka material de fick leka med/använda, vilka aktiviteter som var "bra" och "dåliga". Barnen fick tydligen inte måla med färgen svart (big no no), förskollärarna bestämde vilka färger som fick användas. Och sparka fotboll var typ förbjudet. (ang. fotboll så hade jag en klasskompis i grundskolan som tidigare gått i Waldorfskola och hon sa att fotboll var förbjudet). Fick inga bra vibbar.

Men jag fick inget bättre intryck av Montessoriförskolan. Usch.

Man undrar hur läroplanen för förskolan kan följas i sådana miljöer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in