2021-05-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du menar att det inte finns några bedömningar som säger att det är mycket dyrare?
Jo, det har nämnts att ifall det skulle finnas farligt avfall som kräver ohemult dyr sanering så kan det bli flera gånger dyrare än avtalat. Det har även sagts att sannolikheten för detta är så låg att det inte känns som att det kommer att inträffa.

Du menar att ”ebbaiterna” tycker att alla höga kostnader är rimliga medan övriga tycker att det är fel men inte får gehör för vad du menar är rimligt tvivel? För min del så tycker jag att kostnaden är rimlig baserad på mängden skräp och vad det kostar att lagligt utföra arbetet inkl att lämna det på ett återbruk. På de flesta platser är det inte gratis för företag att lämna skräp, långt därifrån. Jag tycker även att det är lämpligt att om köparen tar över detta så bör ersättningen vara minst vad det kostar för ett företag att utföra arbetet.

"20 Kbm container
Hyra i upp till 7 dagar
Utsättning, hämtning och behandling av avfallet
Uppskyltning av containern
Välj bland fem olika materiall; avfall till sortering, gips, grovt brännbart, behandlat trä och trädgårdsavfall
Fast pris från 3 163 kr*"

https://www.renova.se/produkter-och-tjanster/utrustning/containrar/

Men om ovanstående är exempel för vad det kan kosta om man gör det själv (det ingår alltså tömning på ovanstående länk) så har jag tidigare i tråden lagt ut priser på företag som hanterar dödsbon. Det handlar inte flera hundra tusen. Även fast man plussar på extra för att det är en del extra här så blev det inte ens 50 000kr.

Så om man nu tycker 300 000 är rimligt, och jag kan presentera siffror som pekar på motsatsen så kanske man bör kunna omvärdera sin syn.

Vad är problemet liksom?
Senast redigerad av Garre74 2021-05-06 kl. 13:39.
2021-05-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja, det är inte att förakta bekvämligheter.
Har anlitat flyttfirma inklusive allt och flyttstädning sist och jävlar vad dyrt, men det var värt vartenda öre!
För 100kvm vanligt mindre hus kostade det 35.000:-
Så int veti 300.000:- för huset, uthusen, bilvraken och sanering av den tomten är så mycket egentligen, om saneringsfirma anlitas som gör soperent och tar hand om allt

För 35 000kr - då skulle allt paketeras noga, packas i lastbil, och köras till annan plats?

Här... de som hanterar dödsbon betalar för de möbler de kan köpa, resten kastar de.
Minimalt krångel. Ingen ömmande hantering osv.
Uthusen, de är ju rätt pluttiga. Bilar hämtar skrothandlare gratis.
Sen har ni tjatat konstant om denna sanering, men som alla nu förstår är det osannolikt.

Varför skulle DIN kostnad bli gånger en faktor 10 för Esbjörn? Du borde ju själv inse det orimliga.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-06 kl. 13:55.
2021-05-06, 14:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vill veta mera.
En springnota för mig är den som sitter på krogen med kompisar och låtsas komma på nått denne måste göra och drar och lämnar notan till övriga.
Åker taxi tillsammans med andra och är först ut ur taxin och ropar: tar du det jag hinner inte.

En snål jäkel som dumpar över betalansvar till andra om och om igen.

Har han verkligen kallats springnotan eller liknande ord eller just det ordet av folk som inte vet ordets riktiga mening?

Esb har väl inte tjänat något på det som rättshaversiterna runt RO gruppen hållit på med?
Jag tror han varit ett dummpucko som lallat runt och bytt glödlampor och klippt gräs.
(och inte fatta att han fått göra det i lugn och ro pga att han äger en fastighet som kan ärvas)

Vill veta mera.

80+ som säger springnotan är mycket insatta i betydelsen.
Samma med 80+ i min närhet som uttryckt sig om att Esbjörn är en hästskojare inget annat.
Dom vet mycket väl vad som menas med hästskojare.

Vill också veta mera om springnotan!
Att han haft 3-4 olika adresser, inte bott där han varit skriven, blivit vräkt och haft kronkalle efter sig, vet vi redan.
Men ord från 70+-80+ i Västerås väger tungt.
2021-05-06, 14:52
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Va? Du läste inte riktigt va?

"Ytterligare en missuppfattning är att mäklare aldrig kan hållas ansvarig för någonting överhuvudtaget, vilket heller inte är sant"

"Trots att mäklare inte är direkt ansvariga för fel kan de indirekt komma att kunna hållas ansvariga."

Jaa grattis!
Du upptäckte just skillnaden mellan skrivaransvar och mäklaransvar.
Det här är bl.a mäklaransvaret som inte ingår i skrivansvaret och man då friskriver sig från.

"Trots att mäklare inte är direkt ansvariga för fel kan de indirekt komma att kunna hållas ansvariga."
2021-05-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Jaa grattis!
Du upptäckte just skillnaden mellan skrivaransvar och mäklaransvar.
Det här är bl.a mäklaransvaret som inte ingår i skrivansvaret och man då friskriver sig från.

Jaha, det har jag vetat hela tiden.
Skrev tidigare att han inte kunde friskriva sig från ALLT ansvar.
2021-05-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
80+ som säger springnotan är mycket insatta i betydelsen.
Samma med 80+ i min närhet som uttryckt sig om att Esbjörn är en hästskojare inget annat.
Dom vet mycket väl vad som menas med hästskojare.

Vill också veta mera om springnotan!
Att han haft 3-4 olika adresser, inte bott där han varit skriven, blivit vräkt och haft kronkalle efter sig, vet vi redan.
Men ord från 70+-80+ i Västerås väger tungt.

Vet inte om ordet springnota kan skilja sig från landsände till landsände.
Har vi några 60-90 åringar här som hör hemma i Västerås, eller barn till dessa som kan om det gått historier om Esb?

Jag trodde han haft en särbo i mååånga år och att det sprack i hans liv när hon gick bort?
Vet inte hur länge sen.
2021-05-06, 15:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du kanske läste men det enda du gav som citat var
"Mäklaren kan aldrig krävas på ansvar!"

Det är ju fel. Texten handlade om att DET var en missuppfattning.

Ja jag. vet klart det kan tolkas fel men jag hänvisade till sidan och överskriften.
2021-05-06, 15:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vet inte om ordet springnota kan skilja sig från landsände till landsände.
Har vi några 60-90 åringar här som hör hemma i Västerås, eller barn till dessa som kan om det gått historier om Esb?

Jag trodde han haft en särbo i mååånga år och att det sprack i hans liv när hon gick bort?
Vet inte hur länge sen.

Hon gick bort stax efter Esb hade börjat på
O-dalgården.
Ca 10 år sen.
2021-05-06, 15:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det enda jag påpekade var att du tog upp att andra tagit upp kostnaden som rimlig, och det är enbart de som gillar Ebba som tagit den som "rimlig". Flertalet andra har påpekat den som överdriven.

Så du filtrerade för att passa "er" uppfattning om detta.
Eller förlåt, ska ju säga "din" för du är alltid objektiv?

Jag kan presentera siffror som visar att den är orimlig.
Finns inga värden som ger motsatsen. Det är bara kastas ut "rimlig" utan substans.

Hade det varit orimligt så hade det ej blivit affär.
Spannet på priset enligt värderingen 4-4,4
Om nu Esb var nöjd med att ej lägga pengar på dyr mäklare samt flyttstäda, värdering samt andra kostnader och dom tyckte att det motsvarade skilnaden i priset.
Så tycker även jag att det är ok
2021-05-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hon gick bort stax efter Esb hade börjat på
O-dalgården.
Ca 10 år sen.

Skulle vara intressant att veta hur han kom att hamna där.
Anställdes han för enklare uppdrag och råkade stanna där eller?
Har han nånsin haft anställning där?
2021-05-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hade det varit orimligt så hade det ej blivit affär.
Spannet på priset enligt värderingen 4-4,4
Om nu Esb var nöjd med att ej lägga pengar på dyr mäklare samt flyttstäda, värdering samt andra kostnader och dom tyckte att det motsvarade skilnaden i priset.
Så tycker även jag att det är ok

"Hade det varit orimligt så hade det ej blivit affär."

...eller att motparten var en gubbe som inte förstod bättre.
2021-05-06, 16:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

"Hade det varit orimligt så hade det ej blivit affär."

...eller att motparten var en gubbe som inte förstod bättre.
Det låter i mina öron som åldersdiskriminering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in