2021-05-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
En flyttstädning och inget annat.....😂😂😂
Snälla vän har du missat hur djävla mycket ris, bröte, skit, mög, skrotbilar som läcker olja och glykol som finns synligt bara på tomten?
Sen det inne i uthusen och hela kåken belammad med möbler o prylar, nä du det är ingen flyttstädning bara det där.

Kostnaderna för detta är kanske 150.000:- + en massa hårt jobb, om man gör det själv.
300.000:- om firma anlitas och troligen finns redan offert från firma om detta, som kan visas om kostnaden ifrågasätts i domstolen.

Igen! Det kostar 150 000 plus hårt jobb?
Jaså - vad betalar man 150 000kr för?

Vad är det för klenfisar i denna tråd? En container, ett rum per dag och jag skulle fixat skiten på en vecka. Själv. Ska allt kastas är det inga krusiduller allt ut, slå sönder möbler osv.

Allvarligt talat.
Det är inte 300 000kr vi pratar om för denna flyttstädning.
2021-05-06, 12:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Isf är det direkt otydligt att han frånsäger sig ansvar. För det kan han inte göra fullt ut.

OM en mäklare har skrivuppdrag ska han kontrollera uppgifter, har omsorgsplikt för båda parter etc. Utreda om det förekommer penningtvätt etc. Har han gjort det?

OM han har gjort det är direkt missvisande att säga att han BARA tagit fram ett avtal, typ skrivit ut det och gett till Ebba.

7. Mäklaren kan aldrig krävas på ansvar!

https://bostadsjuristerna.se/maklarens-ansvar-de-8-vanligaste-missuppfattningarna/

Och ja det finns ett PEP papper hos EB
2021-05-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag uppdaterar den då och då vet inte om man kan göra det ?

Fråga moderator! Uppmaning!
2021-05-06, 12:34
Medlem
Citat:
7. Mäklaren kan aldrig krävas på ansvar!

https://bostadsjuristerna.se/maklarens-ansvar-de-8-vanligaste-missuppfattningarna/

Och ja det finns ett PEP papper hos EB

Va? Du läste inte riktigt va?

"Ytterligare en missuppfattning är att mäklare aldrig kan hållas ansvarig för någonting överhuvudtaget, vilket heller inte är sant"

"Trots att mäklare inte är direkt ansvariga för fel kan de indirekt komma att kunna hållas ansvariga."
2021-05-06, 12:37
Medlem
Citat:
Jo det är flyttstädning vi pratar om. Så för att det tar någon dag extra - vips handlar det om flera hundra tusen. Tillåt mig le åt era fåniga försök att ursäkta kostnaden.

"Det har varit uppe flera gånger här och många har bedömt att siffran inte är orimlig."
Ja, bedömt av Ebba-iter. Utan några belägg, ingenting.

Trots att man presenterar uppskattningar företag (tömmer dödsbon) som gör det för en tiondel av detta så håller ni kvar vid kostnaden. Ni var säkra på att Anticimex skulle anmärka på trädgården. Ingenting om det heller.

Det kostar runt från 5000kr för att ha en container på 20kbm i 7 dagar...
Om allt kastas utan pardon så handlar det INTE om veckor av arbete.

Men men... "rimligt".

Sen vad spelar det för roll vad de sagt? Vi är på ett forum, och vi har verkligen haft fog för att kritisera Binninges arbete!
När Ebbas ombud säger mot eran uppfattning, då är det inte viktigt - men var Esbjörns ombud gör eller inte då är det väldigt viktigt?
Flyttstädning in your dreams.

Jag har flyttat för många gånger och hade jag lämnat dessa mängder med skrot, så hade jag fått en jätteräkning direkt. Jag tycker att det var bra att de kom överens om att Ebba tog detta och till ett rimligt pris. Det tog bort en massa besvär för Esbjörn till rimlig kostnad.

Du tycks tro att alla som inte är jättekritiska till Ebba ingår i nån sekt av nåt slag. Det tror inte jag. Jag tror att det är ett antal individer här som verkar tycka att fakta talar för att Ebba blivit utsatt för osaklig press och skitspridning.

Dessutom vet jag att jag inte ingår i nån gruppering överhuvudtaget.

Så du kan sluta att dyvla på mig andras uttalanden och uppfattningar. Om jag håller med nån så säger jag det själv i så fall.
2021-05-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Jag har flyttat för många gånger och hade jag lämnat dessa mängder med skrot, så hade jag fått en jätteräkning direkt. Jag tycker att det var bra att de kom överens om att Ebba tog detta och till ett rimligt pris. Det tog bort en massa besvär för Esbjörn till rimlig kostnad.

Du tycks tro att alla som inte är jättekritiska till Ebba ingår i nån sekt av nåt slag. Det tror inte jag. Jag tror att det är ett antal individer här som verkar tycka att fakta talar för att Ebba blivit utsatt för osaklig press och skitspridning.

Så du kan sluta att dyvla på mig andras uttalanden och uppfattningar. Om jag håller med nån så säger jag det själv i så fall.

Det enda jag påpekade var att du tog upp att andra tagit upp kostnaden som rimlig, och det är enbart de som gillar Ebba som tagit den som "rimlig". Flertalet andra har påpekat den som överdriven.

Så du filtrerade för att passa "er" uppfattning om detta.
Eller förlåt, ska ju säga "din" för du är alltid objektiv?

Jag kan presentera siffror som visar att den är orimlig.
Finns inga värden som ger motsatsen. Det är bara kastas ut "rimlig" utan substans.
2021-05-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

men du har skrivit rätt på en sak iaf och svaret på varför man borde kritisera Ebbas agerande.
"Det tog bort en massa besvär för Esbjörn"

Ebba utnyttjade Esbjörns oförmåga att själv inse tid och kostnader för att "sanera" tomten.
Och tyckte säkert att Ebba var en hjälte som rädda honom från dessa "besvär".

Är det olagligt? Nej.
Kommer det gör att hon förlorar huset? Nej förmodligen inte.
Var hon en skicklig köpare? ja absolut.
Tycker jag det var rätt gjort? Nej.
2021-05-06, 13:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tar med lite från dagens SVT/Novus som är relevant för trådens topic:

Analys: Ebba Busch kan andas ut – i alla fall för stunden
ANALYS · Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch kan andas ut. Kristdemokraternas uppgång i SVT/Novus väljarbarometer är statistiskt säkerställd och för upp partiet på säkrare mark. För Liberalernas Nyamko Sabuni är situationen den omvända. Läget för hennes parti är fortsatt nattsvart.
KD 5,3 +1,1

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-ebba-busch-kan-andas-ut-i-alla-fall-for-stunden

Uppgången började då sanningen sipprade fram om madame Flood, generalskan, RO, Facebook och Binninge.
Den skuttade till rejält efter den längre intervjun med Esbjörn som visades i morgontv.
Nu är det t.o.m statistiskt säkerställt att KD, återvunnit allt stöd som fanns innan tvisten!
🥂🍾

Off topic! Nja eller egentligen inte.......

Rekomenderar inslaget om miljoner som försvinner från konton, ner i gode mäns och förvaltares egna fickor.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/efter-svt-s-granskning-ny-myndighet-ska-garantera-gode-man-som-fungerar

Sen även ett filmtips!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DOSECkUPmKmw&ved=2ahUKEwjirLzh9LTwAhVJp osKHQLGBIkQwqsBegQIBRAG&usg=AOvVaw2x43huBAlnndUo1y NoOlYh
2021-05-06, 13:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Va? Du läste inte riktigt va?

"Ytterligare en missuppfattning är att mäklare aldrig kan hållas ansvarig för någonting överhuvudtaget, vilket heller inte är sant"

"Trots att mäklare inte är direkt ansvariga för fel kan de indirekt komma att kunna hållas ansvariga."

Va jo jag läste och vad?
2021-05-06, 13:16
Medlem
Citat:
Det enda jag påpekade var att du tog upp att andra tagit upp kostnaden som rimlig, och det är enbart de som gillar Ebba som tagit den som "rimlig". Flertalet andra har påpekat den som överdriven.

Så du filtrerade för att passa "er" uppfattning om detta.
Eller förlåt, ska ju säga "din" för du är alltid objektiv?

Jag kan presentera siffror som visar att den är orimlig.
Finns inga värden som ger motsatsen. Det är bara kastas ut "rimlig" utan substans.
Du menar att det inte finns några bedömningar som säger att det är mycket dyrare?
Jo, det har nämnts att ifall det skulle finnas farligt avfall som kräver ohemult dyr sanering så kan det bli flera gånger dyrare än avtalat. Det har även sagts att sannolikheten för detta är så låg att det inte känns som att det kommer att inträffa.

Du menar att ”ebbaiterna” tycker att alla höga kostnader är rimliga medan övriga tycker att det är fel men inte får gehör för vad du menar är rimligt tvivel? För min del så tycker jag att kostnaden är rimlig baserad på mängden skräp och vad det kostar att lagligt utföra arbetet inkl att lämna det på ett återbruk. På de flesta platser är det inte gratis för företag att lämna skräp, långt därifrån. Jag tycker även att det är lämpligt att om köparen tar över detta så bör ersättningen vara minst vad det kostar för ett företag att utföra arbetet.
2021-05-06, 13:20
Medlem
Citat:
Va jo jag läste och vad?

Du kanske läste men det enda du gav som citat var
"Mäklaren kan aldrig krävas på ansvar!"

Det är ju fel. Texten handlade om att DET var en missuppfattning.
2021-05-06, 13:20
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ett rimligt pris är vad Esbjörn och Ebba kommer överens om.

Ser man det som en flyttstädningskostnad så är det alldeles för mycket pengar. Men det är inte bara att moppa rummen i det här fallet. Jag tar fasta på Matz uppgift om att det krävs massa containrar för att frakta bort allt bråte. Även med det inräknat kanske det är i överkant. Behövs det saneras?

Men, om man är gammal och orkeslös som Esbjörn, kanske det kändes skönt att bara leja bort jobbet, även om det kostade massa pengar?

Jag vet att jag aldrig mer kommer flytta mina prylar om jag byter bostad igen och har råd att köpa in några som gör jobbet åt mig. Kommer tom ha någon som packar allt också om det går. Bekvämlighet är inte att förakta.

Ja, det är inte att förakta bekvämligheter.
Har anlitat flyttfirma inklusive allt och flyttstädning sist och jävlar vad dyrt, men det var värt vartenda öre!
För 100kvm vanligt mindre hus kostade det 35.000:-
Så int veti 300.000:- för huset, uthusen, bilvraken och sanering av den tomten är så mycket egentligen, om saneringsfirma anlitas som gör soperent och tar hand om allt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in