Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-Heart
De 8 miljonerna som han blivit skyldig att betala i skatt är varken straffavgift / böter eller fängelse utan skatteverkets sätt att räkna på vinsten från hans trading. Om jag förstår artikeln rätt så hävdar Skattemyndigheten att han inte får dra av inköpspriset på kryptovalutor köpt med kontanter samt att de anser att han bedrivit näringsverksamhet. Man kan såklart ha åsikter om det men de allra flesta som köpt och sålt via en kryptobörs kommer inte beskattas på det sättet.
Om vi inte försöker skrämmas utan titta på vad som faktiskt hänt så har han inte fått fängelse eller böter trots stora belopp. En jämförelse skulle kunna vara pokerboomen i Sverige för cirka 15-20 år sen. Många som tjänade stora pengar på turneringar och utländska pokersidor och som sen blev upptaxerade. Ingen av dem fick böter eller fängelse (vad jag känner till).
Tillbaka till kryptovalutor så tycker jag man kan anta att eftersom området är nytt så kommer Skatteverket inte göra mer än att upptaxera personer som de upptäcker. Är såklart mycket intresserad att höra om någon tror eller känner till något annat fall.