2021-05-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldboy82
Tack för informativt svar. Eftersom Crypto.com ger möjligheten att växla från kryptovalutor till FIAT och sen betala med VISA, så passar den bra för skattesmitning.

Om Skattemydigheten längre fram begär ut uppgifter från Crypto.com, blir det en straffavgift utöver upptaxering, någon som vet?

Ja, ev fängelse om det är stora summor.
Citera
2021-05-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Ja, ev fängelse om det är stora summor.

Någon som har fått böter / straffavgift för underlåtelse att betala skatt på försäljning av kryptovalutor?
Citera
2021-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Någon som har fått böter / straffavgift för underlåtelse att betala skatt på försäljning av kryptovalutor?
(FB) Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner
Citera
2021-05-05, 11:15
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:

Jag bor inte i Sverige men annat EU-land. Betalade inte skatt mellan 2016-2018 men gick tillbaka i 2019 med min revisor för att betala all missad skatt. Fick betala runt 20000 EUR i straffavgift (runt 100000 EUR i omlopp 2016-2018), tillsammans med den skatt som jag missat betalat. Avgiften var lättat dock för att jag satte igång processen själv, istället för att lokala skatteverket kom till mig och sa vad jag skulle betala.
Citera
2021-05-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
(FB) Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner

De 8 miljonerna som han blivit skyldig att betala i skatt är varken straffavgift / böter eller fängelse utan skatteverkets sätt att räkna på vinsten från hans trading. Om jag förstår artikeln rätt så hävdar Skattemyndigheten att han inte får dra av inköpspriset på kryptovalutor köpt med kontanter samt att de anser att han bedrivit näringsverksamhet. Man kan såklart ha åsikter om det men de allra flesta som köpt och sålt via en kryptobörs kommer inte beskattas på det sättet.

Om vi inte försöker skrämmas utan titta på vad som faktiskt hänt så har han inte fått fängelse eller böter trots stora belopp. En jämförelse skulle kunna vara pokerboomen i Sverige för cirka 15-20 år sen. Många som tjänade stora pengar på turneringar och utländska pokersidor och som sen blev upptaxerade. Ingen av dem fick böter eller fängelse (vad jag känner till).

Tillbaka till kryptovalutor så tycker jag man kan anta att eftersom området är nytt så kommer Skatteverket inte göra mer än att upptaxera personer som de upptäcker. Är såklart mycket intresserad att höra om någon tror eller känner till något annat fall.
Citera
2021-05-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Jag bor inte i Sverige men annat EU-land. Betalade inte skatt mellan 2016-2018 men gick tillbaka i 2019 med min revisor för att betala all missad skatt. Fick betala runt 20000 EUR i straffavgift (runt 100000 EUR i omlopp 2016-2018), tillsammans med den skatt som jag missat betalat. Avgiften var lättat dock för att jag satte igång processen själv, istället för att lokala skatteverket kom till mig och sa vad jag skulle betala.

Tack för att du delar. Vet du hur myndigheterna fick reda på att du handlat med krypto?
Citera
2021-05-05, 11:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Tack för att du delar. Vet du hur myndigheterna fick reda på att du handlat med krypto?

Det är vad sista meningen i mitt inlägg var om

Citat:

Banker du använder har kontrakt med skattemyndigheten för att berätta om aktivitet över en viss gräns, tror man att man kommer över den gränsen/nära, så gör man bäst i att gå till skatteverket innan de tvingar en att komma, blir mindre avgifter då.
Citera
2021-05-05, 11:43
Medlem
Citat:
Det är vad sista meningen i mitt inlägg var om

Banker du använder har kontrakt med skattemyndigheten för att berätta om aktivitet över en viss gräns, tror man att man kommer över den gränsen/nära, så gör man bäst i att gå till skatteverket innan de tvingar en att komma, blir mindre avgifter då.

Frågan är om det gäller i Sverige? Som jag skrev i tidigare inlägg så var det många pokerspelare som upptaxerades när Skattemyndigheten hann ikapp pokerboomen men ingen av dem som jag känner till blev straffade utöver upptaxeringen.
Citera
2021-05-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppsOdds
Hej,

För några veckor sedan började jag använda mig av appen/siten Crypto.com.

Är förvånansvärt imponerad av deras earn funktioner, cashback på kort och har tjänat en del pengar. (inte pga appen i fråga utan för att priserna stigit kraftigt på både etherium och CRO som jag handlat en hel del av. notera att jag aldrig sysslat med krypto tidigare och är helt grön)

Det finns en hel del frågetecken från min sida dock;

Har det funnits liknande siter förut?
Hur kan de ge bort så stora summor i referral bonus? Upplägget att man får ca 500kr per person som fullföljer kraven och skaffar deras kort. Ponzo? (https://crypto.com/en/cards.html)
Hur kan de garantera årlig avkastning på X antal procent på diverse valutor, allt från 3-20% p.a?

Alla svar, åsikter och funderingar tas emot med öppna armar!

Hallo! Har du redan fått kortet från crypto? Har väntat på mitt nu i flera månader fan!
Lite störigt när man sitter på ett mega innehav. Har varit i crypto svängen länge nu men stötte på en grupp som jag kan rekommendera! De tipsar om små krypto valutor samt tokens. Nu senast fick jag av avkastning på x21. Investera dock bara 5k men lite blev det!
Citera
2021-05-05, 20:02
Medlem
Kan inte handla för någon anledning of får error declined by issuer

Har pratat med swedbank och fått bekräftat att det är inte mitt kort eller något internet/utlands köp fel och felet ligger hos crypto.com

Har någon fått det error när ni försöker köpa?
Citera
2021-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
Kan inte handla för någon anledning of får error declined by issuer

Har pratat med swedbank och fått bekräftat att det är inte mitt kort eller något internet/utlands köp fel och felet ligger hos crypto.com

Har någon fått det error när ni försöker köpa?

Då har du nog pratat med first line support hos swedbank.
Kan garantera dig att det är swedbank som blockat Kryptobörsers merchant-ids för kortköp. Dessutom "Declined by issuer [swedbank]" ger dig svaret.
Citera
2021-05-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Kortet har fortfarande "issued" som status, tror det har gått över två månader nu.
Någon som har fått sitt kort på senastet? Kortet är ett "Ruby Steel Privileges"

Nu står kortet som "shipped" på status. Jävla tid det tog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in