2021-05-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldboy82
Tack fr informativt svar. Eftersom Crypto.com ger mjligheten att vxla frn kryptovalutor till FIAT och sen betala med VISA, s passar den bra fr skattesmitning.

Om Skattemydigheten lngre fram begr ut uppgifter frn Crypto.com, blir det en straffavgift utver upptaxering, ngon som vet?

Ja, ev fngelse om det r stora summor.
Citera
2021-05-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Ja, ev fngelse om det r stora summor.

Ngon som har ftt bter / straffavgift fr underltelse att betala skatt p frsljning av kryptovalutor?
Citera
2021-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ngon som har ftt bter / straffavgift fr underltelse att betala skatt p frsljning av kryptovalutor?
(FB) Linus Dunkers slde bitcoin blev skyldig Skatteverket 8 miljoner
Citera
2021-05-05, 11:15
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:

Jag bor inte i Sverige men annat EU-land. Betalade inte skatt mellan 2016-2018 men gick tillbaka i 2019 med min revisor fr att betala all missad skatt. Fick betala runt 20000 EUR i straffavgift (runt 100000 EUR i omlopp 2016-2018), tillsammans med den skatt som jag missat betalat. Avgiften var lttat dock fr att jag satte igng processen sjlv, istllet fr att lokala skatteverket kom till mig och sa vad jag skulle betala.
Citera
2021-05-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
(FB) Linus Dunkers slde bitcoin blev skyldig Skatteverket 8 miljoner

De 8 miljonerna som han blivit skyldig att betala i skatt r varken straffavgift / bter eller fngelse utan skatteverkets stt att rkna p vinsten frn hans trading. Om jag frstr artikeln rtt s hvdar Skattemyndigheten att han inte fr dra av inkpspriset p kryptovalutor kpt med kontanter samt att de anser att han bedrivit nringsverksamhet. Man kan sklart ha sikter om det men de allra flesta som kpt och slt via en kryptobrs kommer inte beskattas p det sttet.

Om vi inte frsker skrmmas utan titta p vad som faktiskt hnt s har han inte ftt fngelse eller bter trots stora belopp. En jmfrelse skulle kunna vara pokerboomen i Sverige fr cirka 15-20 r sen. Mnga som tjnade stora pengar p turneringar och utlndska pokersidor och som sen blev upptaxerade. Ingen av dem fick bter eller fngelse (vad jag knner till).

Tillbaka till kryptovalutor s tycker jag man kan anta att eftersom omrdet r nytt s kommer Skatteverket inte gra mer n att upptaxera personer som de upptcker. r sklart mycket intresserad att hra om ngon tror eller knner till ngot annat fall.
Citera
2021-05-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Jag bor inte i Sverige men annat EU-land. Betalade inte skatt mellan 2016-2018 men gick tillbaka i 2019 med min revisor fr att betala all missad skatt. Fick betala runt 20000 EUR i straffavgift (runt 100000 EUR i omlopp 2016-2018), tillsammans med den skatt som jag missat betalat. Avgiften var lttat dock fr att jag satte igng processen sjlv, istllet fr att lokala skatteverket kom till mig och sa vad jag skulle betala.

Tack fr att du delar. Vet du hur myndigheterna fick reda p att du handlat med krypto?
Citera
2021-05-05, 11:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Tack fr att du delar. Vet du hur myndigheterna fick reda p att du handlat med krypto?

Det r vad sista meningen i mitt inlgg var om

Citat:

Banker du anvnder har kontrakt med skattemyndigheten fr att bertta om aktivitet ver en viss grns, tror man att man kommer ver den grnsen/nra, s gr man bst i att g till skatteverket innan de tvingar en att komma, blir mindre avgifter d.
Citera
2021-05-05, 11:43
Medlem
Citat:
Det r vad sista meningen i mitt inlgg var om

Banker du anvnder har kontrakt med skattemyndigheten fr att bertta om aktivitet ver en viss grns, tror man att man kommer ver den grnsen/nra, s gr man bst i att g till skatteverket innan de tvingar en att komma, blir mindre avgifter d.

Frgan r om det gller i Sverige? Som jag skrev i tidigare inlgg s var det mnga pokerspelare som upptaxerades nr Skattemyndigheten hann ikapp pokerboomen men ingen av dem som jag knner till blev straffade utver upptaxeringen.
Citera
2021-05-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppsOdds
Hej,

Fr ngra veckor sedan brjade jag anvnda mig av appen/siten Crypto.com.

r frvnansvrt imponerad av deras earn funktioner, cashback p kort och har tjnat en del pengar. (inte pga appen i frga utan fr att priserna stigit kraftigt p bde etherium och CRO som jag handlat en hel del av. notera att jag aldrig sysslat med krypto tidigare och r helt grn)

Det finns en hel del frgetecken frn min sida dock;

Har det funnits liknande siter frut?
Hur kan de ge bort s stora summor i referral bonus? Upplgget att man fr ca 500kr per person som fullfljer kraven och skaffar deras kort. Ponzo? (https://crypto.com/en/cards.html)
Hur kan de garantera rlig avkastning p X antal procent p diverse valutor, allt frn 3-20% p.a?

Alla svar, sikter och funderingar tas emot med ppna armar!

Hallo! Har du redan ftt kortet frn crypto? Har vntat p mitt nu i flera mnader fan!
Lite strigt nr man sitter p ett mega innehav. Har varit i crypto svngen lnge nu men sttte p en grupp som jag kan rekommendera! De tipsar om sm krypto valutor samt tokens. Nu senast fick jag av avkastning p x21. Investera dock bara 5k men lite blev det!
Citera
2021-05-05, 20:02
Medlem
Kan inte handla fr ngon anledning of fr error declined by issuer

Har pratat med swedbank och ftt bekrftat att det r inte mitt kort eller ngot internet/utlands kp fel och felet ligger hos crypto.com

Har ngon ftt det error nr ni frsker kpa?
Citera
2021-05-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtAngle
Kan inte handla fr ngon anledning of fr error declined by issuer

Har pratat med swedbank och ftt bekrftat att det r inte mitt kort eller ngot internet/utlands kp fel och felet ligger hos crypto.com

Har ngon ftt det error nr ni frsker kpa?

D har du nog pratat med first line support hos swedbank.
Kan garantera dig att det r swedbank som blockat Kryptobrsers merchant-ids fr kortkp. Dessutom "Declined by issuer [swedbank]" ger dig svaret.
Citera
2021-05-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Kortet har fortfarande "issued" som status, tror det har gtt ver tv mnader nu.
Ngon som har ftt sitt kort p senastet? Kortet r ett "Ruby Steel Privileges"

Nu str kortet som "shipped" p status. Jvla tid det tog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in