2021-05-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Frågan jag besvarade var:
"" Omges han av en massa barn annars? ""

Bra om du läser både det citerade och inlägget innan du får ett psykbryt helt i onödan.

Haha, ja. Sorry. Men sluta kasta er överjästa skit på varandra. Det stänker på oskyldiga runt omkring.
Citera
2021-05-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisstessen
När får Thomas sitta av sitt straff? Såg han köra genom byn senast för två veckor sen.
Eftersom han inte är häktad och fick ett förhållandevis kort straff så börjar inte straffet avtjänas förrän tidigast när domen vunnit laga kraft.

https://www.kriminalvarden.se/for-do...till-fangelse/
Citera
2021-05-04, 20:48
Medlem
Citat:
Sätt på dig ansiktsmasken eller använd klädnypa

Visst är det en av byarna längs E4an som detta utspelas? Har aldrig varit där men har bekanta därifrån, nu utflyttade. Bor själv i en mindre by i grannkommunen och kan bara föreställa mig hur detta negativt kan påverka en bygd. Vad det skulle gjort för min by. För att inte tala om barnen och anhöriga hos båda parter. Fy fan, låt inte snacket och ryktesspridningen förstöra för dom.
Citera
2021-05-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krkop
Visst är det en av byarna längs E4an som detta utspelas? Har aldrig varit där men har bekanta därifrån, nu utflyttade. Bor själv i en mindre by i grannkommunen och kan bara föreställa mig hur detta negativt kan påverka en bygd. Vad det skulle gjort för min by. För att inte tala om barnen och anhöriga hos båda parter. Fy fan, låt inte snacket och ryktesspridningen förstöra för dom.
Vill du göra en stilstudie hur det kan påverka en liten ort så kan du googla på Bjästa-fallet.
Det blir läger och ingen vill att det ska vara sant, vilket tar sig i uttryck på olika sätt.
Kan bli riktigt sjukt faktiskt.
Tryggheten är nog skadad för lång tid framöver.
Citera
2021-05-04, 20:56
Medlem
Citat:
Vill du göra en stilstudie hur det kan påverka en liten ort så kan du googla på Bjästa-fallet.
Det blir läger och ingen vill att det ska vara sant, vilket tar sig i uttryck på olika sätt.
Kan bli riktigt sjukt faktiskt.

Känner till Bjästa fallet. Sinnessjukt. Tur att norrbottningar är mer samlade än folket söderut. Till och med lulebor.
Citera
2021-05-04, 22:18
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jossan89larsson
Ja det är en teori, tyvärr blir det för många antaganden för att jag ska kunna tro på den. Ex du refererar till TOR.. ja absolut det finns sådana som använder TOR för det syftet, men att göra det från en iPad är ju ganska vårdslöst tycker jag.. du tycker ju även att GM har tänkt så mycket på bevisningen så varför skulle han riskera att använda en iPad med inbyggd spårningssystem. Titta istället vad som sägs om vad han använder den till, sociala medier och olika forum där han vill vara anonym, ex FB som du gör nu, du vågar ju inte outa vem du är.. det är inte Tomas som ens säger rapeplay, det är ju polisen som frågar om han sett sånt. Men herregud sånt finns ju på det öppna internet på vilken porrsite som helst Inge olagligt.

Fel. Det är Thomas som först nämner rapeplay. (Sid 87 i FUP)
Citat:
Förhörsledaren ber Thomas beskriva plattan.

Thomas det han använt den är att vara anonym när han skriver kommentarer, porr, grövre, han vet inte men han har sökt på olika sökmotorer och klickat fram rapeplay exempelvis,
Och angående den inbyggda spårningen i iPad så lyckades ju Thomas radera allt med sin fabriksåterställning efter brottet, så att polisen inte lyckades få något ur den.

Och sluta låtsas att den porr han kör genom Tor/Darknet skulle vara samma som på vanliga sajter, det blir bara löjligt. Han säger ju själv att det handlar om ”grövre” porr.

Citat:
Står klart och tydligt i domen och FUP att mamman inte såg om hon blev insläppt. Rent antagande från dig här också.

Citat:
Hon såg sig om över axeln, såg målsäganden stå på bron och att dörren öppnades av någon, oklart vem. Sekretess NN9 cyklade vidare med syskonet i vagnen bakom.
Det här är vad hon säger. Thomas var ensam i bostaden vid tidpunkten, vem tolkar du att ”någon” skulle kunna vara som öppnar dörren? Thomas själv har fått erkänna att flickan sedan var inne i bostaden.

Citat:
Förhörsledaren slår inte fast att GM onanerade den tidpunkten utan flera timmar innan..
Med ”vid” menade jag inte nödvändigtvis att han avbröts i sitt runkande av flickans ankomst. Men allright, Thomas själv anger tidpunkten och rimligen förstår han att det skulle se dåligt ut om tidpunkten lades för nära flickans ankomst.

Citat:
Ja jag kan fortsätta här och säga felaktigheter på felaktigheter. Men du äger rätt till att tycka vad du vill! Så tro du på det, men låt oss andra som inte tror på detta ha våra åsikt
Om någon så är det du som kommer med felaktigheter, inte minst när du påstår att andra kommer med felaktigheter.
Citera
2021-05-05, 13:48
Medlem
Domen i TR är överklagad till HR för Övre Norrland av alla tre parter: GM, åklagare samt BO i nämnda ordningsföljd.
Nytt målnr i HR: B 380-21
Okänt datum än så länge när målet tas upp.

Det betyder att Thomas inte behöver krypa in än på ett tag men han riskerar samtidigt att få ett skärpt straff, eller som han säkert själv hoppas på, inget alls.
Senast redigerad av Vedklyv1980 2021-05-05 kl. 14:16.
Citera
2021-05-05, 19:27
Medlem
Jag har läst förundersökningen (Tack för den!). Det vore konstigt om hovrätten inte skulle se detta som att GM är skyldig. Berättelserna är så trovärdiga från ena hållet och så förändrade från andra hållet. Oavsett vad, hade inte de som försvarade GM gått så hårt fram hade vi andra inte fått se fup.

Så tack även ni som försvarat och blivit avstängda. Sanningen har kommit fram oavsett hur hovrätten dömer. Det är just det, sanningen kommer fram och om man är bra på att ljuga så bör man också ha ett bra minne, ett tips till framtiden kanske.
Citera
2021-05-05, 19:34
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ja, jag är rädd för att det kan finnas viss risk att flera råkat ut för hans gränslöshet.
Han tränar ju ett idrottslag med småbarn i sin sons ålder, känns det igen? Idrottsklubbar har haft en tendens att dra till sig pedofiler. Har ju varit en hel del skandaler med idrottstränare genom åren.
Man kan säga att pedofiler drar sig till där barn finns och där de får tillfälle att ostörda skapa relationer till barnen, det finns fler ställen än idrottsklubbar.

Hemmavid så syns han inte vara ute och leka med barnen på tomten, där är det bara frun som grannarna ser.

Tack för info!
Att han tränat idrottslag innebär inte nödvändigtvis att han utnyttjat dessa ungdomar sexuellt. Men ja... sådana söker sig oftast till ungdomsidrotten Men de indikationerna finns trots allt inte just här.

Att han inte synts leka med barnen kan väl ha sin förklaring i att han jobbar väldigt mycket?

Men oavsett vad, så innebär Tingsrättens dom att han utnyttjat en liten flicka för sina egna sexuella behov. Dessutom en granne.. Större svek finns inte. Domen är välskriven. Grabben är körd även i Hovrätten om nu domen överklagats. Har den det?

Han kanske inte får träna ungdomslag mer, men allt det här är på egen förskyllan i så fall.
Citera
2021-05-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefin80
Jag har läst förundersökningen (Tack för den!). Det vore konstigt om hovrätten inte skulle se detta som att GM är skyldig. Berättelserna är så trovärdiga från ena hållet och så förändrade från andra hållet. Oavsett vad, hade inte de som försvarade GM gått så hårt fram hade vi andra inte fått se fup.

Så tack även ni som försvarat och blivit avstängda. Sanningen har kommit fram oavsett hur hovrätten dömer. Det är just det, sanningen kommer fram och om man är bra på att ljuga så bör man också ha ett bra minne, ett tips till framtiden kanske.
Kloka avslutningsord! Nu måste ju alla "krösamajor" inse att det inte hjälper att komma dragandes med påhittade historier. Vi har länkar till både dom från tingsrätt och FUP. Det är en hemsk läsning men vill vi bilda oss en egen uppfattning så är det där vi ska läsa! Inte en massa "hittepå" från folk!
Nu hoppas jag att det ska lugna sig! Jag är inte orolig att byn ska bli ett nytt Bjästa! Det finns inget utbrett hat mot offrets familj.

Det kan bli jobbigt en tid för gärningsmannens anhöriga men jag hoppas och tror att folk är kloka nog att inse att de inte har någon skuld i detta. De har såklart rätt att fortsätta att älska sin Thomas! För dem är han fortfarande deras anhörige! Så länge de inte beter sig illa mot offrets familj så tror jag att livet med tiden ska kunna återgå till det normala för alla utom gärningsmannen.

Att något sånt här händer i vår närmiljö har naggat vår trygghet i kanten! Här är det inte alls konstigt att en femåring cyklar själv till en kompis och knackar på utan att ha blivit inbjuden och att föräldrarna gjort upp planer! Det är en av anledningarna till att det är så underbart att bo här!

Den friheten och tryggheten har gärningsmannen tillfälligt tagit ifrån oss! Jag hoppas att vi tillsammans kan ta den tryggheten tillbaka!
Citera
2021-05-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiskroken74
Kloka avslutningsord! Nu måste ju alla "krösamajor" inse att det inte hjälper att komma dragandes med påhittade historier. Vi har länkar till både dom från tingsrätt och FUP. Det är en hemsk läsning men vill vi bilda oss en egen uppfattning så är det där vi ska läsa! Inte en massa "hittepå" från folk!
Nu hoppas jag att det ska lugna sig! Jag är inte orolig att byn ska bli ett nytt Bjästa! Det finns inget utbrett hat mot offrets familj.

Det kan bli jobbigt en tid för gärningsmannens anhöriga men jag hoppas och tror att folk är kloka nog att inse att de inte har någon skuld i detta. De har såklart rätt att fortsätta att älska sin Thomas! För dem är han fortfarande deras anhörige! Så länge de inte beter sig illa mot offrets familj så tror jag att livet med tiden ska kunna återgå till det normala för alla utom gärningsmannen.

Att något sånt här händer i vår närmiljö har naggat vår trygghet i kanten! Här är det inte alls konstigt att en femåring cyklar själv till en kompis och knackar på utan att ha blivit inbjuden och att föräldrarna gjort upp planer! Det är en av anledningarna till att det är så underbart att bo här!

Den friheten och tryggheten har gärningsmannen tillfälligt tagit ifrån oss! Jag hoppas att vi tillsammans kan ta den tryggheten tillbaka!
Kloka vettiga och rimliga tankar, tror och hoppas att de flesta i er by är vettiga människor.

Önskar er lycka till i att hitta tillbaka till lugn och trygghet igen -den enda som bär skuld i detta är gärningsmannen och min förhoppning är att straffet skärps i hovrätten för brottet han begått är riktigt vidrigt.
Citera
2021-05-06, 07:12
Medlem
Ja fan, släpp det här nu. Ingen vinner på att det fortsätts uppvigla. Lär av andras misstag. Beklagar det helvete som alla inblandade kastats in i och hoppas ni alla tar er igenom detta så smärtfritt det går. Primärt är att direkt drabbade barn inte påverkas. Alltid primärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in