Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har aldrig sett/läst att hon har haft dödsönskningar om sin familj. Det enda jag har sett är att hon själv hade tankar på självmord (?) och att hon hade förlossningsdepression där hon hade svårt att orka med barnet.
Syftar främst på polisens anmälan till socialförvaltningen gällande "barn i fara". HD erkände i förhör att hon och SD en gång i tiden haft diskussioner om att avsluta.
Citat:
Som jag har fattat det är det SD som erbjuder HD en lösning på problemet. Det är Lena som berättar om att SD googlat på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd. Vet vi verkligen att det var HD som bad om det?
Vem som tog initiativet till googlingen har förstås inte framkommit. Att en icke-deprimerad SD var beredd att beröva deras barn livet har hon också kunnat förlåta.
Citat:
Jag är mer inne på att HD själv sitter i förhör som häktad, misstänkt för mordet och psykiskt instabil av allt det här plus att SD också sitter häktad, tagen med insatsstyrka med barnen hemma. Jag kan bara själv säga att det skulle vara dramatik som skulle få mig ur balans.
Javisst. Det är fullt förståeligt.
Å andra sidan har hon innan dess haft tillräckligt med is i magen för att medvetet ljuga om blod till både väninna och polis. Inget som går att bevisa. Men det talar ändå för skyddande av brottsling.
Citat:
M.a.o, jag litar inte på vad HD säger och visar i förhör. Jag tror att hon ljuger en hel del och vad hon vet, vad som är sant eller inte, det kommer vi aldrig att få veta. Om hon inte avprogrammeras en dag vill säga.
Om hon behöver avprogrammeras, vill säga. Eller om det största problemet till hennes beteende ligger bakåt i tiden och är intimt förknippad med hennes personlighetsdrag, förvärvade eller genetiska.
Säger inte alls emot, resonerar bara ur ett annat perspektiv. Kanske rentav en kombination av bägge delar.
Citat:
Nej, jag tror inte heller att hennes psykiska ohälsa kan förklaras bort. Vet inte om jag förstår exakt vad du menar nu. jag vet att en del i tråden tror att hon fejkar, för att få sjukdomsvinst.
Tvivlar inte en sekund på att hon har varit svårt sjuk, inget man fejkar.
Citat:
Några tror att hon både är narcissist och är manodepressiv.
Det enda som har framkommit är att det rör sig om en affektiv störning egentligen. Troligen med inslag av psykotiska symtom periodvis. Kanske bipolär, men det måste stanna vid en spekulation. Hon är alldeles för sluten och reserverad som jag ser det, för att ha narcissistiska drag.
Citat:
Själv är jag lite mer avvaktande till att ta ställning till hennes diagnoser, men jag vet att en av hennes mediciner som hon har (Quetiapin) absolut kan användas vid ångest och sömnproblem utan diagnosen bipolaritet. Några riktiga maniska perioder har vi inte hört talas om så vitt jag vet. Jag lämnar det därhän, men jag är övertygad om att HD mått dåligt på riktigt.
Instämmer. Ingen i tråden sitter på någon vetskap om vilka eventuella diagnoser hon har. Förutom de hon själv har uppgivit. Övrigt hör till området spekulationer.
Neuroleptika är långt ifrån förstahandspreparat vid sömnproblem, det kan inte nog betonas hur pass "tunga" de här medicinerna är. Det är därför jag antar att det antingen ingår psykotiska symtom och/eller maniska perioder.
Fast det är ju egentligen rätt ointressant för fokus ska ligga på SD som inte ens kan bli hjälpt av medicin. Där har HD en klar fördel och det är klokt av henne att gå i samtal och medicinera.
Citat:
Att säga att HD är en vuxen kvinna som an ta egna beslut, är ju samma krav som man borde kräva av Lena?
Som jag ser det agerade LW vuxet genom att inse att hon var fast i en destruktiv relation. Insikten som ett första steg mot läkning.
I det avseendet var LW miltals från HD; hon var inte rädd för att öppna sina ögon, trots tidigt barndomstrauma.
Citat:
Jag tycker att allt säger mig att HD som blivit å grovt sviken av SD och som förlåter SD allt, förlägger all skuld på Lena säger allt för mig. Att hennes föräldrar och JG gör detsamma, förlåter SD det är svaret för mig. Det är helt orimliga beslut i min värld efter att ha läst FUP.
Ja, att hennes föräldrar gör detsamma är inte alls bra. En annan reaktion och ett annorlunda agerande från deras sida, hade kunnat bli en ögonöppnare. Nu stoppar samtliga familjemedlemmar huvudet i sanden och vägrar tänka självständigt och lite längre än näsan räcker.
Citat:
Som sagt, vi tror lite olika.
Bara givande och nyttigt att kunna diskutera från alla håll och kanter.