2021-05-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Behövs inte heller, Alla vet ändå vem som är den skyldige.
nej inte de som satt i rätten i tingsrätten vi får se hur det går i hovrätten
Citera
2021-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Enligt SD själv så dricker han ytterst sparsamt. Nåt enstaka glas vin ibland. Detta handlar inte om drog- eller spritrelaterade problem. Detta sitter i hans huvud - han är störd. Svårt störd. Alldeles av sig själv. Med lite påbacknning av sin svärfar som anser att sex års otrohet mot svärfars egen dotter är ett litet misstag som alla kan göra.

Vilket jävla gäng. Man blir lite ödmjuk av att man råkar fått bo långt från Örebro och cache-sekten.
så du är utbildad psykiatriker som kan ställa diagnos utan att ha träffat patienten. Vi får väl se om hovrätten beslutar om en stor rättspsykiatrisk undersökning och om de utbildade psykexperterna kommer fram till samma slutsats som dig.
Citera
2021-05-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
så du är utbildad psykiatriker som kan ställa diagnos utan att ha träffat patienten. Vi får väl se om hovrätten beslutar om en stor rättspsykiatrisk undersökning och om de utbildade psykexperterna kommer fram till samma slutsats som dig.
Du snurrar till det i varenda inlägg du gör. Jag har inte satt nån diagnos. Nu får du faktiskt ge dig. Jösses.

Edit: Nej, HR kommer INTE besluta om nån RPU. Kan du lägga ner nu?
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-03 kl. 21:55.
Citera
2021-05-03, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Skulle stället vilja hävda att hennes svar till grannen går helt i linje med den HD har visat sig vara. Tvärtom vore det förvånande om hon bemött med ett öppet sinnelag och uttryckt medkänsla.

HD har själv visat sig ha tendenser till mobbning. Syftar på LW förstås.
En inställning hon bär med sig från barndomshemmet? Att hennes föräldrar, eller åtminstone pappan, gillar ett uttalat rasistiskt parti som SD säger sitt gällande människosynen.
Du fick mig att fundera på en sak. Hon har några mama issues i barndomen, systern har bättre kontakt med modern.
Att SOA curlar HD behöver man väl knappast fundera över. HD nämner att han står henne närmast, systern likaså:
" Hanna är närmare S-O, så har det alltid varit."

Vilket tidigare har fått mig att fundera på om HD känt avundsjuka som barn, att inte vara allas medelpunkt.

BA säger att HD annars är i centrum då körs till akutpsyk.
"Hanna har mått dåligt tidigare och reagerade då på samma sätt som hon gjorde vid det här tillfället. Hanna drog sig undan, ville vara själv, blev nedstämd och fick mer migrän. Det märks på henne då hon vanligtvis är en social medelpunkt i familjen."

HD säger att hon var avundsjuk på LW, SD och JG. För de hade så roligt när de tog burkar.

Sen allierar hon sig med JG och de fryser ut LW på hennes direktiv.
Nu ska hon ta burkar med dem. Ut med LW, blocka i GC-gruppen, helst hela touren enligt JG.
DET hade dock väckt för mycket uppmärksamhet...

Ena stunden är det rätt ok med otroheten, sen tvärvänder det.
Hon tag i saken, samlar bevis och vips!.. så byter hon attityd.

Det är reaktioner som i en sandlåda. Varav mina funderingar föll tillbaka på hennes familj.

De verkar gå på äggskal hela högen och vart man än läser i förhör så är det olika uppgifter kring människan.

Systern om SDs otrohet:
" Hanna är skör, därav ställde hon inga frågor."

" P tycker att det är förjävligt men hon vill inte mista honom, så länge Hanna vill ha kvar honom i sitt liv så vill P detsamma. "

SD som misstänkt:
" För P är han forttfarande Stefan och så länge som Hanna tycker att det är okej, så är det okej för P."

" P beskriver det som att hon nästan "stoppat huvudet i sanden" och inte vill ta ställning till det som hänt och inte vill veta."

Om städning som inte skett sen HD flyttade:
" Stefan hade inte orkat göra så mycket med huset sedan separationen, sedan åkte de till USA och därefter kom de fram till att det skulle städa huset, mest för tjejernas skull."

Väninnan CH:
" När C påpekade att hon tyckte att det var konstigt med städningen sa Hanna att hon inte förstod själv varför hon hade städat, det var ett infall.
Hon sa att hennes syster, mamma och pappa var med, Hanna hade tagit dit hela gänget. Hanna sa att det var hennes initiativ, hon ville åka dit och göra en grovstädning. "
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 22:47.
Citera
2021-05-03, 21:52
Medlem
Eftersom NAs artiklar från rättegången ligger bakom betalvägg bjuder jag på ett referat av NA-artikel skriven efter förhandlingen idag av Christina Eriksson:

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-det-har-ar-inget-skamt-dundrar-springare-men-46-aringen-bara-skrattar

Lena Wesströms barn, föräldrar, bror och exman närvarade i rättssalen idag.
Mittemot sitter den SD bärande svart munskydd.
På åhörarstolen närmast honom sitter en anhörig med armarna i kors och signalerar att: Kom inte för nära.

Första vittnet, Sillen, berättar om den komplicerade soppan som redogjorts för i hela rättegången, som har präglats av otrohet och trasiga relationer.

Vittnet hördes redan i tingsrätten men tyckte inte att allt inte kom fram. Han hade mer att berätta och mejl att visa. Det framkommer i förhöret att HD kände sig kontrollerad av 46-åringen, och att hon kunnat se att SD gick in och kollade hennes mejl minst en gång i timmen samtidigt som han både uppmuntrade deras relation och ville ha HD tillbaka.

Christina beskriver att förhöret är som att höra någon beskriva en katt och råtta-lek. Hon skriver att vittnet uppfattar att SD låter HD springa fritt ett tag, på kul, för att sedan hala in henne i sitt grepp igen och att så höll det på.

“Jag uppfattar det som om hon var psykiskt misshandlad av honom”, säger vittnet.

Relationen här börjar innan mordet på Lena Wesström och pågår en tid efteråt. HDs gör försök att bryta sig loss och vinna den “mentala kampen” som de själva beskriver det som i mejlväxlingen. Men efter ett tag upphör HD att försöka. Sillens svar på den avslutande fråga från åklagaren om hur hans och HDs relation ser ut idag är att kontakten upphörde efter att han i somras vände sig till polisen med sina kompletterande uppgifter och brevväxlingen.

Efter förhöret med Sillen spelas del av ett förhör, som hålls av Springare och som ägde rum kort efter mordet, med SD upp.

Det inspelade videoförhöret hålls i närtid till att Lena Wesströms kropp har hittats bakom bullerplanket. SD är då misstänkt och ombeds redogöra för vad han gör natten då hon mördades, mellan klockan 23 och 24.

SD uppger att han cyklade runt i kvarteret och uppger olika gator i området. Utan att han fått frågan påtalar han att han dock inte cyklade förbi LW. På fråga från Springare om varför SD självmant säger så uppger SD flinande och småskrattande att han tyckte det var relevant.

Springare tappar tålamodet och ifrågasätter om SD fattar allvaret i situationen och tt det rör som om ett mord.

Christina Eriksson förklarar i texten att åklagaren vill spela upp denna del av det förhöret för att visa för hovrätten att SD sedan i tingsrätten ändrar sig till att han hela tiden varit hemma. Orsaken till att han i förhöret ska ha sagt att han cyklade i området uppger han beror på att han i polisförhöret fick ledande frågor. Videoförhöret ska visa att frågorna inte är ledande och att SD själv spontant berättar om cykelturen.

Citat:
"Jag sneglar på de anhöriga. De sitter tätt tillsammans, tittar alla mot samma skärm. De säger inget, viskar inte till varandra, men de har alla samma min, en min av djup olust. Deras mamma, dotter, exfru och syster har precis mördats och den misstänkte bara skrattar.

"Det här är inget skämt", dundrar Springare."

Efter uppspelningen är det för ett ögonblick tyst i salen. SD sitter tyst med munskyddet som täcker halva ansiktet och det går inte att se hans ansiktsuttryck "om han ler eller inte...".
Citera
2021-05-03, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kom på när du dök upp att jag helt glömde svara igår.

Så länge som hon uppvisar ett starkt beteende som - at least - innebär att skydda LWs misstänkta mördare så lägger jag inget krut på att tycka synd om henne.
Jag finner det nämligen för jävligt om det skulle påverka utfallet i rätten.

För att hon är inte den första kvinnan med ett bedrägligt beteende som finns bakom kulisserna och det sent omsider väcks nytt åtal mot.

Varningsklockorna ligger i motivet.
Hur en inte psykiskt frisk (alt p-störd för all del) sällan har samma sunda kognition.
Hur ett så långvarigt hat, upplevelse att vara kränkt, försöka mörka pga av skam (dragit kortaste strået i åratal) och hur ett så drypande hat kan övergå i en önskan till hämnd.
Alternativt att problemet och hatobjektet ifråga ska elimineras.
Speciellt när hon fortsätter att se det som en kärlekshandling att SD riskerade att utrota både henne och barn. Hon är ett praktexempel på farlig mfs eller en kvinna som tar lätt på aktiv dödshjälp och hon ska inte friställas ifrågan som suicidal.

Det som även är red alert är att hon tar ut skilsmässa, roar sig högaktningsfullt med JS i smyg - men är besatt av LW.
Rent krasst har hon ingenting med LW att göra efter den 19 februari.
Jo, bipolär tycks inte vara nåt du vill tillskriva henne trots att hon beskriver medicinering för livslång depression och nämner ett enda läkemedel varav Quetiapin inte är ett förstahandsval vid sömn men intas till natten.
Man pratar inte om livslång beh vid unipolär depression. Men håll fast vid det och tro på dem undflyende HD så tror jag nåt annat.
Jag ämnar inte dra den delen mer.

Redan börjat må bättre gjorde hon för tre-fyra år sen enligt TB som har lång insyn i hennes mående och ser henne som så gott som likt sig nu.
Fullt frisk utan ångest lär hon knappast bli.
Det ses mängder av svackor när hon ältar med JS.
Tiden innan mordet - april/maj - börjar hon kärleksbomba SD vilket tas upp i förhör för att det är uppseendeväckande.
Runt mordet och efter resan ses nån psykisk kris sen beskrivs paret av olika vittnen att se helt oberörda ut på event och hon är tillräckligt stark att initiera storstäd och sen loggar hon om LWs cacher.
Hon flackar och far med både JS och SD under sommaren och chefen beskriver en förvånande energi i augusti till skillnad från våren.

"C träffade Hanna, Stefan och Hannas pappa i Värmland ungefär två veckor efter mordet på Lena. De möttes i samband med geocaching. De kramade om varandra och pratade lite. Hanna och Stefan agerade som om ingenting hade hänt, vilket C tycker är det konstiga. Ingen kommenterade det som hänt Lena." (CB)

Även HDs chef noterar att hon piggnat till, är åter på full tjänstgöring:
"I jämförelse med hur Hanna mådde under våren då hon mer "höll ihop" sig själv har Hanna sedan augusti agerar så som hon gjort tidigare då hon varit i balans och mått bra."

" Utifrån det M sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt.I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi."

HD bjuder med SD på läger:
" I augusti -18 var Hanna och C på geocachingläger i två dagar i Strömstad. Hanna bjöd med Stefan.
Både Hanna och Stefan betedde sig normalt under vistelsen, de var varken ledsna eller upprörda." (CB)

Mer närhet mellan paret och skojsiga resor:

" Sedan Lenas död har Stefan och Hanna verkat vara närmre varandra än någonsin tidigare. Det baserar L på deras geocachingaktivitet och de resor de gjort tillsammans till USA, Tystland, Holland och Belgien. De har även varit på en kanotresa till Hällefors där de tog cacherna, "Brattforsturen" och tältade. L finner umgänget som konstigt då de nyligen separerat. Det umgänge som Hanna tidigare hade med "Sillen" verkar ha avtagit." (LW)

Gissa tre ggr...

Är det inte mer lidande att ha förlorat sin mor i ett brutalt mord?
Både HD och SD beskriver att deras barn tar det bra förutom att media var och snokade runt skolan de första dagarna.
För övrigt är de hos sin mormor och morfar väldigt mycket, hela sommaren 2018. De har stöd när föräldrarna flackar runt och jagar burkar.

Jo, för Hanna kan väl inte hata själv som bedragen och kränkt..
Självklart beror det på SD.

Jag ser ingen anledning att så frenetiskt bortförklara HDs fula egenskaper och ständigt lägga allt på SD.
Hatet kommer från henne själv och ingen annan och likaså hur hon resonerar.

Min egen insikt är att jag inte längre är förvånad hur kvinnor som har ett misstänkt beteende granskas minimalt.
HD är ett offer - punkt slut - och jag får väl hoppas du har rätt.
För LWs skull.
Just sistnämnda är anledningen till att jag håller tillbaka empatin ang HD som uppenbart hatar henne till fullo.
Guilty or not.

Det finns ju en anledning till att nära anhöriga inte behöver vittna under ed.
I det här fallet har vi en misstänkt som har visat sig vara en person som starkt påverkar sina anhöriga och vänner genom manipulation och gaslighting, vilket visar att det är viktigt att inte lägga alltför stor tilltro till hennes utsagor.

På sätt och vis hade hennes vittnesmål i rätten nästan den effekten att den visade att hon faktiskt ljög. SD körde sitt blodiga akrobatex i förhören, medan i rätten tog han tillbaka det, medan HD påstod att hon fått den infon av Lena. HD påstod också att hon skulle ha åkt till USA ensam om SD varit oförklarligt försvunnen, haha. Det verkar ju trovärdigt!

Det är inte säkert att en som ha det största motivet är den som är skyldig till mordet. N menar jag inte att HD har det största motivet heller, det tycker jag faktiskt att SD har. Motivet är bara en del av bevisningen, det krävs mer än så.

Vad gäller HDs psykiska besvär och diagnoser kommer vi inte längre du och jag. Jag skriver inte under på att HD är manodepressiv; jag ser allt för lite information om hennes symtom och annat som kan stödja en sådan slutsats.

Depressioner kan absolut vara en livslång diagnos:

"Depression
PM läkarteam
PM läkarteam
Granskad av:
Anders Halvarsson
Anders Halvarsson
, Allmänläkare
Uppdaterad: 9 augusti, 2017
Publicerad: 22 december, 2010

Definition
Stämningssjukdom som ofta blir livslångt kronisk. Återkommer i episoder med en tilltagande utbredning av sjukdomen. Obehandlad depression innebär en markant förhöjd dödlighet (se avsnittet 1/“status” nedan).
"

https://www.doktorn.com/faktablad/depression/

Att HD ser et som en kärlekshandling att han vill eliminera hennes barn är jag långt ifrån säker på. Vad hon säger i förhör och i rätten kan man inte alls lita på. För hennes del handlar det i stort om att skydda sig själv och SD. Hon försöker sudda ut motiv bl a. Samtidigt kan det ju vara så han har intalat henne i så många år att hon verkligen tror på honom. Hon är manipulerad. Jag tvivlar inte...

Det handlar inte om att ha någon anledning till att ständigt "bortförklara HDs sula egenskaper och ständigt lägga allt på SD", som du skriver. Jag försöker verkligen att se det hela ur flera perspektiv och inte bara plocka in folk i fack- onda- goda.
Det är komplexa människor och komplexa samspel. Förmodligen vet de involverade själv inte hela sanningen. HD är lite av en gåta för mig och jag kan inte bara plocka in henne i samma box som du.
Hur vet du att hatat enbart kommer från henne själv?

Ja, jag ser HD som ett offer. Men jag vet inte om hon är mer delaktig i något mer. Jag är inte lika kategorisk i min tro som du är. Det har jag skrivit hela tiden. Du kan sluta att överdriva mina spekulationer och göra dom till något som inte stämmer.

Var har jag skrivit: "Är det inte mer lidande att ha förlorat sin mor i ett brutalt mord?"????????

Det verkar ju faktiskt inte som att du läste vad jag skrev?

Jag skrev som svar på din mening "▪️De barn som i huvudsak lider är tre till antalet och har förlorat en mor på ett mycket brutalt sätt.":

Citat:
Så kan man väl inte säga?
Ett barns lidande blir väl inte mindre för att andra har det värre?
Det skall väl inte jämföras med varandra, utan vägas upp för hur det barnet upplever det.
Det måste vara fruktansvärt för alla barn involverade, även om Lenas barn har en större förlust eftersom deras mamma aldrig kan komma tillbaka.

Man ska och kan inte jämföra deras lidande!
Herregud!

Kan du verkligen inte se att det måste vara förskräckligt även för dom?
Det har väl inget att göra med att barnen W har förlorat sin mor och att deras lidande är värre?
På vilket sätt tar det bort deras lidande?
Citera
2021-05-03, 22:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har aldrig sett/läst att hon har haft dödsönskningar om sin familj. Det enda jag har sett är att hon själv hade tankar på självmord (?) och att hon hade förlossningsdepression där hon hade svårt att orka med barnet.
Syftar främst på polisens anmälan till socialförvaltningen gällande "barn i fara". HD erkände i förhör att hon och SD en gång i tiden haft diskussioner om att avsluta.
Citat:
Som jag har fattat det är det SD som erbjuder HD en lösning på problemet. Det är Lena som berättar om att SD googlat på hur man får det att se ut som plötslig spädbarnsdöd. Vet vi verkligen att det var HD som bad om det?
Vem som tog initiativet till googlingen har förstås inte framkommit. Att en icke-deprimerad SD var beredd att beröva deras barn livet har hon också kunnat förlåta.
Citat:
Jag är mer inne på att HD själv sitter i förhör som häktad, misstänkt för mordet och psykiskt instabil av allt det här plus att SD också sitter häktad, tagen med insatsstyrka med barnen hemma. Jag kan bara själv säga att det skulle vara dramatik som skulle få mig ur balans.
Javisst. Det är fullt förståeligt.
Å andra sidan har hon innan dess haft tillräckligt med is i magen för att medvetet ljuga om blod till både väninna och polis. Inget som går att bevisa. Men det talar ändå för skyddande av brottsling.
Citat:
M.a.o, jag litar inte på vad HD säger och visar i förhör. Jag tror att hon ljuger en hel del och vad hon vet, vad som är sant eller inte, det kommer vi aldrig att få veta. Om hon inte avprogrammeras en dag vill säga.
Om hon behöver avprogrammeras, vill säga. Eller om det största problemet till hennes beteende ligger bakåt i tiden och är intimt förknippad med hennes personlighetsdrag, förvärvade eller genetiska.
Säger inte alls emot, resonerar bara ur ett annat perspektiv. Kanske rentav en kombination av bägge delar.
Citat:
Nej, jag tror inte heller att hennes psykiska ohälsa kan förklaras bort. Vet inte om jag förstår exakt vad du menar nu. jag vet att en del i tråden tror att hon fejkar, för att få sjukdomsvinst.
Tvivlar inte en sekund på att hon har varit svårt sjuk, inget man fejkar.
Citat:
Några tror att hon både är narcissist och är manodepressiv.
Det enda som har framkommit är att det rör sig om en affektiv störning egentligen. Troligen med inslag av psykotiska symtom periodvis. Kanske bipolär, men det måste stanna vid en spekulation. Hon är alldeles för sluten och reserverad som jag ser det, för att ha narcissistiska drag.
Citat:
Själv är jag lite mer avvaktande till att ta ställning till hennes diagnoser, men jag vet att en av hennes mediciner som hon har (Quetiapin) absolut kan användas vid ångest och sömnproblem utan diagnosen bipolaritet. Några riktiga maniska perioder har vi inte hört talas om så vitt jag vet. Jag lämnar det därhän, men jag är övertygad om att HD mått dåligt på riktigt.
Instämmer. Ingen i tråden sitter på någon vetskap om vilka eventuella diagnoser hon har. Förutom de hon själv har uppgivit. Övrigt hör till området spekulationer.
Neuroleptika är långt ifrån förstahandspreparat vid sömnproblem, det kan inte nog betonas hur pass "tunga" de här medicinerna är. Det är därför jag antar att det antingen ingår psykotiska symtom och/eller maniska perioder.
Fast det är ju egentligen rätt ointressant för fokus ska ligga på SD som inte ens kan bli hjälpt av medicin. Där har HD en klar fördel och det är klokt av henne att gå i samtal och medicinera.
Citat:
Att säga att HD är en vuxen kvinna som an ta egna beslut, är ju samma krav som man borde kräva av Lena?
Som jag ser det agerade LW vuxet genom att inse att hon var fast i en destruktiv relation. Insikten som ett första steg mot läkning.
I det avseendet var LW miltals från HD; hon var inte rädd för att öppna sina ögon, trots tidigt barndomstrauma.
Citat:
Jag tycker att allt säger mig att HD som blivit å grovt sviken av SD och som förlåter SD allt, förlägger all skuld på Lena säger allt för mig. Att hennes föräldrar och JG gör detsamma, förlåter SD det är svaret för mig. Det är helt orimliga beslut i min värld efter att ha läst FUP.
Ja, att hennes föräldrar gör detsamma är inte alls bra. En annan reaktion och ett annorlunda agerande från deras sida, hade kunnat bli en ögonöppnare. Nu stoppar samtliga familjemedlemmar huvudet i sanden och vägrar tänka självständigt och lite längre än näsan räcker.
Citat:
Som sagt, vi tror lite olika.
Bara givande och nyttigt att kunna diskutera från alla håll och kanter.
Citera
2021-05-03, 22:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Man ska och kan inte jämföra deras lidande!
Herregud!

Kan du verkligen inte se att det måste vara förskräckligt även för dom?
Det har väl inget att göra med att barnen W har förlorat sin mor och att deras lidande är värre?
På vilket sätt tar det bort deras lidande?
Det är säkert förskräckligt för dem med men både HD och SD säger att de tar det bra skrev jag.

Nu får du fan ge dig med din allomsmäktande empati - jag lär väl få tycka att det är värre om barn förlorar sin förälder i ett brutalt mord?!

Det är väl iaf oåterkalleligt och en extrem förlust.
Citera
2021-05-03, 22:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Som jag ser det agerade LW vuxet genom att inse att hon var fast i en destruktiv relation. Insikten som ett första steg mot läkning.
I det avseendet var LW miltals från HD; hon var inte rädd för att öppna sina ögon, trots tidigt barndomstrauma.

Självklart var LW miltals från HD. LW hade bara en särboliknande relation med SD i ynka sex år. Inga gemensamma barn. Då kan all kontakt avslutas vilket underlättar läkningsprocess.

HD har haft ett 20-årigt äktenskap med SD och har därför tagit större skada av relationen. HD kan heller inte avsluta kontakt p.g.a. gemensamma barn vilket försvårar att hon kan gå vidare.

Det går därför inte att jämföra LW och HD och förvänta sig att bara för att älskarinnan som träffade SD av och till i 6 år gick vidare så borde ex-frun också göra det.
Citera
2021-05-03, 23:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En inställning hon har fört vidare till sitt barn som dessutam varit utsatt för SD:s elakheter (liknar mobbing) och barnet kanske då väljer att ge igen på andra.
Pappan som gillar SD (personen och partiet!) verkar inte heller helt normal.
Ja, är man för överseende/överslätande kan det vara förödande för barn:
Det är helt sjukt det han gör mot T och frågan är om det är toppen på ett isberg som råkar blottas offentligt.

En far som är helt korkad och en mor som förvisso tycker det är fel - men slätar över om att han ändå är en bra pappa.

.. och det kan i värsta fall komma till uttryck hos barnet själv, i form av att ta ut sin frustration på andra. Sen kommer mamsen sättande och svartmålar det andra barnet.
Madre Mia vilka nötter till föräldrar.
Citera
2021-05-03, 23:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En inställning hon har fört vidare till sitt barn som dessutam varit utsatt för SD:s elakheter (liknar mobbing) och barnet kanske då väljer att ge igen på andra.
Pappan som gillar SD (personen och partiet!) verkar inte heller helt normal.
Ja, mobbare har ju oftast själva blivit utsatta för förtryck. Har nog funnits rejäla spänningar i den familjen med orimliga prestationskrav gällande fysisk aktivitet, godisutdelning efter ålder, framplockande av linjal på jakt efter millimeterrättvisa i allt som tänkas kan, påläggande av skuld och skam på ett barn med naturligt sockersug, straff vid överträdelser som grädde på moset.

Säkert långt mera utöver detta, bottnande i ett patologiskt kontrollbehov.

Äldsta dottern får lätt ont i huvudet och är förmodligen den i familjen som reagerar sunt i en osund miljö. Och när hon, gudbevars, har fräckheten att försova sig anser pappan att hon förtjänar en prick i betyget. Nej, han är f*n inte klok.
Citera
2021-05-04, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tänker att om man inte mår bra, kan tålamodet tryta. Man kanske inte orkar med vissa motgångar på samma sätt som när man mår bra.

Dina tankar om varför HD beskyddar dottern när föräldern klagar på att hon mobbar är intressanta. Jag tänker också att vi inte har hela historien om vad som hade hänt?

Också vet vi ju att T blivit ganska hårt ansatt av SD. Jag tänker ofta att mobbare (om det nu var så) inte sällan är offer de också? Ett barn som känner sig stark, trygg och älskad behöver inte mobba andra och att straffa det mobbande barnet kanske inte är rätt grej. Men visst, utan att veta något om vad som hade hänt, kan man ju tänka sig att man som förälder kan säga att man ska prata med barnet. Vi vet som sagt inte hela historien och vem föräldern är eller vad som hade hänt. Vi har bara den enes version, vilket förstås inte betyder att det inte har förekommit mobbing. Bäst att gardera sig.

När jag ändå är i "försvarstagen" skulle jag vilja säga att jag inte är säker på hur otrevlig, osympatisk och egoistisk HD är heller. Jag lutar mig nu lite mot hur JS beskriver HD i rätten. Att hon är väldigt kontrollerad av SD och beter sig precis som en sådan kvinna som är utsatt för psykisk misshandel.

Visserligen har hon gjort de otrevliga efterloggningarna, som jag tycker är sjukt obehagliga, men de vänner HD har verkar ju ganska bra personer? Även JS verkar vara en bra person. Av det drar jag en slutsats att HD kanske blivit påtryckt av SD att Lena gjorde si och så och det var fel och nu ska du markera osv.

Du har rätt att vi inte vet vad som hände mellan barnen.
Och att barn som mobbar ofta har nåt eget i bagaget.

L*iv verkade ju väldigt besviken på hur HD tog emot hennes försök till att reda ut det hela iaf.

Men ja visst är det så att tålamodet kan tryta när man har mycket. HD var ju mitt uppe i den värsta soppan. Hennes livssituation och mående var ju inte avundsvärt precis.

Hon orkade väl inte ta in mer negativt

Hon nämnde ju barnen (eller SDs konflikter med ett av dem) som en av orsakerna till skilsmässa. Kanske det blev många såna grejer kring barnen.

Däremot underströk hon ju noggrant att det var hon själv och inte dottern och SD som for illa av konflikten mellan far och dotter (den tog energi)...

Visst kan tjejer i den där åldern skapa drama.

Men HD gjorde ju faktiskt just det hon anklagade LW för att göra mot henne:

Hon lyssnade inte på någon som påstår sig sviken och sårad av en vän.

I ett barns vardag så kan ju mobbing eller en utfrysningssituation i tjejgänget vara lika katastrofalt för måendet som en otrogen äkta man är i vuxenlivet.

I skuggan av allt drama mellan de vuxna stod barnen. Vem skulle guida dem och ge dem tid, lyssna på deras glädjeämnen och bekymmer? Strösselstatsi?
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-04 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in