2021-05-03, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Präglad av sex års lögner och konflikter, smyganden och hot hit och dit samt damernas svängom med andra karlar där den här tiden så var det nog lite delirium han var i ja i ordets vida bemärkelse. Men på ren svenska mer pressad och stressad än vanligt. Relations- tjejbekymmer som genomgående i hans liv. Till slut ballar det ur om man funkar som han.
Jag glömde fråga.

Han eskalerar i nåt psykiskt tillstånd du kallar för dille. Går på autopilot i drygt 3 månader.

Eftersom SD enligt dig inte är vid sina sinnens fulla bruk vid mordet - ska det gå hand i hand med affektutlöst och dråp?

Har brottsrubricering och påföljdsfråga i åtanke.
Citera
2021-05-03, 17:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
HD projicerar väl sin ilska och hat mot LW för att hon vet att det skulle bli för psykiskt jobbigt att inse att det är SD som svikit och kränkt henne. Det är vanligt att känna skam och skuld inför att ha behandlats illa - och inför att ha accepterat det.

Det där hot/cold beteendet som narcissister kör med gör att hjärnan uppfattar det varma som helt fantastiskt trots att det i själva verket kan handla om banala småsaker, normalt hyfs. När HD skrev till SD om att nu kände hon igen den där omtänksamme SD som hon tycker så mycket om (mina ord) så visar det ju att hon ser honom som two faced.

Hoppet lever alltid om att denna gång ska han förändra sig, denna gång ska han stå för sitt ord...
Klipp från en helt orelaterad kvinnas upplevelse av ett sånt, mycket kortare, förhållande (urklipp från en längre text)

Tack för inlägget!

Väldigt intressanta inputs här för mig.

Håller med om att HD kan känna att det är enklare at förlägga skulden på Lena än SD; att det är en del av en förskjutning av något som känns jobbigt. Sedan har väl SD gjort sitt till, för att slippa ta ansvar för sina handlingar.

Minns då att expertvittnet sa något i termer av att paret inte sällan hjälps åt att komma på förklaringar. Det blir som ett samarbete som också binder dom samman än mer.
Citera
2021-05-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Wikipedia var allt en kass hänvisning som källa när det ska diskuteras antingen psykiatri eller somatiska reaktioner.
Du själv vill ju gå på djupet med hypomani snarare än allmänt slanguttryck som dille.

Delirium.
Vilket inom medicinsk terminologi absolut aldrig är nåt annat än delirium tremens och ett allvarligt tillstånd som i sitt utdragna förlopp utan åtgärd kräver IVA-vård.

Att han är totalt rubbad håller jag dock med om. Att han är pressad och stressad har jag skrivit om gång efter annan.
Det beror nämligen på HD.

Må så vara inom medicinen men på Flashback får man svänga sig med dille om man ville.
Citera
2021-05-03, 17:33
Medlem
Tack Notknapparen!

Jag är väldigt intresserad av att höra Avels take på det som framkom om den tekniska biten idag @Avel

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såg att Picasso citerat från NAs direktrapportering på fm.

Vis av erfarenheten gör jag väldigt sparsamt med citeringar från rapporteringen, och sammanställer det mesta istället med egna ord.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Nästa vittne efter lunchen är Teliakillen som ska berätta om mastuppkopplingar och datasessioner. Både han och åklagare TJ deltar via videolänk. Vittnet har jobbat på Telia i 25 år och jobbar nu med mobilnätsutveckling på Telia. Han har jobbat med allt som rör Telias mobildata-nätverk.

Vittnet berättar att inget underhållsarbete har pågått under mordnatten som skulle kunna ha bidragit till några störningar i datasessioner.

"Vittnet anser att det finns två alternativ kring varför Wesströms telefon stängs av på natten efter mordet. Det första är mindre troligt och innebär att någon person aktivt gått in i Lenas telefon 00.47 och stängt av Volte-samtal.
Det andra alternativet som vittnet anser är det mest troliga, är att telefonen tagits sönder på ett bryskt sätt klockan 00.47.
"
//
"Polisens utredning visar att Wesströms telefon stängdes av på natten. När Telia tittade i sina system kunde de se att telefonen inte stängts av genom att man tryckt på avstängningsknappen, eller att batteriet dött."

Enligt vittnet har man ingen som helst nytta av att stänga av Volte-samtal (4G- nätet), och man måste känna till låskoden och därefter leta sig fram i menyn till avstängningen. Det är inget som en vanlig användare känner till. Vittnet menar att det mest troliga är att mobilen har förstörts.

Advokat IB frågar vittnet om vilka celler mobilen kopplat upp sig mot. Vittnet berättar att alla samtmobiler gör saker i bakgrunden som användare inte känner till.

Åklagare TJ frågar om man kan utläsa var Lenas mobil befunnit sig mellan 23:38- 01:41. Vittnet svara att den position som posterna anger är Hjalmar Bergmans väg.

Däremot behöver inte mobilen befunnit sig exakt där, den kan ha rört sig till andra positioner enligt vittnet.

Domaren begär paus och återkommer efter pausen med frågor om uppkopplingen till masten Hjalmar Bergmansväg.

Nästa vittne är polisen som bodde 150 m från brottsplatsen. Han har bot där sedan 2004 och menar att platsen är ett grönområde som inte nyttjas av någon. Innan mordet var det sälla någon där. Som gammal polis menar vittnet att han skulle ha märkt om folk vistades där, det ur trygghetsaspekten. Han menar att det inte är ett normalt ställe att vistas på.

Nästa vittne efter det är en IT- forensiker. Han ska berätta om inloggningen 7 oktober- 18. Åklagare TJ håller det här förhöret. Polisen har laddar ner Lena tidslije och platsdata från Lenas google- konto.

"Försvaret har lämnat in delar av 46-åringens platsdata. Vittnet får frågan om han har sett det utdraget och var det verkar vara hämtat ifrån.

– Jag har sett det. Som jag har sett det så är det hämtat från hemsidan och inte från källmaterialet. De har varit inne i google maps och hämtat utdraget därifrån.
"

Åklagaren frågar om inloggningen 7 okt och om 05:23 inloggning. Vittnet berättar hur man kommit fram till den tidsangivelsen.

"Kan webbmejlen kommas åt från olika enheter?

– Om man kan lösenord och användarnamn så går det. Men ibland krävs tvåfaktorsinloggning.
"

Vittnet säger att det har gjorts sökningar 7 oktober och att man har gått in i Googles tjänster. Bland annat i Google maps. Man kan inte precisera varifrån sökningen har gjorts mer än att det är i Örebro. Det går inte heller att se vem som har gjort inloggningen.

Försvaret CO visar ett dokument med källmaterialet från tömningen av Lenas konto.

Rätten vill ställa frågor, men först vill försvaret komplettera sin sakframställan. Det handlar om positioneringar av olika slag.

Rätten tar återigen en paus för att kunna ställa frågor till vittnet om vilka inloggningar som gjorts på Lenas konto efter hennes död. Vittnet påpekar att även polisen har loggat in på Lenas konto.

"Försvaret har några kompletterande frågor. Det handlar om koordinater i Wesströms telefon vid 23.38 på mordkvällen."

Enligt vittnet är den sista positionen vid brottsplatsen. Polisen bytte lösenord till Lenas konton strax efter mordet. Det har gjorts två inloggningar , den 7 okt och 10 nov och det är den 7 okt som polisen kollar närmre på enl åklagaren. Vittnet säger att man har tolkat det som att det är en inloggning 10:e nov men det finns ingen ytterligare information om vad.

Protokollföraren läser upp utdrag ur yttrande från frivården, utdrag ur belastningsregistret, och andra personliga detaljer kring 46-åringen.

Efter förhöret går rätten igenom personalia kring SD. Det är yttrande från frivården, belastingsregistret osv.

"Domaren frågar nu om 46-åringen har något att tillägga om sina personliga förhållandena.

– Det är jättemycket jag skulle vilja säga.

Det är om dina personliga förhållanden jag frågar?

– Nej det har jag inte.
"

Reportern Stefan Hazianastasiou ber om ursäkt för att det blev lite magert om de tekniska detaljerna och vädjar om förståelse för det.

I morgon fortsätter rättegången med slutpläderingarna.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-expert-fran-telia-vittnar-om-mobiluppkoppling-mest-troligt-telefon en-forstorts
Senast redigerad av Zymbal 2021-05-03 kl. 17:38.
Citera
2021-05-03, 17:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Såg att Picasso citerat från NAs direktrapportering på fm.

Vis av erfarenheten gör jag väldigt sparsamt med citeringar från rapporteringen, och sammanställer det mesta istället med egna ord.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Nästa vittne efter lunchen är Teliakillen som ska berätta om mastuppkopplingar och datasessioner. Både han och åklagare TJ deltar via videolänk. Vittnet har jobbat på Telia i 25 år och jobbar nu med mobilnätsutveckling på Telia. Han har jobbat med allt som rör Telias mobildata-nätverk.

Vittnet berättar att inget underhållsarbete har pågått under mordnatten som skulle kunna ha bidragit till några störningar i datasessioner.

"Vittnet anser att det finns två alternativ kring varför Wesströms telefon stängs av på natten efter mordet. Det första är mindre troligt och innebär att någon person aktivt gått in i Lenas telefon 00.47 och stängt av Volte-samtal.
Det andra alternativet som vittnet anser är det mest troliga, är att telefonen tagits sönder på ett bryskt sätt klockan 00.47.
"
//
"Polisens utredning visar att Wesströms telefon stängdes av på natten. När Telia tittade i sina system kunde de se att telefonen inte stängts av genom att man tryckt på avstängningsknappen, eller att batteriet dött."

Enligt vittnet har man ingen som helst nytta av att stänga av Volte-samtal (4G- nätet), och man måste känna till låskoden och därefter leta sig fram i menyn till avstängningen. Det är inget som en vanlig användare känner till. Vittnet menar att det mest troliga är att mobilen har förstörts.

Advokat IB frågar vittnet om vilka celler mobilen kopplat upp sig mot. Vittnet berättar att alla samtmobiler gör saker i bakgrunden som användare inte känner till.

Åklagare TJ frågar om man kan utläsa var Lenas mobil befunnit sig mellan 23:38- 01:41. Vittnet svara att den position som posterna anger är Hjalmar Bergmans väg.

Däremot behöver inte mobilen befunnit sig exakt där, den kan ha rört sig till andra positioner enligt vittnet.

Domaren begär paus och återkommer efter pausen med frågor om uppkopplingen till masten Hjalmar Bergmansväg.

Nästa vittne är polisen som bodde 150 m från brottsplatsen. Han har bot där sedan 2004 och menar att platsen är ett grönområde som inte nyttjas av någon. Innan mordet var det sälla någon där. Som gammal polis menar vittnet att han skulle ha märkt om folk vistades där, det ur trygghetsaspekten. Han menar att det inte är ett normalt ställe att vistas på.

Nästa vittne efter det är en IT- forensiker. Han ska berätta om inloggningen 7 oktober- 18. Åklagare TJ håller det här förhöret. Polisen har laddar ner Lena tidslije och platsdata från Lenas google- konto.

"Försvaret har lämnat in delar av 46-åringens platsdata. Vittnet får frågan om han har sett det utdraget och var det verkar vara hämtat ifrån.

– Jag har sett det. Som jag har sett det så är det hämtat från hemsidan och inte från källmaterialet. De har varit inne i google maps och hämtat utdraget därifrån.
"

Åklagaren frågar om inloggningen 7 okt och om 05:23 inloggning. Vittnet berättar hur man kommit fram till den tidsangivelsen.

"Kan webbmejlen kommas åt från olika enheter?

– Om man kan lösenord och användarnamn så går det. Men ibland krävs tvåfaktorsinloggning.
"

Vittnet säger att det har gjorts sökningar 7 oktober och att man har gått in i Googles tjänster. Bland annat i Google maps. Man kan inte precisera varifrån sökningen har gjorts mer än att det är i Örebro. Det går inte heller att se vem som har gjort inloggningen.

Försvaret CO visar ett dokument med källmaterialet från tömningen av Lenas konto.

Rätten vill ställa frågor, men först vill försvaret komplettera sin sakframställan. Det handlar om positioneringar av olika slag.

Rätten tar återigen en paus för att kunna ställa frågor till vittnet om vilka inloggningar som gjorts på Lenas konto efter hennes död. Vittnet påpekar att även polisen har loggat in på Lenas konto.

"Försvaret har några kompletterande frågor. Det handlar om koordinater i Wesströms telefon vid 23.38 på mordkvällen."

Enligt vittnet är den sista positionen vid brottsplatsen. Polisen bytte lösenord till Lenas konton strax efter mordet. Det har gjorts två inloggningar , den 7 okt och 10 nov och det är den 7 okt som polisen kollar närmre på enl åklagaren. Vittnet säger att man har tolkat det som att det är en inloggning 10:e nov men det finns ingen ytterligare information om vad.

Protokollföraren läser upp utdrag ur yttrande från frivården, utdrag ur belastningsregistret, och andra personliga detaljer kring 46-åringen.

Efter förhöret går rätten igenom personalia kring SD. Det är yttrande från frivården, belastingsregistret osv.

"Domaren frågar nu om 46-åringen har något att tillägga om sina personliga förhållandena.

– Det är jättemycket jag skulle vilja säga.

Det är om dina personliga förhållanden jag frågar?

– Nej det har jag inte.
"

Reportern Stefan Hazianastasiou ber om ursäkt för att det blev lite magert om de tekniska detaljerna och vädjar om förståelse för det.

I morgon fortsätter rättegången med slutpläderingarna.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-expert-fran-telia-vittnar-om-mobiluppkoppling-mest-troligt-telefon en-forstorts

Tack!
Citera
2021-05-03, 17:42
Medlem
Citat:
Jag glömde fråga.

Han eskalerar i nåt psykiskt tillstånd du kallar för dille. Går på autopilot i drygt 3 månader.

Eftersom SD enligt dig inte är vid sina sinnens fulla bruk vid mordet - ska det gå hand i hand med affektutlöst och dråp?

Har brottsrubricering och påföljdsfråga i åtanke.

Dödar man någon är man inte vid sina sinnens fulla bruk har jag en liten känsla av.

Sen tror jag att du misstolkar (lite din grej) hur jag använder ordet delirium.

Under 1800-talet grundades konceptet om galenskap mer än någonting annat på vanföreställningar. Att vara “galen” var synonymt med att ha vanföreställningar och vice versa. Nuförtiden när vi ber någon att beskriva någon som är galen kommer han att säga: någon som tror att han är Napoleon eller någon som säger sig vara förföljd av marsianer. De lider av delirium eller sinnesförvirring.

Även om vi nu har ett bredare begrepp om mentala problem fortsätter med andra ord delirium att utgöra en del av stereotypen. Det är också diagnoskriteriet som får mest uppmärksamhet. Etymologiskt härleds ordet delirium från det latinska “delirare”, vilket betyder att lämna fåran som redan plöjts. Innebörden av detta är att man “tänker utanför det normala.”

I lekmannatermer betyder delirium “att yra, att vara översvallande”. I praktiskt taget varje språk är delirium synonymt med galenskap, ologiskhet eller verklighetsförlust
.”

Saxat från nån random artikel med rubriken ”Vet du egentligen vad delirium är?” - en fråga som jag tycker passar i sammanhanget delirium tremens som du är inne på men inte jag.

Jag kanske är lite mer filosofisch lagd än du är med ditt medicinska fokus på de inblandade.

Källa: https://utforskasinnet.se/vet-du-egentligen-vad-delirium-ar/
Citera
2021-05-03, 17:52
Medlem
Citat:
Dödar man någon är man inte vid sina sinnens fulla bruk har jag en liten känsla av.

Under 1800-talet grundades konceptet om galenskap mer än någonting annat på vanföreställningar. Att vara “galen” var synonymt med att ha vanföreställningar och vice versa. Nuförtiden när vi ber någon att beskriva någon som är galen kommer han att säga: någon som tror att han är Napoleon eller någon som säger sig vara förföljd av marsianer. De lider av delirium eller sinnesförvirring.

Även om vi nu har ett bredare begrepp om mentala problem fortsätter med andra ord delirium att utgöra en del av stereotypen. Det är också diagnoskriteriet som får mest uppmärksamhet. Etymologiskt härleds ordet delirium från det latinska “delirare”, vilket betyder att lämna fåran som redan plöjts. Innebörden av detta är att man “tänker utanför det normala.”

I lekmannatermer betyder delirium “att yra, att vara översvallande”. I praktiskt taget varje språk är delirium synonymt med galenskap, ologiskhet eller verklighetsförlust
.”

Saxat från nån random artikel med rubriken ”Vet du egentligen vad delirium är?” - en fråga som jag tycker passar i sammanhanget delirium tremens som du är inne på men inte jag.

Jag kanske är lite mer filosofisch lagd än du är med ditt medicinska fokus på de inblandade.

För att reda ut begreppen så är det skillnad på delirium som du sa, och delirium tremens (alkoholabstinens som ger, eller KAN ge, hallucinationer).
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-03 kl. 17:58.
Citera
2021-05-03, 18:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja precis det telefonförhöret med L*iv som jag åsyftade.

Men du misstolkar hela tiden eller så är det jag (och andra) som är otydliga.

Jag skriver ju i inlägg på inlägg att en person kan ha ”ett skitbeteende”, vara egoistisk, allmänt osympatisk, okänslig och samtidigt vara ett offer för en manipulativ partner.

Personen kan vara aktiv, duktig på sitt jobb, normal mot sina vänner och samtidigt mentalt nedtryckt av sin partner.

Och som som jag tjatat om förut; HD ignorerade fullständigt att en liten flicka mådde hemskt dåligt pga att det barn som HD satt till världen, uppfostrat och bär ansvar för varit elak mot denna flicka som var hennes vän - och vägrar ha en dialog om problemet - samtidigt som hon själv anser att LW ska be om ursäkt för att hon svikit HD som vän...

Två svek vänner emellan. Helt olika syn på den skyldiges ansvar enligt HD. Otrohet är inte kul att drabbas av men det är inte mobbing heller....

Men - och det ursäktar ingenting - så kan ju HDs kyla mot L*iv och hennes dotter bottna i att HD i det läget väljer att skydda sin egen dotter mot SDs straff genom att tysta ner det hela. (Vilket i längden bara lär dottern att det är okej att mobba, men ja...)

Jag tänker att om man inte mår bra, kan tålamodet tryta. Man kanske inte orkar med vissa motgångar på samma sätt som när man mår bra.

Dina tankar om varför HD beskyddar dottern när föräldern klagar på att hon mobbar är intressanta. Jag tänker också att vi inte har hela historien om vad som hade hänt?

Också vet vi ju att T blivit ganska hårt ansatt av SD. Jag tänker ofta att mobbare (om det nu var så) inte sällan är offer de också? Ett barn som känner sig stark, trygg och älskad behöver inte mobba andra och att straffa det mobbande barnet kanske inte är rätt grej. Men visst, utan att veta något om vad som hade hänt, kan man ju tänka sig att man som förälder kan säga att man ska prata med barnet. Vi vet som sagt inte hela historien och vem föräldern är eller vad som hade hänt. Vi har bara den enes version, vilket förstås inte betyder att det inte har förekommit mobbing. Bäst att gardera sig.

När jag ändå är i "försvarstagen" skulle jag vilja säga att jag inte är säker på hur otrevlig, osympatisk och egoistisk HD är heller. Jag lutar mig nu lite mot hur JS beskriver HD i rätten. Att hon är väldigt kontrollerad av SD och beter sig precis som en sådan kvinna som är utsatt för psykisk misshandel.

Visserligen har hon gjort de otrevliga efterloggningarna, som jag tycker är sjukt obehagliga, men de vänner HD har verkar ju ganska bra personer? Även JS verkar vara en bra person. Av det drar jag en slutsats att HD kanske blivit påtryckt av SD att Lena gjorde si och så och det var fel och nu ska du markera osv.
Citera
2021-05-03, 18:19
Medlem
Citat:
Du är säkert öppen.

Kan du svara mig på när HDs negativa egenskaper ska åligga henne?

Kan du svara mig på varför det jag skrev ska bero på att hon är hjärntvättad av SD som går på repeat?

- Loggar om LWs cacher som är brutalt mördad.

- Allierar sig med JG för att upprätthålla fasader så att otroheten inte kommer fram.

- pratar skit å det grövsta om LW och vill ha medhåll.

- Är totalt fokuserad på sig själv om hur synd det är om henne när LW mördas.

- Hur hon är helt egocentrerad och känslokall mot LWs barn när LW försvinner.

DET har tamejfan inte med nån gaslighting att göra - det kommer direkt från HD själv och hennes eget hat.

Om och om igen beskylls allt hon uppvisar på SD och nu återigen när en kvinna beskriver hur HD reagerar mot hennes barn.

HD är vuxen, står inte under förvaltarskap, arbetar i detta nu som ssk, innehar svenskt körkort och bil och är vårdnadshavare för två minderåriga barn.

Naturligtvis är hon ansvarig för alla sina handlingar och uttalanden!

Den saken behöver vi väl inte ens diskutera?

Jag och andra är däremot intresserade av att förstå hur en till ytan vanlig kvinna, mamma och ssk kan agera på det sätt hon gör. Du med antar jag.

Detta för att förstå hela förloppet och situationen fram till och efter mordet bättre.

Som du sa så utgår du från dig. Jag utgår från mig. Vi har säkert färgats av våra erfarenheter, folk vi mött, texter vi läst...

Jag lyssnar på dig. I visst tycker jag att du ser allt för svartvitt gällande HD.
I annat tycker jag att du har rätt.
Ibland vet jag inte vad jag ska tro.

Men som sagt, alla utgår vi väl från vad vi själva har med oss i ryggsäcken.

Men det blir konstigt om vi pratar om olika saker.
Klart HD är ansvarig för sitt beteende.

Annars kan vi ju lika gärna säga att M*argareta och F*ritz borde vara de tilltalade i rätten istället för SD eftersom de inte lärde honom prata om problem istället för att misshandla folk. Med den logiken.

Och jag skrev att det var en teori från min sida att SDs hotande humör påverkade HD gällande att inte ta tag i mobbingen. Inte att det var så.

Och oavsett vilket så bär ju HD ansvar för hur hon hanterade det hela. Något annat har jag aldrig påstått och inte någon annan heller vad jag kan se.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-03 kl. 18:22.
Citera
2021-05-03, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, jag har missuppfattat det.
Håller med att hon uppträder misstänkt och märkligt.

Ett begrepp som "potentiell brottsling" blir lätt vanskligt om ska se det ur perspektivet tycka synd om/inte tycka synd om.

Det som händer med det begreppet i det perspektivet är ju att om HD nu skulle vara helt oskyldig till mord, anstiftande till mord, utan enbart är helt oskyldig, psykiskt sjuk och manipulerad är att du ändå menar att du inte tycker synd om henne för att hon är en "potentiell brottsling".
Kom på när du dök upp att jag helt glömde svara igår.

Så länge som hon uppvisar ett starkt beteende som - at least - innebär att skydda LWs misstänkta mördare så lägger jag inget krut på att tycka synd om henne.
Jag finner det nämligen för jävligt om det skulle påverka utfallet i rätten.

För att hon är inte den första kvinnan med ett bedrägligt beteende som finns bakom kulisserna och det sent omsider väcks nytt åtal mot.

Varningsklockorna ligger i motivet.
Hur en inte psykiskt frisk (alt p-störd för all del) sällan har samma sunda kognition.
Hur ett så långvarigt hat, upplevelse att vara kränkt, försöka mörka pga av skam (dragit kortaste strået i åratal) och hur ett så drypande hat kan övergå i en önskan till hämnd.
Alternativt att problemet och hatobjektet ifråga ska elimineras.
Speciellt när hon fortsätter att se det som en kärlekshandling att SD riskerade att utrota både henne och barn. Hon är ett praktexempel på farlig mfs eller en kvinna som tar lätt på aktiv dödshjälp och hon ska inte friställas ifrågan som suicidal.

Det som även är red alert är att hon tar ut skilsmässa, roar sig högaktningsfullt med JS i smyg - men är besatt av LW.
Rent krasst har hon ingenting med LW att göra efter den 19 februari.
Citat:
Vilka ev diagnoser hon har är svårt att veta, förutom det hon själv nämner, förlossningsdepression och depression. Helt klart är ju att hon inte är psykiskt frisk, så mycket kan man väl konstatera. Jag är mycket tveksam till att hon fått diagnosen bipolär av den anledning att jag vet av erfarenhet att Quetiapin inte behöver skrivas ut enbart av den anledningen, utan kan förskrivas vid ångestproblematik och till natten för sömnen.
Jo, bipolär tycks inte vara nåt du vill tillskriva henne trots att hon beskriver medicinering för livslång depression och nämner ett enda läkemedel varav Quetiapin inte är ett förstahandsval vid sömn men intas till natten.
Man pratar inte om livslång beh vid unipolär depression. Men håll fast vid det och tro på dem undflyende HD så tror jag nåt annat.
Jag ämnar inte dra den delen mer.
Citat:
Hon verkar ha under en tid innan mordet redan börjat må bättre, kunnat ta sig ur äktenskapet och flytta. Så det är inte så att hennes välmående startade så fort Lena mördades.
Redan börjat må bättre gjorde hon för tre-fyra år sen enligt TB som har lång insyn i hennes mående och ser henne som så gott som likt sig nu.
Fullt frisk utan ångest lär hon knappast bli.
Det ses mängder av svackor när hon ältar med JS.
Tiden innan mordet - april/maj - börjar hon kärleksbomba SD vilket tas upp i förhör för att det är uppseendeväckande.
Runt mordet och efter resan ses nån psykisk kris sen beskrivs paret av olika vittnen att se helt oberörda ut på event och hon är tillräckligt stark att initiera storstäd och sen loggar hon om LWs cacher.
Hon flackar och far med både JS och SD under sommaren och chefen beskriver en förvånande energi i augusti till skillnad från våren.

"C träffade Hanna, Stefan och Hannas pappa i Värmland ungefär två veckor efter mordet på Lena. De möttes i samband med geocaching. De kramade om varandra och pratade lite. Hanna och Stefan agerade som om ingenting hade hänt, vilket C tycker är det konstiga. Ingen kommenterade det som hänt Lena." (CB)

Även HDs chef noterar att hon piggnat till, är åter på full tjänstgöring:
"I jämförelse med hur Hanna mådde under våren då hon mer "höll ihop" sig själv har Hanna sedan augusti agerar så som hon gjort tidigare då hon varit i balans och mått bra."

" Utifrån det M sett av Hannas mående kan hon inte förstå hur Hanna kunnat "repa" sig så snabbt och komma på fötter så fort, i synnerhet då utredningen pågår och Stefan är huvudmisstänkt.I den situationen känns Hanna stark, glad och har energi."

HD bjuder med SD på läger:
" I augusti -18 var Hanna och C på geocachingläger i två dagar i Strömstad. Hanna bjöd med Stefan.
Både Hanna och Stefan betedde sig normalt under vistelsen, de var varken ledsna eller upprörda." (CB)

Mer närhet mellan paret och skojsiga resor:

" Sedan Lenas död har Stefan och Hanna verkat vara närmre varandra än någonsin tidigare. Det baserar L på deras geocachingaktivitet och de resor de gjort tillsammans till USA, Tystland, Holland och Belgien. De har även varit på en kanotresa till Hällefors där de tog cacherna, "Brattforsturen" och tältade. L finner umgänget som konstigt då de nyligen separerat. Det umgänge som Hanna tidigare hade med "Sillen" verkar ha avtagit." (LW)
Citat:
Kanhända att HD tycker att det är skönt att Lena "är borta för alltid".
Gissa tre ggr...
Citat:
Så kan man väl inte säga?
Ett barns lidande blir väl inte mindre för att andra har det värre?
Det skall väl inte jämföras med varandra, utan vägas upp för hur det barnet upplever det.
Det måste vara fruktansvärt för alla barn involverade, även om Lenas barn har en större förlust eftersom deras mamma aldrig kan komma tillbaka.
Är det inte mer lidande att ha förlorat sin mor i ett brutalt mord?
Både HD och SD beskriver att deras barn tar det bra förutom att media var och snokade runt skolan de första dagarna.
För övrigt är de hos sin mormor och morfar väldigt mycket, hela sommaren 2018. De har stöd när föräldrarna flackar runt och jagar burkar.
Citat:
Ja, hon beter sig skrupellöst med efterloggningar och lögner. Jag tror att hon är starkt färgad av SDs hat vad gäller både önskan om död och bråket om caheloggarna.

Jo, för Hanna kan väl inte hata själv som bedragen och kränkt..
Självklart beror det på SD.

Jag ser ingen anledning att så frenetiskt bortförklara HDs fula egenskaper och ständigt lägga allt på SD.
Hatet kommer från henne själv och ingen annan och likaså hur hon resonerar.

Min egen insikt är att jag inte längre är förvånad hur kvinnor som har ett misstänkt beteende granskas minimalt.
HD är ett offer - punkt slut - och jag får väl hoppas du har rätt.
För LWs skull.
Just sistnämnda är anledningen till att jag håller tillbaka empatin ang HD som uppenbart hatar henne till fullo.
Guilty or not.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 18:47.
Citera
2021-05-03, 18:23
Medlem
develis avatar
Citat:

.”

Lägg ner med dina nya spetskompetenser via wiki.
Jag vet vad delirium är oavsett ditt svammel.
Citat:
Jag skrev:
"Att han är totalt rubbad håller jag dock med om."

För övrigt gällde det inte googlade lektioner om deliriumhistoria utan om det ska ses i ett sammanhang ang dina andra teorier om affektutlöst och dråp.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 18:57.
Citera
2021-05-03, 18:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att reda ut begreppen så är det skillnad på delirium som du sa, och delirium tremens (alkoholabstinens som ger, eller KAN ge, hallucinationer).

Som kan ge hallucinationer.. Det är ett livshotande tillstånd och de åker in på bensoschema omedelbart bums.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in