2021-05-30, 15:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En vän till mig hörde av sig i PM och den personens tankar om denna händelse är exakt samma som mina. Därför lånar jag personens text och lägger in den här.

Länge sedan vi hördes men jag känner att nu är det dags igen

Vi var ju inne på att Hanna visste fan så mycket mer om vad som hänt Lena och den här antklimaxen bevisar enligt mig att åklagarna var helt fel ute i sin jakt på den gärningsman som ändade Lenas liv, det var inte SD som slog ihjäl Lena utan Hanna, SOA visste/anade hur fan det låg till i verkligheten och såg till att Stefan fanns i närheten när domen skulle avkunnas, hade SD gått fri så hade inget hänt men nu när SD torskade visste SOA att SD inte skulle ta 18 år för något han inte gjort så han fimpade SD för att skydda sin dotter.

Fallet kommer att avskrivas som självmord oavsett hur det har gått till, åklagarna och polisen kommer aldrig att medge att de stått och skällt vid fel träd, utredningen är ju den dyraste i Örebros polisväsens historia så många huvuden kan komma att rulla om sanningen kommer fram.

Det här är inget jag kommer att skriva i den där skruvade tråden men så här tror jag att det ligger till.

Politik ska aldrig blandas in i sökandet efter sanning men det är vad som hänt i det här fallet.

Ha dé!

Kan inte annat än buga o bocka och tacka för orden som beskriver exakt hur jag ser på saken.

Enligt uppgift var ju SD säker på att inte bli dömd. "I Sverige blir inte oskyldiga dömda", typ. Han kanske trodde att det var ofarligt att dra misstankarna mot sig för att skydda någon annan. Alla konstiga uttalande och hans konstiga beteende kanske var en rökridå?
Citera
2021-05-30, 15:04
Medlem
Citat:
Jag hör dig och jag fattar hur du tänker.
Vi ligger ganska nära varandra ändå, för det enda som skiljer oss är i princip vem som höll i domkraftsskaftet. Stefan vet vad som hänt och Hanna vet vad som hänt. Men du tror inte att hon slog, fast det tror jag. I princip bara den detaljen som skiljer.
Självklart får vi tycka vad vi vill och jag har fullaste respekt för det, men i mina ögon är Hanna högst delaktig i mordet på Lena och hon sitter på motiven.
Till och med Jerry misstänkte ju Hanna.
Varför då.?
Jo, för han visste hur mycket Hanna hatade Lena.
Blir bara mer o mer tydligt ju mer jag tänker på det....

Det är möjligt ja, vi får se vad som händer framöver, om Hd sjunger ut eller inte. Annars har hon kommit undan, då inga andra spår pekar mot henne.

Citat:
Ojdå.
Vet du detta.
Var JG med Stefan på Folketorp?
Spännande i så fall.

Finner det vara ett löst rykte utan substans.
Citera
2021-05-30, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ojdå.
Vet du detta.
Var JG med Stefan på Folketorp?
Spännande i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Finner det vara ett löst rykte utan substans.

Jag ser detta också som ett rykte, men jag hoppas verkligen att nicket kan förklara detta påstående. Spännande om det var sant.
Citera
2021-05-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, absolut. Så kan det vara. Vi får väl se om vi får någon bekräftelse på hur det egentligen gick till.l Troligen inte. Förövaren är död.. Någon mördare finns troligen inte. Och därmed läggs förundersökningen om mord ner, och arkiveras (samt sekretessbeläggs naturligtvis. Suck).

Så lär det bli. Självmord. Locket på.
Och så bör det också vara.
Alla äger ju fritt frågan att avsluta sin levnad. Även misstänkta mördare. Och mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, åklagaren sätter ihop en häktningsframställan och domstolen avgör om det skall ske en häktning eller ej. I det här fallet behövs inte det - det räcker med att domstolen säger att han skall häktas, och det gjordes också. Men uppenbarligen fick inte åklagaren denna order förrän för sent, och därmed polisen fick den ännu senare. Det tog för lång tid helt enkelt. När de väl fått ordern, så hade larmsamtalet kommit och resten vet vi.

Nja, nog går begäran om handräckning direkt till polisen, behöver ej gå via åkl. Så ingen fördröjning av den anledningen.
Och exakt när polisen tog emot begäran har nog inte framgått. Tror nog den skickades (mejl) per omgående efter 11:00.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Dag 17, 4/5
Åklagarna håller slutanförande. Åklagarna ger i samband med detta in en disposition, hovrättens aktbilaga 85.
Åklagarna yrkar att Stefan Davidsson ska häktas i samband med meddelande av dom. Som häktningsskäl anförs att den s.k. tvåårsregeln är tillämplig samt att det föreligger en viss recidivfara och en viss flyktfara.

De har yrkat på att han ska häktas i samband med dom.
Oavsett utfall.
Vart var polisen?
Det fanns ett yrkande på häktning.

Bra info.
Men det blir ju som det blir när beslut om häktning meddelas först vid dom. Polisen vet inget förrän efter dom, de måste först få begäran att hämta in SD.

Kan sedan personligen tycka att polisen verkligen borde vara på tårna vid 11-snåret den aktuella dagen. Men det handlar ju också givetvis om resurser, hur skall de veta var SD för stunden befinner sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Se på fan! Där står ju klart och tydligt att han skulle ha häktats i samband med att domen meddelades.
Vem bär ansvar för detta misslyckande?
Hovrätten gissar jag, då handräckningen om att leta efter SD inkom till polisen kl.11.29

Det var väl vid 11:29 som polisen formellt accepterade begäran? Hovrätten har nog gjort sitt jobb såsom det ålagts.
Citera
2021-05-30, 15:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag hör dig och jag fattar hur du tänker.
Vi ligger ganska nära varandra ändå, för det enda som skiljer oss är i princip vem som höll i domkraftsskaftet. Stefan vet vad som hänt och Hanna vet vad som hänt. Men du tror inte att hon slog, fast det tror jag. I princip bara den detaljen som skiljer.
Självklart får vi tycka vad vi vill och jag har fullaste respekt för det, men i mina ögon är Hanna högst delaktig i mordet på Lena och hon sitter på motiven.
Till och med Jerry misstänkte ju Hanna.
Varför då.?
Jo, för han visste hur mycket Hanna hatade Lena.
Blir bara mer o mer tydligt ju mer jag tänker på det....
Det kan mycket väl vara så att Hanna var delaktig och var den som slog ihjäl Lena.
Men hon hade aldrig fått ut Lena från huset utan hjälp från Stefan.

Jag tycker det är viktigt att det inte sprids någon sanning om att det var Hanna som slog ihjäl Lena och att Stefan var oskyldig dömd.
Stefan var inte oskyldig.
Han deltog på ett eller annat sätt och dömdes med rätta för mord.

Om Hanna deltog så är det tragiskt att det inte på något sätt verkar gå att bevisa att hon var med.
Jag undrar om någon av döttrarna vet ifall hon smet ut en stund på kvällen.

Jag hoppas att polisen har beslagtagit alla datorer och mobiler som Stefan hade tillgång till.
Kanske finns det en förklaring i någon av dem.
Jag skulle å andra sidan inte bli förvånad om de har missat det.
Senast redigerad av hoppsann 2021-05-30 kl. 15:33.
Citera
2021-05-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det är väl JG som suttit anhållen? Kanske nämnts i tråden redan dock.
Vad grundar du denna tanke på? Någonting du känner till eller bara egna spekulationer? De allra flesta är övertygade om att det handlar om SOA men så behöver det naturligtvis inte vara även om väldigt mycket tyder på det.

Ville skicka pm med frågan egentligen då jag ser att du är online men inte svarat de andra som frågat, men såg att du inte uppnått antal inlägg ännu för pm.

Förstår om du inte vill avslöja källor osv, men det vore intressant att veta om det öht finns några källor till din frågeställning eller ej.
Senast redigerad av Zymbal 2021-05-30 kl. 15:36.
Citera
2021-05-30, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag har alltid trott att HD avfördes då de bevis som finns mot henne bygger på att SD också är GM. Man visste att man måste fälla SD innan man kan bevisa HDs inblandning.

Tycker även att rubriceringen ”ensam eller tillsammans med annan gärningsman” (citat taget fritt ur minnet) tyder på det.

Får se vad som händer framöver, jag är öppen för att HDs inblandning kan vara allt från skyddande av brottsling till medbrottsling.

JG lär med störsts sannolikhet åka dit för skyddande av brottsling/förstörande av bevismaterial.
Jag är övertygad om att det arbetats under radarn gällande att ta HD när SD inställt sig på anstalt
Citera
2021-05-30, 15:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror inte att någon var involverad i hans planer. Han kan ha sagt något allmänt vid tidigare tillfälle som du är inne på med andemeningen "jag kommer aldrig att acceptera ett fängelsestraff", men jag tror, som någon annan var inne på också att han typ har fått domen på mejl. Läst "skyldig" och tagit ett djupt andetag." Jag behöver lite frisk luft". Gått ut och tagit livet av sig. Det finns en stor risk med att försöka involvera andra i självmordsplaner och det är man kan bli stoppad och jag tror inte att han var beredd att ta den risken. Han hade bestämt sig. Att han valde Folketorpet kan bero på att det antagligen var enda stället sedan tre år tillbaka där han själv hade någon form av frid och sinnesro mitt i allt kaos. Jag tror vidare att SOA har blivit indragen i detta högst ofrivilligt och han hade nog gärna sett en annan utgång, både på Stefans framtid och att han själv skulle bli inplockad som misstänkt. Men i denna långa och utdragna tragedi där det bara finns förlorare så hade det varit konstigt om inte polisen hade gjort allt som stod i deras makt för att verkligen ta reda på vad som hänt och hur. Om de inte, först plockat in, och sedan avfärdat "SOA" som misstänkt så hade han för alltid fått leva med omvärldens misstanke - nu blir han förhoppningsvis helt rentvådd. Troligen är inget brott begånget så vi kommer aldrig att få ta del av någon fup som berättar för oss vad som hände Stefans sista minuter och vi får nog leva med det.

Man önskar ju ett sista brev från Stefan som berättar allt, men jag tror inte att något sådant finns.

Vad gäller Lenas sista kväll så tycker jag att den rörliga tidslinje som åklagaren visade i HR är ett bra komplement till den information vi har fått via fup tidigare. jag kommer inte ihåg just nu om filen ger något konkret svar till vad du efterfrågar, men det är oavsett ett bra komplement till övrig info som vi har fått tagit del av. Filen visar hennes/mobilens rörelser från fredag morgon till natten mån-tis och de har även lagt in foton och kommentarer. Filen ligger i länksamlingen och heter Film_HEL TIDSLINJE FRE-TIS 2018.avi. Om du sorterar filerna efter namn så kommer den längst upp. https://gofile.io/d/IQ0vKb

Det är så mina tankar också går.

Som jag minns det, har vi i tråden tidigare försökt ta reda på vad Lena gjorde den där halvtimmen när hon var ute, men det är inget som har gett svar.

I första förhöret med A säger han inget om att Lena gick ut (som jag hittar nu). Det är oerhört svårt att läsa hans vittnesmål, det blir väldigt känslosamt (för mig).

Men i det andra förhöret märker man att han blandar ihop minnet lite, så är det knepigt att veta hur det ligger till. Då nämner han att Lena gått ut för att "hämta en burk".

"A: Eh jag kom hem typ ... Eh eh först ska jag bara säga att jag blanda nog ihop slutet av
söndan med slutet av måndan.
F: Okej.
A: Så det här med burken, från att hon gick och tog en bruk det hände på måndagkväll
F: Det hände på måndagkväll
A: Ja. På söndagkväll så vare mest bara att båda va hemma och spelade och kolla på datorn
och så.
F: Ja ja. Okej. Så kan det va att man blandar ihop. Jag blandar också ihop. Men då bläddrar
jag tillbaka i mitt block så att vi ... så att vi får reda ut det. Eh det du berätta om burken det
hände alltså på måndag kväll
A: Ja.
F:Mm.
A: Och det här med hjärtformad
F: När ni fikade
A:Ja
F: Det va på söndan?
A: Eh nej det här med att vi fikade med hjärtformade kladdkakan det va på eh måndan
F: Det var också på måndan. Och burken vilken dag var det?
A: Eh måndag
F: Måndag. Men du vad var klockan ungefär när hon åker iväg för och hämta burken?
A: Eh den va typ sju ... sex-sju-halvåtta
F: Ja. Mm. Och då var hon borta nån timma ungefär sa'ru?
A: Ja. Hon kom hem vid typ åtta till nie.
"

Jag minns inte om vi kom fram till något mer. Jg minns en intervju i media där en granne berättar om att han/hon såg Lena ute för att jogga. Minns inte längre om det finns med i något förhör.
Citera
2021-05-30, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Enligt uppgift var ju SD säker på att inte bli dömd. "I Sverige blir inte oskyldiga dömda", typ. Han kanske trodde att det var ofarligt att dra misstankarna mot sig för att skydda någon annan. Alla konstiga uttalande och hans konstiga beteende kanske var en rökridå?
Så du tror också att HD är den som strålkastarna skall riktas mot?
Att det är HD som ligger bakom planeringen?
Citera
2021-05-30, 15:50
Medlem
crawlys avatar
En ryslig historia utan vinnare. Nu har ju den moraliska skuldfrågan ältats i flera år, och det enda jag vill tillägga är att det krävs två för att dansa tango, samt att inget av detta hade hänt om förhållandet (som ju många verkar ha känt till) inte hade fått löpa vidare som en öppen hemlighet.

Med facit i hand borde fler i omgivningen ha reagerat tidigare och påtalat det självskadebeteende som uppvisats av nästan samtliga, istället för att ryggdunka den man står bakom. Istället har den grekiska tragedin fått utvecklas på ett förutsägbart sätt. Helt utan bromsar har känslor fått styra rakt ner i avgrunden.

Huvudpersonerna är nu döda och de ofrivilliga birollsinnehavarna tvingas resa sig ur ruinerna. De kanske mest skyldiga kan dock på tryggt avstånd skaka av sig skuldfrågan och peka på de anklagade

Jag känner ingen av dessa personer. Har kört förbi Örebro nån gång på sin höjd. Men detta pågår givetvis överallt även om det sällan får dessa konsekvenser. Låt oss åtminstone lära oss något, och låt då detta vara att aldrig vara tysta när vi borde tala, och att inte prata bakom andras ryggar.
Citera
2021-05-30, 15:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det kan mycket väl vara så att Hanna var delaktig och var den som slog ihjäl Lena.
Men hon hade aldrig fått ut Lena från huset utan hjälp från Stefan.

Jag tycker det är viktigt att det inte sprids någon sanning om att det var Hanna som slog ihjäl Lena och att Stefan var oskyldig dömd.
Stefan var inte oskyldig.
Han deltog på ett eller annat sätt och dömdes med rätta för mord.

Om Hanna deltog så är det tragiskt att det inte på något sätt verkar gå att bevisa att hon var med.
Jag undrar om någon av döttrarna vet ifall hon smet ut en stund på kvällen.

Jag hoppas att polisen har beslagtagit alla datorer och mobiler som Stefan hade tillgång till.
Kanske finns det en förklaring i någon av dem.
Jag skulle å andra sidan inte bli förvånad om de har missat det.

SDs datorer och telefoner har säkert HD i tryggt förvar. Polisen har ingen som helst rätt att beslagta ta datorer eller telefoner, SD blev dömd i HR och i och med hans död så är LW fallet avslutat ifrån polisens sida. Om SD har lämnat ett självmordsbrev efter sej så är det upp till HD och barnen om dom vill delge polisen brevet. Vilket jag tror dom aldrig kommer att göra.
Citera
2021-05-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
SDs datorer och telefoner har säkert HD i tryggt förvar. Polisen har ingen som helst rätt att beslagta ta datorer eller telefoner, SD blev dömd i HR och i och med hans död så är LW fallet avslutat ifrån polisens sida. Om SD har lämnat ett självmordsbrev efter sej så är det upp till HD och barnen om dom vill delge polisen brevet. Vilket jag tror dom aldrig kommer att göra.
Iom att de utreder om SD blivit dräpt eller ej så kollar de givetvis igenom hans datorer/telefoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in