2021-05-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Som kan ge hallucinationer.. Det är ett livshotande tillstånd och de åker in på bensoschema omedelbart bums.
Känner en som fick det - hustrun till mannen fick ringa ambulans. Så ja, det är riktigt illa.
Citera
2021-05-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Tack Notknapparen!

Jag är väldigt intresserad av att höra Avels take på det som framkom om den tekniska biten idag @Avel

Ja tack Nötknäpparen för det!

Det är lite svårtolkat eftersom det såklart var svårt för NA att hänga med där. Fullt förståeligt om det smattrade på för tekniskt.

Jag kopierar in lite av Nötis text här för att kunna ge några kommentarer iaf.

"Nästa vittne efter det är en IT- forensiker. Han ska berätta om inloggningen 7 oktober- 18. Åklagare TJ håller det här förhöret. Polisen har laddar ner Lena tidslije och platsdata från Lenas google- konto.

"Försvaret har lämnat in delar av 46-åringens platsdata. Vittnet får frågan om han har sett det utdraget och var det verkar vara hämtat ifrån.

– Jag har sett det. Som jag har sett det så är det hämtat från hemsidan och inte från källmaterialet. De har varit inne i google maps och hämtat utdraget därifrån."

Här menar IT-forensikern att polisen hämtat källmaterialet från Googles servrar vad gäller platsdata LW medans försvaret har gjort en skärmdump i webbläsaren vad gäller SD:s platsdata. Alla kan räkna ut skillnaden i bevisvärde. Bra av IT-forensikern och åklagaren att påpeka det. En mycket bra poäng. Det är mer sånt här vi hade behövt se i tingsrätten redan. Ingen smoking gun men ändå.

"Åklagaren frågar om inloggningen 7 okt och om 05:23 inloggning. Vittnet berättar hur man kommit fram till den tidsangivelsen.

"Kan webbmejlen kommas åt från olika enheter?

– Om man kan lösenord och användarnamn så går det. Men ibland krävs tvåfaktorsinloggning."

Antagligen hänvisar han igen till en webbadress i Chrome-historiken. Hade gärna sett en liten analys baserad på om de hittat cache-filer också eller en synkad logg i Chromes databas för historik som isf visar om inloggningen 05:23 skett lokalt i datorn eller via synkad enhet.

Man ska vara medveten om att så långt vi sett så har polisen inte bevisat att någon inloggning skett alls. Det måste göras med de metoder jag har försökt pracka på åklagarna. Nåt mer kan ju ha framkommit i förhöret men då hade nog NA snappat upp det om det var nåt som stack ut.

"Vittnet säger att det har gjorts sökningar 7 oktober och att man har gått in i Googles tjänster. Bland annat i Google maps. Man kan inte precisera varifrån sökningen har gjorts mer än att det är i Örebro. Det går inte heller att se vem som har gjort inloggningen.
Försvaret CO visar ett dokument med källmaterialet från tömningen av Lenas konto."

Inloggningarna är ju mest skumma och har inte så mycket med själva dådet att göra. Men jag tolkar det igen som att de menar på att det kan vara gärningsmannen som loggat in. Skulle behöva backas upp mycket mer av en djupare analys av källmaterialet dock.

Det här med kartan och positionen känns igen från kompletteringen med protokollet från IT från 2021-03-23 där det beskrivits närmare den karta som är med i Google-historiken. Baserat på det protokollet (eller ok egentligen min input) så kan de i hovrätten förtydliga att sökningarna kan ha skett i Örebrotrakten.

Man ska dock vara medveten om att den karta som visas ihop med sökhistoriken baserar sig på historiska händelser. Alltså tidigare inloggningar. Här behövs källmaterialet för att analysera vidare men den karta som visas för utredarna är nog samma karta som LW såg tidigare i sin historik. Alla kan testa själva i sin historik för att se hur noggrann den egentligen är positionen och vilken position den visar i Min Aktivitet om man flyttar sig nåt kvarter eller två. Platsdata funkar alltså inte på samma sätt som Google tidslinjen vilket i det här fallet är synd.

Här måste polisen i princip göra en rad rekonstruktioner med olika inställningar för att komma närmare sanningen och det faller nog tyvärr på sin egen orimlighet. Går att utveckla vidare här hur allt funkar med platsdata och historik men då det inte framgår exakt vad som sades i rätten så stannar jag där.

Det som sticker ut är att det är från en IP-adress där leverantören är Comhem. Där hade iaf jag förhoppningen om att de skulle kunna nå lite längre i efterforskningarna i och med att Comhem gick ihop med Tele2 och kanske öppnade upp för nya policies eller vägar att ta reda på abonnenten med det aktuella IP-numret.

SD är rörig med mycket men att söka på de här uppgifterna utan VPN eller vad som helst är nog inget han skulle missa. Sen kan man alltid fula sig och koppla upp sig på grannens nätverk om man kan lösen.

Någon kan också ha chansat och klickat in LW:s kontouppgifter i en dator och att den datorn var godkänd och att den "cookie" eller "token" som håller enheten godkänd (befriad från tvåfaktor typ då) fortfarande var aktiv i den enheten. Kan alltså vara en gemensam vän/bekant till både LW och SD som hon har lånat datorn av nån gång som den som loggat in chansat och testat om få godkänd inloggning och då fått det.

Finns hur många varianter som helst om man ska spekulera.

"Rätten vill ställa frågor, men först vill försvaret komplettera sin sakframställan. Det handlar om positioneringar av olika slag.

Rätten tar återigen en paus för att kunna ställa frågor till vittnet om vilka inloggningar som gjorts på Lenas konto efter hennes död. Vittnet påpekar att även polisen har loggat in på Lenas konto."

Ja klokare hade man blivit om man hört förhören men det är väl min take på det då.
Citera
2021-05-03, 19:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag tror hennes behov av att visa upp en fin fasad står i vägen för henne också.
Tänkvärda tankar och djupsinniga resonemang av dig, som vanligt.

Kan också vara ytan hon de facto föredrar, alla dagar i veckan. Hon verkar av allt att döma ha formats till en personlighet som väljer återhållsamhet, distans och slutenhet i förhållande till sin omgivning.
Att inte vilja se och höra sånt som kan göra henne obehaglig till mods, är ett karaktärsdrag.
Och ofta ett medvetet val från hennes sida.
Citat:
Och en tro att hon har nån slags tacksamhetsskuld för att han tog hand om barn och hem under hennes sjukdomstid. Troligen har han tutat i henne att hon är extremt jobbig och att bara han kan stå ut med henne fullt ut. Allt det där understöds nog av hennes föräldrar vilket knappast gör det lättare för henne.
Han kan ha tutat i henne det, om inte annat sublimt framfört.
Backar vi 10 år bakåt i tiden till sjukdom och en bedrövlig vardag, så torde han ha sagt och gjort saker i syfte att få henne mera följsam. För upprätthållandet av ett dubbelliv. Jag antar att du här tänker på vad kvinnor som är utsatta för våld i nära relation, vanligtvis får höra (?)

Om vi enbart ska hålla oss till FUP och vad som finns på pränt gällande deras inbördes samspel, så framträder ingen entydig bild av en kvinna som hellre duckar än säger emot. Ej heller en tydlig bild av en dominerade man som får kvinnan att tystna genom härskartekniker och tillsägelser som innebär begränsningar och underliggande hot.
Däremot får jag genom LW:s samtal med sina vänner, intrycket av en kvinna som har känt sig underskattad och förnedrad, bl a då beträffande de fysiska attributen.

Visst parerar HD och uttrycker sig diplomatiskt och tillrättaläggande istället för instinktivt många ggr, när hon istället borde utöva gränssättning, särskilt när det kommer till strösselförhöret. I denna diskussion ses en direkt ovilja eller till och med oförmåga, att införliva smärtsamma sanningar. Hon förvandlas till en struts istället för att konfrontera hårdare och ta dotterns parti. Det ska till varje pris, liksom i allt annat, hyschas ner och sopas under mattan - ändamålet får helga medlen - huvudsaken är att alla blir sams och glömmer det som varit.
Kan mycket väl vara så att den strategin är enda alternativet för att slippa en lättväckt ångest.
Så vem kan egentligen döma?

Han låter henne "chefa" och ljuger/undanhåller samtidigt oftare än oftast. Spelar med och hjälper till att polera ytan. Han läser av henne på den manipulatives karaktäristiska sätt och låter henne få vad hon vill ha. Den hjälplösa, något förvirrade, pojken i honom är ett säkert kort då det tar fram hjälparen i henne och får hennes hjärta att mjukna.
Citat:

Jag tror hatet mot LW grundas i en känsla av maktlöshet hos HD, maktlöshet över att hon inte kunde få SD att sluta träffa LW och maktlöshet över att LW hade makten att när som helst avslöja för coola geo-gänget och hela grannskapet att SD tycker att HD är så oattraktiv och tråkig att han valt att i flera år ha en sexuell och romantisk relation med LW. Att HD inte bara varit sjuk och därmed misslyckats med att vara en pigg och aktiv mamma och värdinna, hon har även misslyckats sexuellt i sin roll som fru till den hjälpsamme och trevlige vite riddaren SD.
Den skam som borde vara SDs blir HDs i hennes egna ögon.
Och hatet och skulden projiceras på LW...
Enig med dig i att rädsla för ett avslöjande är förknippad med skam.

Som du säger har hon också mist sitt stora behov av kontroll. I hennes fall lika med inre balans och trygghet.

I övrigt ger hon uttryck för stark avund vilket jag uppfattar som drivkraften till hennes beteende; LW behandlas med avsmak och förakt; notera HD:s reaktion och markering av integritet när LW klappar lätt på hennes axel på en sammankomst.
Ett förakt som kvarstår, långt efter mordet.

Avunden skulle, som jag tidigare varit inne på, eventuellt kunna härröra ur barnets känslor av att vara undanskuffad och bortvald. För det existerar en dysfunktionalitet i ursprungsfamiljen. Vilket hon också som hastigast berör i TR, dock inte med de orden.

Jag misstänker också att HD under alla år, har gett sitt tysta medgivande till otrohet från sin mans sida.
Hon förstod även att han låg med LW men så länge hon inte behövde veta närmare detaljer och därför kunde intala sig att det trots allt var henne han älskade, kunde hon leva med sitt självbedrägeri.

Hembjuden på te hos LW får hon ta del av hela historien, inklusive detaljer, från början till slut. Och ja, jag tror som uppgett på ett besök som varade i två timmar.
Teet skulle kokas, några inledande ytliga meningsutbyten om väder, familj, geocaching innan LW tog till orda. Stor vikt i LW:s berättelse lades säkert på en fin vänskap som med tiden kom att utvecklas till intimitet och kärlek.

HD kunde därefter inte längre upprätthålla sin egen uppmålade, och antagligen, förskönande bild av deras relation. Detaljer om när-var-hur maler alltmedan ångesten tilltar. Hon kräver att SD ska berätta var exakt de sexuella aktiviteterna har ägt rum, hon skär sig på glas i ångest och förtvivlan, tvingar honom att blockera LW och frysa ut henne i sociala sammanhang.

Givetvis skulle LW ha insett vad hon satte igång med sin bekännelse och hastigt dragit sig undan.
Citat:
Hon kan inte vara helt blind för hans våldskapital (näven i väggen var säkert bara den gången som blev känd...).
Ändå tur att den åkte i väggen och inte i ett ansikte. Så någon sorts kontroll över sitt humör har han ändå haft.
Citat:
Han kan även hota med att ta barnen ifrån henne eller liknande.
Båda två är så stora nu, fast tidigare kan han absolut ha hotat med det.
Citat:
Att hon reagerade kallt och avvisande när L*iv ville prata om att HDs barn faktiskt mobbat ett annat barn så kan det ju vara så att HD vill skydda barnet från att få ett helvete med SD.
"Hellre mobbare än mobbat av pappan".
Skulle stället vilja hävda att hennes svar till grannen går helt i linje med den HD har visat sig vara. Tvärtom vore det förvånande om hon bemött med ett öppet sinnelag och uttryckt medkänsla.

HD har själv visat sig ha tendenser till mobbning. Syftar på LW förstås.
En inställning hon bär med sig från barndomshemmet? Att hennes föräldrar, eller åtminstone pappan, gillar ett uttalat rasistiskt parti som SD säger sitt gällande människosynen.
Citera
2021-05-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För att reda ut begreppen så är det skillnad på delirium som du sa, och delirium tremens (alkoholabstinens som ger, eller KAN ge, hallucinationer).

Ja jag hoppas poängen gått fram. Delirium tremens är alltså slarvigt uttryckt det som kan hända om man lider svårt av alkoholabstinens. Jag använde begreppet i en vidare bemärkelse.

"Under 1800-talet grundades konceptet om galenskap mer än någonting annat på vanföreställningar. Att vara “galen” var synonymt med att ha vanföreställningar och vice versa. Nuförtiden när vi ber någon att beskriva någon som är galen kommer han att säga: någon som tror att han är Napoleon eller någon som säger sig vara förföljd av marsianer. De lider av delirium eller sinnesförvirring."

Förföljd av marsianer, muskiga män eller mållgans - i nåt form av deliriskt tillstånd (igen då: ej alkohol eller drogrelaterat) var han dessa dagar som blev upprinnelsen till detta vansinniga dåd.
Citera
2021-05-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag hoppas poängen gått fram. Delirium tremens är alltså slarvigt uttryckt det som kan hända om man lider svårt av alkoholabstinens. Jag använde begreppet i en vidare bemärkelse.

"Under 1800-talet grundades konceptet om galenskap mer än någonting annat på vanföreställningar. Att vara “galen” var synonymt med att ha vanföreställningar och vice versa. Nuförtiden när vi ber någon att beskriva någon som är galen kommer han att säga: någon som tror att han är Napoleon eller någon som säger sig vara förföljd av marsianer. De lider av delirium eller sinnesförvirring."

Förföljd av marsianer, muskiga män eller mållgans - i nåt form av deliriskt tillstånd (igen då: ej alkohol eller drogrelaterat) var han dessa dagar som blev upprinnelsen till detta vansinniga dåd.
Ja, nånstans rann det över i form av något slags vansinne. Det visar de "minst" 17 slagen och med det raseri dessa slag utdelades.
Citera
2021-05-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, nånstans rann det över i form av något slags vansinne. Det visar de "minst" 17 slagen och med det raseri dessa slag utdelades.
Det finns fortfarande inte en laga kraftvunnen dom som fastställer vem det är som utdelat de 17 slagen
Citera
2021-05-03, 20:53
Medlem
Jag skrev, se nedan citat:
Citat:

Du svarar och citerar:
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det finns fortfarande inte en laga kraftvunnen dom som fastställer vem det är som utdelat de 17 slagen

Du citerar mig. Jag har inte skrivit vem som utdelade slagen i det du citerar. Vad vill du ha sagt? Citera gärna, men grunda ditt svar på det du citerar och inte på något annat. Vi diskuterade något helt annat som härrör ur ett ord som det varit lite palaver om. Återkom gärna när du vet vad du citerar och var ursprunget är.
Citera
2021-05-03, 20:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Behövs inte heller, Alla vet ändå vem som är den skyldige.
Citera
2021-05-03, 21:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En inställning hon bär med sig från barndomshemmet? Att hennes föräldrar, eller åtminstone pappan, gillar ett uttalat rasistiskt parti som SD säger sitt gällande människosynen.
En inställning hon har fört vidare till sitt barn som dessutam varit utsatt för SD:s elakheter (liknar mobbing) och barnet kanske då väljer att ge igen på andra.
Pappan som gillar SD (personen och partiet!) verkar inte heller helt normal.
Citera
2021-05-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tänkvärda tankar och djupsinniga resonemang av dig, som vanligt.

Tack. Detsamma. Du har rätt att HD inte framstår som kuvad eller inte vågar ta ton.
Hon verkar ha skapat många coping strategies under åren med SD.

Som en underbar liten äldre dam (helt olik HD i annat än otur med karl) sa till mig med glimten i ögat apropå att hennes exmake huggit ihjäl sin nya fru;

” Hon verkar av allt att döma ha formats till en personlighet som väljer återhållsamhet, distans och slutenhet i förhållande till sin omgivning”

”Ändå tur att den åkte i väggen och inte i ett ansikte. Så någon sorts kontroll över sitt humör har han ändå haft.”

” Givetvis skulle LW ha insett vad hon satte igång med sin bekännelse och hastigt dragit sig undan.”

”I övrigt ger hon uttryck för stark avund vilket jag uppfattar som drivkraften till hennes beteende; LW behandlas med avsmak och förakt// //För det existerar en dysfunktionalitet i ursprungsfamiljen”

”Hon förvandlas till en struts istället för att konfrontera hårdare och ta dotterns parti.//
Kan mycket väl vara så att den strategin är enda alternativet för att slippa en lättväckt ångest.
Så vem kan egentligen döma?”

”Den hjälplösa, något förvirrade, pojken i honom är ett säkert kort då det tar fram hjälparen i henne och får hennes hjärta att mjukna.”

”Jag antar att du här tänker på vad kvinnor som är utsatta för våld i nära relation, vanligtvis får höra (?)”

”Båda två är så stora nu, fast tidigare kan han absolut ha hotat med det.”

Citera
2021-05-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Som kan ge hallucinationer.. Det är ett livshotande tillstånd och de åker in på bensoschema omedelbart bums.

Usch ja. Kan vara ett livsfarligt tillstånd. Arbetade några år på en akut alkoholholmottagning. Vid ett tillfälle jag särskilt minns kom det in en ytterst välklädd man, högröd i ansiktet, svettades som en gris. Grymt bakis.
Han hade ett övertryck på nästan 250 och låg puls.

Han kunde ha fått en kraftig hjärblödning eller dött på fläcken. Han fick blodtryckssänkande - och som du skriver - insatt på benzodiazepiner i höga doser omedelbart (på nedtrappningsschema, ja.) Han var väldigt "plockig" och såg sin hund i rummet, minns jag också.

Nu tror jag inte alls att SD krökar hej vilt. Då skulle han inte orka fnatta runt i skogarna som han gör. Han har däremot en del andra problem. Han tycker nog själv att han är perfekt, han har alltid rätt dessutom...
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-03 kl. 22:01.
Citera
2021-05-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Usch ja. Kan vara ett livsfarligt tillstånd. Arbetade några år på en akut alkoholholmottagning. Vid ett tillfälle jag särskilt minns kom det in en ytterst välklädd man, högröd i ansiktet, svettades som en gris. Grymt bakis.
Han hade ett övertryck på nästan 250 och låg puls.

Han kunde ha fått en kraftig hjärblödning eller dött på fläcken. Han fick blodtryckssänkande - och som du skriver - insatt på benzodiazepiner i höga doser omedelbart (på nedtrappningsschema, ja.)

Nu tror jag inte alls att SD krökar hej vilt. Då skulle han inte orka fnatta runt i skogarna som han gör. Han har däremot en del andra problem. Han tycker nog själv att han är perfekt, han har alltid rätt dessutom...
Enligt SD själv så dricker han ytterst sparsamt. Nåt enstaka glas vin ibland. Detta handlar inte om drog- eller spritrelaterade problem. Detta sitter i hans huvud - han är störd. Svårt störd. Alldeles av sig själv. Med lite påbacknning av sin svärfar som anser att sex års otrohet mot svärfars egen dotter är ett litet misstag som alla kan göra.

Vilket jävla gäng. Man blir lite ödmjuk av att man fått gåvan att bo långt från Örebro och cache-sekten.
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-03 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in