2021-05-03, 12:17
Medlem
_killahs avatar
Här kommer 4 exempel från de 4 största städerna i Sverige, med så likvärdiga objekt som det gick att finna. I varierande storlek och kostnad.

Citat:
Uppsala
Östra Ågatan 65 3 rum 86 kvm 8 659 kr/månad

Kungsängsgatan 36F 3 rum 83 kvm 4 974 kr/mån Utrop 2,9 miljoner

Hyres 8659:-/mån
Brf 12520:-/mån (435K kontant)

Efter 10 år på börsen skulle du ha ca 1 miljon på dina satsade 435K. Ökning med 565K.

Stockholm

Skeppsbron 30 2 rum 45 kvm 4653 kr / månad

Skeppar Karls gränd 6 2 rum 51kvm 975 kr / mån Utrop 5,9 miljoner

Hyres : 4653:-/mån
BRF : 16326:-/mån (885K kontant)

Efter 10 år med 885K i start ca 2,4 miljoner.

Göteborg :

Hvitfeldtsgatan 10 3 rum 115 kvm 11241 kr / månad

Stora Nygatan 5 3 rum 107 kvm 5498 kr / mån Utrop 6.6miljoner

Hyres : 11241:-/mån
Brf : 22669:-/mån (990K kontant)

Efter 10 år med 990K kontant ca 2.6miljoner.

Malmö

Kungsgatan 18 3 rum 91 kvm 8850 kr / månad

Kungsgatan 28 2 rum 80 kvm 4113 kr / månad utrop 4.0 miljoner.

Hyres : 8850:-/mån
Brf : 14520:-/mån (600K kontant)

Efter 10 år med 600K ca 1.6 miljoner.

Alla uträkningar är baserat på standard bolån hos SBAB med minsta möjliga kontantinsats för aktuell lägenhet, samt beräknat på att det ej budas någonting, vilket är osannolikt.

Siffror beräknade på Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 för OMX30 är: 10.51 %

Snittökning på BRF senaste 10 åren är ca 94% sett över riket. Tveksam till att den ökningen kommer gälla från idag och 10 år framåt, men man vet aldrig

Frågan är, vad skulle man tjäna på, svårt att sia om egentligen. Men den som lever får se.
Citera
2021-05-03, 12:46
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Vad är fördelarna egentligen, förutom att man kan tjäna lite pengar om man säljer lägenheten dyrare än ursprungspriset?

Det är billigare i det långa loppet, servicen är oftast bättre eftersom det är de boende som styr och man slipper bo med trashiga grannar.
Citera
2021-05-03, 13:08
Medlem
1. Oftast bättre människor i bostadsrätter. Hyresrätter lockar till sig betydligt mer patrask.
2. Eventuell vinst går till dig själv.
3. Alla som bor i huset värnar oftast om att allt ska vara helt och fint då det annars påverkar deras egen värdering.
4. Du kan bo billigare då du sköter om ditt eget.
5. En hyresrätt är ofta rätt sliten så länge du inte betalar 13 000kr för en tvåa på 50kvm.
6. Du kan bestämma mer själv om din bostadsrätt.

Nu finns det ju nackdelar också.
1. Du har inte ensam bestämmanderätt utan behöver samsas med alla andra boende.
2. Eventuell förlust hamnar på dig. (Börjar ju närma sig mer och mer att det kan gå back)
3. Du behöver lägga mer tid om du vill kunna påverka i en BRF.
4. Drygt att sitta med i styrelsen men jag hade inte bott i en förening utan att gå med där.

Jag bor istället i villa. Det vinner med hästlängder och där behöver jag "bara" komma överens med min fru.
Citera
2021-05-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Ni alla verkar ha missat att "värdeökningen" på boendet även händer på alla bostäder runt omkring. Ska ni byta boende så har alla andra boenden följt samma ökning och värdeökningen går inte att realisera så länge man inte flyttar till ett område där bostäder är billigare.
Eller till en hyresrätt.

Köp bostadsrätt och ställ dig samtidigt i kö till hyresrätter. Amortera så mycket du kan med mål att få ned lånet till noll. Den dag lånet är avbetalt och du kommit fram till plats 1 i hyreskön så har du en säker ekonomisk sits och flera valmöjligheter. Du kan bo kvar i din bostadsrätt och bara betala månadsavgift = billigt boende. Du kan belåna lägenheten igen ifall räntan är låg och du behöver kontanter eller vill spekulera på börsen. Du kan sälja och flytta till hyres, och plocka ut hela bostadens värde i kontanter.
Citera
2021-05-03, 14:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Anledningen till att bostaden har varit bättre än börsen beror på hävstång. Dessutom är folk inte lika dåliga investerare när det gäller bostäder jämfört med börsen.
Citera
2021-05-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Har du då tagit hänsyn till värdeökningen en BR hade haft under samma tid?

Under vilken tid?
Bostäder går inte bara upp varenda år.
Sluta vara så jävla naiv.

Jag skrev att jag tjänat, så ja, då har jag tagit hänsyn.
Det var något jag förutsåg skulle ske för just den typen av BR.

Sen långsiktigt är BR en bra investering, men det kanske de pengarna också är på aktiemarknaden......
Citera
2021-05-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du räknat med värdeökningen på bostadsrätten då också?

Min mamma bor i en bostadsrätt i mindre ort, lägenheten kostade 630 000kr för sex år sen. Nu går liknande lägenheter för drygt miljonen.
Skulle hon sälja idag så skulle hon bara på värdeökningen tjänat ca 60 000kr/år hon bott där. Givetvis får man dra bort vinstskatt så blir ca 40 000kr/år då.

Mitt hus har gått från 4,7 milj till ca 6,5-7 milj senaste fem åren. Så ökning med ca 400 000kr/år om jag räknar på 6,7 milj. Rätt hyfsat tycker jag själv. Vi har under tiden renoverat för 300 000kr kanske.

Den stora fördelen är också att man slipper hopplösa invandrare om det är ett dyrare område med villor eller bostadsrätter.

Ja, andra ifrågasättandet om jag räknat på ökningen.
Ja.

Mindre orter har påverkats väldigt bra för där har det funnits utrymme att pumpa utifrån det banker kan låna ut.
Förut hade dessa bostäder ett rimligt pris, sen pumpades allt i Stockholm till max och då blev det "nu då?", då började man pumpa upp skitställen som malmö vilket är varför vi såg värdeökningar på 100% på bara några år.

Hus är bra men hus investerar man i långsiktigt.
Man köper inte en villa för ett par år, just med tanke på att det kan gå ner kortsiktigt, och med tanke på priset på villor så blir hävstången stor.

Hopplösa invandrare?
Finns gott om hyreshus i varenda finområde.
Den enda skillnaden är att de inte ser ut som betong från orten.

Det enda svensken verkar leva för är att köpa BR och hålla tummarna för en värdeökning..
Citera
2021-05-03, 16:55
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du kanske tänker på det bara är "importfolk" som bor i hyresrätter. Det kan vara så att du inte bott i rätt hyresrätt i sådana fall.

Skaffa en bra hyresrätt, med reglering, och det trumfar vilken BRF i samma område som helst.
Det och annat löske. Det är historiskt den bästa investeringen, det borde man unna sig själv och de efterkommande.
Citera
2021-05-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Anledningen till att bostaden har varit bättre än börsen beror på hävstång. Dessutom är folk inte lika dåliga investerare när det gäller bostäder jämfört med börsen.

Vet inte vad du menar när du skriver hävstång, men anledningen till att bostäder har varit bättre är för att du lånar 85% av värdet. Om du hade investerat samma värde på börsen hade du fått en bättre avkastning.
Citera
2021-05-03, 17:07
Medlem
Instinktens avatar
Ja det är sannerligen en etablerad sanning idag att det minsann är status med BR. Själv begriper jag det inte ett smack. Att köpa BR är att köpa världens dyraste vitvaror. För det är vad du äger. Dessutom tar du ett lån för att få vara med och betala på ett till lån, dessutom betalar du för att ta hand om hela bygget tillsammans med ett gäng okända pensionerade lipsillar som ska ta igen årtionden av bitterhet genom märkliga regler och gubbstruttsjuridik.

Och allt detta för att man ju ”tjänar pengar på att bo” Såssar! Och ändå är det påfallande ofta som man inte ens tar reda på vilka som sitter i styrelsen innan näven skakas med hantverkarsonen som med hjälp av klickgolv gjort ett klipp. Skulle jag investera gigantiska summor i ett okänt företag för att tjäna pengar skulle jag verkligen se till att träffa styrelsen först och se vad de vill.

Nä HR är för oss livsnjutare. I vart fall om man lyckas hitta en i god standard på adress man vill bo på. Det är som att leva på ett hotell. Det jag betalar för är att kunna lyfta luren och få saker utbytta som går sönder. Inte behöva oroa mig för nåt när det gäller boendet. Och vara betydligt mer flexibel när det kommer till att byta äggkorg för mitt surt förvärvade kapital ifall den aktuella marknaden börjar knirra.

Och sist men inte minst, har ni tänkt på vilket evinnerligt sabla borrande, spikande och slipande det är helgerna i ända hos grannarna i en BR, alla ska fixa det sista innan mäklaren kommer så cirkusen kan fortsätta. I min HR är det så tyst och lugnt och skönt!

😊
Citera
2021-05-03, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Problemet är att dina siffror går inte applicera på städer där problemet är störst. Kostar en BRF 300K (kan vart 2001 du köpte den) men ja du fattar, då är inte beräkningen lika.

En hyresrätt bör iof vara billigare även på en sådan ort.

Det är närmare 200.000 invånare i staden men denna BRF ligger strax utanför... Men det är bara en timme till Stockholm och jag är nästan granne med min kompis som bor i hyresrätt. Självklart så går inte detta att jämföras med Stockholmsmarknaden men det är fortfarande ett tydligt exempel på att det kan vara väldigt värt med en bostadsrätt.
Citera
2021-05-03, 17:40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Det är närmare 200.000 invånare i staden men denna BRF ligger strax utanför... Men det är bara en timme till Stockholm och jag är nästan granne med min kompis som bor i hyresrätt. Självklart så går inte detta att jämföras med Stockholmsmarknaden men det är fortfarande ett tydligt exempel på att det kan vara väldigt värt med en bostadsrätt.

Det måste ju vara en extremt dyr hyresrätt i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in