Citat:
Ursprungligen postat av
Notmyguru
Du pratar om väggarna i en hyresrätt.
Men jag har vänner och bekanta i hyresrätt som fått blankt nej till att lägga nya golv (de fick inte ens slipa det befintliga golvet!) eller byta kök, köksbänkar och köksfläkt. En familj fick nej när de ville sätta upp en skiljevägg för att få ytterligare ett sovrum till ett barn.
Personligen skulle jag inte stå ut om jag inte får ändra och förbättra efter behov och önskemål i min egen bostad.
Ja, jag besvarade ju en fråga om tapeter så självklart pratar jag om väggarna.
Sätta upp skiljevägg är inga problem om man monterar ner och återställer vid flytt. Golv är däremot en helt annan femma.
Gällande kök och badrum så får du inte bygga om hur som helst i en bostadsrätts heller. Faktum är att beroende på vilket system som finns så kan du inte välja vilken fläkt du vill - eller ens sätta in fläkt.
Ytskikt är däremot okej att byta- men alla ombyggnader som kräver ingrepp eller påkoppling i befintlig ventilation, avlopp etc kräver tillstånd när man bor i lägenhet. Bostadsrätter med villaformer kanske har andra regler - men i flerfamiljshus är det begränsat vilka ingrepp man får göra.