Citat:
Ursprungligen postat av
_killah
Här kommer 4 exempel från de 4 största städerna i Sverige, med så likvärdiga objekt som det gick att finna. I varierande storlek och kostnad.
Alla uträkningar är baserat på standard bolån hos SBAB med minsta möjliga kontantinsats för aktuell lägenhet, samt beräknat på att det ej budas någonting, vilket är osannolikt.
Siffror beräknade på Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 för OMX30 är: 10.51 %
Snittökning på BRF senaste 10 åren är ca 94% sett över riket. Tveksam till att den ökningen kommer gälla från idag och 10 år framåt, men man vet aldrig
Frågan är, vad skulle man tjäna på, svårt att sia om egentligen. Men den som lever får se.
Fast att kunna hyra flera av de där bostäderna så skulle man behövt stått i kö i mer än 20 år.
Jämför du istället med BRF i förorten så får du en helt andra siffror.
Även i förorterna måste man stå i kö i ca 6-9 år för att få hyra något annat än nyproduktion.
Sen orkade jag inte räkna på alla siffror men om du har tagit listräntan så är den alltid betydligt högre samt att man måste räkna med ränteavdraget.
Hyr man en lite äldre bostad som inte stambytts (Om nästan alltid samtidigt renoveras så mycket att man kan höja hyran med 30%) så kan jag tycka det är värt det.
Jag själv bor i BRF med fristående radhus dvs typ Villa.
Ränta + avgift är ca 12.000 på 129 kv/m byggdes för ca två år sedan.
En nyproducerad hyresrätt i Hallonbergen på 3 rum på 72 Kv/m kostar ca 13.000