2021-05-03, 08:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Det handlar om att dom pengarna du betalar i insatsen i en bostadsrätt kommer åter när du säljer. ex du betalar 1 miljon, sedan betalar du ju nån hyra på runt 3000 tusen kanske (varierar ju)Om du säljer, får du tillbaka runt den miljonen. Du kan aldrig få tillbaka ett öre på din hyresrätt.

Vänta nu. Jag som boende i hyresrätt ska alltså känna mig blåst för att jag inte betalt en miljon och fått tillbaks den? Låter rätt gött att slippa om du frågar mig.
Citera
2021-05-03, 08:14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Min kompis hyr en hyresrätt i samma stad som mig och betalar 7000:- i månaden och har inget garage.

Jag äger en lika stor bostadsrätt och betalar 2140:- i månaden och då ingår garage. Köpte den för 300.000 och är idag värd 900.000- 1.2 milj......

Samt att våran förening är riktigt bra, alla känner alla och jag är ordförande.

Planen är att sälja och skaffa hus under året.

Problemet är att dina siffror går inte applicera på städer där problemet är störst. Kostar en BRF 300K (kan vart 2001 du köpte den) men ja du fattar, då är inte beräkningen lika.

En hyresrätt bör iof vara billigare även på en sådan ort.
Citera
2021-05-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Du vet att du länka till en kommunist tidning?

Finns i hem o hyra också men de ströp bilden efter ett tag
Citera
2021-05-03, 08:47
Medlem
happilappis avatar
För att hyresrätter är otroligt dyra jämfört med snittlönen. Du måste stå i kö i tiotals år i valfri större stad för att få en hyresrätt. Bostadsrätter är egentligen inte ens bra, men det är bättre än hyres.

Hela bostadssituationen i Sverige är verkligen urusel.
Citera
2021-05-03, 08:57
Medlem
NaZdravis avatar
Barndomskompisar har köpt bostadsrätter i samma trötta förort man växte upp i, så kallat "utsatt" område.
Då bor man hellre i hyresrätt i en svensk del av staden, finns ju små privata värdar som inte släpper in någon skit.

Kommunala hyresrätter (särskilt billiga) ska man passa sig för, det blir alltid babbeghetton med tiden.
Citera
2021-05-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Undrar varför det är högre status på att bo i bostadsrätt än att bo i hyresrätt?
Vad är fördelarna egentligen, förutom att man kan tjäna lite pengar om man säljer lägenheten dyrare än ursprungspriset?

Det är inte högre status, var har du fått det ifrån? Går priserna upp så är det kanon, själv har jag bott gratis (eller snarare fått betalt) alla år jag bott i BR. Men går priserna ner är det såklart mindre kul.
Citera
2021-05-03, 09:01
Medlem
Billigare hyra tror jag.
Sen kanske man får inreda mera fritt.
Citera
2021-05-03, 09:09
Medlem
I en brf betalar man hyra baserat på de faktiska kostnaderna för boendet.

I en hyresrätt betalar man kostnaderna för boendet + en vinst till ägaren av byggnaden.

Gissa vilken som är billigast att bo i?

Dessutom om det sker en värdeökning på byggnaden så får de som bor i brf del av ökningen då de säljer, men de som bor i hyresrätt får inte del utan det får endast den som äger byggnaden.
Citera
2021-05-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vänta nu. Jag som boende i hyresrätt ska alltså känna mig blåst för att jag inte betalt en miljon och fått tillbaks den? Låter rätt gött att slippa om du frågar mig.

Du missar ju värdeökningen. Min första bostadsrätt köpte jag för 150k, en liten etta i ett väldigt attraktivt område, månadskostnad ca 2k. Bodde där i 7 år och sålde den för 1.2 miljoner. Du kan räkna på det om du vill, men hade jag bott i hyres så hade jag tjänat absolut noll.
Citera
2021-05-03, 09:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Synd att alla diskussioner alltid måste analyseras ur vad som är bäst för egot. Bostadsrätten har en pedagogisk uppfostringspoäng, också på ett nära filosofiskt plan, som de andra bostadsformerna saknar. Villan skapar ett tänk av sköt dig själv (och lägg ner mycket tid och pengar på det) och skit i andra (nästan, det finns dock stadsplaneringsregler att förhålla sig till, även om de luckrats upp senaste åren). Hyreslägenheten skapar ett tänk av vi och dom, varför sköta en hyresrätt, varför sköta om någonting över huvud taget, slit och släng, och ring hyresvärden när proppen gått.

Bostadsrätten är däremellan, det vore bra om fler fick med sig att om man sköter om sitt hus så betalar det sig eftersom vi äger med våra grannar. Tyvärr har sistnämnda hamnat i skuggan av att bostadsrätten på senare år seglat upp som bastardiserad pengaplacering med vad det innebär av renoveringscirkus. Många flyttar därför in i den, missförstår helt dess tanke, tänker sig göra nån sorts klipp och babblar vitt och brett om det vilket också media gör. Bostadsrätten är därför underminerad och utrotningshotad. Jag tycker det är synd. Landet skulle må bra av att fler tänkte på det gemensamma.
Citera
2021-05-03, 09:26
Medlem
Beror på! Jag ger ett exempel.

Om jag vill köpa t. ex. en fyrarummare så kostar den nära 4 miljoner i min kommun
Då får jag betala en månadsavgift på c:a 5000 kr.

Om jag i stället hyr en fyrarummare så blir avgiften c:a 14 000 kr / mån.

Skillnaden i månadskostnad blir då c:a 9000 kr mellan de båda.
Alltså 108 000 kr / år mer för hyresalternativet.

De fyra miljonerna jag har enl. exemplet ovan lägger jag på aktier och får då en
årlig värdeökning på 7 – 8 procent per år. (lågt räknat)
Detta gör 300 000 per år. Det blir alltså 192 000 kr billigare att hyra i detta fall.
Citera
2021-05-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man får inte göra vad man vill i en bostadsrätt.

Du får tapetsera om i en hyresrätt och då välja vilken tapet du vill. Väljer du en tapet som sticker ut mycket, är väldigt mörk etc så kan du tvingas tapetsera om igen om du flyttar. Har du däremot valt en normalt, hyfsat diskret tapet så räknas omtapetsering som förbättring och du behöver inte göra någonting om du flyttar.
Så länge inget förbud uttryckligen står i kontraktet så kan du tapetsera och måla.

Du pratar om väggarna i en hyresrätt.
Men jag har vänner och bekanta i hyresrätt som fått blankt nej till att lägga nya golv (de fick inte ens slipa det befintliga golvet!) eller byta kök, köksbänkar och köksfläkt. En familj fick nej när de ville sätta upp en skiljevägg för att få ytterligare ett sovrum till ett barn.

Personligen skulle jag inte stå ut om jag inte får ändra och förbättra efter behov och önskemål i min egen bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in