Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Då ska jag klargöra min inställning.
▪️Jag har inte bestämt mig ett dugg, eftersom jag inte kan veta hur involverad hon är.
Jag skriver däremot att hon har ett mycket suspekt beteende som vid anstiftare eller skyddande av brottsling.
Därför, med den riskfaktorn, kommer jag öht inte tycka synd om henne. Jag tycker nämligen inte synd om potentiella brottslingar.
Ok, jag har missuppfattat det.
Håller med att hon uppträder misstänkt och märkligt.
Ett begrepp som "potentiell brottsling" blir lätt vanskligt om ska se det ur perspektivet tycka synd om/inte tycka synd om.
Det som händer med det begreppet i det perspektivet är ju att om HD nu skulle vara helt oskyldig till mord, anstiftande till mord, utan enbart är helt oskyldig, psykiskt sjuk och manipulerad är att du ändå menar att du inte tycker synd om henne för att hon är en "potentiell brottsling".
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
▪️Spelat sjuk är nåt som jag överhuvudtaget aldrig trott.
Jag har snarare skrivit om trolig PPD och recidiv några år senare i allvarlig depression.
Ihop med aktuell medicinering har hon troligen bipolär sjukdom och är inte psykiskt frisk.
Som psykiskt sjuk är det risk att hon inte har ett helt sunt tänk; en delorsak till att det finns riskfaktorer i hennes beteende och kognition.
Vilka ev diagnoser hon har är svårt att veta, förutom det hon själv nämner, förlossningsdepression och depression. Helt klart är ju att hon inte är psykiskt frisk, så mycket kan man väl konstatera. Jag är mycket tveksam till att hon fått diagnosen bipolär av den anledning att jag vet av erfarenhet att Quetiapin inte behöver skrivas ut enbart av den anledningen, utan kan förskrivas vid ångestproblematik och till natten för sömnen.
Hon verkar ha under en tid innan mordet redan börjat må bättre, kunnat ta sig ur äktenskapet och flytta. Så det är inte så att hennes välmående startade så fort Lena mördades. Exakt hur hennes mående är efter mordet är svårt att veta, men om jag ska spekulera verkar en del av hennes försämrade mående vara kopplat mer till att SD blir misstänkt och att hon själv är det, än själva mordet som mord på Lena som person. Kanhända att HD tycker att det är skönt att Lena "är borta för alltid".
Att ha psykiska problem av de skälen som vi
"vet" (enligt ovan) , betyder inte att hon har riskfaktorer för att mörda eller anstifta.
Större riskfaktor är väl att det (förmodligen via SDs version) fått HD att lägga skulden på Lena och att det är Lena som stalkar och är "farlig".
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
▪️De barn som i huvudsak lider är tre till antalet och har förlorat en mor på ett mycket brutalt sätt.
Så kan man väl inte säga?
Ett barns lidande blir väl inte mindre för att andra har det värre?
Det skall väl inte jämföras med varandra, utan vägas upp för hur det barnet upplever det.
Det måste vara fruktansvärt för alla barn involverade, även om Lenas barn har en större förlust eftersom deras mamma aldrig kan komma tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
För övrigt tycker jag HD är alldeles för flat när SD terroriserar barnen, speciellt T som inte lyder hans patologiska kontrollbehov. Han är en komplett idiot med sitt rigida beteende och barnen sitter emellan.
▪️En mycket allvarlig del är hennes resonemang och syn på att barnen kunde ha mördats. Att hon trivialiserar och jämför med förtvivlade anhöriga i vården - vilket är ett väldigt sjukt resonemang för att vara en sjuksköterska - och pratar positivt om SD och då enbart fokuserar på sig själv, att han ville eliminera hennes lidande.
Jag har sett henne säga emot ordentligt, och det sätt som SD hade mot T ska ha varit en del av orsaken till skilsmässan. Däremot är HDs vilja att komma tillbaka ett sätt som visar att hon på något sätt accepterar hur han behandlar barnen. Också den kunskap hon har om hur han googlat plötslig spädbarnsdöd är ett godkännande av honom. Som jag ser det är hon precis som andra offer för våld i nära relation fast i hans grepp, och på det viset kan även sätta sina barn i andra hand.
Som jag har skrivit flera gånger, kan man inte lita på vad HD säger i förhören när hon själv gripits. Hennes försvar är på topp och i TR säger hon att hon skulle ha åkt till USA ensam även om SD varit den som saknades. Haha, det var sååå bra att hon visade vem hon var. Och då menar jag inte att jag tror henne, utan att hon inte talar sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
▪️Jag misstror henne och därför ser jag inte som nåt hjärntvättat offer som agerar och tänker som om hon vore a puppet on a string.
Hon är betydligt kraftfullare än så i sitt agerande. Hon ljuger, förtalar och uppvisar en ful personlighet. Jag ser även hämnd hos henne:
▪️Orsaken till att jag inte omhuldar och letar förmildrande omständigheter kring det hon företar sig är att hon på ett hämndaktigt och skrupelfritt sätt loggar LWs cacher när hon hittats brutalt mördad.
▪️Orsaken till att jag inte tycker synd om henne är att hon beter sig vedervärdigt när LW är försvunnen och önskar henne död.
Jag har som sagt LWs barn i åtanke..
Ja, hon beter sig skrupellöst med efterloggningar och lögner. Jag tror att hon är starkt färgad av SDs hat vad gäller både önskan om död och bråket om caheloggarna. Vi har ju sett hur han både pratar om att HD önskar Lena död fast hon säger ifrån och hur SD vill straffa Lena genom att hota med att blanda in HQ i loggbråken. Det är väl egentligen inte hans grej? HD och han är inte gifta längre, men SD är och petar i varje människas hjärna. Han måste styra och dirigera allt och alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
▪️Ytterligare en orsak är att hon har starkt motiv, hatar LW och ser ut som en sol när hon mördats brutalt - glider runt helt oberörd som om inget speciellt hänt.
Livet tycks vara härligt nu ihop med SD.
Summa summarum kommer jag inte se henne som nåt stackars offer.
Jag har ingen anledning att känna empati för henne med risk att hon varit delaktig i mord eller skyddar en mördare.
Det är nämligen LW som är offer i den här infekterade soppan.
Nä, och här ser vi på det helt olika.
Jag ser att det finns många offer i den här soppan.
Lena fick betala det högsta priset och lidandet för hennes barn kan inte jämföras.
Men alla människor som har skadats i den här hemska historien lider på sitt vis och lidandet blir inte mindre av att andra har det värre.