Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Jag instämmer med varje ord du skriver här.
Och som du eller Sherlock skrev tidigare så är det så uppenbart att det är polisen han skriver till i LWs messenger, inte LW.
Jag befarar tyvärr att det blir en friande dom, men jag hoppas innerligt att rätten kommer fram till att alla indicier som pekar mot SD ihop med hans DNA på hennes ring, som hon haft på sig när hon diskade en skål mm. tidigare under kvällen, tillsammans räcker för en fällande dom.
Jag misstänker att SDs advokat sagt till SD att chanserna för en friande dom är stora, därav den lattjande tonen i loggen från när han lekte skattjakt och svingade sig i lianer i de skånska skogarna.
Det saknas en pusselbit i hans personlighet ja.
Jag tror han på sitt barnsliga sätt kommer ruva på hämnd på "dumma dumma Åsa". Även om han frias. Inget stort kanske, men typ ta reda på var hon har ev sommarhus och placera en cache så nära det går där så folk kommer springa där. Som han gjorde utanför sina föräldrars bostad.
Kanske smeta in hennes brevlåda med något genomskinligt äckligt och njuta av tanken på att hon kommer ta i det, ungefär som han gjorde med arbetskamraterna och kaffet. Och troligen med rosen på tårtan.
I sina fantasier har han nog mörkare tankar än så på vad han vill göra mot henne, men han kommer inse att det inte är så lätt att komma undan med vad som helst.
Men hon bör nog parkera sin ev bil i garage osv.
J*udith K, L*iv, E*mil och andra mer "nära" som vittnat till hans nackdel kommer han nog kanske kontakta och fråga varför de sa si eller så.
Jag tror du fångar det skeva i hans personlighet väldigt pricksäkert.
Men jag tror också att han kan vara mer störd än vad vi kanske tror.
Några vittnar om en märklig humor (bland annat hans yngste bror).
Jag pratade med en som växt upp med Anders Eklund som vittnade om en konstig humor hos honom och hans pappa. Lite långsökt pga milsvida skillnader i personlighet och livsstil jämfört med SD, men kanske verbal gränslöshet och taktlösa skämt ändå är gemensamma nämnare hos vissa personlighetsstörda män som mördar.
Kan hända att SD fascineras av själva dödandet och det som händer med kroppen då och efteråt.
Pratet om "sparka" och "som nån slags nekrofil" i förhöret efteråt, de ständiga besöken på brottsplatsen och något om en bild på en krossad groda eller insekt i nån logg kan kanske tolkas som små tecken åt det hållet... En slags nyfikenhet och fascination. Och en känsla av makt.
Röksignaler skulle kunna tolkas väldigt makabert om LW kremerats.
Har tyvärr inte tiden att läsa igenom i tråden fn. Så det bir lite hugget och stucket...
Det blir väl lite ryggdunkningar här, kan inte annat än hålla med dig och ta i beaktande dina tankar.
Din sista mening ger mig lite rysningar, för exakt så skulle SD kunna tänka. Minns att Lena skrev till någon vän något SD älskade (typ) gåtor och liknade (typiskt för mig är att när jag läser det knappt reagerar på det, men sedan lagras det där som något avvikande. Men då minns jag inte var jag läste det...) Det var dock i någon negativ mening. Ugh, känns som att jag har det på läppen, men är för trött nu.
Det är svårt att veta hur SD tänker, men jag kan tänka precis som du, att försvaret känner på sig at bevisningen är tunn.
Och nu spinner jag vidare lite utanför det vi pratar om.
Funderade lite idag på varför åklagarna inte tagit tillfället i akt och utvecklat Avels tips till HR. Ok, tidsspannet är lite väl kort och åklagarna har måst påbörjat sin plan.
Jag funderar nu på den lite omvända bevisvärderingsmodell som de ska kör nu; de ska visa att det är ingen annan än SD som kan ha gjort det här genom att använda konkurrerande hypoteser (alternativa gärningsmän).
Kanske har åklagarna i åtanke att om man inte ror detta i hamn nu, kan man använda detta fall i HD som ett prejudikat?
Det är så jag uppfattat att HD roll är i första hand, att reda ut hur lagarna ska tolkas och att skapa prejudikat.
Jag tänker ju lite som du, att det finns en stor risk för att det blir en friande dom.
Tillägg:
Det verkar som att jag råkat radera en del av det jag skrev.
Kan det vara så att åklagarna har som mål, att vid en friande dom, försöka att få till ett prejudikat i HD?
HD har som roll att tolka lagar i fall där det verkar oklart och att skapa prejudikat.