2021-05-01, 23:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack. Du har givetvis rätt.
Blir bara då himla trött när någon spyr ur sig sånt. Tänker såhär i fallet Lena: Hade det varit ett "äkta" troll så hade väl det försökt att fria SD? Men det säger inte denna individ direkt. Bara att det kan ev finnas en annan gärningsperson (man, aldrig kvinna dock). Det är därför jag tror att det finns åsikter, inte bara allmänt blaj och jävelskap bakom skriverierna.

Tror det sitter en mycket bitter person bakom spakarna. En som själv blivit sviken. En som har blivit ful och anskrämlig av noll glädje i livet - grundat på alla negativa känslor.

Men jag ska återigen (försöka) att inte svara.

Citat:
(man, aldrig kvinna dock)

Det är klart att det kan vara en kvinna. Om L hade en relation med en annan "upptagen" man så kanske hans kvinna inte var lika förstående och tålmodig som HD. Jag vet att jag inte hade varit det.

Citat:
Tror det sitter en mycket bitter person bakom spakarna. En som själv blivit sviken. En som har blivit ful och anskrämlig av noll glädje i livet - grundat på alla negativa känslor.

Så om någon inte håller med dig så måste de vara bittra, fula och anskrämliga?
Citera
2021-05-01, 23:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag instämmer med varje ord du skriver här.
Och som du eller Sherlock skrev tidigare så är det så uppenbart att det är polisen han skriver till i LWs messenger, inte LW.

Jag befarar tyvärr att det blir en friande dom, men jag hoppas innerligt att rätten kommer fram till att alla indicier som pekar mot SD ihop med hans DNA på hennes ring, som hon haft på sig när hon diskade en skål mm. tidigare under kvällen, tillsammans räcker för en fällande dom.

Jag misstänker att SDs advokat sagt till SD att chanserna för en friande dom är stora, därav den lattjande tonen i loggen från när han lekte skattjakt och svingade sig i lianer i de skånska skogarna.

Det saknas en pusselbit i hans personlighet ja.
Jag tror han på sitt barnsliga sätt kommer ruva på hämnd på "dumma dumma Åsa". Även om han frias. Inget stort kanske, men typ ta reda på var hon har ev sommarhus och placera en cache så nära det går där så folk kommer springa där. Som han gjorde utanför sina föräldrars bostad.

Kanske smeta in hennes brevlåda med något genomskinligt äckligt och njuta av tanken på att hon kommer ta i det, ungefär som han gjorde med arbetskamraterna och kaffet. Och troligen med rosen på tårtan.
I sina fantasier har han nog mörkare tankar än så på vad han vill göra mot henne, men han kommer inse att det inte är så lätt att komma undan med vad som helst.
Men hon bör nog parkera sin ev bil i garage osv.

J*udith K, L*iv, E*mil och andra mer "nära" som vittnat till hans nackdel kommer han nog kanske kontakta och fråga varför de sa si eller så.

Jag tror du fångar det skeva i hans personlighet väldigt pricksäkert.
Men jag tror också att han kan vara mer störd än vad vi kanske tror.
Några vittnar om en märklig humor (bland annat hans yngste bror).
Jag pratade med en som växt upp med Anders Eklund som vittnade om en konstig humor hos honom och hans pappa. Lite långsökt pga milsvida skillnader i personlighet och livsstil jämfört med SD, men kanske verbal gränslöshet och taktlösa skämt ändå är gemensamma nämnare hos vissa personlighetsstörda män som mördar.

Kan hända att SD fascineras av själva dödandet och det som händer med kroppen då och efteråt.
Pratet om "sparka" och "som nån slags nekrofil" i förhöret efteråt, de ständiga besöken på brottsplatsen och något om en bild på en krossad groda eller insekt i nån logg kan kanske tolkas som små tecken åt det hållet... En slags nyfikenhet och fascination. Och en känsla av makt.
Röksignaler skulle kunna tolkas väldigt makabert om LW kremerats.

Har tyvärr inte tiden att läsa igenom i tråden fn. Så det bir lite hugget och stucket...
Det blir väl lite ryggdunkningar här, kan inte annat än hålla med dig och ta i beaktande dina tankar.

Din sista mening ger mig lite rysningar, för exakt så skulle SD kunna tänka. Minns att Lena skrev till någon vän något SD älskade (typ) gåtor och liknade (typiskt för mig är att när jag läser det knappt reagerar på det, men sedan lagras det där som något avvikande. Men då minns jag inte var jag läste det...) Det var dock i någon negativ mening. Ugh, känns som att jag har det på läppen, men är för trött nu.

Det är svårt att veta hur SD tänker, men jag kan tänka precis som du, att försvaret känner på sig at bevisningen är tunn.

Och nu spinner jag vidare lite utanför det vi pratar om.
Funderade lite idag på varför åklagarna inte tagit tillfället i akt och utvecklat Avels tips till HR. Ok, tidsspannet är lite väl kort och åklagarna har måst påbörjat sin plan.

Jag funderar nu på den lite omvända bevisvärderingsmodell som de ska kör nu; de ska visa att det är ingen annan än SD som kan ha gjort det här genom att använda konkurrerande hypoteser (alternativa gärningsmän).

Kanske har åklagarna i åtanke att om man inte ror detta i hamn nu, kan man använda detta fall i HD som ett prejudikat?

Det är så jag uppfattat att HD roll är i första hand, att reda ut hur lagarna ska tolkas och att skapa prejudikat.

Jag tänker ju lite som du, att det finns en stor risk för att det blir en friande dom.

Tillägg:
Det verkar som att jag råkat radera en del av det jag skrev.

Kan det vara så att åklagarna har som mål, att vid en friande dom, försöka att få till ett prejudikat i HD?
HD har som roll att tolka lagar i fall där det verkar oklart och att skapa prejudikat.
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-01 kl. 23:57.
Citera
2021-05-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visst är det HD, no doubt.
Utan henne inget RT.

Utan hennes skilsmässa och fortsatt brist på tillit - inget fortsatt krav att LW ska vara tyst och hållas dold till augusti.
Han köper sig tid och hoppas mamma Mu ska komma tillbaka, är nojig, nervig och på tårna.

HD eldar på med mer koks i brasan.

HD är den som är mest angelägen att resa till
USA med villkoret att LW dessutom skall vara ute ur deras liv.

Jag undrar vad hd brukar göra när hon inte får igenom sin vilja? Bli sjuk? Eller vad gör hon?

Vid den tiden var hon närmast i gasen, eftertraktad av män och en hejare på att plocka burkar...
Citera
2021-05-01, 23:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Av alla förhörda, som är vänner/bekanta till SD, har det vad jag uppmärksammat inte framkommit att SD någon gång sagt likt: Jag saknar LW så fruktansvärt, våra gemensamma upptåg, samtal, vem tog livet av henne så brutalt m m. Alla visste ju att de umgicks mycket och under låång tid även om de inte visste om att de länge haft en affär.

Nej, SD vet i stället dagen efter mordet att det kommer att bli "rubriker"!

Nu är det nära... undrar om SD förberett något om han skulle bli inlåst på lång tid (likt en åldring som börjar med döstädning)?

Så sant.
Inte någonstans har man läst att han saknar Lena... mer än i en underlig logg som han skrev postumt. Den kändes väldigt krystad.

Vad man skulle tänka är ju att han i dialoger med andra skulle säga något om sin saknad, eller tankar som visar att han tänker på henne eller hennes barn. Där finns inget. Abslout inget.

Det som ringer i mina öron är det konstiga som han skriver till många sist i konversationerna (innan Lena har hittats) "Värst för Lena förstås". Det blir lite som ett påklistrat mantra, som faller väldigt platt med tanke på att ingen ju vet vad som har hänt Lena...
Citera
2021-05-01, 23:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur kan det vara omtumlande att en kvinna häktas för misstänkt inblandning i mord?

Hon är knappast den första och tyvärr inte den sista som vore drivande i ett triangeldrama.

Och om det är så omtumlande så kanske du inte kan tänka i termer som mördare eller anstiftare?

"Kan ha påverkat". "Kan ha triggat."

En psykiskt frisk kvinna skulle inte komma på tanken att ställa ultimatum.

Den kvinnan vore extremt kränkt, besatt och fylld av hat som begär att älskarinnan ska tas av daga.
Hon ser ingen annan utväg att rädda relationen och hon hatar så extremt att mord är lösningen.

Om så är fallet är hon inte ett offer.

Hon är regissör och drivande likt Tove som drev Kim mot vansinnets brant.

Vad HD har för roll vet vi inte men hon har ett extremt beteende som det inte finns anledning att minimera.
Hon vill se Lena död och är skrupelfri när hon loggar hennes cacher.

DET får iaf mig att absolut inte resonera kring henne som ett offer.

Offret är Lena och den som spyr galla över henne är HD.

Men om du tänker utifrån hur fallet såg ut då, vid stormningen augusti 2019 av SDs hus blev de flesta nog helt tagna av detta. Det kom lite som blixten från en klar himmel. Inget hade ju hänt på länge...

Redan dagen efter, greps HD under dramatiska former. I NA kunde vi läsa om hur hon skrek...

Du glömmer att vi inget FUP hade...

Det har inget med kvinna eller man att göra.

För mig ändrades väldigt mycket av min världsbild den dagen kan jag säga. Mycket omtumlande, vad du än tycker... Det är min upplevelse.

Vi hade läst ganska mycket av SDs loggar i geocachingforumet (glöm FUP nu!!!), som var ganska avslöjande av hur han är som person.
Citera
2021-05-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har tyvärr inte tiden att läsa igenom i tråden fn. Så det bir lite hugget och stucket...
Det blir väl lite ryggdunkningar här, kan inte annat än hålla med dig och ta i beaktande dina tankar.

Din sista mening ger mig lite rysningar, för exakt så skulle SD kunna tänka. Minns att Lena skrev till någon vän något SD älskade (typ) gåtor och liknade (typiskt för mig är att när jag läser det knappt reagerar på det, men sedan lagras det där som något avvikande. Men då minns jag inte var jag läste det...) Det var dock i någon negativ mening. Ugh, känns som att jag har det på läppen, men är för trött nu.

Det är svårt att veta hur SD tänker, men jag kan tänka precis som du, att försvaret känner på sig at bevisningen är tunn.

Och nu spinner jag vidare lite utanför det vi pratar om.
Funderade lite idag på varför åklagarna inte tagit tillfället i akt och utvecklat Avels tips till HR. Ok, tidsspannet är lite väl kort och åklagarna har måst påbörjat sin plan.

Jag funderar nu på den lite omvända bevisvärderingsmodell som de ska kör nu; de ska visa att det är ingen annan än SD som kan ha gjort det här genom att använda konkurrerande hypoteser (alternativa gärningsmän).

Kanske har åklagarna i åtanke att om man inte ror detta i hamn nu, kan man använda detta fall i HD som ett prejudikat?

Det är så jag uppfattat att HD roll är i första hand, att reda ut hur lagarna ska tolkas och att skapa prejudikat.

Jag tänker ju lite som du, att det finns en stor risk för att det blir en friande dom.

Kan det vara så att åklagarna har som mål, att vid

Slutet på din sista mening ramlade bort nötis.

Jag känner för väl igen det där att man läst något och inte minns var och det skulle ta evigheter att leta.
Det ringer ingen klocka hos mig. Kanske nån annan känner igen det.

Vissa här verkar ha imponerande struktur och kan direkt slänga upp aktbilaga och sidnummer.

Jag tycker också det är en besvikelse att de inte tycks ha tagit tillvara på alla tips och råd de fick in. Vore ju katastrof om en sån grej som brist på folk skulle vara orsaken och att det i sin tur gör att de missar något som skulle kunna vara avgörande.

De kunde väl tagit in en konsult...
Hoppas verkligen att det inte är prestige bakom valet att inte vända på de stenarna som de fick serverade
Citera
2021-05-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vidare om hur SD planerat mordet och dagen efter (enligt min teori):

SD är som sagt en psykopat och därtill wierd så hans planering och genomförande av mordet blir såklart därefter.

Han har gjort efterforskningar och tänkt ut var mordet ska ske en tid innan (rekat i området, planterat ut syndabockar, kollat grannars kvällspromenadsrutiner etc.).
Mordvapen och tillvägagångssätt är klart, även saker runt omkring som måste göras (förstöra LW:s mobil och radera i hennes övriga enheter, lägga till spår i digitala konverstioner, verka jätteupptagen så långt det är möjligt i anslutning innan och efter mordet osv).

I stora drag lockar han ut LW enligt sedvanlig rutin (sex- och/eller geocachingrelaterad aktivitet), får henne dit han vill (bakom bullerplanket) och mördar henne brutalt (med minst 17 slag med tillhygge mot ansikte/huvud).

Jag tror han gömmer mordvapen och mobil redan samma natt och att mobilen finns kvar på samma plats än idag. Jag har funderat på om mordvapnet kan ha undanröjts under nästkommande arbetsdag eller på vägen till flygplatsen, men lutar åt att det trots allt ligger kvar på samma plats som mobilen.

Dagen efter tror jag dock att hans planering går fel, folk söker LW tidigare än han räknat med (han har räknat med ett eventuellt första polisförhör efter USA-resan).
När han blir varse att allt gått för snabb (NW ringer till SD redan på morgonkvisten) så får han tänka om.
Han vill ha polisförhöret snabbt avklarat (första förhöret är väl genom eget initiativ) och det räknar han med att snacka sig ur relativt smidigt.
Just därför blir det knas med raderingen av hans egna mobil, det får nu ske i all hast i anslutning till polisförhör nummer två (ett förhör han uppenbarligen inte räknat med).

Jag tror inte att han har räknat med att bli misstänkt överhuvudtaget, ur hans synvinkel var nog mordplanen vattentät.
Vilket han ser ut att få delvis rätt i tyvärr -rent juridikmässigt.
Det här ligger nog nära sanningen tror jag, om jag skulle bli tvungen att slå vad blir det på nåt sånt. Hans hybris och låga intelligens ställde till lite problem med planeringen.
Citera
2021-05-01, 23:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Håller med i stort sett allt.
Jag har följt tråden med stort intresse sedan start.
Har dock missat en hel del sidor/partier av olika skäl.
Dina inlägg är en tröst många gånger, vill du ska veta det.

Du kan hantera flera frukter samtidigt, vilket är skönt att se.

Vi blir väl lite ryggdunkare här..

Tyvärr är det inte riktigt sant.
Jag har ganska mycket tunnelseende och märker hur jag blundar lite för det som jag inte vill se. Och tvärtom, gärna läser det som bekräftar det jag själv tänker redan sedan förut.

Men det undermedvetna arbetar på och vissa saker ligger där och pockar på. Vilket är bra.
Även lite "ovälkomna tankar" kan ta plats... Ibland när jag joggar kommer nya tankar in.

Det är ju lite extra kruxit i det här fallet (kanske det är så i många fall?) är att människorna i persongalleriet inte är riktigt som de personer man själv känner eller har känt?

Nyttigt är det att läsa på, lyssna, lyssna in och läsa på igen.

Allt är dock inte varken svart eller vitt.
Även solen har sina fläckar...
Citera
2021-05-02, 00:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Slutet på din sista mening ramlade bort nötis.

Jag känner för väl igen det där att man läst något och inte minns var och det skulle ta evigheter att leta.
Det ringer ingen klocka hos mig. Kanske nån annan känner igen det.

Vissa här verkar ha imponerande struktur och kan direkt slänga upp aktbilaga och sidnummer.

Jag tycker också det är en besvikelse att de inte tycks ha tagit tillvara på alla tips och råd de fick in. Vore ju katastrof om en sån grej som brist på folk skulle vara orsaken och att det i sin tur gör att de missar något som skulle kunna vara avgörande.

De kunde väl tagit in en konsult...
Hoppas verkligen att det inte är prestige bakom valet att inte vända på de stenarna som de fick serverade

Tack!
Måste ha råkat radera en del av det jag skrev.

Det som hände är ofta att jag läser något, kanske när jag letar efter något annat, och kanske registrerar något som bara slinker förbi just då... men senare registrerar jan att där var det något viktigt... men var ??

Jag har några gånger gjort så att om jag upptäcker något intressant när jag läser, så lägger jag ut det direkt, oavsett om det är det som diskuteras i tråden just då eller inte.

Tack för att du är stark och stöder dina medskribenter på ett moget, modigt och konstruktivt sätt. Vi har alla glädje av det.
Citera
2021-05-02, 00:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

SD är som sagt en psykopat och därtill wierd så hans planering och genomförande av mordet blir såklart därefter.

Han har gjort efterforskningar och tänkt ut var mordet ska ske en tid innan (rekat i området, planterat ut syndabockar, kollat grannars kvällspromenadsrutiner etc.).
Mordvapen och tillvägagångssätt är klart, även saker runt omkring som måste göras (förstöra LW:s mobil och radera i hennes övriga enheter, lägga till spår i digitala konverstioner, verka jätteupptagen så långt det är möjligt i anslutning innan och efter mordet osv).

I stora drag lockar han ut LW enligt sedvanlig rutin (sex- och/eller geocachingrelaterad aktivitet), får henne dit han vill (bakom bullerplanket) och mördar henne brutalt (med minst 17 slag med tillhygge mot ansikte/huvud).

Jag tror han gömmer mordvapen och mobil redan samma natt och att mobilen finns kvar på samma plats än idag. Jag har funderat på om mordvapnet kan ha undanröjts under nästkommande arbetsdag eller på vägen till flygplatsen, men lutar åt att det trots allt ligger kvar på samma plats som mobilen.

Dagen efter tror jag dock att hans planering går fel, folk söker LW tidigare än han räknat med (han har räknat med ett eventuellt första polisförhör efter USA-resan).
När han blir varse att allt gått för snabb (NW ringer till SD redan på morgonkvisten) så får han tänka om.
Han vill ha polisförhöret snabbt avklarat (första förhöret är väl genom eget initiativ) och det räknar han med att snacka sig ur relativt smidigt.
Just därför blir det knas med raderingen av hans egna mobil, det får nu ske i all hast i anslutning till polisförhör nummer två (ett förhör han uppenbarligen inte räknat med).

Jag tror inte att han har räknat med att bli misstänkt överhuvudtaget, ur hans synvinkel var nog mordplanen vattentät.

Dina spekulationer här kan jag tänka mig är riktiga.
Det finns ju andra varianter som är tänkbara också.

En invändning bara; SD blev inringd till första förhöret.
Citera
2021-05-02, 00:13
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Du byter fot.
Han blev snudd på Örebros vanligaste kille i dina argument att få fram ett mord i affekt som tangerar påföljd dråp.

Att han gör sig väldigt upptagen står i relation till att han väldigt väl ser till att rörelsemönstret är noterat.
Utom just i tidsspegeln för mordet.
På väg till JG slutar mobilen registrerar hans framfart.

Han till och med drar mail och skriver till kvinnan i USA så att det riktigt väldokumenterad om hur han tränar och packar till sena timmen.

Att han har kontakt beror på att det skulle avvika fullständigt om så inte vore fallet.
Han har en helt annan attityd mot LW om han inte har lust att komma. Han är alldeles för len och håller en träff hängande i luften.
Han brukar snarare reta upp henne ordentligt och det ses en kilometer med tjafs.

... Varav det garanterat hade kommit en dialog han inte vill ha på pränt.

Håller med till 100% !
(Om man bortser från de första 2 meningarna som jag ej lägger mig i.)

Jag upplever ett tydligt mönster av avvikelser, morddag och dagarna före.
Det luktar illa.
Citera
2021-05-02, 00:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Dina spekulationer här kan jag tänka mig är riktiga.
Det finns ju andra varianter som är tänkbara också.

En invändning bara; SD blev inringd till första förhöret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in