2021-05-01, 09:15
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tänker inte sitta och läsa igenom halva FUP för din skull. Jag vet att Beholder tyckte att det var bökigt när han hade barn och bodde i Stockholm och L hade barn och bodde i Örebro. Och det kan man ju förstå. Det är inte lätt att flytta på sig när man har delad vårdnad om sina barn.
Då tolkar HD det som att Beholder istället är intresserad av henne, bara för att han skickar ett vänligt meddelande och frågar hur hon mår.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skärp dig för fan. Du har noll till argument och lyckas tolka som fan läser bibeln och påstå att han bara var ett KK.

HD vantolkade också och fick hybris. Hon trodde han var sugen på henne, Hahaha!
HD är så angelägen att ha allt som LW har haft att hon vantolkar ett vänligt meddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
HD blev såklart olycklig av att än en gång få höra av en man hon har känslor för att LW är attraktiv.
Trots det kunde hon inte låta bli att ständigt föra LW på tal.
HD använde JS som terapeut istället för att söka vård.
Avundsjukan mot LW åt upp henne.
Alla hennes relationer verkar handla om att konkurrera med LW, till och med nu efter LW:s död.
Det är helt sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.
Det tror jag också.
JS är bara ett medel för att få SD att reagera och lydigt komma tillbaka till henne.
Citera
2021-05-01, 09:24
Medlem
Citat:
Bra summering, det är de bärande delarna jag reagerar på som visar att hon har en egen personlighet och vilja och inte är nåt totalt hjärntvättat offer - hur bedrövlig han än är.

▪️Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.

▪️Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj. Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig.

▪️ HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.

▪️HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.

▪️Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt.

▪️I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.

▪️Inget verkar röra henne i ryggen.

▪️Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.

▪️HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död.

------------------------------------------------------------------

➖ Lägger till att hon vet hur han reagerar emotionellt överhuvudtaget, hon känner honom som handen i handsken.

Vilket tangerar ett medberoende som du nämner. Hon kan nämligen anpassa sig till hans freakshow när han är patologiskt nitisk.
Ömsom gränssättande, ömsom fjäskande.
Vilket ses i dialogen den 8 maj då han är totalt korkad mot T.
Men trots allt en bra pappa. En väldigt malplacerad kommentar mitt i allt det störda han sysslar med.

Det är troligen oljan i maskineriet, orsaken att ha levt ihop i över 20 år och att hon lever i högsta välmåga och nu cachar i Skåne.
.... och anledningen till att han saknar henne.
Han har ett behov, som en fyr på ett emotionellt stormigt hav, och paradoxalt nog skyddar han henne.
Hon representerar nåt som inte får kränkas av utomstående, i det här fallet LW.

Som hon beter sig borde hon vara död för länge sen, om det vore hans intention.

Han är en skitstövel och manipulativ, men han har ett intressant uttryck om henne som sammanfaller:
Hon är emotionell men chefig när hon väl vill nåt konkret.

Med aktuell medicinering i åtanke och att åka som i en emotionell roller coaster, att han skött hem och barn i flera år, att hon dramatiskt gått på glas (det är more than meet the eye innanför väggarna) så är hon i sin tur trygg med honom:

"Hanna har sagt att det känns bra att vara tillsammans med Stefan eftersom att han kan Hannas historik, att det känns tryggt att vara med honom och att hon saknar honom." (CH)

Sammantaget är det sekteriskt, en konstellation som jag ser som inte helt ofarlig under vissa omständigheter.
Men hon är inte en en hjärntvättad marionett, de har ett ömsesidigt behov.

Steffe är familjens hjälte som hållit glasfakiren Hax vid liv för att hon varit nyttig pinal att ha i fasadlivet och utan Svärföräldrarna hade det inte fungerat över huvud taget för varken han eller Hax mäktar föräldrarollen. De vill hellre vara ute på resor för den dödsviktiga statistiken man får av att jaga burkar högt och lågt.

Steffe ser nog till att ständigt belysa hjälterollen han har till Hax. Utan honom vore hon död för länge sen. Svärföräldrarna står i tacksamhetsskuld till honom för de hade aldrig orkat med sin psyksjuka dotter på egen hand.

Steffe kontrollerar sin omgivning genom att växla mellan att nedvärdera och peppa sina närmaste. Den nyttiga idioten Jelly Gråskägg har de alla nytta av. Han låter sig styras fast hans första tanke verkar vara att Hax gjort något mot L eftersom han ringde polisen mitt i natten och ifrågasatte varför det inte var avspärrat hos henne.
Efter L hittats mördad mådde Jelly så dåligt (av skuldkänslor mot L?) att han sjukskrev sig och gömde sig i sin sommarstuga.

Siameserna Dson kan inte lämna varandra. De har en hemlighet ihop. Alla vet om den, men ingen pratar om den. Lugnast så, men Fiskegubben har insett att han varit en bricka i ett spel? Det kommer fram mera när han ska vittna via videolänk nästa vecka?

Hax sa kaxigt att hon skulle åkt till USA ändå om det varit Steffe som varit försvunnen. Hon låg med en gift man i smyg och ljög för Steffe som i sin tur fortsatte ljuga för henne o låg med L. Inte särskilt vacker ärlig kärlek de har tillsammans. De är två spioner som spionerar på varandra. Stackars de som råkar i deras väg när de får behov av att göra varandra avundsjuka.

Hax är sannerligen inte viljelös. Hon vet precis hur hon ska smygmanipulera sin siames för att få sin vilja fram. L gjorde misstaget att ta bort Hax fuskloggar. Därför blev L mördad med just 17 slag.

Hax Girighet på statistik, Vrede för att Steffe inte kunde stå emot L och Avund för att L var attraktiv, kreativ och duktig går inte att eliminera. Det lyser igenom allt trots hennes mobilraderingar. L kommer påminna henne så länge Steffe lever. För nog är L med honom fast han mördat henne. Tror jag.
Citera
2021-05-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Så där ja, då var allt jag hittat från när LW anträffas död postat, när det gäller utsagor från PO (HD:s syster), BA (HD:s mamma), SOA (HD:s pappa), JS (HD:s ja, mycket gode vän), HD själv, SD, samt EE, som är den som förhörde HD 19/5 2018. Jag har gått igenom FUP AB 147, 149 och 150, samt lyssnat igenom förhör från TR.
Om jag missat något så får jag komplettera.
Efter att ha pysslat ett tag med detta känner jag med rätt nöjd att hålla helg. I alla fall från dessa förhör.

Rättelser av eventuella hörfel emottages.
Från FUP har jag i princip kopierat.

Edit: Hoppas att jag nu inte har bytt datum eller AB eller förhörsledare på något. Det blev betydligt knöligare än jag tänkt mej, eftersom det inte gick att lägga in hela rasket i ett och samma inlägg.

Tack för Dina inlägg!

Något av det som slår mig är just vid tillfället den 19:e i samband med HD:s förhör.

Hur kan dessa (HD/SOA/BA/SD) vara så oense om vad som hänt i samband med det?

HD/SOA vet inte vilken väg de åkt efter förhöret, ibland förbi Lundby, ibland in i Hjärsta, ibland direkt till sommarstugan (vilket vore totalt fel väg för att komma ut på motorvägen från polishuset).

SD säger att de åkt upp i området (Hjärsta).

SD säger att HD fått ett samtal om att LW var hittad...

SD skriver att det är LW som är hittad...

HD känner på sig att något är konstigt i förhöret... som förmodligen aldrig tidigare varit i den positionen...

Hur troligt är det att om SD skulle vara oskyldig att de trasslar in sig på detta vis? För att skydda en poliskompis eller för att HD vet var LW ligger? Eller båda delarna?
Citera
2021-05-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
...ja och samtidigt så kan hon inte släppa LW. Trots att det är det hon gång på gång säger att hon vill göra så är det hon som för LW på tal.
Istället för att ägna sig åt sitt nya förhållande med JS och ha lite kul med honom så ältar hon LW.

Den respons hon ville ha var bekräftelse sin åsikt om hur usel människa LW är. Den respons som JG villigt gav.

Hos JS ville hon dessutom, efter alla år då SD genom sitt beteende visat att han var av motsatt åsikt, garanterat ha bekräftelse att hon var lika eller mer attraktiv än LW.

Typ; "SD var galen som sprang hos LW när han hade en så fantastisk, underbar och vacker och sexig kvinna till fru" och "du är snyggare än LW, helt klart. En helt annan klass, en blond gudinna"
- Inte "LW har stor attraktionskraft på det motsatta könet" !

Det brast lite för HD när JS sa det där, därav det barnsliga; "jag kan OCKSÅ!"
Som Lotta på Bråkmakargatan som får ett tantrum och skriker att hon också kan allt som Mia-Maria och Jonas kan och stjäl tant Bergs cykel i affekt. Fast hos HD inpressat i en passiv-aggressiv och vuxen förpackning.

HD blev såklart olycklig av att än en gång få höra av en man hon har känslor för att LW är attraktiv.
Trots det kunde hon inte låta bli att ständigt föra LW på tal.
HD använde JS som terapeut istället för att söka vård.
Avundsjukan mot LW åt upp henne.

Spegel spegel på väggen där....
Jajjemen, precis som att Snövit skulle dö, för att haxan skulle bli den vackraste..
ändå är hon inte nöjd, trots att det är tre år sen rivalen mördades.
Citera
2021-05-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jajjemen, precis som att Snövit skulle dö, för att haxan skulle bli den vackraste..
ändå är hon inte nöjd, trots att det är tre år sen rivalen mördades.
Jag har inte hängt med. Hur vet man att HD "inte är nöjd" trots att tre år gått? Förtalar hon LW eller vad är det fråga om?
Citera
2021-05-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Målsägarbiträdet Elisabet Andersson Zandvort är rätt bra.
Nu är jag kanske inte rätt person att bedöma följande, men jag tycker att en åklagare borde vara rapp, så att inte den tilltalade får för mycket tid på sig att fabricera och tänka ut lögn efter lögn.
En oskyldig behöver inte tänka efter. De vet redan sanningen.
(Åkl Sammens gick på som en kulspruta).
Hon heter Ester, rätt ska vara rätt
Hon är knivskarp, tyvärr får hon inte så mycket utrymme iom hennes roll som målsägarbiträde.
Men hon får snoppa av vissa dumheter.
Jag har sagt det förr, tror inte att SD känner samma respekt eller rädsla inför en kvinna. Det hade varit betydligt bättre med en manlig åklagare med pondus, rapp och "djävulsk".
(Förhören efter Springare/Ryden, men kvinnor gav också lite känsla av kafferep.)
Vet inte varför det är ont om såna åklagare.
De sista åren har det varit tunnt med åklagare som pressar och stoppar käbbel.
Det är några bra som nämns, synd att de inte är fler.
Hur går det till när en åklagare tar sig an ett uppdrag? Är det lottning eller får de välja?
Offtopic, "Lilla hjärtat Esmeralda" där hade allt annat varit att önska, men fallet ska upp i hovrätten nu i maj, med ny erfaren åklagare och ny försvarare
Citera
2021-05-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Twäu, till och med.
Jamen precis, det är omöjligt att höra, sen tramsflamsfniss på det, om när Steffe förfhrs om spermafynd/blod i trosor, så säger hon "jag blev åsså lite förvånad"
Exakt där förlorade hon min respekt.
Citera
2021-05-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Steffe är familjens hjälte som hållit glasfakiren Hax vid liv för att hon varit nyttig pinal att ha i fasadlivet och utan Svärföräldrarna hade det inte fungerat över huvud taget för varken han eller Hax mäktar föräldrarollen. De vill hellre vara ute på resor för den dödsviktiga statistiken man får av att jaga burkar högt och lågt.

Steffe ser nog till att ständigt belysa hjälterollen han har till Hax. Utan honom vore hon död för länge sen. Svärföräldrarna står i tacksamhetsskuld till honom för de hade aldrig orkat med sin psyksjuka dotter på egen hand.

Steffe kontrollerar sin omgivning genom att växla mellan att nedvärdera och peppa sina närmaste. Den nyttiga idioten Jelly Gråskägg har de alla nytta av. Han låter sig styras fast hans första tanke verkar vara att Hax gjort något mot L eftersom han ringde polisen mitt i natten och ifrågasatte varför det inte var avspärrat hos henne.
Efter L hittats mördad mådde Jelly så dåligt (av skuldkänslor mot L?) att han sjukskrev sig och gömde sig i sin sommarstuga.

Siameserna Dson kan inte lämna varandra. De har en hemlighet ihop. Alla vet om den, men ingen pratar om den. Lugnast så, men Fiskegubben har insett att han varit en bricka i ett spel? Det kommer fram mera när han ska vittna via videolänk nästa vecka?

Hax sa kaxigt att hon skulle åkt till USA ändå om det varit Steffe som varit försvunnen. Hon låg med en gift man i smyg och ljög för Steffe som i sin tur fortsatte ljuga för henne o låg med L. Inte särskilt vacker ärlig kärlek de har tillsammans. De är två spioner som spionerar på varandra. Stackars de som råkar i deras väg när de får behov av att göra varandra avundsjuka.

Hax är sannerligen inte viljelös. Hon vet precis hur hon ska smygmanipulera sin siames för att få sin vilja fram. L gjorde misstaget att ta bort Hax fuskloggar. Därför blev L mördad med just 17 slag.

Hax Girighet på statistik, Vrede för att Steffe inte kunde stå emot L och Avund för att L var attraktiv, kreativ och duktig går inte att eliminera. Det lyser igenom allt trots hennes mobilraderingar. L kommer påminna henne så länge Steffe lever. För nog är L med honom fast han mördat henne. Tror jag.

Det är fullständigt ofattbart hur en lek, en sport kan bli blodigt allvar. Så allvarlig att den till och med är värd att mörda för. Ovanpå detta mygel, avundsjuka, svartsjuka och ett hat så starkt att det även 3 år senare lever vidare.

Lena kommer fortsätta spöka för paret D i resten av deras liv, bo kvar i deras luftslott. Bita dem i baken. Jaga dem i deras mardrömmar.

Endast en sak kan frigöra dem och det är att berätta sanningen. Gäller även kapellmästaren SOA och nickedockan JG.
Citera
2021-05-01, 10:09
Medlem
Citat:
Hur ser Steffe's anordning ut för den slangbella som används för rep med kastvikter som ska upp i trädverken? Kan ett domkraftskaft eller en stolpsko (m lång skruv) vara till nytta för en sån anordning?

Vilken svårighetsgrad hade Ls cache som skulle placeras på MP?

Btw. Steffe förlorade en kastvikt i Malmötrakterna senaste veckoslutet när han o siamesen hade geomys. Lång resa. Nödvändig för avyttringar eller kontroller?

Egen citering för att svar uteblev.

Steffe och Hax åkte väldigt långt förra veckan för att ta ett gäng T5 i en bokskog. Till det behövs en Bigshot (en stång, slangbella o kastvikter). Steffe skrev i logg att han förlorade en kastvikt. Kanske han även såg till att byta ut sin Bigshot-stång med geopolarna? Varianten med gul stång ser ut att vara vanligt förekommande och på dem finns en pigg i fästanordningen.

Min tes. Det står en stor björk vid MP. I den skulle den nya cachen sitta och då behövdes en Bigshot som Steffe kom med...

Geopolarna I Malmö bör nog kontrollera sin Bigshotstång. De kan ha fått Steffes stång och på den kanske spår från Ls blod finns i någon springa.
Citera
2021-05-01, 10:15
Medlem
Citat:

Håller med Dig i vad Du skriver! Lite funderingar vad gäller JG...

Han verkar vara ett kapitel för sig... hur ska han ha det?

- tipsar tidigt att söka i HD:s hem efter LW, ringer ettrigt till polisen på natten (han känner ju alla inblandade)

- skriver avbön till LW:s son (som bryskt avspisar honom... bra gjort av sonen)

- säkert som i kyrkan att han har läst FUP

- väljer ändå att fortsätta sitt umgänge med SD

Är han hotad och/eller kommit på att SD på något vis lurat honom att hämta/förstöra/gömma något när han var i SD:s hus och valde att inte tända några lampor?
Citera
2021-05-01, 10:33
Medlem
Citat:
Egen citering för att svar uteblev.

Steffe och Hax åkte väldigt långt förra veckan för att ta ett gäng T5 i en bokskog. Till det behövs en Bigshot (en stång, slangbella o kastvikter). Steffe skrev i logg att han förlorade en kastvikt. Kanske han även såg till att byta ut sin Bigshot-stång med geopolarna? Varianten med gul stång ser ut att vara vanligt förekommande och på dem finns en pigg i fästanordningen.

Min tes. Det står en stor björk vid MP. I den skulle den nya cachen sitta och då behövdes en Bigshot som Steffe kom med...

Geopolarna I Malmö bör nog kontrollera sin Bigshotstång. De kan ha fått Steffes stång och på den kanske spår från Ls blod finns i någon springa.
Har du någon bild på Steffes bigshot? (Inte tummetott )
Citera
2021-05-01, 10:50
Medlem
Citat:
Håller med dig helt om hur en planering ändras utifrån förutsättningarna.
Oavsett helt olika motiv är Madsen ett lysande exempel.
Han ska ha med sig en brud ut och raggar på flera kvinnor sen maj utan att lyckas. I augusti dyker KW plötsligt upp.
Planering utifrån motiv men scenariot ändras utifrån andra omständigheter.
Här blir det bråttom att packa ubåten.

Carpe morte...

Det ses samma sak ang mord på LH i Blomberg. Dagen innan är han och försöker få med sig en kvinna som joggar.

Helgen innan, då HD reser bort med JS, är inte optimal och han backar ur.
Eller så tvekar han på hanen, för jag tycker ändå att han har tecken på att förhala in i sista minuten.
Oavsett hur SD än är då är han inte nån vältränad hitman eller SM.
Han överdriver maximalt om hur upptagen han är på kvällen och inför LW - vilket i sig är tecken på planering.

Intressant nog är HDs viper* med JS raderat ett dygn likt tidsspegeln för mord där då två dygn ryker.
SD ser sammanbiten ut på söndag.

Självklart blir då risktagandet större (likt Madsen) om han får ändra planer och är i tidsnöd innan resan.

Vissa tycks tro att planering innebär högre grad av noggrannhet och därav måste det vara ett plötsligt uppkommet mord i affekt bakom planket.

Många förövare får avbryta sitt MO och planer ändras, till det bättre eller sämre och att SD har tidsnöd råder ingen tvekan.
Att LW skulle lätt följa med ut, vid sin sedvanliga tid att dyka upp, det visste han.

Edit.
* snygg freudian slip ang HDs viber. Det blev huggorm. 😂

Haha ja den slippen var något toxisk!

Ja men precis som du säger är överaktivitet på morddygn en del av bevisplanering. En teori man har kring det är att gm vill framstå som att ha ”fullt upp och ingen tid- det kan omöjligt vara jag” typ.

Angående att planering skulle ge noggrannhet och därav leda till plötsligt mord i affekt får jag bara inte ihop i detta fallet.

Avsiken med ett fördolt och obskyrt möte bakom ett plank ”5 i 12” på natten som tystats ner och ritats om i efterhand var inget hygge.

Genom att tysta LW för gott kunde SD behålla kontrollen och helt riskfritt gå vidare med sitt offentliga liv som höll på att rinna honom ut händerna.

Det är en högst självisk och överlagd gärning i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in