2021-05-05, 09:28
Medlem
notknapparens avatar
Jag hinner inte skriva referat från NA nu, kanske lite senare. Om någon annan känner sig manad är det bra.

Kolla, vad är det här?

Hur vete man att det finns en sådan konversation om SD raderat sin och Lenas har man inte "hittat?

NA:

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-forsvaret-fanns-den-har-bilden-att-46-aringen-var-psykopat

Det är I. B*ackman som håller i sin slutplädering:

"Stefan Hazianastasiou
I dag 09.17
– Det första är information i Lenas google-konto. Det saknas en konversation som de borde ha letat reda på. NN har raderat sin, men Lenas borde man ha kunnat hitta.
"
Citera
2021-05-05, 09:31
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hinner inte skriva referat från NA nu, kanske lite senare. Om någon annan känner sig manad är det bra.

Kolla, vad är det här?

Hur vete man att det finns en sådan konversation om SD raderat sin och Lenas har man inte "hittat?

NA:

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-forsvaret-fanns-den-har-bilden-att-46-aringen-var-psykopat

"Stefan Hazianastasiou
I dag 09.17
– Det första är information i Lenas google-konto. Det saknas en konversation som de borde ha letat reda på. NN har raderat sin, men Lenas borde man ha kunnat hitta.
"

I.Backman:
– Jag hävdar att den här utredningen är så ofullständig att det kommer vara svårt att hitta mördaren.
Citera
2021-05-05, 09:35
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
I.Backman:
– Jag hävdar att den här utredningen är så ofullständig att det kommer vara svårt att hitta mördaren.

Mördaren är tydlig. Finns inga andra alternativ.

Men "reasonable doubt". Det gör ju så att idioten antagligen går fri...

Dock är tyvärr min magkänsla att han kommer att fortsätta. HD kanske. Vem vet. Så jag väljer att tänka som indianerna. Man väntar vid flodkanten på att ens fiender flyter förbi. Förr eller senare drunknar de.
Citera
2021-05-05, 09:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad innebär "förklaringsbörda"? Är det något som åkl kan begära som gör att det fortsätter nu... på reservdagen i morgon?

Bevisbördan har alltid åklagaren.

En misstänkt har rätta att ljuga eller hålla tyst. Men om rätten anser att det finns tillräckligt med stöd för att anta att den misstänkte kan vara skyldig till brottet, kan den misstänkte få en förklaringsbörda i någon fråga.

Anser rätten att det inte finns tillräckligt med stöd för att den misstänkte är skyldig då behöver man inte ta hänsyn till lögner eller tystnad från den misstänkte. Man utgår från att det är åklagaren som måste bevisa först att den åtalade är skyldig.

Lite fritt från minnet.

"Förklaringsbörda innebär att domstolen i ett brottmål kan ålägga den tilltalade att förklara en viss omständighet. Om den tilltalade inte kommer med någon förklaring, kan tystnaden läggas den tilltalade till last i bevishänseende. Genom att underlåta att förklara, eller ”försvara sig”, i en fråga kan den tilltalade således bedömas vara skyldig till vad den står åtalad för. Samtidigt har man alltid rätt att vara tyst, vilket innebär att tystnaden som sådan inte direkt innebär att man är skyldig, men tystnaden kan alltså tas med i bedömningen och tala för den tilltalades skuld."

https://lawline.se/answers/sjalvstandighetsprincipen-samt-utrednings-bevisnings-och-forklaringsborda
Citera
2021-05-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
I.Backman:

Jag har då väldigt svårt att se vad mer man kan begära. Det skulle vara mordvapnet med fingeravtryck eller en filminspelning av mordet.
Nej det som finns ska räcka, det finns mördare som dömts på svagare grunder.
Åkl har presenterat starka bevis och indicier, samt kunnat utesluta andra gm, vilket är mycket viktigt.
Citera
2021-05-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nja, jag tycker det som skrivs nedan tyder tyder på att man gjort en gedigen undersökning av åtminstone SD:s dator och de specifika händelserna 20.29 0ch 23.34 "... vi vet att datorn lever ett eget liv".

Jag vet hur en gedigen undersökning ser ut i deras värld.
Min lilla koll gick djupare än deras och då var det baserat på tolkning av deras tidslinjer helt utan källmaterialet. De har tryckt på knappen i Axiom. Nåt annat manuellt arbete eller alternativa metoder med de speglingar som gjorts har vi inte sett det är säkert.
Jag har en lite för lång lista i huvudet på vad man skulle kunnat kolla.

Vill man fälla någon för mord så får man nog vara noggrannare än ”datorn lever sitt eget liv”.

Hade gärna sett det ”livet” svart på vitt i form av loggar. Det är fördelen med datorer jämfört med människor att man kan få ur dem ”sanningen” om man bara vet hur man ska leta. De skulle ha tryckt på knappen för en supertidslinje så snart de fick upp ögonen för 23:34 och 05:23. 23:34 hade de kunnat undersöka rätt tidigt med tanke på vittnesmål skrik. Men 05:23 upptäckte de väl nåt år senare enligt protokoll.

Vad det sen skulle ge bevismässigt är en annan sak men i min värld är det som att se en blodfläck och bara topsa den men inte analysera DNA.
Citera
2021-05-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kolla, vad är det här?

NA:

"Stefan Hazianastasiou
I dag 09.17
"

SD har berättat muntligt om den konversationen kanske?

Klart han har raderat...
Inte förvånad där men är det isf Gmail de menar eller?

I tid kan det ju ha varit när som helst. Vad är det för konversation som är så viktig för SD?

De kanske missat att ta med nåt mejl som han efterlyser då.
Citera
2021-05-05, 09:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag vet hur en gedigen undersökning ser ut i deras värld.
Min lilla koll gick djupare än deras och då var det baserat på tolkning av deras tidslinjer helt utan källmaterialet. De har tryckt på knappen i Axiom. Nåt annat manuellt arbete eller alternativa metoder med de speglingar som gjorts har vi inte sett det är säkert.
Jag har en lite för lång lista i huvudet på vad man skulle kunnat kolla.

Vill man fälla någon för mord så får man nog vara noggrannare än ”datorn lever sitt eget liv”.

Hade gärna sett det ”livet” svart på vitt i form av loggar. Det är fördelen med datorer jämfört med människor att man kan få ur dem ”sanningen” om man bara vet hur man ska leta. De skulle ha tryckt på knappen för en supertidslinje så snart de fick upp ögonen för 23:34 och 05:23. 23:34 hade de kunnat undersöka rätt tidigt med tanke på vittnesmål skrik. Men 05:23 upptäckte de väl nåt år senare enligt protokoll.

Vad det sen skulle ge bevismässigt är en annan sak men i min värld är det som att se en blodfläck och bara topsa den men inte analysera DNA.
Jag är nog benägen att hålla med dig , speciellt om 20.29/23.34-händelserna. Även SD ansåg ju att "de inte var tillräckligt belysta", som han skrev i brevet till TR.
Citera
2021-05-05, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag har då väldigt svårt att se vad mer man kan begära. Det skulle vara mordvapnet med fingeravtryck eller en filminspelning av mordet.
Nej det som finns ska räcka, det finns mördare som dömts på svagare grunder.
Åkl har presenterat starka bevis och indicier, samt kunnat utesluta andra gm, vilket är mycket viktigt.

Ja i brist på mer teknisk bevisning alltså DNA och liknande så har de ringat in honom rätt bra. Eller man kan vända på det och mena att han liksom med sitt beteende pekat ut sig själv med alla konstigheter.
Senast redigerad av Avel 2021-05-05 kl. 10:06.
Citera
2021-05-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag är nog benägen att hålla med dig , speciellt om 20.29/23.34-händelserna. Även SD ansåg ju att "de inte var tillräckligt belysta", som han skrev i brevet till TR.

Min ambition var ju såklart att försöka utröna om de här händelserna var relevanta eller inte. Det är därför jag tycker det är synd de inte la mer krut på det. Å andra sidan så kan jag se de anledningar till varför det inte har gjorts noggrannare undersökningar. Det kräver att man i princip skriver en avhandling med tanke på alla tänkbara scenarier med hur datorn kan ha hanterats i kombination med dess inställningar. Några veckors jobb men vad är det i tid med tanke på att det tog två år från det att hon mördades till dess att tingsrätten drog igång. Hoppas de lärt sig nåt av detta.

Den stora tabben är angående Telegram. De plockade fram raderade meddelanden vilket är lätt men den stora grejen var att de missade att kicka igång hennes Telegram igen så de meddelanden som fanns i molnet kunde läsas.

Nu kan man, men vid den här tiden kunde man inte, radera meddelanden i en annan persons enhet vad gäller chat man medverkat i. Alltså ”Delete for me and NN” fanns inte då.
Den chathistoriken vårdade nog LW ömt om hon fortsatte samla ”bevis” mot SD som vi sett andra tecken på gällande Telegram. Hon fotade av skärmen o dyl.
Citera
2021-05-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Jag är mentalt redo på att han kan bli friad.
Kan till och med köpa en sådan dom, rent juridiskt.

Men det förtar inte att han enligt mig är skyldig, och det förtar inte att hankommer få sima motströms i resten av sitt liv.

De personer som väljer umgås med mördarparet gör ett aktivt val och det kommer bita dem i svansen. karma is a bitch.

Å andra sidan skulle han då (med eller utan HD) kunna flytta till exempelvis Norge, Danmark eller England eller varför inte USA och jobba som kontrollant på byggen där. Med nytt namn om han vill.
Och leva ett liv i skön anonymitet.

En del byter inte ens namn... I min stad (bredvid en stor lekpark) bor en man som frikändes från mord i en av de mest uppmärksammade målen på senaste år och som jag tror har ganska mycket större tråd än denna. Under sitt rätta namn. Finns på hitta och eniro.
En annan man som dömdes och satt i fängelse för att ha bundit fast ett barn vid en tall och utsatt barnet för övergrepp bor kvar i sin villa med samma fru.

En annan man, småbarnspappa och idrottslärare i mellan och högstadiet (som har en tråd här) skickade bilder på sin erigerade penis till en elev och en egen sexnovell till en annan (13-åring). Han dömdes. Bor efter avtjänat straff kvar i radhuset med sin blonda pingla till fru som jobbar kvar på samma skola där maken äcklade sig.

Igår i en annan rättssal stötte jag på en advokat som just nu har en stor Flashbacktråd och ska utredas av advokatsamfundet. Ingen behandlade hen annorlunda än vanligt. (Vilket väl var bra iof).

I en annan sal dömde en Örebrobaserad rådman som också har en Flashbacktråd för han bla ha spöat sin fru och dömts för det. Ingen behandlar honom annorlunda heller.

SD fick en smäll på ett event.

Men i regel brukar dömda personer kunna chilla och leva som vanligt.

Kontentan: Nyktra svenskar är i regel konflikträdda ”strutsar” om det inte är i banjoland eller i orten (förutsatt att folk i orten känner igen en, vilket de inte gör med en av dem jag syftar på).
Och t.o.m. i banjoland fick ju Bobbys mördare var ifred....
Citera
2021-05-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Å andra sidan skulle han då (med eller utan HD) kunna flytta till exempelvis Norge, Danmark eller England eller varför inte USA och jobba som kontrollant på byggen där. Med nytt namn om han vill.
Och leva ett liv i skön anonymitet.

En del byter inte ens namn... I min stad (bredvid en stor lekpark) bor en man som frikändes från mord i en av de mest uppmärksammade målen på senaste år och som jag tror har ganska mycket större tråd än denna. Under sitt rätta namn. Finns på hitta och eniro.
En annan man som dömdes och satt i fängelse för att ha bundit fast ett barn vid en tall och utsatt barnet för övergrepp bor kvar i sin villa med samma fru.

En annan man, småbarnspappa och idrottslärare i mellan och högstadiet (som har en tråd här) skickade bilder på sin erigerade penis till en elev och en egen sexnovell till en annan (13-åring). Han dömdes. Bor efter avtjänat straff kvar i radhuset med sin blonda pingla till fru som jobbar kvar på samma skola där maken äcklade sig.

Igår i en annan rättssal stötte jag på en advokat som just nu har en stor Flashbacktråd och ska utredas av advokatsamfundet. Ingen behandlade hen annorlunda än vanligt. (Vilket väl var bra iof).

I en annan sal dömde en Örebrobaserad rådman som också har en Flashbacktråd för han bla ha spöat sin fru och dömts för det. Ingen behandlar honom annorlunda heller.

SD fick en smäll på ett event.

Men i regel brukar dömda personer kunna chilla och leva som vanligt.

Kontentan: Nyktra svenskar är i regel konflikträdda ”strutsar” om det inte är i banjoland eller i orten (förutsatt att folk i orten känner igen en, vilket de inte gör med en av dem jag syftar på).
Och t.o.m. i banjoland fick ju Bobbys mördare var ifred....
Dessvärre är det nog så. Psykopater som denne man är enormt skickliga på att dupera och manipulera sin omgivning och besitter ofta stor kameleontförmåga. Det borde ju vara uppenbart för alla och envar som följt denna tråd från start hur det fortfarande finns folk i hans omgivning, utöver de närmast anhöriga, som faktiskt stöttar honom och tror på hans oskuld. Hårresande men tyvärr ofrånkomligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in