2021-05-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bara tanken på att säga det "jag kan också locka till mig män" får mig nästan att skämmas å hennes vägnar.

HD skrev det som svar på att JS skrev att LW har "en attraktionskraft på det motsatta könet".

Jag se inte HDs utspel om att också kunna locka till sig män, som arrogant och narcissiskt beteende av en sval och kalkylerande iskvinna med full kontroll
-utan som väldigt barnsligt, trotsigt och lätt desperat beteende av en kvinna som verkar förvirrad över vad hon vill och drivs av revanschlust, avundsjuka, ilska och hat mot LW snarare än glädje och lättnad över att ha träffat en annan man än svikarstefan med den gälla gnällrösten.
Visst är det vanligt efter skilsmässor att känslor finns kvar för exet och det kan bli komplext att träffa nån ny för snabbt men...

Allt verkar ha snurrat på snabbt runt HD vid den här tiden och hon verkar inte vetat på vilket ben hon skulle stå.

Det känns som HD försökte bevisa (för SD, sig själv och deras umgängeskrets) att hon minsann kunde vara och göra exakt som LW. Locka män, få en gift man att välja henne framför sin fru, åka iväg på events och äventyr med andra män en SD.
Citera
2021-05-01, 00:09
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja så var det kaske. Det var iaf väldigt tråkigt att de inte fick tvåla till SD ännu mer när de ändå höll på. Han skulle ha löddrat ordentligt...

SD var rädd för de 2 förhörsledarna

Ja tyvärr är det kanske det enda som "biter" på honom
eftersom det är hans eget språk.
Jag har sett det förr.

Jag anser det vara primitivt.
Lite som andra flera gånger varit inne på, han beter sig som ett barn, omogen.

Han uppfattar inte andra "styrkor" kanske.
Där anser han sig överlägsen.

Men för en kort stund kände han sig underlägsen...
Det är jobbigt för honom.
Det var också det som hände före mordet.
Han var på god väg att bli underlägsen både H och L samtidigt.

Förhörsmässigt/förhörstekniskt borde man ta hänsyn till det.
Vet dock inte om man redan gör det.
Citera
2021-05-01, 00:14
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
HD verkar inte vara den spontana sorten, så det var väl en sällsynt direktreaktion som säkert har grämt henne en hel del.
Detta lär inte glömmas bort och borde tryckas på av ÅH sen i slutpläderingen.

Inte bara hon har näckat sig, vi har ju också SDs märkliga uttalanden om att brottet aldrig kommer lösas och att bara han själv vet om han har mördat Lena. Han skryter tvångsmässigt med misslyckas ibland med att linda in orden.

Håller 100% med i allt.
Från början till slut.
Så har jag tolkat det.
Citera
2021-05-01, 00:16
Medlem
Citat:
Som jag har nämnt tidigare: ÅH är rätt bra som åklagare men låter stundtals mer som en terapeut. Hon borde spotts upp sig mer och ta kommandot lite tydligare. Vara på som en igel. Ifrågasätta luddiga svar. Inte låta SD komma undan med sina svävande svar.

Ja. Däremot funkade ÅHs approach bra på HD tycker jag. Hon fick invaggade henne i trygghet för att sen bita till.
Men som du sa innan så är det ju på polisiär nivå man hade önskat att SD mött mer av den här förhörsstilen som PS och om det var Johan gav innan förundersökningsledningen byttes ut efter den dåligt tajmade ölresan.
En parentes: Undrar om Leif GW skulle kunna ha klämt ur SD sanningen eller om han pratar för långsamt
Citera
2021-05-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja. Däremot funkade ÅHs approach bra på HD tycker jag. Hon fick invaggade henne i trygghet för att sen bita till.
Men som du sa innan så är det ju på polisiär nivå man hade önskat att SD mött mer av den här förhörsstilen som PS och om det var Johan gav innan förundersökningsledningen byttes ut efter den dåligt tajmade ölresan.
En parentes: Undrar om Leif GW skulle kunna ha klämt ur SD sanningen eller om han pratar för långsamt

Haha, det tror jag faktiskt inte.
Men en åkl som skulle kunna klämma ur SD en hel del är min "favoritåklagare" C. Sammens, som med sin härliga breda norrländska och lite rufsiga uppenbarelse, förgyllde förhören och mordrättegången mot tönten Billy F gällande mordet på Tova.
C. S ifrågasatte alla dumheter som vällde ur munnen på BF med en blandning av elegans, kunnighet, smartness och vanligt sunt bondförnuft.
Så ska en slipsten dras
Citera
2021-05-01, 00:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
HD skrev det som svar på att JS skrev att LW har "en attraktionskraft på det motsatta könet".

Jag se inte HDs utspel om att också kunna locka till sig män, som arrogant och narcissiskt beteende av en sval och kalkylerande iskvinna med full kontroll
-utan som väldigt barnsligt, trotsigt och lätt desperat beteende av en kvinna som verkar förvirrad över vad hon vill och drivs av revanschlust, avundsjuka, ilska och hat mot LW snarare än glädje och lättnad över att ha träffat en annan man än svikarstefan med den gälla gnällrösten.
Visst är det vanligt efter skilsmässor att känslor finns kvar för exet och det kan bli komplext att träffa nån ny för snabbt men...

Allt verkar ha snurrat på snabbt runt HD vid den här tiden och hon verkar inte vetat på vilket ben hon skulle stå.

Det känns som HD försökte bevisa (för SD, sig själv och deras umgängeskrets) att hon minsann kunde vara och göra exakt som LW. Locka män, få en gift man att välja henne framför sin fru, åka iväg på events och äventyr med andra män en SD.

Skönt att du skrev din tolkning angående detta.
Den överensstämmer med min och jag tycker det är bra det kom fram.

Jag tolkade det som ett enda uttryck för en hård långvarig desperation.
En hunger. Som en svältfödd. Och att hon plötsligt börjar känna livet återkomma...
Citera
2021-05-01, 00:39
Medlem
Citat:
Haha, det tror jag faktiskt inte.
Men en åkl som skulle kunna klämma ur SD en hel del är min "favoritåklagare" C. Sammens, som med sin härliga breda norrländska och lite rufsiga uppenbarelse, förgyllde förhören och mordrättegången mot tönten Billy F gällande mordet på Tova.
C. S ifrågasatte alla dumheter som vällde ur munnen på BF med en blandning av elegans, kunnighet, smartness och vanligt sunt bondförnuft.
Så ska en slipsten dras

Ja Christer är bra.
Mikael Hammarstrand är en fd chefsåklagare, numera domare, som jag tror hade passat mycket bra i bemötandet av både SD, JG och SOA i syfte att få dem att tappa balansen och försäga sig.
Det skulle ha varit ett rent nöje att beskåda/ lyssna på.
Citera
2021-05-01, 00:45
Medlem
Citat:
Som jag har nämnt tidigare: ÅH är rätt bra som åklagare men låter stundtals mer som en terapeut. Hon borde spotta upp sig mer och ta kommandot lite tydligare och lite rappare frågor. Vara på som en igel. Ifrågasätta luddiga svar. Inte låta SD komma undan med sina svävande svar och uppenbara lögner.
Tycker nog Ther*se är lamare. Flamsig och virrig. Och skånskan gör det inte bättre
Citera
2021-05-01, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:

Jag kan ta den diskussionen eftersom det är jag som nämner NPD och likheten med grandiositet och överdriven självskattning vid förhöjt stämningsläge ang bipolaritet.

Det har inte ett dugg med "sval och kalkylerande iskvinna med full kontroll" att göra utan är just exakt ett omoget emotionellt beteende.
Hybris.

Varav det kan framträda som ett mycket barnsligt beteende och hon kör det stuket just de dagarna hon loggar LWs cacher.
Senast redigerad av develi 2021-05-01 kl. 00:51.
Citera
2021-05-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

En hunger. Som en svältfödd. Och att hon plötsligt börjar känna livet återkomma...

HD borde ha fortsatt på den vägen. Hon hade skilt sig, flyttat, träffat JS. En bra början på en ny tillvaro. Men SD kastade ut ankaret och halade tillbaks henne och hon glider tillbaks in i eländet. Vilken jäkla mardröm, men HD ser det tydligen inte så.

Hade hon fått uppmuntran och stöd av sina föräldrar så hade det kanske fungerat. Men SOA och BA ville väl inte släppa "sonen de aldrig fick" och då fick HD offra sig?

Men sen kan jag undra vad SD hade gjort då.
Undrar också lite oroligt vad som kan hända nu innan domen faller. Särskilt om det lutar åt en fällande dom.
Citera
2021-05-01, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

...ja och samtidigt så kan hon inte släppa LW. Trots att det är det hon gång på gång säger att hon vill göra så är det hon som för LW på tal.
Istället för att ägna sig åt sitt nya förhållande med JS och ha lite kul med honom så ältar hon LW.

Den respons hon ville ha var bekräftelse sin åsikt om hur usel människa LW är. Den respons som JG villigt gav.

Hos JS ville hon dessutom, efter alla år då SD genom sitt beteende visat att han var av motsatt åsikt, garanterat ha bekräftelse att hon var lika eller mer attraktiv än LW.

Typ; "SD var galen som sprang hos LW när han hade en så fantastisk, underbar och vacker och sexig kvinna till fru" och "du är snyggare än LW, helt klart. En helt annan klass, en blond gudinna"
- Inte "LW har stor attraktionskraft på det motsatta könet" !

Det brast lite för HD när JS sa det där, därav det barnsliga; "jag kan OCKSÅ!"
Som Lotta på Bråkmakargatan som får ett tantrum och skriker att hon också kan allt som Mia-Maria och Jonas kan och stjäl tant Bergs cykel i affekt. Fast hos HD inpressat i en passiv-aggressiv och vuxen förpackning.

HD blev såklart olycklig av att än en gång få höra av en man hon har känslor för att LW är attraktiv.
Trots det kunde hon inte låta bli att ständigt föra LW på tal.
HD använde JS som terapeut istället för att söka vård.
Avundsjukan mot LW åt upp henne.

Spegel spegel på väggen där....
Citera
2021-05-01, 01:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt som vi sett att han har gjort med tankar om död för både barn, egna och andras, fruar och älskarinnor måste vara så enormt ovanligt att bara det i sig är ett varningstecken på att något hemskt kommer att hända förr eller senare.

Att då HD, som faktiskt själv varit i riskzonen för att falla ett offer, skulle själv medverka i mordet känns väldigt osannolikt.
Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj. Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig. Och jämföra det med hur anhöriga kan känna det inför nära och kära i livets slutskede.

HD normaliserar hans godkännande om familicide även i efterhand. Hon inser inte att SD var beredd att ta livet av dem allihopa, förutom sig själv, för att börja om ett nytt liv med LW.
LW skriver också till en vän att han berättat om hur lättstyrd HD är.
Han vet om att hon under många år har satt sin tillit till honom. Särskilt under den långa sjukdomsperioden.
HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död. Hennes svar: "hon får leva" får tala för sig självt. Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.

Man får komma ihåg att hon fortfarande står under psykofarmakabehandling, med en grundsjukdom i botten som troligtvis skulle blossa upp vid en utsättning. Medicinen tar heller inte bort samtliga sjukdomssymtom, tydligt är att hon uppvisar sämre och bättre perioder.

HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.
Att hon i viss mån är medberoende är också uppenbart.
Citat:
Det jag kan tänka mig är att hon likt Fossmos älskarinna (minns ej namnet), blivit så manipulerad att hon på något sätt gjort något.
Denna tjej var ung, lättledd och religiös. Fast i sektens gemenskap, utan möjlighet till input.
Citat:
Just nu håller jag mig till att HD påverkat utfallet genom sitt skuldbeläggande på Lena och genom sin starka önskan om att Lena ska "försvinna från allt som har med som att göra".

HD kan och har med all sannolikhet också påverkat utfallet genom att söka sig utanför hemmet med en ny man. Inte bara skilsmässan och flytten alltså, utan det som verkligen har triggat SD är hennes nya romans och nyvaknade erotiska sida.
Finns inget som pekar på att HD har varit delaktig i själva mordet; dottern låg intill henne och det saknas DNA på BP.

Däremot, som du säger, har hon säkert fungerat som anstiftare mer eller mindre. De reaktioner hon uttryckte dagen därpå säger att hon var medveten om att LW inte längre var i livet och att SD var inblandad. Men det gör henne inget, huvudsaken inte resan blir inställd.

Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.
Citat:
Hur kändes det för SD att HD var helt ointresserad av sex med honom under stora delar av deras samliv, och nu kan han sitta och läsa om hur hon trånar efter en annan man på ett sätt som SD inte har fåt ta del av?

Jag tror ju till skillnad från flera (de flesta?) att HD faktiskt vaknade till liv och blev förälskad, upptäckte att hon var åtråvärd i någon annans ögon, kände sig sedd och älska som hon inte hade upplevt med SD. SD behandlade henne som det skal han såg.
Ja, inte är det sexet som binder dem samman.

De här udda individerna är heller inte på samma nivå när de diskuterar, men trygga i sina respektive roller.

Beträffande "skalet" så kan psykofarmaka i höga doser fungera extremt avtrubbande på känslolivet.
Vad som är anmärkningsvärt med SD:s kommentar är väl att hennes känslomässiga lidande går honom förbi. Någon nytta av henne har han ju heller inte. Och då kan hon i hans tycke lika gärna få dö.

Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.

I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.
Citat:
Ja, jag kan inte bestämma mig.
Jag är dock säker på att HD är ett offer. Ett offer för SD.

Hon kan ha medvetet eller omedvetet triggat till mordet.
HD vet vad SD har gjort; att han har mördat en kvinna.
Hon håller honom fortsatt bakom ryggen och ljuger för både väninnor och polis om att LW berättat att hon blödde vid sex. Tjurig, arrogant och misstänksam gentemot myndigheter. Inget verkar röra henne i ryggen.
HD är en vuxen kvinna som har haft alla möjligheter att göra rätt i något avseende, att vara en förebild. Inte minst för sina döttrars skull.
Citat:
Oavsett har hon triggat till mordet genom att lämna SD och flyttat. Hon har också (även om hon är manipulerad) genom sin avsky mot Lena triggat till mordet. HD har också genom geocaching bråket triggat (medvetet eller omedvetet) till mordet.
Men för mig finns allt det verkligt sjuka och grunden till att allt verkligt sjukt händer i SDs förvridna huvud. Han skapar bråken, han skapar de skeva tankarna och han skapar de skeva bindningarna.
HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.
Hon har haft alla chanser att ta intryck av sin omgivning och påbörja en frigörelseprocess. För länge sedan.
-------
OT: Töm lådan.
Senast redigerad av Reviews 2021-05-01 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in