Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Allt som vi sett att han har gjort med tankar om död för både barn, egna och andras, fruar och älskarinnor måste vara så enormt ovanligt att bara det i sig är ett varningstecken på att något hemskt kommer att hända förr eller senare.
Att då HD, som faktiskt själv varit i riskzonen för att falla ett offer, skulle själv medverka i mordet känns väldigt osannolikt.
Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj. Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig. Och jämföra det med hur anhöriga kan känna det inför nära och kära i livets slutskede.
HD normaliserar hans godkännande om familicide även i efterhand. Hon inser inte att SD var beredd att ta livet av dem allihopa, förutom sig själv, för att börja om ett nytt liv med LW.
LW skriver också till en vän att han berättat om hur lättstyrd HD är.
Han vet om att hon under många år har satt sin tillit till honom. Särskilt under den långa sjukdomsperioden.
HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död. Hennes svar: "hon får leva" får tala för sig självt. Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.
Man får komma ihåg att hon fortfarande står under psykofarmakabehandling, med en grundsjukdom i botten som troligtvis skulle blossa upp vid en utsättning. Medicinen tar heller inte bort samtliga sjukdomssymtom, tydligt är att hon uppvisar sämre och bättre perioder.
HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.
Att hon i viss mån är medberoende är också uppenbart.
Citat:
Det jag kan tänka mig är att hon likt Fossmos älskarinna (minns ej namnet), blivit så manipulerad att hon på något sätt gjort något.
Denna tjej var ung, lättledd och religiös. Fast i sektens gemenskap, utan möjlighet till input.
Citat:
Just nu håller jag mig till att HD påverkat utfallet genom sitt skuldbeläggande på Lena och genom sin starka önskan om att Lena ska "försvinna från allt som har med som att göra".
HD kan och har med all sannolikhet också påverkat utfallet genom att söka sig utanför hemmet med en ny man. Inte bara skilsmässan och flytten alltså, utan det som verkligen har triggat SD är hennes nya romans och nyvaknade erotiska sida.
Finns inget som pekar på att HD har varit delaktig i själva mordet; dottern låg intill henne och det saknas DNA på BP.
Däremot, som du säger, har hon säkert fungerat som anstiftare mer eller mindre. De reaktioner hon uttryckte dagen därpå säger att hon var medveten om att LW inte längre var i livet och att SD var inblandad. Men det gör henne inget, huvudsaken inte resan blir inställd.
Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.
Citat:
Hur kändes det för SD att HD var helt ointresserad av sex med honom under stora delar av deras samliv, och nu kan han sitta och läsa om hur hon trånar efter en annan man på ett sätt som SD inte har fåt ta del av?
Jag tror ju till skillnad från flera (de flesta?) att HD faktiskt vaknade till liv och blev förälskad, upptäckte att hon var åtråvärd i någon annans ögon, kände sig sedd och älska som hon inte hade upplevt med SD. SD behandlade henne som det skal han såg.
Ja, inte är det sexet som binder dem samman.
De här udda individerna är heller inte på samma nivå när de diskuterar, men trygga i sina respektive roller.
Beträffande "skalet" så kan psykofarmaka i höga doser fungera extremt avtrubbande på känslolivet.
Vad som är anmärkningsvärt med SD:s kommentar är väl att hennes känslomässiga lidande går honom förbi. Någon nytta av henne har han ju heller inte. Och då kan hon i hans tycke lika gärna få dö.
Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.
I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.
Citat:
Ja, jag kan inte bestämma mig.
Jag är dock säker på att HD är ett offer. Ett offer för SD.
Hon kan ha medvetet eller omedvetet triggat till mordet.
HD vet vad SD har gjort; att han har mördat en kvinna.
Hon håller honom fortsatt bakom ryggen och ljuger för både väninnor och polis om att LW berättat att hon blödde vid sex. Tjurig, arrogant och misstänksam gentemot myndigheter. Inget verkar röra henne i ryggen.
HD är en vuxen kvinna som har haft alla möjligheter att göra rätt i något avseende, att vara en förebild. Inte minst för sina döttrars skull.
Citat:
Oavsett har hon triggat till mordet genom att lämna SD och flyttat. Hon har också (även om hon är manipulerad) genom sin avsky mot Lena triggat till mordet. HD har också genom geocaching bråket triggat (medvetet eller omedvetet) till mordet.
Men för mig finns allt det verkligt sjuka och grunden till att allt verkligt sjukt händer i SDs förvridna huvud. Han skapar bråken, han skapar de skeva tankarna och han skapar de skeva bindningarna.
HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.
Hon har haft alla chanser att ta intryck av sin omgivning och påbörja en frigörelseprocess. För länge sedan.
-------
OT: Töm lådan.