2021-05-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Då är frågan var vapnet kom ifrån.
Vet inte den detaljen.
Citera
2021-05-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
1. Du vet ingen om vad jag vet.
2. Det lär inte vara självmord.

Den första punkten är ju naturligtvis lite besvärlig att bestrida, men till skillnad från dig försöker jag att inte ge ett sken av att veta mer än vad jag gör. Och om det mot förmodan skulle vara så att du vet vilka skador det rör sig om - vore det inte bara vanligt, hederligt bonnvett att underrätta oss andra om den saken, så att vi kan därefter kan föra en mer informerad diskussion? Åter till ämnet så tror jag nog att skadorna mest sannolikt är ett resultat av att den nu gripne mannen med ett visst våld försökte avstyra SD:s sista grandiosa anförande, men alldeles uppenbarligen kom till korta.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Räknas inte SD's självmord som nummer ett att han aktivt valt att inte överklaga?

Såvitt vi vet har det ju inte ens slagits fast att SD inte blev dödad av någon annan...
Misstankarna, även försvagade, mot den anhållne nu släppte mannen (SOA?) kvarstår ju enligt polisen.

Tror inte heller att ett självmord kommer tolkas som att man accepterar och tackar nej till att överklaga en dom. Man kan ju faktiskt vara djupt deprimerad och inte orka mer, som är den vanligaste orsaken till suicid.
Citera
Medlem
Någon som vet hur SD:s syskon mår i allt detta?
Vi ska inte glömma bort dem heller även om mycket koncentreras kring annat.
Som jag förstått det har de inte haft mycket kontakt med Stefan och inte heller närvarat vid rättegångarna. Men de lär också sörja sin bror, tänker jag, även om de inte hade nära relation i vuxen ålder.
Citera
2021-05-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Vet inte den detaljen.

Å fan, vet du någonting om de omdiskuterade skadorna på kroppen?
Citera
2021-05-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/oAXmem

GW tycker till
Om han tycker det är bättre att livstidsdömda får sitta i fängelse i tiotals år så kan han ju själv betala notan. Det har väl han råd med.
Citera
2021-05-29, 16:51
Medlem
Ni som fabulerade att SD's svärfar eller någon annan skulle ha mördat honom 15 minuter efter domen meddelades borde logga ut ett tag. Ni är fan efterblivna på riktigt. Säg upp erat internetabonnemang.
Citera
2021-05-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ni som fabulerade att SD's svärfar eller någon annan skulle ha mördat honom 15 minuter efter domen meddelades borde logga ut ett tag. Ni är fan efterblivna på riktigt. Säg upp erat internetabonnemang.

Vem fan fabulerar?
En man greps och folk spekulerade kring varför. Är det så märkligt?
Citera
2021-05-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Domen expedieras kl 11.00. Ingen får ett förhandsbesked. Tro mig, jag jobbar i branschen.

Och du tror stenhårt att alla system/branscher fungerar som förväntat?
Det finns mygel och läckor överallt.
Det är något man inser med åldern, du verkar vara för ung för att ha hunnit skaffa dig den erfarenheten, din profession till trots.

Var och en får naturligtvis tro vad den vill men jag tror fortf att han fått domslutet före alla andra och redan var död när domslutet kom.
Pang Tjong!
Citera
2021-05-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Någon som vet hur SD:s syskon mår i allt detta?
Vi ska inte glömma bort dem heller även om mycket koncentreras kring annat.
Som jag förstått det har de inte haft mycket kontakt med Stefan och inte heller närvarat vid rättegångarna. Men de lär också sörja sin bror, tänker jag, även om de inte hade nära relation i vuxen ålder.

Känns rätt irrelevant i diskussionen tänker jag?

Att sörja när en nära släkting, vän eller partner lämnar jordelivet är fullt naturligt. En del riktigt störda individer sörjer t.o.m. när den som våldtagit dom döms till fängelsestraff och utvisning. En pappa engagerade sig för att hjälpa den som våldtog och nära nog mördade hans lätt utvecklingsstörda dotter.

Döden är en del av livet, för dom som inte varit nära den som ung kan det vara svårt att förlika sig med det faktumet i vuxen ålder.

Att SD tar sitt liv kan vara det bästa som har hänt hans nära anhöriga, om dom väljer att se det så.
Det är aldrig helt lätt när nån lämnar.. men, var och en måste lära sig att hantera det. Det är ingen annans ansvar.
Citera
2021-05-29, 17:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om man suttit häktad 8 månader och sedan aldrig blir dömd som skyldig i en i laga kraft vunnen dom - är man faktiskt att betrakta som icke dömd. Icke dömd = juridiskt oskyldig. Precis som S-E Alhem beskrev SD.

En person som inte blir dömd har rätt till ersättning för sin häktestid. I TR domen räknades beloppet på knappt 50’ kronor fram.
Det är inte TR domen som gäller - varken den eller HR domen blir någonsin giltig.
Det är faktumet att SD suttit häktad i 8 månader utan att han fått en i laga kraft vunnen dom mot sig, som avgör att SD ska få ersättning för häktestiden.

Rimligen får SD nu denna ersättning utbetalad postum till hans dödsbo. Tyvärr , hur tokigt den än kan framstå.

Nej. Du har fel. Om du inte fattar det själv så beklagar jag. Du har själv skrivit att all handläggning upphör men nu helt plötsligt vägrar du inse det för att du gjorde en brainfart själv...
Citera
2021-05-29, 17:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Anhöriga har för avlidens person rätt att begära resning. Men för detta scenarion måste det finnas en dom som vunnit laga kraft. SDs HR dom kommer aldrig vinnarlag kraft och därmed aldrig heller bli en giltig dom. SD kommer därför tyvärr inte heller anses dömd som skyldig.
Inget skadestånd kommer därför heller betalas ut.

Återigen, fel. Läs rättegångsbalken kapitel 21. Tror det är bättre du erkänner att du tänkte helt fel, det börjar bli pinsamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in