Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Även bröstarvingar kan väl kräva sin arvsrätt om föräldrarna inte var gifta?
Jo jag antar att du har rätt.
I ett tidigare inlägg skrev jag att det juridiska ombudet troligen var en överförmyndare. Det kan inte vara så, överförmyndare utses efter ett arvskifte till minderårig. Vilket det inte handlar om här, utan här rör det sig om en tvist om fördelningen av arvet.
Då kan man undra vad döttrarna kan strida om? Finns det inget testamente så är saken väldigt glasklar, en tredjedel var till barnen.
Finns det en sista vilja i ett testamente så kan jag få det till tre alternativ;
1. Annika som förmånstagare
2. sonen som förmånstagare
3. annan förmånstagare
Skulle Annika vara förmånstagare skulle det kunna likställas med maka. Det är inget barnen skulle kunna tvista om.
Skulle sonen vara förmånstagare får han den stora delen av arvet medans döttrarna endast får sin laglott. Döttrarna kan nog försöka tvista om det men kommer nog inte så långt. Borde inte ta sådan tid för domstol att reda ut.
Skulle det vara annan förmånstagare försöker nog barnen att strida mot det. Domstol beslutar om dess giltighet. Men att det ska ta så lång tid? Detta alternativ ligger nog närmast till hands då barnen verkar vilja kämpa med näbbar och klor.