2021-04-27, 16:04
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Något franskt? I så fall går jag s a s åt andra hållet och gissar på det stora namnet de Beauvoir.

Geografiskt rätt men i övrigt åt fel håll.
Hittills hade Simon och hon gått ut på små kvartersrestauranger, alltid ensamma. Men när hon kom hem den kvällen stod han på tröskeln klädd i mörk kostym, välkammad och med mycket högtidlig min. Än en gång lade hon märke till hur vacker han var med de kattaktigt smala ögonen och den perfekt tecknade munnen, och hon tänkte roat att den här lille gossen som tillbragte dagarna med att vänta på henne med näsan i hennes klänningar såg ut som en hårdför Don Juan.
- Vilken elegans! sade hon. Vad står på?
- Vi ska gå ut, sade han. Vi ska äta middag på något flott ställe och dansa. Jag skulle gärna nöja mig med två stekta ägg här, men jag har lust att bjuda ut dig.
Han tog av henne kappan. Hon märkte att han hade dränkt in sig med eau de cologne. På sängen i hennes sovrum låg en djupt urringad smokingklänning som hon bara hade haft på sig två gånger tidigare.
- Det är den jag tycker bäst om, sade Simon. Vill du ha en cocktail?
Han hade gjort i ordning hennes favoritcocktail. Paule satte sig förvirrad på sängen: hon kom ner från bergen och hamnade mitt i stora världen! Hon log mot honom.
- Är du nöjd? Du är väl inte trött? Om du vill tar jag genast av mig kostymen så stannar vi här.
Han stödde ena knät mot sängen och gjorde min av att ta av sig kavajen. Hon tryckte sig intill honom, stack in handen under skjortan och kände värmen från hans hud mot sin handflata. Han var levande, så levande.
- Det är en god idé, sade hon. Ska det absolut vara den här klänningen? Jag ser lite tokig ut i den.
- Jag tycker om att se dig naken, sade han, och det är den naknaste du har. Jag har letat.
Citera
2021-04-28, 11:59
Medlem
atts avatar
Det rör sig om en välkänd författare, och den bok som jag skulle säga är hennes näst mest kända. Ett av citaten anspelar på en episod som är en ledtråd till titeln.
Citera
2021-04-28, 12:57
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det rör sig om en välkänd författare, och den bok som jag skulle säga är hennes näst mest kända. Ett av citaten anspelar på en episod som är en ledtråd till titeln.
Stilistiskt påminner texten om Sagan. En titel?
Gissar på Tycker ni om Brahms?
Citera
2021-04-28, 13:00
Medlem
atts avatar
Citat:
Stilistiskt påminner texten om Sagan. En titel?
Gissar på Tycker ni om Brahms?

Alldeles rätt. Jag tänkte nog att du skulle ta den här.
Din tur.
Citera
2021-04-29, 09:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Alldeles rätt. Jag tänkte nog att du skulle ta den här.
Din tur.

Tackar! Var det verkligen Aimez vous Brahms? Har inte läst den. Sagan tillhörde mina favoriter när jag var tonåring.

Nu över till något helt annat...

Citat:
Jag befann mig själv på Kungsgatan i Stockholm, när folkmassorna drog fram under ständiga leverop för de danska och norska segerherrar som drog förbi på stora lövprydda bilar. Jag har gett uttryck åt stämningen i några rader, som må citeras.

Har du gått i en jublande folkmassa
och sett dig omgiven av leenden,
sett blommorna regna från fönstren
sett glädjen stråla över alla ansikten
och vetat, att denna yrande lycka
I ett ögonblick kunna bli ett hav av harm,
av besinningslös vrede och blind blodtörst?
Har du gått och väntat på att jubelropen
som surrade likt bisvärmar, omkring dig
plötsligt skulle bli stenar
kastade mot en kättare?

Vem är författaren?
Citera
2021-04-29, 22:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Tackar! Var det verkligen Aimez vous Brahms? Har inte läst den. Sagan tillhörde mina favoriter när jag var tonåring.

Nu över till något helt annat...

Vem är författaren?

Får för mig att den som skrivit inte är lyriker i första hand. Ett långskott på Vilhelm Moberg.
Citera
2021-04-30, 07:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Får för mig att den som skrivit inte är lyriker i första hand. Ett långskott på Vilhelm Moberg.
Stämmer att det inte är lyriken som gjort författaren känd. Mycket olik Moberg, det geografiska ursprunget undantaget.

Citat:
Jag skulle hålla huvudanförandet. Dess tonläge går kanske fram av ett citat ur den ovan citerade dikten.

Nej, fly icke..
Stanna kvar bland människorna.
Håll ut bland dem som hatar dig.
Vargarna söka dig som byte.
De hetsa dig som hundarna sitt villebråd.
Deras käftar flåsa i lystnad.
när de skymta dig i mängden.
Giv inte upp bara.
Trotsa deras planer.
Den dröm som du bär på
är det som människorna längta efter.
Citera
2021-04-30, 08:30
Medlem
Citat:
Stämmer att det inte är lyriken som gjort författaren känd. Mycket olik Moberg, det geografiska ursprunget undantaget.

Sivar Arnér?
Citera
2021-04-30, 09:06
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Sivar Arnér?
Inte Arnér, men det är precis rätt generation.
Citat:
Bunn full av öar och uddar, Ören med sin öppna vattenspegel och kanalen mellan dem, där lövträdens grenar bildade ett grönt valv över vattenleden.
Det finns ingen möjlighet att konkret konstatera, vilka verkningar dessa naturupplevelser haft för vad som här kallats bekännelsen till nationen, till Sverige. Att de spelat en roll, att de skapat en mäktig och hållfast känslobotten är obestridligt.
Självfallet har också den svenska dikten varit med i känslornas utveckling. Det har omvittnats från många håll, vilken betydelse som Fänriks Ståls sägner och Svenska bilder haft för åtskilliga generationer svenska skolungdomar.
Citera
2021-04-30, 18:34
Medlem
iters avatar
Är inte det där Per Engdahl?
Citera
2021-04-30, 21:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Är inte det där Per Engdahl?
Visst är det Engdahl
Utmärkt! Trodde ett tag att det skulle vara för svårt. Ur Fribytare i folkhemmet.
Engdahl var Nysvenska rörelsens chefsideolog.
Fick epitetet Europas farligaste fascist under efterkrigstiden. Intellektuellt briljant och en utmärkt stilist som ibland fuskade inom lyriken.

Budkavlen vidare till iter
Citera
2021-05-01, 07:57
Medlem
iters avatar
Citat:
Visst är det Engdahl
Utmärkt! Trodde ett tag att det skulle vara för svårt. Ur Fribytare i folkhemmet.
Engdahl var Nysvenska rörelsens chefsideolog.
Fick epitetet Europas farligaste fascist under efterkrigstiden. Intellektuellt briljant och en utmärkt stilist som ibland fuskade inom lyriken.

Jag har ju ett specialintresse för ytterligheter och förlorare. Har faktiskt ägt en diktsamling av Engdahl, jag tror de där dikterna var med. Vill minnas att boken var rosa, hade tydligen blivit använd till grytunderlag, och kostade två eller tre kr i antikvariatet i någon universitetsstad. Dessvärre försvunnen, jag tror jag blev trött på att den såg så jävlig ut.

Fribytare i folkhemmet står kvar i hyllan hos mig, i samma tematiska avdelning som följande bok, vårt nya specimen:

Citat:
En viktig förklaring var krigets besynnerliga demokratisering. Totala krig blir detsamma som "folkkrig", både därför att civilbefolkningen och dess liv blir ett lovligt strategiskt mål och ibland det viktigaste målet, och därför att man i demokratiska krig liksom i demokratisk politik naturligtvis svartmålar fienden för att få honom att te sig riktigt förhatlig eller åtminstone föraktlig. Krig som på båda sidor förs av yrkesmän eller experter, i synnerhet om de har jämförbar social ställning, kan bedrivas med ömsesidig respekt och ibland enligt accepterade regler, rentav med ridderlighet. Våldet har sina gränser. Detta var fortfarande påfallande bland piloterna i flygvapnen i båda krigen, se till exempel Jean Renoirs pacifistfilm om första världskriget, Den stora illusionen. Yrkesmän i politk och diplomati kan, när de inte fjättras av väljarnas eller pressens krav, förklara krig eller förhandla om fred utan agg mot den andra sidan, liksom boxare skakar hand innan de träder in i ringen och tar en drink tillsammans efter matchen. Men det totala kriget från vårt sekel skilde sig helt från 1700-talets eller Bismarcktidens krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in