Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Ska man vara noga heter det GL skrev rättsutlåtande. Rättsintyg tror jag är medicinska utlåtanden skrivna av läkare. EAs försvarare har i alla fall bestämt sig för att inte använda rättsutlåtandet GL skrev.
EA lär ha en bakgrund av psykiatrisk vård, så det är möjligt att att det även finns rättsintyg med i bilden. Dessutom tror jag hon sökte vård strax efter julafton, men kommer inte ihåg de närmare detaljerna eller var jag läste det.
Kanske blir verkliga och/eller påstådda psykiatriska problem hennes get-out-of-jail-card.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Angående föregående inlägg. Härifrån kom uppgiften att EA sökte vård strax efter julafton, närmare bestämt att hon åkte ambulans akut till sjukhus juldagen 2020:
Någon har länkat till/lagt upp beslut från 2012-2013 om vård enligt LPT.
Några citat från handlingarna.
"Chefsläkaren beslutade den 18 januari 2012 om intagning av EA för sluten psykiatrisk tvångsvård enligt 6 b § LPT."
"EA lider av ett livshotande psykiskt och somatiskt tillstånd som hon själv har bristande insikt i. Tvångsåtgärder är nödvändiga för att kunna fortsätta vården."
"Det är utrett att EA lider av en allvarlig psykisk störning. På grund av sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt har hon oundgängligt behov av psykiatrisk vård som inte kan tillgodoses på annat sätt än att hon är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård."
Sedan var det "lite in och ut" fram till att behandling under våren 2013 ledde till förbättring.
29 maj 2013 skrevs EA ut från den psykiatriska tvångsvården.
Anorexia nervosa är en diagnos, men det finns fler. Allvarligt självskadebeteende som ett antal gånger resulterat i ambulansfärd till akuten och uppfattats som suicidförsök fanns med i bilden även då besluten om sluten psykiatrisk tvångsvård fattades.
LS, PA, DU och GL hade nog ingen riktig koll på vem det var som dom gav sig i lag med. Dom sista tre har suttit inlåsta efter att EA anmält dom för våldtäkt. Dom sista två delvis baserat på inspelningar som var manipulerade. Innan polisen fick telefonen med allt underlag fabriksåterställde EA telefonen. I båda fallen. Kan man kalla EA serievåldtäktsanmälerska?
–