Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen, jag tror det handlar om nya instrument.
Och varför skall vi bry oss om vad en anonym skribent på FB "tror"?
Citat:
Jag är bara försiktig i mina bestämda uppfattningar om sakers tillstånd.
Jag tycker du verkar väldigt bestämd i att allt är bluff, utom det du "tror" är sant.
Citera
2021-04-27, 10:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och varför skall vi bry oss om vad en anonym skribent på FB "tror"?

Jag tycker du verkar väldigt bestämd i att allt är bluff, utom det du "tror" är sant.
Därför att uppfattning om detta på andra ställen här på Flashback är att detta är en kinesisk påverkanskampanj, desinformation, i syfte att skrämma upp västpolitiker så att de köper fler solpaneler och annan grön teknik från Kina.

Jag skulle inte gå så långt men desinformation är det.
Citera
2021-04-27, 11:16
Medlem
Citat:
Därför att uppfattning om detta på andra ställen här på Flashback är att detta är en kinesisk påverkanskampanj, desinformation, i syfte att skrämma upp västpolitiker så att de köper fler solpaneler och annan grön teknik från Kina.

Jag skulle inte gå så långt men desinformation är det.
Så Flashbacks olika konspirationsteoretiker är lite oense vilka som är involverade i den tänkta konspirationen och dess syfte. Förväntas jag bli imponerad?
Citera
2021-04-27, 14:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så Flashbacks olika konspirationsteoretiker är lite oense vilka som är involverade i den tänkta konspirationen och dess syfte. Förväntas jag bli imponerad?
Nej, du förväntas inse att jag är den balanserade parten här.
Citera
2021-04-27, 16:02
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det senaste från klimathotskojarsekten. Jordaxeln förflyttas p.g.a. avsmältning av glaciärerna:

Issmältningen gör att jordens poler förflyttas

Ismassorna från senaste istiden tryckte ner jordskorpan i manteln p.ga sin enorma tyngd. Vi upplever markhöjning i Sverige än idag sen isarna smälte för 10 000 år sedan. Isarna försvann på en geologiskt kort tid och den plötsliga tryckförändringen gjorde så att skorpan trycktes ut så kraftigt och så våldsamt att det orsakade jordbävningar med magnituden 10 och mer. Då vi vet, utan tvivel, att en enstaka jordbävning kan orsaka förändringar i jordens lutning och längden på dygnet, då precis det skedde efter jordbävningarna i Asien 2004 och 2011, så måste man vara rejält sinnesslö för att tro att det inte kan hända igen av jordbävningar miljoner gånger starkare än dessa 2 jordbävningar.
Citera
2021-04-27, 16:41
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ismassorna från senaste istiden tryckte ner jordskorpan i manteln p.ga sin enorma tyngd. Vi upplever markhöjning i Sverige än idag sen isarna smälte för 10 000 år sedan. Isarna försvann på en geologiskt kort tid och den plötsliga tryckförändringen gjorde så att skorpan trycktes ut så kraftigt och så våldsamt att det orsakade jordbävningar med magnituden 10 och mer. Då vi vet, utan tvivel, att en enstaka jordbävning kan orsaka förändringar i jordens lutning och längden på dygnet, då precis det skedde efter jordbävningarna i Asien 2004 och 2011, så måste man vara rejält sinnesslö för att tro att det inte kan hända igen av jordbävningar miljoner gånger starkare än dessa 2 jordbävningar.
Mmm. Nu vid sista, stora jordbävningen i Japan så beräknade man med att dygnet förkortades med hela 1,6-1,8 miljondelar av en sekund, va!
Skulle vara intressant att veta hur stor felmarginal man har på den uträkningen.
Citera
2021-04-27, 18:41
Medlem
Madagascars avatar
April är extremt kall i år tycker jag. Är det inbillning eller ligger det något i det?

Är det golfströmmen som lagt ner!?
Citera
2021-04-27, 19:46
Medlem
swimupstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Mmm. Nu vid sista, stora jordbävningen i Japan så beräknade man med att dygnet förkortades med hela 1,6-1,8 miljondelar av en sekund, va!
Skulle vara intressant att veta hur stor felmarginal man har på den uträkningen.

Vad är ni för några foliehattade flashbackpajasar. Bara för ett ni är oinsatta hur man mäter tid och förändringar så ser ni rätt korkade ut när ni ifrågasätter sådana som faktiskt kan saker.

Man mäter med lätthet ned till miljard-delar av en sekund, jag gör det nästan varje dag på jobbet. Miljondelar av sekund är vad varenda 4G-LTE och 5G mobilmast kan hålla reda på.

Det är ett etablerat och dokumenterat faktum att jorden wobblar och flyttar på sig, mycket pga jordbävningar och vulkanutbrottt men också att polernas rotationsaxel påverkas av den ökade avsmältningen av polarisar. Tex https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_motion
Citera
2021-04-27, 20:11
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
April är extremt kall i år tycker jag. Är det inbillning eller ligger det något i det?

Det beror kort och gott på klimatförändringarna.
För 25-30 år sedan kallades det för väder.
Citera
2021-04-27, 21:53
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimupstream
Vad är ni för några foliehattade flashbackpajasar. Bara för ett ni är oinsatta hur man mäter tid och förändringar så ser ni rätt korkade ut när ni ifrågasätter sådana som faktiskt kan saker.

Man mäter med lätthet ned till miljard-delar av en sekund, jag gör det nästan varje dag på jobbet. Miljondelar av sekund är vad varenda 4G-LTE och 5G mobilmast kan hålla reda på.

Det är ett etablerat och dokumenterat faktum att jorden wobblar och flyttar på sig, mycket pga jordbävningar och vulkanutbrottt men också att polernas rotationsaxel påverkas av den ökade avsmältningen av polarisar. Tex https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_motion
Så då vet du vad matematikern ifråga hade för felmarginal på sina uträkningar? Dela gärna med dig då eftersom det var det jag efterfrågade och inte något svammel om mätnogrannhet i allmänhet
Senast redigerad av Wishie 2021-04-27 kl. 22:13.
Citera
2021-04-27, 22:56
Medlem
swimupstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Så då vet du vad matematikern ifråga hade för felmarginal på sina uträkningar? Dela gärna med dig då eftersom det var det jag efterfrågade och inte något svammel om mätnogrannhet i allmänhet

Jag misstänker att du kollade iallafall de översta googleträffarna på datan som du själv skrev om. Tex https://www.nasa.gov/topics/earth/features/japanquake/earth20110314.html Det va nån på NASA's Jet Propulsion Laboratory som gjorde beräkningarna.

Dom killarna har bättre klockor än du och jag, tex https://www.nasa.gov/mission_pages/tdm/clock/index.html som är har ett fel på "one second every 10 million years" dvs några hundra tusen ggr noggrannare än en miljardels sekund.

Men vi börjar divergera från ämnet, kan vi inte bara lite på att dom vet vad dom gör och tro på deras siffra. Precis som den andra datan som visar på hur den globala uppvärmningen påverkar hur jorden rör sig och hur fort den snurrar.
Citera
2021-04-28, 00:03
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Nej, April är extremt kall och torr över hela norra halvklotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in