2021-04-25, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av lampan88
Tack för att du delar med dig med tips för någon som precis börjat läsa på vad man kan göra. Är 23 år och känner mig inte riktigt redo att tappa håret än. Köper nog detta schampo. Du rekommenderar 3ggr i veckan men vad gör du övriga dagar, tvättar du inte håret alls eller kör du vanligt schampo? Samt har du rekommendation på balsam med?

Något att tänka på när det kommer till övriga hårprodukter typ vax?

Fick även Finasteride utskrivet som jag kommer prova med 1 gång var tredje dag. Frågade samtidigt läkarn (KRY) om att kombinera med minoxidil men fick svaret "för mycket biverkningar". Åsikt om det? Börja med finasteride bara i 3 månader och utvärdera eller ska ja köra på med minoxidil direkt också?

Du behöver inte tvätta det mer än 3 ggr i veckan nej. De andra dagarna kan du bara duscha som vanligt.

Minoxidil och finasteride tillsammans är som regel inga som helst problem. Det är snarare en fördel och fungerar på helt olika sätt. Läkare saknar oftast fundamental kunskap när det kommer till kurer för håravfall.

De flesta som äter finasteride tar även minoxidil. Men det är inte minoxidil man brukar få biverkningar av.

Hoppas din läkare skrivit ut 5mg finasteride istället för 1 mg och heller inte proprcia.

Jag får 5 mg för ca 300 spänn. Delar tabletterna i 5 så det håller i minst ett par år. Blir typ 10 kr i månaden för exakt samma läkemedel.

Propecia kostar väl nästan ett par tusen i månaden? Har din läkare ordinerat det till dig så har han noll erfarenhet inom området och vill knappast hjälpa dig. Då ska du byta läkare direkt.
Citera
2021-04-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Du behöver inte tvätta det mer än 3 ggr i veckan nej. De andra dagarna kan du bara duscha som vanligt.

Minoxidil och finasteride tillsammans är som regel inga som helst problem. Det är snarare en fördel och fungerar på helt olika sätt. Läkare saknar oftast fundamental kunskap när det kommer till kurer för håravfall.

De flesta som äter finasteride tar även minoxidil. Men det är inte minoxidil man brukar få biverkningar av.

Hoppas din läkare skrivit ut 5mg finasteride istället för 1 mg och heller inte proprcia.

Jag får 5 mg för ca 300 spänn. Delar tabletterna i 5 så det håller i minst ett par år. Blir typ 10 kr i månaden för exakt samma läkemedel.

Propecia kostar väl nästan ett par tusen i månaden? Har din läkare ordinerat det till dig så har han noll erfarenhet inom området och vill knappast hjälpa dig. Då ska du byta läkare direkt.

Fick detta https://www.apotekhjartat.se/produkt...tter-e80a9fae/ dvs 1mg men inte propecia iaf. Blir ju nån 100 i månaden om ja inte tar full dos så inte så illa om man jämför med vad många tjejer lägger på olika smink o hårvårdsprodukter I guess.. Får väl fråga om 5mg nästa gång.

Men då kör jag nog på med minoxidil direkt med så hoppas jag på lite förbättring till sommaren kanske.
Citera
2021-04-29, 22:22
Medlem
En fråga, med Minoxidil... Man ska ta det i torrt hår... Hur snart efteråt kan man duscha? Om man tar på det kl 6 på morgonen och kl 18 på kvällen, kan man duscha håret vid kl 21-22 på kvällen?
Citera
2021-05-16, 20:07
Medlem
Citat:
Fick detta https://www.apotekhjartat.se/produkt...tter-e80a9fae/ dvs 1mg men inte propecia iaf. Blir ju nån 100 i månaden om ja inte tar full dos så inte så illa om man jämför med vad många tjejer lägger på olika smink o hårvårdsprodukter I guess.. Får väl fråga om 5mg nästa gång.

Men då kör jag nog på med minoxidil direkt med så hoppas jag på lite förbättring till sommaren kanske.
Hur gick det med din Minoxidil-kur?
Jag fick tryck över bröstet samma kväll och utslag (liknar små ytliga blödningar) på huden på mage och ben några dagar efter.... Om allt beror på Minoxidil eller ketokonazol vet jag inte men lite suspekt. Jag avvaktar några veckor med minoxidil för att eventuellt prova igen sen.
Citera
2021-05-22, 21:14
Medlem
Det är genetiskt. Det enda du kan göra är att slösa 100k kr på hårtransplantation. Själv rakat jag bort skiten bara med rakhyvel, hur gött som helst.
Citera
2021-05-23, 12:27
Medlem
Dickenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Det är genetiskt. Det enda du kan göra är att slösa 100k kr på hårtransplantation. Själv rakat jag bort skiten bara med rakhyvel, hur gött som helst.

Fel.
Citera
2021-05-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Fel.

Eller ta piller hela livet.
Citera
2021-05-25, 23:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace112
Okej, får väl chansa på Amazon med den och nöja mig med 1%. Bättre än inget, testa och se.
Balsam är väl också kemikalier i? Eller har du nåt bra tips där?
Jaha, jag läste hur man skulle göra med Minoxidil och dermaroller igår, då stod det dermaroller och sen Minoxidil en halvtimme efter ungefär. Men går väl göra på olika sätt det är klart 😊
Och jag hittade inga dermarollers för 50-70 spänn, hittade bara såna för typ 300-400 kr... Så blir rätt dyrt det med att byta ut hela tiden...

Fungora på apoteket är 2%. Jag kör Dr Pen M8. dermaroller är skit.
Citera
2021-05-26, 00:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det finns 100 stk olika onlinekliniker med läkare som kan ge dig e-recept digitalt. Kostar ett par hundra kanske. Fick mitt direkt. Bara förklara situationen och vad du ska göra. Jag sa att om de inte gör det riskerar jag hitta nåt shady på nätet.

Tar finasteride ca 1mg varannan dag och har inga biverkningar överhuvudtaget. Hade lite ont i pungen tidigare när jag tog 1.25 varje dag. Sen började jag ta 1 mg var tredje dag och det försvann. Sedan trappade jag upp till 1mg varannan dag, sedan 1.25 varannan dag och är fortfarande bra.

Sen är det inte helt 100% att det faktiskt var finasterid som gjorde det. Shejpade även upp kost och träning ungefär samma tid. Många skyller alla åkommor på nåt man tar, fast ofta har det helt andra orsaker.

Minoxidil har jag aldrig fått biverkningar av. Måste vara ytterst sällan.

Inte av Ketokonazol eller RU58841 heller. RU58841 har för övrigt visat sig vara väldigt effektivt för mig. Det blir bara bättre och bättre. Upplever att jag fått mer hår sedan jag skrev sist. Är väl en "high responder". Det rekommenderar jag starkt.

Är lite smådyrt, men inte jättefarligt om allt det andra är billigt och du köper i kvantiteter. Brukar köpa 10g-20g åt gången och förvara i frysen. Håller i 6-12 månader. Blandar det i vanlig kirkland minoxidil och har flaskan i kylen. Tar det en gång om dagen. Så har en flaska minix med RU i kylen och en utan på badrummet. Sen när RU är slut blandar jag bara en ny. Blir ca 200kr i månaden för det.

Finasterid kostar typ 10-20 spänn i månaden om du köper 5mg 90 stk och delar upp dem. Minoxidil typ 50-60 spänn för kirkland och en schampo med Ketokonazol kanske 100 spänn håller i 2 månader. Tvättar. Sa håret 2 ggr i veckan.

Så sammanlagt 200-300 inkl frakt för allt. Ingenting egentligen. Helt klart värt det.

Finasterid
Ketokonazol
RU58841
Minoxidil

Allt du behöver och bevisat vara effektivt. Sköt även kost och träning så skulle jag säga att de flesta med androgent håravfall som alltså inte har extrem aggressiv håravfall, skulle behålla det mesta av håret väldigt länge. Lite olja i håret innan tvätt och massage skadar nog inte heller.

Har dock aldrig experimenterat med microneedling, men ingen vits just nu eftersom jag i stort sätt fått tillbaka det mesta av håret och blir bara bättre pch bättre. Allt ser ut att fungera synergiskt. Kanske testar det om några år om det blir värre.

Om inte det hjälper ska jag testa PRP-behandling. Finns många skönhetskliniker som gör det. Man tar alltså ut plodplasma och inkecerar i hårbotten och aktiverar stamceller och tillväxten. Ska finggera ganska bra för de flesta, men det är ganska dyrt och det behövs några behandlingar. Man kan förvisso göra det själv om man är försiktig och har en liten blodcentrifug. Finns många i USA som gör det hemma med goda resultat.

Men det blir det enbart om det blir värre över tid. Det kommer förmodligen nyare metoder och set mesta blir billigare.

Skulle ingenting hjälpa när man tex närmar sig 50-60 får man väl göra en hårtransplantation eller två om det behövs. Men då finns det nog ännu effektivare behandlingar eller förhoppningsvis kanske ett botemedel rent ut sagt.

Man får bara hålla sig till sin rutin varje dag med fasta inköp så är det inga problem. Blir en vanesak. Sedan är det ganska kul att läsa på om nya metoder och testa sig fram lite. Blir ett ganska roligt livsprojekt faktiskt.

Man ska aldrig ge upp bara. Jag var på väg att kasta in handduken för många år sedan redan när jag bara gick på minoxidil och finasterid. Det blev bra första åren, sedan stod det i princip helt still ett tag. När jag sedan fick ont i pungen av vad jag trodde var finasterid så var jag säker på att att jag var tvungen att sluta helt och skulle förlora allt.

Men jag gav inte upp, testade mig fram och hittade tillslut rätt dos och började med Ketokonazol-schampo, träning/kost, oljor/massage så vips så var jag right on track igen och jag började dessutom få mer tillväxt.

Sedan lade jag till RU58841 och det blev än bättre och fortsätter bli bättre. Jag är alltså idag, efter 10+ år av håravfall på typ mållinjen av när jag var 17-18 år i hårväxt. Helt otroligt egentligen.

Ser nästan fram emot när jag/om jag måste börja göra nya åtgärder i framtiden.

har du några före/efter foton?
Citera
2021-05-26, 00:32
Medlem
Citat:
Tack för att du delar med dig med tips för någon som precis börjat läsa på vad man kan göra. Är 23 år och känner mig inte riktigt redo att tappa håret än. Köper nog detta schampo. Du rekommenderar 3ggr i veckan men vad gör du övriga dagar, tvättar du inte håret alls eller kör du vanligt schampo? Samt har du rekommendation på balsam med?

Något att tänka på när det kommer till övriga hårprodukter typ vax?

Fick även Finasteride utskrivet som jag kommer prova med 1 gång var tredje dag. Frågade samtidigt läkarn (KRY) om att kombinera med minoxidil men fick svaret "för mycket biverkningar". Åsikt om det? Börja med finasteride bara i 3 månader och utvärdera eller ska ja köra på med minoxidil direkt också?

Så tänkte jag också, tyvärr fick fin min libido att försvinna helt, ståndet blir inte 100% hårt längre och sperman blev vattnig och genomskinlig istället för vit.

Dessutom tappa jag "drivet". Några av sakerna är inte bra trots att jag slutade med medicinen för över ett år sedan.

Komiskt nog så tappar jag dock inte hår längre trots att jag inte gör något åt det.

Androgen deficiency skulle jag tro, men inte lätt att få den diagnosen i Sverige .
Citera
2021-05-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ace112
Hur gick det med din Minoxidil-kur?
Jag fick tryck över bröstet samma kväll och utslag (liknar små ytliga blödningar) på huden på mage och ben några dagar efter.... Om allt beror på Minoxidil eller ketokonazol vet jag inte men lite suspekt. Jag avvaktar några veckor med minoxidil för att eventuellt prova igen sen.

Oj, det lät inte kul. Jag valde faktist att hoppa minox kuren för tillfället. Främst av 2 anledningar:

1. Är inte redo att comitta med att köra på minox 2ggr om dagen på håret just nu och speciellt inte över sommaren när man kanske ska iväg o resa och inte orkar släpa med sig o tänka på det. Dessutom har ja hört att om man slutar med det att det kan blir värre än innan och därför känns det lite som ett lifelong decision som ja väljer att avvakta med. 1 piller varannan dag räcker för nu.

2. Vill se vad finasterid enbart ger för resultat utan minox. Planerar därför att köra bara finasterid kanske 8-9 månader tills det antagligen fått sin fulla effekt, därefter lägga på minox och se vad de ger för extra effekt. (Dock jag kör keta shampo från start också).
Citera
2021-05-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Så tänkte jag också, tyvärr fick fin min libido att försvinna helt, ståndet blir inte 100% hårt längre och sperman blev vattnig och genomskinlig istället för vit.

Dessutom tappa jag "drivet". Några av sakerna är inte bra trots att jag slutade med medicinen för över ett år sedan.

Komiskt nog så tappar jag dock inte hår längre trots att jag inte gör något åt det.

Androgen deficiency skulle jag tro, men inte lätt att få den diagnosen i Sverige .

Hur länge tog du det? Hur länge dröjde det innan du fick biverkningar? Vilken dos körde du med?

Jag har 0 biverkningar nu ca 1 månad in på 1mg varannan dag. Om något så har min libido ökat något. Sannolikt är det pga andra faktorer som mer tid ute i solen (ökat D-vitamin) osv.

Jag var väldigt nojjig för biverkningar först men lyssnade lite på Kevin Mann på youtube och jag resonerar lite som honom:

- Vad jag sett så finns inga bra studier eller vetenskapliga bevis för att detta piller skulle påverka oss efter man slutat med det.

- Placebo is real, om du tänker på att detta piller kommer påverka det som kommer det sannolikt göra det till slut. Sluta läs forum m.m. och ta det som det är en huvudverkstablett.

- Vissa får säkert biverkningar som de tror de kan koppla till ett piller de tagit nåra månader under sitt liv men sannolikt beror det på andra tillfälligtheter. Miljontals människor har tagit detta piller över 20 års tid? Redditgruppen (r/FinasterideSyndrom) för detta har endast 360 medlemmar.

- Av dessa miljontals människor som tar detta piller hade många tusen fått sämre libido oavsett om de tagit pillret eller inte (åldrande osv är ju en faktor t.ex.) Libidon för mig kan skifta väldigt mycket under 1 år av helt andra orsaker.

Vill inte säga att de är en nobrainer att ta detta, men om jag tittar på faktan så tycker jag inte man ska skrämmas upp av anekdoter på internet (de flesta tar pillret som ingenting och går vidare med livet medans de som upplever hemska biverkningar är de som skriver på forum m.m.) Dock har ja läst fler anekdoter som fått fantastiska resultat utan biverkninagr och som ångrar att de inte började ta det tidigare.

Sen fick ja inte mycket action innan med tjejer och med drivet var rätt kasst efter blivit dumpad, så hade inte så mkt att förlora I guess.

Kan också nämnas att jag har en bra hälsosam livsstil i övrigt, bra jobb, sover 9h, gym 5 ggr/vecka samt så körde ja hälsotest via werlabs innan ja börja på pillret vilket visade rätt höga nivåer av testo (27 nmol/L) så kanske är jag mer mer immun mot den typen av biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in