Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-09, 20:06
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Alla produkter mot håravfall verkar ha ingen eller mycket liten effekt. Du slösar nog dina pengar och genomlider biverkningar i onödan. Låt håret vara och hoppas att det stannar kvar länge. Det är också rätt sannolikt att du bara inbillar dig att det har blivit tunnare, att ingen skulle kunna tro att du är på väg att bli flintis talar starkt för det. Man tappar normalt 100 hårstrån om dagen, så att du får med dig ett gäng när du drar handen genom håret behöver inte vara ett tecken på en begynnande flint.


Jo du har helt rätt med att det har nog liten effekt och biverkningar i onödan men kan liksom inte slappna av före jag vet att jag inte kan göra nått åt det. Så den här ru58841 eller vad det heter är mitt sista försök. Stoppar det inte upp efter nån månad så ger jag mig och accepterar att jag blir en flintjocke.. Vilket inte hade varit nått större problem om jag inte hade haft en mongo skalle under. När det gäller att jag inbillar mig så tror jag det kan vara sant på många men hell no för min del.
Citera
2022-05-13, 13:35
  #158
Medlem
Kom inte ihåg vilken tråd det var men såg rådet att sluta använda billigt schampo med sulfater, började använda en utan sulfater för 100 kr flaskan och det var som fan, det hjälper. Mycket har nog gått för långt men det börjar växa ut igen mitt på huvudet, så kasst schampo kan orsaka problem.
Citera
2022-05-13, 13:42
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RodaRossi
Kom inte ihåg vilken tråd det var men såg rådet att sluta använda billigt schampo med sulfater, började använda en utan sulfater för 100 kr flaskan och det var som fan, det hjälper. Mycket har nog gått för långt men det börjar växa ut igen mitt på huvudet, så kasst schampo kan orsaka problem.
Läste att problem med hårbotten kan orsaka håravfall också. För män vet jag inte om det är detsamma men kanske lite.
Citera
2022-05-13, 15:02
  #160
Medlem
Kanske bättre inse att man fått dåliga gener och leva med det.

I vår släkt har männen haft fint hår även i hög ålder , ingen har tappat håret som tur är.
Citera
2022-05-13, 15:09
  #161
Medlem
Det här är det dummaste jag hört på länge. Det är ärftlighet som gör att man tappar hår.
Citera
2022-09-08, 11:13
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RodaRossi
Kom inte ihåg vilken tråd det var men såg rådet att sluta använda billigt schampo med sulfater, började använda en utan sulfater för 100 kr flaskan och det var som fan, det hjälper. Mycket har nog gått för långt men det börjar växa ut igen mitt på huvudet, så kasst schampo kan orsaka problem.

Så vilket rekommenderar du?
Citera
2022-11-03, 01:18
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ska du köpa på apoteket så är det 2 % som gäller där, och använda det bara en gång i veckan, inget annat.

Håller du dig till 1% så är det bättre att använda schampo utan silikon, kemikalier och sulfater. Schampon från apotek är i övrigt riktigt dåliga schampon.

Som sagt, regenepure DR finns att köpa på nätet, amazon typ. Väldigt bra schampo och innehållet 1% ketokonazol. Använd 5 min 3 ggr i veckan. Använd alltid balsam efter.

Olivolja köper jag extra Virgin, nåt billigt och blandar med kokosolja 50/50 sedan häller jag i lite castorolja, kanske 5-10%. Blandar och har i en droplet som jag använder kanske 2-3 fulla pipetter, alltså 2-3 ml innan schamponering i 30 min som kur.

Sedan kanske en halv ml efter behandling för att mjuka upp.

Dermaroller använder jag mest 1,5 mm en gång i veckan. Ibland 0,5 varannan gång. Av och till tar jag en paus på nån vecka för att låta hårbotten vila. Ingen minoxidil 24 timmar efter.

Brukar ha minoxidil nån timme innan, har i olja, sedan tvättar jag det med regenepure innan dermaroller. Sedan lite olja efter dermaroller och hoppar över minoxidil dagen efter på morgonen men använder det på kvällen dagen efter. Det gör jag varje lördag som rutin.

Vet att det här skrevs för evigheter sen, men ger det ett försök.

hur gör du med oljorna, vart köper du och vart bevarar du dom, hur ser din rutin ut?
Citera
2022-11-10, 22:13
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ska du köpa på apoteket så är det 2 % som gäller där, och använda det bara en gång i veckan, inget annat.

Håller du dig till 1% så är det bättre att använda schampo utan silikon, kemikalier och sulfater. Schampon från apotek är i övrigt riktigt dåliga schampon.

Som sagt, regenepure DR finns att köpa på nätet, amazon typ. Väldigt bra schampo och innehållet 1% ketokonazol. Använd 5 min 3 ggr i veckan. Använd alltid balsam efter.

Olivolja köper jag extra Virgin, nåt billigt och blandar med kokosolja 50/50 sedan häller jag i lite castorolja, kanske 5-10%. Blandar och har i en droplet som jag använder kanske 2-3 fulla pipetter, alltså 2-3 ml innan schamponering i 30 min som kur.

Sedan kanske en halv ml efter behandling för att mjuka upp.

Dermaroller använder jag mest 1,5 mm en gång i veckan. Ibland 0,5 varannan gång. Av och till tar jag en paus på nån vecka för att låta hårbotten vila. Ingen minoxidil 24 timmar efter.

Brukar ha minoxidil nån timme innan, har i olja, sedan tvättar jag det med regenepure innan dermaroller. Sedan lite olja efter dermaroller och hoppar över minoxidil dagen efter på morgonen men använder det på kvällen dagen efter. Det gör jag varje lördag som rutin.

Vart köper du alla grejer till oljeblandningen också.

Tacksam för svar
Citera
2022-12-28, 08:14
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underarmskastarn
Vart köper du alla grejer till oljeblandningen också.

Tacksam för svar

Överallt. Finns på matbutiker eller hälsokostaffärer.

Castor olja köpte jag via nätet tror jag. Men googla, är inte svårt att hitta.

Blandar det i en flaska med pimpett som jag använder i håret innan jag duschar. Och lite efter.

Dermaroller som sagt 1 gång i veckan. Vilar ca en vecka i månaden från det.

Fungerar skitbra.
Citera
2023-01-26, 02:48
  #166
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niccepikke
Nu är det ju så att majoriteten av män klipper sig regelbundet och kvinnor gör det inte. Många män tappar håret ju äldre de blir men kvinnor tappar inte håret. Kan detta bero på att män klipper håret och det är därför de tappar håret. Så om män sparade sitt hår långt och behöll det så, så skulle de inte tappa håret i äldre dar. Vad tror ni? Är det så enkelt som jag tror eller finns det en anledning till varför just män tappar hår och inte kvinnor?


Du tappar håret på grund av dihydrotestosteron. Det är en sort av testosteron fast mer kraftfullt.
Det är det hormonet som gjorde dig till man i puberteten samt i livmodern.

Kan blockas med finasterid. Vissa får side effects av den här medicinen såsom svårare med erektion. Många får inte side effects. Eller snarare de får symtomen för att de minskar sitt dihydratestosteron.

En sak som du kan glädja dig åt är att skalligheten i alla fall är ett tecken på att du biologiskt är man.

Du kan kolla upp allt det jag säger om du vill. Det är etablerad vetenskap. 1177.

Ibland pratas det om manlighet och stora kalufser, men det är precis tvärtom. Estrogen ger fylligt hår.
Det är för övrigt därför män gillar kvinnor med stort långt friskt hår. Lite som att man gillar stora bröst.
Citera
2023-01-26, 02:50
  #167
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Kanske bättre inse att man fått dåliga gener och leva med det.

I vår släkt har männen haft fint hår även i hög ålder , ingen har tappat håret som tur är.

I din släkt är männen en hög med sissypants.
Citera
2023-12-07, 09:37
  #168
Medlem
Jag började tappa håret för ca 10 år sedan.

Efter nåt år fick jag hjälp av en hudläkare.

Minoxidil 5% lösning som ska fördelas i hårbotten morgon och kväll.

Jag har bara orkat köra kvällarna.

Dessutom så hade jag svamp i hårbotten och fick ett speciellt mjällschampo mot det.

Har hållit i med båda och det har hjälpt. Vissa perioder har håret varit tjockt, men oftast tunt.

Vad som dock har gått stadigt neråt genom åren är antalet hårstrån på huvudet. Nu för några månader sedan så konstaterade jag att det nog inte är mer än några år tills halvår helt hårlös uppe på huvudet.
Helt ok, i had a good run osv.

Då händer det sjuka. På en månad har håret vuxit tillbaka. Från att ha 25-50% kvar uppe på huvudet har jag nu 75%.
På foton från en månad sedan så har jag 0% hår på de så kallade ”vikarna”. Nu har jag hår där. Ganska bra med hår tom. Wtf liksom?
Jag har ändrat exakt noll i rutiner eller kost.

Är det ens möjligt att efter 10 år av harvande med minoxidil att en sådan här förändring sker? Oavsett om det är tillfälligt eller inte så är det ju rätt freaky.

Kan mitt håravfall ha varit mindre ärftligt än jag trodde? Kan det vara svampen som till slut gav upp och flyttade till en annan skalp?

Har vi några hudläkare i tråden som kan ge svar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback