2019-05-16, 13:39
Medlem
niccepikkes avatar
Nu är det ju så att majoriteten av män klipper sig regelbundet och kvinnor gör det inte. Många män tappar håret ju äldre de blir men kvinnor tappar inte håret. Kan detta bero på att män klipper håret och det är därför de tappar håret. Så om män sparade sitt hår långt och behöll det så, så skulle de inte tappa håret i äldre dar. Vad tror ni? Är det så enkelt som jag tror eller finns det en anledning till varför just män tappar hår och inte kvinnor?
Citera
2019-05-16, 13:47
Medlem
Engelitzs avatar
Män ör olika känsliga för dihydrotestosteron, samt att kvinnor har två X kromosomer. Där har du svaret.
Citera
2019-05-16, 13:50
Medlem
https://www.1177.se/sjukdomar--besva...kar/haravfall/

Och som ovanstående så har jag också hört att det är mycket ovanligt hos tjejer då dom har 2 X kromosomer
Citera
2019-05-16, 13:54
Medlem
niccepikkes avatar
Tack för snabbt svar!
Citera
2019-05-16, 14:42
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niccepikke
Nu är det ju så att majoriteten av män klipper sig regelbundet och kvinnor gör det inte. Många män tappar håret ju äldre de blir men kvinnor tappar inte håret. Kan detta bero på att män klipper håret och det är därför de tappar håret. Så om män sparade sitt hår långt och behöll det så, så skulle de inte tappa håret i äldre dar. Vad tror ni? Är det så enkelt som jag tror eller finns det en anledning till varför just män tappar hår och inte kvinnor?

Det finns substans i din hypotes. Kolla på alla heavy metal band som har varit aktiva sedan 80-talet. De har fortfarande långt och fylligt hår vid 60-års ålder.
Citera
2019-05-16, 15:24
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Det finns substans i din hypotes. Kolla på alla heavy metal band som har varit aktiva sedan 80-talet. De har fortfarande långt och fylligt hår vid 60-års ålder.

Många av dem har garanterat peruker eller så har de gjort hårtransplantationer, precis som många hollywoodstjärnor. Kändisskapet påverkar inte hur känsliga hårsäckar man har.
Citera
2019-05-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Det beror på att män med en artistisk ådra är mer lika kvinnor biologiskt.

Avsaknad av normala testosteronnivåer ger upphov till ett väldigt pendlande humör, mycket likt kvinnor. Det sägs att de bästa låtarna skapas under sorg.

Eftersom dessa herrar har östrogrenhumör så är de oftast lite sorgsna. Vilket skapar bra musik.

Hela mitt inlägg är 100% förankrad inom vetenskapen och om någon inte håller med så är de antingen flintis eller hårdrockare!
Citera
2019-05-16, 16:22
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum

Avsaknad av normala testosteronnivåer ger upphov till ett väldigt pendlande humör, mycket likt kvinnor. Det sägs att de bästa låtarna skapas under sorg.

Eftersom dessa herrar har östrogrenhumör så är de oftast lite sorgsna. Vilket skapar bra musik.

Hela mitt inlägg är 100% förankrad inom vetenskapen och om någon inte håller med så är de antingen flintis eller hårdrockare!

Säkert. Jag hoppas du skojar. Hela Kiss har peruker. Joe Lynn Turner. Ritchie Blackmore plus 150killar i de kändaste banden. . Även flera kända kvinnliga artister bär ständigt peruk
Citera
2019-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Jag har hört från säkra källor att kvinnor och långhåriga hårdrockare har urin i sitt hår. varje kväll så tömmer dom över dagens urin i håret.
Kanske därför dom har sitt svall.

Det är inte en ren fejk som många tror, det finns faktiskt dom som urinbehandlar sitt hår, det skall sitta i några timmar eller hela natten.
Någon var även ute på youtube med denna metod.

Jag tror inte det fungerar. Mitt problem med håravfall beror troligen inte på DHT utan mer på att när jag var 16 år blev det en underlig mjällbildning som jag kämpat med alla dessa år. Ibland torra mjäll men mest feta mjäll som liksom sätter sig som en massa över hårbotten och när ett hårstrå faller kan efter viloperioden inte det nya fina hårstrået tränga fram från hårfollikeln. Jag har också haft klåda. Visst man kan tvätta håret var 3:e dag men då blir hårbotten urtorkad istället.

Nu tar jag istället ricinolja på kvällen och på morgonen ett hårvatten med sprit som ökar cirkulationen.
Men jag har inga bra tips för övrigt.
Just när man tar naglarna till hjälp för att riva bort döda hudceller i hårbotten då är det något som inte fungerar. A och O är att hårbotten är smidig för att håret skall kunna växa.

Nu finns det säkert håravfall som är annorlunda där även DHT spelar en stor roll, då är det säkert inte ihopklossade mjäll som är problemet och jag har inga bra tips.
Massage morgon och kväll och kallvattenbehandlingar, kanske kan det motverka det manliga håravfallet, men inte helt lösa problemen.
Citera
2019-05-16, 17:40
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum

Snacka lite mer skit.

Många transplanterar hår. Håravfall är genetiskt och beror på manliga könshormonet DHT (dihydrotestosteron),
Ska finnas vissa läkemedel men oftast är det bara att raka skallen och förlika sig.
Citera
2019-05-16, 17:53
Medlem
Det är tack vare kvinnor detta genetiska anlag förs vidare. Det finns lika män och kvinnor med anlag för skallighet, skillnaden är att kvinnor aldrig drabbas av det.
Citera
2019-05-16, 18:08
Medlem
Tunnhårighet ärvs från moderns sida. Började din mamma tappa hår tidigt kommer du också bli flintis tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in