2021-04-24, 19:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
En vän som vågar säga sanningen och låta någon ta konsekvenser för sina handlingar är en riktig vän. Om LW tagit till sig vad JG sa till henne så kanske hon kunnat känna verklig ånger och bett om förlåtelse, ändrat beteende.
Men istället lyssnade hon på sina fega "vänner" som höll med henne i hennes försvarstal att allt var SDs fel och att hon inte hade någon skuld eller ansvar för vad de gjort. Att hon inte behövde ändra beteende eftersom hon inte gjort något fel.
Att du omhuldar religiöst hyckleri likt JG är väl inte direkt breaking News.
Ändra beteende och åberopa dygd är du nog inte riktigt den rätta att predika.

Vännerna lyssnar, rådgör att avsluta, att hon ska söka hjälp (vilket hon gör). Att ändra beteende och bryta upp. LW är självkritisk och medveten om sina tillkortakommanden även om hon är mil från att vara på banan.

Ang att lyssna: är det många som lyssnar ang dina klagolåtgnälljämmerlitaniajeremiad?
I ditt kall att förebygga kvinnomord alltså.
Senast redigerad av develi 2021-04-24 kl. 19:24.
Citera
2021-04-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nej, han slka inte höras, om inte domaren har någon kompletterande fråga

Tack för svar. Men inget hindrar ju honom från att sjunga ut till polisen om han har något att tillföra... Något måste ju ha fått honom att ringa polisen den där natten
Citera
2021-04-24, 19:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för svar. Men inget hindrar ju honom från att sjunga ut till polisen om han har något att tillföra... Något måste ju ha fått honom att ringa polisen den där natten

Jag har funderat på det här många gånger.

Dels kan jag tänka att JG är färgad av sitt "amerikanska" synsätt på hur rättvisan går till. Vilka befogenheter polisen har och hur utredningar går till. Oundvikligt tror jag, då även vi i Sverige blir ganska påverkade av det både via media, filmer men också via Youtube.

Dels kan jag också tänka mig att SD som vän till JG, inte har uttrryckt hat mot Lena, utan tvärtom pratat om Lena som en vän, men som fd älskarinna. Säkert har SD uttryckt hur "sjukt" Lena betett sig mot både honom och HD.

HD har alltså utmålats till ett offer för Lena, min tolkning och fundering. Offer för Lenas stalking och påträngande sätt. HD och JG har efter att otroheten uppdagats utökat sitt förtroende för varandra och JG har fått höra HDs verkliga hat mot Lena.

Sist men inte minst, tänker jag att JG faktiskt visat en enorm lojalitet mot SD. Den lojalitet som SD spelat på. Det är SDs instrument, JGs känslighet och lojalitet. Den är starkare gentemot SD än mot HD.

Faktiskt kan jag inte riktigt förstå varför man inte gjorde en husrannsakan av HDs hus, då Lenas försvinnande räknades som människorov. Kanske inte så att man skulle i första hand misstänka henne direkt som den skyldige till det, men för att hon var fd med SD och det ganska tidigt framgick att det fanns konflikter mellan HD och Lena. Och alldeles särskilt som att JG faktiskt påtalade det konstiga i att inte HDs hus kollades.
Citera
2021-04-24, 20:17
Medlem
Citat:
Nej, precis. Men han är nog inte man nog.
Undrar hur avslappnade "vännerna" är runt SD och HD?
Citera
2021-04-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Dels kan jag tänka att JG är färgad av sitt "amerikanska" synsätt på hur rättvisan går till. Vilka befogenheter polisen har och hur utredningar går till. Oundvikligt tror jag, då även vi i Sverige blir ganska påverkade av det både via media, filmer men också via Youtube.

Dels kan jag också tänka mig att SD som vän till JG, inte har uttrryckt hat mot Lena, utan tvärtom pratat om Lena som en vän, men som fd älskarinna. Säkert har SD uttryckt hur "sjukt" Lena betett sig mot både honom och HD.

HD har alltså utmålats till ett offer för Lena, min tolkning och fundering. Offer för Lenas stalking och påträngande sätt. HD och JG har efter att otroheten uppdagats utökat sitt förtroende för varandra och JG har fått höra HDs verkliga hat mot Lena.

Sist men inte minst, tänker jag att JG faktiskt visat en enorm lojalitet mot SD. Den lojalitet som SD spelat på. Det är SDs instrument, JGs känslighet och lojalitet. Den är starkare gentemot SD än mot HD.

Faktiskt kan jag inte riktigt förstå varför man inte gjorde en husrannsakan av HDs hus, då Lenas försvinnande räknades som människorov. Kanske inte så att man skulle i första hand misstänka henne direkt som den skyldige till det, men för att hon var fd med SD och det ganska tidigt framgick att det fanns konflikter mellan HD och Lena. Och alldeles särskilt som att JG faktiskt påtalade det konstiga i att inte HDs hus kollades.
Ja du, det är den stora frågan.
JG känns som ett nervvrak, vilket han säker togs för, men blev inte riktigt lyssnad på.
"Jag känner alla inblandade" redan där, borde det kollats upp närmre, vad han menade med det.
Jag antar att det är precis som med mobbning, att SD är självutsedd ledare, JG beundrar honom, tror han är förälskad i honom, HD och company tycker det är praktiskt med SDs sätt att fixa till saker, han pratar omkull folk, någon vän till honom sa i förhören (fritt tolkat) någonting om att SD påstår att det är två onsdagar i en vecka, så tror man honom tillslut. Han har den förmågan.
Det har vi sett bevis på.
HD vet hur han fungerar och känner sig trygg med sin otrohetsaffär, sålänge hon meddelar SD att det är "bara vänskap". Det tror SD på, blint. Bokstavligt.
Måste varit jobbigt att läsa FUPen och inse hur fel han har haft, fast det tänker han väl bort som att förhörsledarna har missförstått.
HD är inte rädd för SD.
SD försöker kasta strålkastarna mot HD under förhören. Har hon ens reagerat på det?
Tror att Soa och HD samt SD räknar med ett härligt skadestånd för allt "lidande" SD fått utstå.
Jag hoppas att Sillen pratar och att hovrätten ser förbi de fåniga påståenden av tvivel som försvararna lägger fram.
Citera
2021-04-24, 20:31
Medlem
Citat:
Jag tror inte han har stake nog, då skulle han "förlora" SD.
Han vill nog vara mer än vän länge till
Citera
2021-04-24, 20:40
Medlem
Citat:
En vän som vågar säga sanningen och låta någon ta konsekvenser för sina handlingar är en riktig vän. Om LW tagit till sig vad JG sa till henne så kanske hon kunnat känna verklig ånger och bett om förlåtelse, ändrat beteende.
Men istället lyssnade hon på sina fega "vänner" som höll med henne i hennes försvarstal att allt var SDs fel och att hon inte hade någon skuld eller ansvar för vad de gjort. Att hon inte behövde ändra beteende eftersom hon inte gjort något fel.
En riktig vän bär sin svagare vän när det stormar.
Inte många fanns det som vågade säga ifrån, när utfrysningen, fuskandet och smutskastningen haglade.
Så vitt jag vet så har davidssons sina geokonton kvar.
Borde de inte uteslutas pga osportslihet, fusk, mobbning?
Citera
2021-04-24, 20:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det som blir ett problem här är att identifiera vad sanningen är.

Vilken är sanningen?

Jag är ganska övertygad om att vi ser olika "sanningar".

Vännerna såg en sanning. Lena en sanning.
I tråden har vi lite olika syn på vad "sanningen" är.

Jag ser inte samma "sanning" som du gör.

Det enda gemensamma "sanningen" som vi alla har inklusive Lena, är att hon behöver lämna. Vilket hon inte klarar av.

En sak som jag har läst ganska nyligen, är att man som vän inte ska fördöma den som behöver hjälp. Då riskerar man direkt att vägen till samtal stängs. Ingen bra idé alltså att säga att du måste lämna. Varför gör du inte det?

Minns att Lena själv sa till någon i en chatt; Säg inte att jag jag måste lämna. Det vet jag redan. Ungefär.

Lena visste, men klarade inte av det. Det var inte det hon behövde höra.

Lena hade många väldigt både kloka och bra vänner. Vänner som verkligen ville Lenas bästa.

Problemet är inte att Lena behövde höra "sanningen". Den kände Lena till.

Problemet är så komplext och så svårt att lösa, att det klarar man inte av på egen hand. Vännernas "sanningssägande" var inte lösningen. Lika lite som att kasta sanningen om alkoholisten i ansiktet om alkoholisten.

Vännerna kunde inte ensamma hjälpa Lena.
Citera
2021-04-24, 20:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tänk ändå att HD håller fast vid och ännu umgås med en man vars äktenskapliga snedsteg och svek tagit henne, barnen och hennes föräldrar genom en resa av mordmisstankar, häktningar, orosanmälningar till soc, polisförhör, rättegångar, akutpsyk, att ens sex-sms, psykiska ohälsa och hela liv blir offentliga handlingar och följetong på Flashback...
Antagligen har hon inte fattat att det är SD som har ställt till det.
Hon tror nog fortfarande att allt är LW:s fel.
Citera
2021-04-24, 20:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nej. Han beklagade som sagt sorgen. Han skrev att han var en vän till Lena NW svarade med att han inte tyckte att JG varit någon vän till Lena. JG beklagade då att han kontaktat NW.
Du har en helt egen verklighet i ditt huvud och den har ingenting att göra med den verklighet som vi andra upplever.
Självklart anger du aldrig källa eftersom det inte finns någon.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JG till NW:

"Och du har rätt. Jag vände ryggen till en vän, som satt sin tillit I mig. Ett riktigt dåligt val av mig. Finns Ingen ursäkt. Något som Jag får stå för. Och jag accepterar din dom. Du har rätt."
Det här är vad han skrev i verkligheten.
Inte många likheter med dina fantasier.
Varför slutar du inte med att hitta på lögner för att försvara SD, HD och JG?
Citat:
Källa? Du klipper och klistrar huller om buller men lämnar aldrig någon källa.
Develi är trovärdig och hittar inte på några citat så som du alltid gör.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svarar varje gång om nån frågar de gånger jag inte citerar.

Varsågod, akt.bil. 150.
Citera
2021-04-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Mycket tänkvärda funderingar från dig om JG.

Han var lojal ända in i tingsrätten not SD.

HDs hat mot LW har så många fler dimensioner än det hat som man ändå får se som naturligt om en fru just upptäckt att väninnan snott hennes make.

Här föregicks det av åratal av triangulering. HD kände sig maktlös och kränkt.

JG skrämdes kanske av att se hur djupt och patologiskt hatet var.

Dock lite märkligt att HD anklagade LW (med rätta OM det hon påstår stämmer) att vara oempatisk som inte ville erkänna att hon svikit HD som vän.
- När hon själv agerat exakt lika kallsinnigt när en av hennes egna flickor har mobbat en nära vän.

Då är det inte tal om att dottern ska be om ursäkt till vännen och reflektera över sitt sätt att behandla vänner...
När det är HD själv som drabbats är det däremot viktigt att få en ursäkt...
-Anar vi en viss dubbelmoral?

Ett barn som blir mobbad av sin fd vän behöver inte lida mindre än en försmådd hustru.
Backstabber son backstabber.

Polisarbetet i början var dåligt. Det går inte att säga något annat. Leif GW håller med.

Inte konstigt egentligen att JG reagerade. Han fick nog se andra sidor hos både herr och fru D.
Citera
2021-04-24, 20:57
Medlem
develis avatar
JG beskriver sin varma relation till HD. 💕

Kan man ana en liten stolthet att fått det stora förtroendet efter hennes föräldrar?
Fast.... hon har ju även påstått att paret LH och BP var allra först att få veta.

"Jerry berättar att han var den tredje personen, efter Hannas föräldrar, som fick veta om relationen."
" Han fick reda på det av Hanna Davidsson i mars -17 som berättade att hon kommit på dem."

"När Jerry fick veta detta så tog han totalt avstånd från Lena."

" För honom var det viktigt att inte såra Hanna genom att fortsätta umgås med Lena, vilket istället sårade Lena."

"Jerry ville inte att det skulle kännas obehaglig för Hanna."

(..) han tyckte väldigt mycket om henne och relationen var varm."

I och med otroheten blev relationen mellan Jerry och Hanna mycket starkare."
"De började chatta och träffas som goda vänner."

" Jerry har valt att ta ställning för Hanna och han ville att Stefan och Hanna skulle fortsätta vara ett par."

" Jerry minns inte vad de sa utöver att de pratade om Lena och hur otrygg Hanna kände sig."
Senast redigerad av develi 2021-04-24 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in