2021-04-24, 15:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
B nämner att LW hittats död och symtomen HD reagerar med är att bli nedstämd och dra sig undan. Hon körs till akutpsyk och nämner själv söndag.
Så det lär vara söndag 20 maj hon blir psykiskt försämrad.
Dagen innan är hon på förhör och ringer JS om att LW hittats död.
Sen blir det rörigt bland plastbanden ang informationsflödet mellan JS-HD-SOA-SD.

Hon var på psyk för att få sjukintyg inte för att hon blivit psykiskt försämrad.
Citera
2021-04-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför skulle JS radera? Var det på uppdrag av HD? Måndag 3e Maj hoppas jag att han berättar allt han vet för Hovrätten. Precis allt.
Jag visste inte att JS raderat. Bara JG och SD.
Citera
2021-04-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag visste inte att JS raderat. Bara JG och SD.
HD har raderat och JSs mobil "gick sönder"
Citera
2021-04-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon var på psyk för att få sjukintyg inte för att hon blivit psykiskt försämrad.
Varför behövde hon då ett sjukintyg? Hon hade ju semester?
Citera
2021-04-24, 15:45
Medlem
Citat:

På så sätt kan man ju spara sina semesterdagar...
Citera
2021-04-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vad står det längst ned?: ” Fö prom till lillån i kväll”?

Jag ser att andra har svarat, och jag tror också att det står Lillån. har inte noterat det eftersom SD övergår till att diskutera touren och den innebär att det besöker en massa olika ställen i naturen.
Senast redigerad av piastrone 2021-04-24 kl. 15:59.
Citera
2021-04-24, 15:59
Medlem
Citat:
Hur ska samhället kunna göra något när kvinnorna inte vill anmäla eller lämna?

Jag tvivlar på att det finns många fall som hennes. En älskarinna som mördas för att hon vägrar släppa den gifta mannen. Jag tror att de flesta älskarinnor har vett att släppa mannen när han gång på gång väljer sin fru. Att de blir sårade och inser vilken skit han är. Men inte Lena, hon skulle ha honom. Hur skulle samhället ha kunnat hjälpa henne?
Tror att du fått allt om bakfoten.
Lena meddelade tom SD att hon skulle till Norge med kompisar och att han fick ha det så bra i USA,
att hon inte var rädd längre. Att han inte kunde bestämma över henne längre.
Det blev väl lite jobbigt för steffeponken.
HD verkar inte heller vilja ha honom.
Undrar vad han tänker när han kollar in i pelletsluckan. Har han rensat den sen 2018?
Varför vände sig inte HD till vårdcentralen om hon behövde sjukintyg? Varför till psyket? Hon var ju inte psykiskt sjuk, enligt dig?
Citera
2021-04-24, 16:03
Medlem
Förresten angående Lenas meddelande till Stefan, om att hon inte var rädd längre och att hon skulle åka till Norge, "blev bestämt igår".
Stefan påstår ju att han hjälpt Lena att kolla igenom så att hon hade tagit alla cacher som behövdes, hjälpte henne inför Norgeresan och att "hon såg fram emot den så mycket, så mycket. Hon har inte alls samma förutsättningar som mig att resa.."
Han visste ju ingenting, det var väl en bidragande orsak till att bägaren rann över?
Citera
2021-04-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Förresten angående Lenas meddelande till Stefan, om att hon inte var rädd längre och att hon skulle åka till Norge, "blev bestämt igår".
Stefan påstår ju att han hjälpt Lena att kolla igenom så att hon hade tagit alla cacher som behövdes, hjälpte henne inför Norgeresan och att "hon såg fram emot den så mycket, så mycket. Hon har inte alls samma förutsättningar som mig att resa.."
Han visste ju ingenting, det var väl en bidragande orsak till att bägaren rann över?
Kontrollförlust kan göra mycket med en redan skruvad hjärna. Finns massor med exempel på män som dödar kvinnor när de är på väg, eller redan har, lämna relationen.
Citera
2021-04-24, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Du vet mer än hennes mor?

Det kanske var gluten. Hon fick ju inte glutenfri kost i USA enligt sin chef.

Nåt som hastigt kan förbättra hennes psyke om syster Fasad själv får berätta om sin ohälsa.

CvB-M:
"Helt plötsligt var Hanna frisk och ville göra allt möjligt. Som Hanna ska ha förklarat det, så var det någon sorts speciell glutenallergi hon hade och med annan kost så var hon som en vanlig människa igen. Hanna berättade detta i samband med att Hanna och Stefan tagit en av Cs cachar, som dom tog en FTF på, då var dom hemma och fikade hos C och hans fru L VBN."
Citera
2021-04-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Om polisen skriver orosanmälan går den givetvis till socialtjänsten.
Sen om de blev placerade direkt hos HD:s föräldrar som du skriver, det vet inte jag.

Captain obvoius. 😉

En anmälan behöver ju inte ens lett till utredning tyvärr. Vissa går direkt i papperskorgen efter en första snabbtitt. Fast förhoppningsvis tas anmälningar på större allvar om de kommer från polisen.

Med tanke på hur pass brett kontaktnät familjen D tycks ha så är det ju inte omöjligt att de har kontakter inom socialtjänsten också, som de har inom polisen.

Tänk ändå att HD håller fast vid och ännu umgås med en man vars äktenskapliga snedsteg och svek tagit henne, barnen och hennes föräldrar genom en resa av mordmisstankar, häktningar, orosanmälningar till soc, polisförhör, rättegångar, akutpsyk, att ens sex-sms, psykiska ohälsa och hela liv blir offentliga handlingar och följetong på Flashback...
Citera
2021-04-24, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Problemet här är att HD redan vid polishuset "visste" att det var LW. Enl sms till älskaren... därefter tog HD/SOA en omväg på väg till sommarstugan.

Återkommer till ditt inlägg igen.

Det är ju verkligen ett problem att HD ringer till JS och berättar att Lena är hittad strax efter förhöret.

Förhöret pågår 13:28- 14:49.
Det pågår från sid 1- 40.

På sid 39, dvs väldigt sent i förhöret, det är i det närmaste slut; säger biträdande förhörsledare A*nna M*orin: "BF: Jag avviker. Ja. " Det är förhörsledare EE som är kvar i rummet.

Några meningar senare:
"Ljudupptagning pausas - ljudupptagning återupptas.
F: Ah vi vart avbrutna där kort ..
".
Då skulle klockan kunna vara runt 14:45- 14:47 ?, beroende på hur lång tid bandupptagningen pausades.
Vad som hände där på slutet, det vet vi inte. Men förhörsledare EE har vittnat om att hon inget har sagt till HD, att det är självklart för henne att inte avslöja något sådant.

Det enda som finns i transkriptionen som skulle kunna ha varit något som visar på att AM har fått info är vid sid 12: "BF och F pratar med varandra (ohörbart).", vilket borde vara alltför tidigt i förhöret. De verkar inte heller viska om man nu ska tolka det hela.

Förmodligen har AM fått info om att Lena kan ha hittats via sms, vilket inte har skrivits ut i transkriptionen (inget pling vad jag kan se).

Avspärrning nedåt vägen kan alltså ha funnits när HD och hennes pappa åker förbi, men att HD ska ha fått info från förhöret syns otroligt.

Förhöret är slut 14:49.
Kroppen hittad och larm 14:33
Ambulans är redan på plats när polisen kommer dit
Beordrad till platsen, tyst framkörning 14:37
Beordring av väl tilltagen avspärrning 14:39
Rejäl avspärrning 14:42
Bitr förhörsledare AM avviker från förhöret ca 14:45, 14:46?
Förhöret är slut 14:49.
Info i tråden 15:41
MEDIA AFTONBALDET BÖRJAR NÄRMA SIG 16:01

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag förstår det, var ambulansen först på plats:

A145/11

"Åtgärder som första polis på plats

Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som
fösta polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon
allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen.
Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen.[...]
"

HR s.197,202

Larmet kom 14:33
Polis
Biträda ambulans
Livlös kropp

14:37 Tyst framkörning
14:38 Påbörjat uppdrag
14:41 29-3900 HAR HITTAT EN KROPP, KAN VARA SAKNADE LENA,
LIGGER RÄTT I TID
14:42 REJÄL AVSPÄRRNING

Det hade varit aktivitet i området den dagen redan innan. Polisen var redan där, avspärrningar var också redan gjorda, dock i annan del av området. Man pratade om fynd.
Media var där.

"På lördagsförmiddagen hittade polisen ett föremål i området efter tips från allmänheten – och har spärrat av platsen."
//
"Och på lördagsförmiddagen, vid 11:30-tiden, var polisen återigen på plats i närområdet kring Lena Wesströms radhus i Hjärsta, Örebro.

Detta efter att en person från allmänheten ringt in om att hen anträffat ett föremål i skogen.

– Vi har anträffat ett föremål i skogen som vi är intresserade av. Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl.

Vad får er att tro det?

– Fyndets dignitet.[...]
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/

Med tanke på polisens närvaro i området efter försvinnandet, andra avspärrningar, så kunde knappast polisavspärrningar göra att man med bestämdhet kunde säga att det var Lena man hittat.

Däremot borde en ambulans signalera att något ovanligt hänt. Särskilt om man var i närheten planket på Byalagssidan och såg polisen anlända och spärra av.

Det borde man då minnas, att ja, ambulansen var där och polisen spärrade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in