2021-04-23, 20:09
Medlem
Typiska kännetecken är monoton röst, avvikande, obekväm, dryg.
Citera
2021-04-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Kan ju bara instämma, Asperger's är en lyx diagnos, som rika länder har råd med. Säger det också till sambon, att om han hade födds i Afrika, hade han fått kämpa som alla andra för överlevnaden. Väldigt konstigt, att vissa med diagnosen kan jobba normalt, andra kommer aldrig utanför dörren utan att det är för och handla. Finns säkert 'Asperger's', som aldrig har diagnosticerats, men lever hyfsat bra utan kännedom om sin "sjukdom".
Psykiska diagnoser eller personlighetsdrag som går hand i hand är inte så enkelt som en vanlig sjukdom där man antingen har det eller inte.

Alla människor har mer eller mindre drag av adhd, asperger, autism osv.
Sen får folk en diagnos av någon som bedömer att draget räcker till för att uppnå en diagnos.

Det säger ju sig självt att folk kan ha svår adhd eller väldigt lätt sådan.

Det mänskliga psyket är ju oerhört komplext och miljön spelar ju väldigt stor roll för hur folk blir som vuxna med medfödda personlighetsdrag.

Är du född i en bra familj med din adhd så kanske du slutar som framgångrik entreprenör men i en annan slutar du som pundaren som åker i och ut.
Citera
2021-04-23, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Psykiska diagnoser eller personlighetsdrag som går hand i hand är inte så enkelt som en vanlig sjukdom där man antingen har det eller inte.

Alla människor har mer eller mindre drag av adhd, asperger, autism osv.
Sen får folk en diagnos av någon som bedömer att draget räcker till för att uppnå en diagnos.

Det säger ju sig självt att folk kan ha svår adhd eller väldigt lätt sådan.

Det mänskliga psyket är ju oerhört komplext och miljön spelar ju väldigt stor roll för hur folk blir som vuxna med medfödda personlighetsdrag.

Är du född i en bra familj med din adhd så kanske du slutar som framgångrik entreprenör men i en annan slutar du som pundaren som åker i och ut
.

Det är så det är. Synd, att så många ska kasseras, utan och få en chans. Att vara speciell får man inte vara, här gäller det och vara 'mellanmjölk'.
Citera
2021-04-24, 11:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlem22
haha det är ju du som svarade mig om HSP gällande om någon dricker kaffe haha tjena

Va?
Citera
2021-04-24, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är väl i ännu högre grad fallet med tramsdiagnosen ADHD

På vilket sätt är ADHD en tramsdiagnos?
Citera
2021-04-24, 14:37
Avslutad
Känner till ett fall jag starkt misstänker har Asperger:

* Pratar ofta onödigt högt och dramatiskt
* Berättar gärna om upplevelser som är av tveksamt intresse för omgivningen
* Kommenterar alltid egna triviala misstag, exempelvis om man tappar/spiller något
* Låg tolerans för "orättvisa", förstår inte att andra kan ha fördelar av olika anledningar
* Rigid språklig uppfattning, märker ord och hakar upp sig på innebörder
* Om någon säger något fel eller missar något har den personen "ljugit"
* Den personen fryses då ut på ett icke subtilt sätt, vägrar hälsa på denne t.ex.
* Noll tidsuppfattning, andra måste hela tiden säga till när det är dags för saker

Är jag rätt ute eller kan det vara något annat?
Senast redigerad av Pecka- 2021-04-24 kl. 14:50.
Citera
2021-04-24, 17:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
På vilket sätt är ADHD en tramsdiagnos?
Överaktiva har alltid funnits och att låtsas att det är en störning som måste ”botas” är rent nonsens.
Citera
2021-04-24, 18:06
Avslutad
Citat:
Överaktiva har alltid funnits och att låtsas att det är en störning som måste ”botas” är rent nonsens.

Vilka diagnoser är inte nonsens enligt dig?
Citera
2021-04-25, 09:27
Medlem
oyegies avatar
Har aspbergers eller autism som det heter nu.
Jag pratar inte mycket med folk utan är ganska osocial och håller mest för mig själv eller bland folk så länge det inte blir för stelt.
Har inget extremt specialintresse förutom att prova massa olika slags öl och lyssna på musik,bra musik då,inte melodifestivalen som verkar gå hem hos vissa autister.
Är lite dåligt bildad på vissa ämnen typ matte,språk osv men det finns ju saker man är bra på också.
Städa är inte mitt största intresse med försöker ibland,jag har inget boendestöd.

Jag har träffat på en del andra autister och alla är olika,läs och skrivsvårigheter,pratar högt,saknar förmåga att kunna tänka själv,att själv kunna bestämma sina intressen,musiksmak osv.
Har svårt att hantera sin ekonomi och måste ha god man eller förvaltare vilket gör de kanske lite begränsade,jag har dock inget av det utan kan sköta mina kronor själv.
Citera
2021-04-25, 10:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vilka diagnoser är inte nonsens enligt dig?
ADHD ADD etc är det, med den metodik man har kan i princip hela befolkningen få någon fort av ”diagnos”.
Citera
2021-04-25, 11:45
Avslutad
Citat:
ADHD ADD etc är det, med den metodik man har kan i princip hela befolkningen få någon fort av ”diagnos”.

Nu är ju ADHD mer än att bara vara lite överaktiv. Hade du bevittnat vad jag har gjort skulle du kanske inte anse att diagnosen är trams.
Citera
2021-04-25, 12:10
Medlem
schiklgrubers avatar
När de maler på om samma sak igen och igen och igen och igen, och när deras intressen är starkt begränsade till typ en, två, tre grejer och de absolut inte kan tänka sig att gå utanför den zonen.

Sen finns det andra grejer också. Typ kroppsspråket (antingen överdrivet eller lamt), hur de rör sig (kan inte beskriva det, men de rör sig ofta på ett speciellt sätt) osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in