2021-04-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Va?
(FB) någon med highly sensitive person?

inlägg 68
Citera
2021-04-27, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Känner till ett fall jag starkt misstänker har Asperger:

* Pratar ofta onödigt högt och dramatiskt
* Berättar gärna om upplevelser som är av tveksamt intresse för omgivningen
* Kommenterar alltid egna triviala misstag, exempelvis om man tappar/spiller något
* Låg tolerans för "orättvisa", förstår inte att andra kan ha fördelar av olika anledningar
* Rigid språklig uppfattning, märker ord och hakar upp sig på innebörder
* Om någon säger något fel eller missar något har den personen "ljugit"
* Den personen fryses då ut på ett icke subtilt sätt, vägrar hälsa på denne t.ex.
* Noll tidsuppfattning, andra måste hela tiden säga till när det är dags för saker

Är jag rätt ute eller kan det vara något annat?

Tillägg:

* Aningen omogen/naiv för sin ålder, ställer barnsliga frågor
* Gör bara saker som är "roliga"
* Extremt ljud- och luktkänslig
* Stelt/neutralt ansiktsuttryck
Citera
2021-04-27, 10:52
Medlem
Thor67s avatar
*de tittar inte i ögonen när du pratar.

*de har annan problematik som ångest eller missbruk.

*de talar kortfattat långsamt utan melodi eller högt snabbt.

*de är hyperkänsliga för ljud, ljus och lukt.

*de visar aggressivt beteende när du stör dom i deras rutin.

*de har låg självkänsla och kan visa narcissistiska drag.
Citera
2021-05-03, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
När de maler på om samma sak igen och igen och igen och igen, och när deras intressen är starkt begränsade till typ en, två, tre grejer och de absolut inte kan tänka sig att gå utanför den zonen.

Sen finns det andra grejer också. Typ kroppsspråket (antingen överdrivet eller lamt), hur de rör sig (kan inte beskriva det, men de rör sig ofta på ett speciellt sätt) osv.

Jag har också funderat på det här med rörelsemönster. Framåtlutande med långa steg och "studsande" gång. Självklart så är jag ingen läkare, men jag har tyckt mig se ett mönster där, jag skriver med kärlek till alla asbergare och diagnosmänniskor, men jag vill alltid analysera allting och hitta mönster. /ADD sägs det att jag har.
Citera
2021-06-23, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Tillägg:

* Aningen omogen/naiv för sin ålder, ställer barnsliga frågor
* Gör bara saker som är "roliga"
* Extremt ljud- och luktkänslig
* Stelt/neutralt ansiktsuttryck

Tillägg:

* Ofta surmulen och tvär
* Snarstucken
* Verkar ha svårigheter att reglera känslor, blir överdrivet negativ/positiv
* Tänker högt istället för resonera med sig själv internt
* Ser bara en sida av myntet, ska påtvinga motparten en åsikt eller inställning
* Ser ut som ett spöke fast det är högsommar
Senast redigerad av Pecka- 2021-06-23 kl. 21:08.
Citera
2021-07-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Jag har Asperger fråga gärna om ni vill veta nått!
Jag vill gärna veta mer, hur har ni känslomässigt?
Citera
2021-07-05, 03:41
Medlem
Skratt och skämtsamhet vid opassande tillfällen är väl ett i alla fall.
Citera
2021-07-07, 22:05
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sazan

Denna tråd kan nog ge dig lite Frågor och svar om Asperger [Sammanfogad //Mod]
https://www.flashback.org/t598915
Citera
2021-07-07, 22:25
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sazan

Om jag skall tala för mig själv så var det så här
Fick min AS diagnos när jag var 10 å sedan när jag var 18 år gammal

I mitt fall så var det så ang ögonkontakten så hade jag svårt för det när jag var mindre
Numera så går det bra, Jag blängde på folk eller stirrade rejält
En tjej trodde att jag klädde av henne kläderna med blicken för att jag bara glodde på henne.

Var även väldigt blyg när jag mindre

* Pratar ofta onödigt högt och dramatiskt (vilket jag gör fortfarande)
* Berättar gärna om upplevelser som är av tveksamt intresse för omgivningen
* Kommenterar alltid egna triviala misstag, exempelvis om man tappar/spiller något
* Låg tolerans för "orättvisa", förstår inte att andra kan ha fördelar av olika anledningar
* Rigid språklig uppfattning, märker ord och hakar upp sig på innebörder
* Om någon säger något fel eller missar något har den personen "ljugit" (Har svårt för Ironi)
* Noll tidsuppfattning, andra måste hela tiden säga till när det är dags för saker (Det där stämmer inte i mitt fall, dock är jag lite osäker på vissa tider att jag frågar gärna en extra gång för att vara säker)
* Skratt och skämtsamhet vid opassande tillfällen är väl ett i alla fall. (till viss del är det så att man inte riktigt vet när man skall skratta, Kan även uppfattas som känslokall och empatilös)
Senast redigerad av Rebali179 2021-07-07 kl. 22:27.
Citera
2021-07-07, 22:49
Medlem
neuron-drones avatar
Känner igen mig i kanske en tredjedel. Sedan finns det en massa saker som folk inte riktigt fattar men ändå känner på sig. De kan känna sig otrygga i ens närhet för de vet inte var de har en. Jag har på samma dag beskrivits som extremt öppen med nya människor och väldigt privat. Man blir själv förvånad hur man uppfattas. Det är väl att man inte är lättavläst så läser två människor av en extremt olika. Man blir ju själv sedan osäker på vad man utstrålar eftersom folk tycker olika.

En sak som jag märkt på både mig och andra är att ingen förstår om vi är sjuka förrän vi är dödssjuka. Minns att febertermometern räddade mig när jag skulle till skolan för jag hade över 40 grader och ansågs frisk för såg frisk ut. Hade jag kräksjuka så blev det dock skolan för såg frisk ut ingen feber så "fejkade". Har anklagats hela mitt liv att fejka sjukdom vilket har varit hyfsat olyckligt eftersom jag har en kronisk sjukdom. Som tur är finns det blodprov som kan visa på det annars finge nog aspergare aldrig vård. Jag vet att flera andra aspergare blivit nekade vård. Tyvärr känner en del inte ens av sin egen kropp (tror inte det beror på aspergern utan på att man från barndomen inte tas på allvar när man är sjuk så man lär sig stänga av kroppen och låter andra bestämma ens hälsa), så vissa förstår inte ens att de har en pågående hjärtinfarkt och eventuell läkare säger att de ser helt friska ut.

Tyvärr har jag inga buskiga ögonbryn som alla aspergare ska ha. Har tunna, välformade ögonbryn. Får väl måla i dem alternativt ögonbrynstransplantation.
Citera
2021-07-07, 23:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Känner igen mig i kanske en tredjedel. Sedan finns det en massa saker som folk inte riktigt fattar men ändå känner på sig. De kan känna sig otrygga i ens närhet för de vet inte var de har en. Jag har på samma dag beskrivits som extremt öppen med nya människor och väldigt privat. Man blir själv förvånad hur man uppfattas. Det är väl att man inte är lättavläst så läser två människor av en extremt olika. Man blir ju själv sedan osäker på vad man utstrålar eftersom folk tycker olika.

En sak som jag märkt på både mig och andra är att ingen förstår om vi är sjuka förrän vi är dödssjuka. Minns att febertermometern räddade mig när jag skulle till skolan för jag hade över 40 grader och ansågs frisk för såg frisk ut. Hade jag kräksjuka så blev det dock skolan för såg frisk ut ingen feber så "fejkade". Har anklagats hela mitt liv att fejka sjukdom vilket har varit hyfsat olyckligt eftersom jag har en kronisk sjukdom. Som tur är finns det blodprov som kan visa på det annars finge nog aspergare aldrig vård. Jag vet att flera andra aspergare blivit nekade vård. Tyvärr känner en del inte ens av sin egen kropp (tror inte det beror på aspergern utan på att man från barndomen inte tas på allvar när man är sjuk så man lär sig stänga av kroppen och låter andra bestämma ens hälsa), så vissa förstår inte ens att de har en pågående hjärtinfarkt och eventuell läkare säger att de ser helt friska ut.

Tyvärr har jag inga buskiga ögonbryn som alla aspergare ska ha. Har tunna, välformade ögonbryn. Får väl måla i dem alternativt ögonbrynstransplantation.

buskiga ögonbryn finns här dock. Men det kan bero på att jag är halvkurd
Citera
2021-07-09, 20:31
Medlem
Kishti Tomita har Asp. Hur märker man det på henne måntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in