Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det är något av en prestation i sig att lyckas missa den strategiska timeout som Sverige ägnade sig åt när krigsplanering och mobiliseringssystem skrotades. Den svenska flottan var inte ens beväpnad med RB15 under en period eftersom Visby inte kunde skjuta RB15. Äldre korvetter blev också av med RB15 eftersom de skulle jaga negerpirater eller visa ”flagg” i medelhavet.
Sverige hade några äldre GBG-korvetter med robot.
Så nej, Sverige varken planerad eller övade ytattack, lika lite som vi övade markstrid i större förband.
Sjömålsrobot har skjutits från ubåt sedan 70 talet, så förmågan är inget nytt. På vilket sätt den skulle avslöja ubåten kan man undra om den skjuter på 200 km avstånd ifrån målet?
Hur skall det ”avslöjandet” gå till? Och hur skall ubåten bekämpas? Om Ryssland har full kontroll över luft och hav så lär inte ett KA-batteri bli speciellt långlivat heller.
Givetvis är en tyngre verkanseld effektivare men det utesluter inte att ex lvbatterier, markrobotbatterier, radar, fartyg, förråd etc beskjuts.
I övrigt är svensk flygvapnets tyngsta bomb har utrustad med en 129 kg verkansdel så du får nog berätta för flygvapnet att de inte kan angripa några hårda mål eller markmål med sin kolonialpolisammo.
Självfallet var det det ju de påstådda planerna på sjömålsrobot på ubåt jag efterfrågade. Det är något av en prestation i sig att misstolka det som en miss av den-eviga-freden-drömmen.
Att flygvapnet inte kan angripa markmål är inte något jag har antytt. Inte heller har jag hävdat att man inte kan beskjuta "ex lvbatterier, markrobotbatterier, radar,
fartyg, förråd etc" med sjömålsrobot med markmålsförmåga. Det jag påstår är att det inte är värt resurserna för den förmågan på SVERIGES ubåtar, med RBS-15.
Att flygvapnet saknar lämplig beväpning för att slå mot härdade mål i Ryssland är uppenbart, och inte något jag behöver upplysa dem om.
Varför det inte är lämpligt att skjuta robot från en långsam ubåt i lilla Östersjön med fientliga sensorer och anti-ubåtsförmågor lite överallt, varav en del har rätt lång räckvidd? Ja, det har ju aldrig diskuterats på Flashback.