2021-04-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
LW visste att han var otrogen mot sin mycket sjuka fru och att han lämnade barnen ensamma med denna sjuka, nedsövda kvinna för att vara med henne. Hur kan man ställa upp på något sådant?
Var har du fått ifrån att hon visste att SD sövde ner sin fru? Du kan inte på allvar lägga även det på LW som du gör med allt annat? Du drar dig inte för något alls.
Citera
2021-04-22, 13:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:
LW visste att han var otrogen mot sin mycket sjuka fru och att han lämnade barnen ensamma med denna sjuka, nedsövda kvinna för att vara med henne. Hur kan man ställa upp på något sådant?

Ca hälften av alla är otrogna. För att citera en känd jurist... "När köttet är svagt och anden villig"

Spelar det någon roll? Är det inte ganska uppenbart att hela deras destruktiva förhållande var upploppet till ett mord? Förtjänar du att bli mördad för att du ibland agerat omoraliskt?
Citera
2021-04-22, 13:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var har du fått ifrån att hon visste att SD sövde ner sin fru? Du kan inte på allvar lägga även det på LW som du gör med allt annat? Du drar dig inte för något alls.

Jag tror att det var mitt inlägg som citerades och min mening är ju att SD såg till att HD tog sina mediciner och var lugn och fin så att han kunde smyga iväg. Och att det var han som lämnade sin fru utslagen och barnen ensamma. Men på något sätt vändes det till LW ansvar. Vilket det såklart inte var. Det var ju bara hans.
Citera
2021-04-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror att det var mitt inlägg som citerades och min mening är ju att SD såg till att HD tog sina mediciner och var lugn och fin så att han kunde smyga iväg. Och att det var han som lämnade sin fru utslagen och barnen ensamma. Men på något sätt vändes det till LW ansvar. Vilket det såklart inte var. Det var ju bara hans.
Inte ditt fel. Vissa här vänder ALLT mot LW - t o m sin egen död. Jag begriper inte hur hon skulle kunna slå ihjäl sig själv, men uppenbarligen är det möjligt.
Citera
2021-04-22, 13:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte ditt fel. Vissa här vänder ALLT mot LW - t o m sin egen död. Jag begriper inte hur hon skulle kunna slå ihjäl sig själv, men uppenbarligen är det möjligt.

Därför har jag hållt mig undan ett tag. Kanske ett misstag att komma tillbaka

Jag har läst om ett långt ljust hårstrå, att det har tagits upp i rätten. Hur har det förklarats? Funderar på en medhjälpare och noterar ju att det stämmer in på HD.
Citera
2021-04-22, 14:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kanske redan har din blid klar över hur allt ligger till.

Jag har följt det här fallet minst lika länge som du.

För mig är det inte lika tydligt vilken roll HD har eller har haft.

Men så mycket kan jag säga, att av det jag har sett av SD förstår jag exakt vem det är som är dirigenten här.

Jag är övertygad om att det är SD som har tankar om att döda.
Även om det är HD som är deprimerad och inte längre orkar leva längre, så är det SD som sitter och googlar på plötslig spädbarnsdöd och det är han som har tankar på att ta död på både HD och barnen.

Det är SD som hotar om ond bråd död hitan och ditan, som att det vore något universalmedel för att lösa alla problem.

Det är han som är dirigenten, Han behöver bara få lite ved i brasan så "tar han tag" i problemen och fixar det. Mest eldar han på själv, i båda lägren.

Jag tvivlar i allra högsta grad på att HD stått bakom planket och slagit ihjäl Lena. Jag tror inte heller att hon uppmanat SD att döda Lena.

Vad som kan ha hänt är att HD har uttryckt något som fått SD att känna att det är ok att döda Lena. Han har pratat om det redan 2016, försökt att få det till att HD vill att Lena ska dö.
Då pratar han också om att tillrättavisa Lena, det för något han tycker att Lena gjort mot HD, vilket HD inte tycker att hon vill.
Så här kan SD ha hållit på och eldat på, tyckt att han är herre på täppan med sin a båda kvinnor och han gillar att de slåss om honom. Han vill tillrättavisa Lena, det för att visa HD att han försvarar henne. Mot elaka Lena. och vad säger han sedan till Lena? Det var inga snälla saker han sa om HD till henne heller. Det har vi sett i Lenas brev som hon inte skickat till HD, men sparat.

Jag tror att SD använder HD som en egen ursäkt för att döda Lena.
Jag har inte följt fallet likt dig i tre år. Jag har läst sporadiskt och läst in FUP på drygt 3 månader.
Min bild är att HD är i grunden psykiskt sjuk. Som lever med en helt weird person och som utnyttjat henne som sjuk.
Däremot ser jag inte den bild om hjärntvättat offer du presenterar, hon är tillbaka på banan, har skilt sig och fullt arbetsför.
Hon vågar vara otrogen och hon vågar jiddra och ljuga med SD.
Hon är manipulativ och fräck nog att ta med sig SD till Ikea och vill träffa JS och kyssas.
JS säger nej, att det inte är rätt mot SD.

Ömma för henne kommer jag aldrig göra.
För att det är hög risk att hon skyddar LWs mördare och det äcklar mig.
Citera
2021-04-22, 14:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det finns en klar skillnad mellan avundsjuka (att vilja ha nåt en annan har, typ pengar eller en sak, ett utseende eller en livsstil etc) och svartsjuka (som har med starka känslor att göra, såsom att ha blivit ratad till förmån för någon annan. Det är hat och vrede)

Men vad SD menade vete fan. Var kan man hitta det?

Det är i förhör från TR med SD, dag 1, del 2. Det är från när det är ca 32 minuter kvar fram till ca 26 minuter kvar av inspelningen.
Till att börja med frågar Åkl om HD:s nya relationer.
Först förnekar SD att han var svartsjuk eller avundsjuk när det gäller HD och JS, och då läser Åkl upp från förhör med honom där han nämner avundsjuka.
Och sen förklarar SD skillnaden för Åkl.

Men som sagt, även avundsjuka kan vara en mycket stark och negativ känsla. Det glömmer nog SD bort, ”där och då”.
Citera
2021-04-22, 14:39
Medlem
Citat:

Jadu, hur kunde SD göra något sånt mot sin sjuka och nedsövda fru? En man måste väl kunna hålla pitten i styr, kan jag tycka. Man gör bara inte så..
Citera
2021-04-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Om hon nu har någon typ av bipolär sjukdom på papper, undrar om den isof skulle kunna ses som en förmildrande omständighet så pass att det påverkat påföljden om hon rent hypotetiskt hade stått anklagad för anstiftan till mord.

Vet inte vad Sara Svensson i Fossmomålet hade för diagnos men hon dömdes väl till vård.

Eftersom bipolaritet är en psykisk sjukdom, inte typ personlighetsstörning, så borde hon få vård om hon fälls för något. Men det beror också på typ av och hur svår just hennes variant är. Om det nu är bipolaritet hon lider av. Men det vet vi väl inte? Bäst är att inte göra det till en trådsanning. Man får verkligen visa att det är en spekulation när man skriver om det.

Vad Sara Svensson led av för psykisk sjukdom vet inte jag. Vet du?
Citera
2021-04-22, 14:51
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är i förhör från TR med SD, dag 1, del 2. Det är från när det är ca 32 minuter kvar fram till ca 26 minuter kvar av inspelningen.
Till att börja med frågar Åkl om HD:s nya relationer.
Först förnekar SD att han var svartsjuk eller avundsjuk när det gäller HD och JS, och då läser Åkl upp från förhör med honom där han nämner avundsjuka.
Och sen förklarar SD skillnaden för Åkl.

Men som sagt, även avundsjuka kan vara en mycket stark och negativ känsla. Det glömmer nog SD bort, ”där och då”.
Haha.. det där jävla ”där och då”. Så skönt att man kan slänga sig med det lite hur som helst.

”Jaa alltså klart jag ville mörda frugan och barnen men det var ju där och då.. NU är jag ju fullt normal iaf, nästa fråga!” Obs, fritt citerat.
Senast redigerad av grottmuttan 2021-04-22 kl. 15:00.
Citera
2021-04-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte följt fallet likt dig i tre år. Jag har läst sporadiskt och läst in FUP på drygt 3 månader.
Min bild är att HD är i grunden psykiskt sjuk. Som lever med en helt weird person och som utnyttjat henne som sjuk.
Däremot ser jag inte den bild om hjärntvättat offer du presenterar, hon är tillbaka på banan, har skilt sig och fullt arbetsför.
Hon vågar vara otrogen och hon vågar jiddra och ljuga med SD.
Hon är manipulativ och fräck nog att ta med sig SD till Ikea och vill träffa JS och kyssas.
JS säger nej, att det inte är rätt mot SD.

Ömma för henne kommer jag aldrig göra.
För att det är hög risk att hon skyddar LWs mördare och det äcklar mig.

Både Fadime Sahindal och Abbas Resais flickvän vågade ju ta risker trots att de i deras fall troligen visste att blod skulle flyta om deras hemlighet kom upp till ytan.

Så att den i jämförelse inte alls lika hårt hållna HD vågade göra slut känns inte som en superskräll eller ett bevis på att hon inte kände sig kontrollerad av SD.

I den där dialogen mellan HD och JS om IKEA vill jag minnas att det inte var nån big deal för JS. Verkade vara ett rätt lättsamt samtal.
Citera
2021-04-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vad menar du att de gjorde?
Hur låg kvinnan på planket?
Hur nära var du, om du såg att han hade lackskor och sydda sömmar på sina handskar?
Kratta i regndis, vad uppfattade du det som att de hade för ärenade vid planket?
Låter som en finklädd herre i mockarock eller regnställ? och yngre kvinna?

Vad menar du att de gjorde?
På insidan lämnade de ansning av sin trädgård eller så hade de klippt grenarna på plats. Jag såg dem i c:a 30 sekunder. På utsidan stod mannen stilla och som förmodligen väntade på att kvinnan också skulle komma över. Tidpunkten vid denna iaktagelse var mellan 21 - 01. Regndiset kom nog runt 20.00.
Hur låg kvinnan på planket?
Kvinnan låg längs med planket. Hon hade höger ben och höger arm mot motorvägen men hennes huvud var mer på insidan än utsidan. Hon låg längs planket med huvudet mot Vivallaskogen.

Hur nära var du, om du såg att han hade lackskor och sydda sömmar på sina handskar?

Jag var passagerare och såg dessa personer när vi var på väg ned ut på motorvägen. Avståndet till planket från motorvägen är nog c:a 35 meter. Först tänkte jag ringa polisen då jag aldrig tidigare sett folk på utsidan av detta plank. Jag ändrade mig främst för att mannen var galant klädd. Växtligeten var inte mer än man såg hans skor. Jag memorerade hela tiden deras klädesplagg tills dess att de försvann ur mitt synfält. Detta hände sen eftermiddag men före klockan 20.00. Angående sdda sömmar var jag inte säker på me de såg ut att vara så.

Kratta i regndis, vad uppfattade du det som att de hade för ärenade vid planket?

Ansning av sin trädgård eller så hade de klippt grenarna på plats

Låter som en finklädd herre i mockarock eller regnställ? och yngre kvinna

Några ansikten såg jag aldrig men deras kroppsfiguration var densamma både på insidan som på utsidan. Han var lång och smal. Hon var mer satt i både lår som kropp i övrigt, jämfört med Lena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in