2021-04-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Arlandas utbyggnad är alldeles för långt bort men att slopa allt det för att regeringen skulle få in pengar rankas högst.

Att åka så långt med bil till skavsta eller arlanda rimmar dåligt i miljösynpunkt

Miljöpartiet ställer bara till med besvär utan ngn som helst tankeverksamhet.

Antar du sett bilden på flyg i sverige gentemot europa ??? Vad exakt i den var det dom tänkte åtgärda genom att sluta flyga i sverige , suck suck suck.
Hmm fick samma svar som jag svarade på =)... Oavsett vad så är det inte försvarbart att ha attraktiv mark i en stad, där det behövs ca 10 år i bostadskö för att ha chans att få en hyresrätt, ockuperad av en flygplats. För att göra det (marginellt) mer bekvämt för ett fåtal affärsresenärer/ Brysselpendlande politiker. Nä jag inväntar fortfarande rimliga argument för att behålla denna flygplats.
Citera
2021-04-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Hmm fick samma svar som jag svarade på =)... Oavsett vad så är det inte försvarbart att ha attraktiv mark i en stad, där det behövs ca 10 år i bostadskö för att ha chans att få en hyresrätt, ockuperad av en flygplats. För att göra det (marginellt) mer bekvämt för ett fåtal affärsresenärer/ Brysselpendlande politiker. Nä jag inväntar fortfarande rimliga argument för att behålla denna flygplats.

Rimmar dåligt det är 10 år på en hyresrätt i luleå också så , skall du ha i kärnan ännu längre
Citera
2021-04-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Rimmar dåligt det är 10 år på en hyresrätt i luleå också så , skall du ha i kärnan ännu längre
Jag skrev 10 år för att ligga i underkant för mitt eget argument och underlätta för motparten. Att det är samma i kötid i Luleå har dock inte fått min ståndpunkt att ändras. Nedläggningen är helt rimlig, det som är intressant att diskutera är hur/var man beslutar att ersätta dessa flyglinjer. Det finns lösningar.
Citera
2021-04-22, 11:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är det ju så att de som bor runt Arlanda inte heller vill ha mera trafik, för de är lika överraskade som de som störs av flyget på Bromma att be flyttade till ett område i närheten av en flygplats.

Nja. Märsta byggdes ju som bostäder till personalen på Arlanda.

Så att de klagar är än mer bisarrt
Citera
2021-04-22, 11:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det som saknades före corona på Arlanda var kapacitet på morgon och eftermiddag.
En bana till skulle lösa detta, men det kommer inte att bli någon till bana inom överskådlig tid.
De som bor runt Arlanda vill inte ha mera flygtrafik.

Problemet är jätteenkelt.

Märsta byggdes som personalbostäder till flygindustrin.
Nu bor det andra där pga bostadssituationen i Stockholm. Bygg ut Arlanda.
Flytta de som störs till annan ort.
Citera
2021-04-22, 11:15
Medlem
Regeringens planer på höghastighetståg till Stockholm Skavsta gör det alternativet fullt genomförbart. Fler och fler Stockholmare har redan flyttat till Nyköping !
Citera
2021-04-22, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Problemet är jätteenkelt.

Märsta byggdes som personalbostäder till flygindustrin.
Nu bor det andra där pga bostadssituationen i Stockholm. Bygg ut Arlanda.
Flytta de som störs till annan ort.
Ja, eller flytta det fåtal som störs av trafiken på Bromma flygplats som självmant valt att bo vid en flygplats.

När det byggs 50 000 nya bostäder kommer betydligt flera bli störda och ännu värre blir det när 100 000 nya invånare flyttar in och 30 000 nya arbetstillfällen öppnas.

Alla kommer att längta tillbaks till tiden då 10 000 resenärer flög till och från Bromma flygplats dagligen.
Citera
2021-04-22, 11:33
Bannlyst
Jag föreslår att det byggs en vindkraftpark där flygplatsen ligger idag. Stockholmarna behöver väl också veta hur det är att bo vid höga vindkraftverk?
Citera
2021-04-22, 11:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja, eller flytta det fåtal som störs av trafiken på Bromma flygplats som självmant valt att bo vid en flygplats.

När det byggs 50 000 nya bostäder kommer betydligt flera bli störda och ännu värre blir det när 100 000 nya invånare flyttar in och 30 000 nya arbetstillfällen öppnas.

Alla kommer att längta tillbaks till tiden då 10 000 resenärer flög till och från Bromma flygplats dagligen.

Då jag snart lämnar Sverige o Stockholm som permanent bostadsort så bryr jag mig egentligen inte.

Men bebygger man Bromma flygplats med stadsbebyggelse så är jag rädd att det snabbt kan gå fel o bli förortsslum.

Har någon koll på hur det gått socialt i de senaste större projekten.

Hur fungerar det i hamnarby sjöstad med kollektivtrafik. Arbetstillfällen. Bostadsrätter vs Hyresrätter? Boendekostnad?

Det samma med Ursvik og Barkarbystaden...
Citera
2021-04-22, 11:38
Medlem
varfors avatar
Citat:
Lite långsökt med företagskonkurser osv. men instämmer med resten av ditt inlägg. En fjärde landningsbana bör inte ta 20 år, det borde man kunna tima till att man verkställer nedstängningen av Bromma.
Nja håller med om att det inte bör ta så lång tid, dock finns annat än bygget i sig som sätter käppar i hjulen & tar upp det mesta av tiden:
Det kommer överklagas hela vägen in i kaklet, sedan när den biten är klar kan du ge dig fan på att någon miljömupp lyckas hitta en grodjävel alt. en fågelfan som bor där.
Eftersom det handlar om flyg som miljömuppar är allergiska mot så hittas säkert en spik från vikingatiden så alltihop måste igenom en arkeologisk utgrävning också...
Citera
2021-04-22, 11:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Om Stockholm spelar sina kort väl kan de bygga bostäder så att allt folk de anser skulle behöva flytta till Stockholm för att fylla olika vakanser kan göra det.
Sedan innebär det också att man har en utmärkt möjlighet att bygga studentbostäder där Stockholm sedan länge haft stora problem.

Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Näe, det är inte det. Det är bara muppar som åker den vägen. Tåg eller Arlanda är det som gäller för den vettige. Bromma behöver fler bostäder. Se bara hur fint det har blivit nordväst om Bällsta Bro.

Citat:
Kan ni som opponerar er inte lista fördelarna med att ha en flygplats som ockuperar mark i ett attraktivt/centralt område? Har inte hittat ett enda vettigt argument till att behålla Bromma flygplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Är kluven...
Hatar MP men i dagsläget finns nästan inga incitament att driva Bromma.
Minimal med trafik & knappt några passagerare.

Dock, kommer flygandet tillbaka i full sving
så blir Arlanda snabbt för trångt.
Men enligt Transportstyrelsens senaste analys dröjer det, (om det ens inträffar), till ca 2028.

Swedavia kommer knappast driva en förlustaffär så långt in i framtiden.

Antingen läggs den i malpåse, eller så säljs den, eller läggs ner, som regeringen önskar.

Kvar blir den troligen icke, oavsett vilken regering som styr...

Citat:
Själva beslutet att stänga Bromma är ju fortfarande rätt. Det är väl inte spikat hur man ska ersätta dess verksamhet men nog finns en del rimliga alternativ. Är ingen MP-anhängare men nedstängningsbeslutet är helt rätt.
Jag tycker framför allt att Stockholms stad ska bestämma hur Bromma flygplats ska användas, inte Regeringen/MP.
Citera
2021-04-22, 11:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Kan ni som opponerar er inte lista fördelarna med att ha en flygplats som ockuperar mark i ett attraktivt/centralt område? Har inte hittat ett enda vettigt argument till att behålla Bromma flygplats.
Det största argumentet för oss som bor någorlunda nära Bromma flygplats är att flyget stör mindre än vad 100 000 nya invånare och 30 000 nya arbetstillfällen kommer att göra.
Resandet till och från området kommer att öka med 20 till 30 gånger jämför med idag.

Sedan tror jag som jag skrivit tidigare att Bromma flygplats kan bli ett bra nav för inrikes elflyg.
Mindre flygplan blandat med större är ingen bra kombo eftersom de små påverkas mycket av turbulensen från de stora.

Ska man vara lite visionär på ett annat vis än att lägga ner infrastruktur kan man tänka sig en snabbjärnväg mellan Bromma och Arlanda. Det borde någorlunda lätt gå att komma ner i 15 minuters restid.
Ungefär samma tid det tar att gå från Terminal 2 till Terminal 5 på Arlanda.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-22 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in