2021-04-22, 02:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Som elflyget skulle vara en lösning på vadå? Bullerproblemen som kommer att kvarstå?
Vad är en resurs, någonting som alla andra ska betala för, för att några har en hobby att flyga. Och kungen får väl ta sitt flygplan från Arlanda istället. Ambulansflyget ska läggas ned, då länen/regionerna inte vill betala för detta. Några reguljärflyg finns knappt sedan man tvingade linjeflyg att släppa monopolet (plan-ekonomi) på verksamheten och inga andra har lyckat bedriva någon verksamhet utan att gå i konkurs i marknadsekonomin.
Det är inte säkert att miljön runt Bromma flygplats blir bättre med 30 000 nya arbetstillfällen och 100 000 nya invånare.

Något "hobbyflyg" förekomner inte på Bromma, skönt att det sportflyget upphörde.
Citera
2021-04-22, 02:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Ni som opponerar er mot beslutet; skulle ni vara nöjda om man ersätter det med en till terminal/landningsbana på Arlanda? Ser ingen anledning till att det ska finnas en flygplats mitt i ett attraktivt område för tex bostäder...
De som bir runt Arkanda vill inte ha någon ny landningsbana så det kommer att ta tid att få den klar.
Sedan vill hag som bor rätt nära Bromma flygplats inte få 100 000 nya grannar att trängas med.
Låt flyget på Bromma vara kvar.
Citera
2021-04-22, 02:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Bromma behövs inte. Det investerades mycket pengar i snabbtåget Arlanda Express.

Det är mark för en helt ny stadsdel.

Problemet är att det inte finns ekonomiskt underlag att bygga en ny stadsdel. Eller rättare sagt. Det blir svårt eller dyrt att fylla upp bostadsområdet. De som har råd har även råd att bo billigare o bättre. De som inte har råd kostar i bidrag, service o högt slitage. Samt skapar risk för förslumning.

Kanske ett grönområde eller golfbana är ett allternativ.
Det är ett helt okej alternativ för mig och framför allt tycker jag Stockholmarna själva ska få bestämma om vi vill ha en flygplats, 50 000 nya bostäder eller ett nytt grönområde. Riksdag och regering kan ha önskemål, men bör inte bestämma över Stockholms stad.
Citera
2021-04-22, 02:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är verkligen Bromma nödvändig idag? Det tar inte särskilt mycket längre tid att ta sig till Arlanda från city.
Det som saknades före corona på Arlanda var kapacitet på morgon och eftermiddag.
En bana till skulle lösa detta, men det kommer inte att bli någon till bana inom överskådlig tid.
De som bor runt Arlanda vill inte ha mera flygtrafik.
Citera
2021-04-22, 02:52
Medlem
Solvalla ryker oxå. Travet kan läggas på bropark
Citera
2021-04-22, 02:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Mycket bra beslut. Enklare och snabbare att ta sig till Arlanda, som måste byggas ut naturligtvis. Enorm potential för Stockholm att bebygga det enorma område som Bromma Flygplats efterlämnar.
Då krävs det väl att vi i Stockholm vill ha 50 000 bostäder istället för en flygplats.
Det är inte regeringen som bestämmer i Stockholms stad.
Citera
2021-04-22, 03:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Är inte Bromma lättare att anpassa för tex elflyg och då kunna användas som en bättre knutpunkt mellan små flygplatser i landet än om Arlanda ska vara knutpunkt och ställas om till elflyg?
Rätt tänkt tycker jag.
Det är problematiskt att blanda små och stora flygplan då de små kan störta pga. turbulens från de stora.
Då måste tidsavstånden ökas eller så behövs det olika banor för stora och små.

Ett snabbtåg mellan Bromma och Arlanda skulle knyta ihop kortdistanstrafiken på el med långdistanstrafiken på flytande biobränsle eller syntetiskt bränsle. Det borde gå att komma ner i restid till runt 15 minuter.
Citera
2021-04-22, 03:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Perfekt, då kan vi bygga 15000 hyreslägenheter i Bromma och fylla med flyktingar som inte har någon stans att bo idag. Det tror jag blir super.
Fast det är 50 000 bostäder det talas om.
Citera
2021-04-22, 03:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
50 000 nya lägenheter och 30 000 nya arbetstillfällen!

Du glömde skriva 50.000 mer invandrare, och 30.000 fler baltiska arbetstillfällen, vi står för notan. Ja jättebra !
Citera
2021-04-22, 04:30
Medlem
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bortsett från flygen som går till Bryssel är det bara inrikesflyg. Det går betydligt fortare att komma från Bromma till stan än Arlanda.

10-15 minuter enkel resa, mmm, snarare minst 20 minuter i realiteten per enkel resa. Det är en del om du ska flyga till och från Stockholm varje vecka.

https://samnytt.se/trendbrott-stockholms-befolkning-minskar/ och där var den diskussionen död.

Åh fan där ser man! Tack för länken
Citera
2021-04-22, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Är Stockholm tillräckligt stort för att ha två flygplatser? Jag bor inte där så jag vet egentligen inte utan spekulerar bara.

Ja det är stort nog, men jag får intrycket av att Bromma, precis som Säve är en meningslös flygplats där de oftast endast är oseriösa lågprisflyg och inrikesflyg. Inte ovanligt att man måste ta taxi till Landvetter eller Arlanda om man ska vidare.
Citera
2021-04-22, 04:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det är 50 000 bostäder det talas om.

Ännu bättre, sverige kan ta emot ännu mera behövande från Afghanistan och Somalia. Vad kan gå fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in