Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack för en intressant tolkning av HD.
Jag borde lyssna igenom förhören igen. Det är verkligen så att jag upptäcker fler nyanser som tidigare gått mig förbi.
Den bild som du målar upp att HD gör att jag ömmar för henne.
Hon har som du säger på ett sätt stöd i sina föräldrar, men samtidigt verkligen inte. De är stöttande genom att finnas till hands. De hjälper till med flytt, barnen, HDs familj får vara på landet. På det viset ständigt närvarande. Men när det gäller den andra biten ser de förbi det stora sveket som SD har gjort, oklart varför. Teorier har vi, men inga riktiga svar.
Precis de saker du tar upp med SDs mamma tänkte jag på när jag läste förhören med henne. Jag upplever henne som kylig och att hon precis som du tar upp, inte håller HD så varmt om hjärtat, utan verkar uppfatta henne som bortskämd och lite lat (mellan raderna), medan SD får göra marktjänst. SD däremot är den perfekte sonen och maken. Barnbarn som barnbarn. Har man några nära, behöver man inte ha kontakt med de som bor längre bort. Där kan inte HD få mista stöd, det är helt klart.
HD har några nära vänner, bl a K*ristin och T*heraese, men när du säger det så tänker jag inte bara på JS, utan att även MT blir hennes bollplank i otroheten. Och som du säger får hon en ny vän att öppna sig för, JG. Det är verkligen en osunt och fixerat hat mot Lena. Och jag är säker på hur det har byggts upp allteftersom.
Även om HD inte är ensam, så känns hon på något sätt ensam ändå. På det är hon hårt kopplad till SD. Hon saknar (?) insikten som Lena har, om hur galet allt är. Eller gör hon det? Hon duckar i förhör på de uttalande som förhörsledarna utmanar henne med; att SD googlat på spädbarnsdöd, om hans planer om at förinta familjen, dödshot som Lena och sonen fått.
Det känns absurt.
Hur känner hon egentligen runt detta?
Jag tror inte på hennes likgiltighet här.
Med tanke på hur SD agerar med både det ena och andra (barnen, otroheten, lögnerna, bråken, helt sjuka beteenden, hoten) mot familjen och HD är det obegripligt att både Lena och HD slåss om den här mannen.
Han måste ha charmat in dom otroligt i början, nästlat in sig i deras svagheter som en orm. Sedan släpper han inte greppet...
Tack själv. Och ja, helt ologiskt att två såna kvinnor slåss om en sån sopa till man, men ändå begripligt när man ser mekanismerna bakom.
Sanningen om vem HD verkligen är, skulle jag tro, ligger kanske
någonstans mellan bilden av en väldigt manipulerad kvinna som förmedlas av mig, dig och Zilvereko - och bilden av en mycket manipulativ kvinna som förmedlas av främst develi.
Jag vill påstå att det ena inte utesluter det andra.
Vad man måste ha med sig när man pratar om kvinnor som lever i relationer med narcissistiska män, är (vilket du varit inne på väldigt länge) att alla typer av kvinnor kan drabbas och att allt inte är svart eller vitt.
Även kvinnor med manipulativa och rent osympatiska drag kan drabbas, även narcissistiska kvinnor kan bokstavligen möta sin överman.
Manipulation kan t.o.m. vara en överlevnadsstrategi. Att sätta regler och krav på mannen motsäger inte heller att kvinnan är manipulerad och att hon är kontrollerande motsäger inte att hon själv kan vara kontrollerad. Absolut inte.
En annan sak att ha i åtanke är att själva manipulationen kan förstärka eller skapa fula, primitiva sidor hos de drabbade.
LW diskuterade ju det med sin vän som satte en spegel framför henne och frågade om det är den här LW hon ville vara. Och en annan vän (Jenny) nämnde det i förhör. Det här beteendet var INTE likt LW.
Men HD... Vem satte en spegel framför henne? Knappast JG. Han som istället eldade på hennes hat mot LW och offermålning av den ofelbare SD.
Min tolkning av relationen med JS var att den var nån slags litet utbrytningsförsök och ett sätt att visa att HD ”minsann också kan”. Som hon själv skrev till JS när han tog upp LWs attraktionskraft ”på det motsatta könet” ; ”jag kan också locka till mig män!”.
Såna små utbrytningsförsök är inte ovanligt. Snarare standard.
Ofta är traumabindningen så stark att de ”trillar” (eller skräms) tillbak till narcissisten.
Develis tolkning av HD kan mycket väl stämma bättre. Men jag vill nyansera bilden.
Och framförallt lägga huvuddelen av skulden hos SD. Även om HD skulle ha varit GM så hade jag påstått att det var SD som triggat fram det.