Citat:
Jag har lyssnat på HDs förhör igen och jag tycker man tydligt hör i vilka delar hon ljuger, svävar på målet samt vilka delar som är ömma tår.
En mycket sårad människa som inte orkar och vill ta in sanningen om sin fd livskamrat Stefan.
Klart hon har rätt i att LW svek henne något kapitalt. De umgicks som mammalediga, LW var vigde dem, LW visste att hon var sjuk...
Klart att hon har rätt att vara rasande och besviken på att hon inte fick ett erkännande av sveket från mot henne från LW, vänner emellan. Om hon nu aldrig fick det.
Men sen håller jag med de som nämner att det finns ett patologiskt hat.
Hon ville precis som LW kämpa för att behålla SD.
Att flytta så nära LW var en kraftig revirmarkering.
Men i mina ögon, utifrån mina blygsamma 15 hp i mäns våld mot kvinnor och de strukturer som är gemensamma för såna relationer, blir det väldigt tydligt att HD, precis som LW var, är hjärntvättad på ett väldigt klassiskt vis, av SD.
Sen finns HDs psykiska ohälsa i botten som kan påverka henne på olika sätt.
Till skillnad från LW så tycks HD inte ha fullt så många stöttande vänner (kanske för att skammen länge fick henne att tiga).
JG kommer in på slutet, även JS fick agera samtalsstöd...
Men från familjen saknas stöd. Både från den egna och från Stefans.
Kanske var HD en bortskämd och ”svår” flicka som develi eller vem det var sa.
Kanske därför SOA och BA är så desperata att SD ska fortsätta agera personlig assistent (fast hon knappast behöver det längre).
De tror att HD behöver en man som är mer som hennes förvaltare. Att ingen mer än SD skulle stå ut.
Eller så ses skilsmässa som en skam.... Något konstigt är det i HDs ursprungsfamilj, den saken är klar.
Vilka andra svenneföräldrar skulle agera så om deras dotter blev så bedragen? Rena hederstänket.
Och SDs mamma Margareta verkar vara en svärmorsmardröm.
Hon skulle aldrig säga något illa om HD.
I nästa andetag säger hon att HD är vek som är ”utbränd fast hon inte jobbar i närheten lika mycket som SD” (postpartumdepression hallå Maggan??)
Samt öser på med allt hon tycker är fel på HD.
Stefan däremot är enligt Margareta ”trevlig, smart, aldrig varit i konflikt vare sig hemma eller i skolan, var säkert populär bland flickor osv osv”
HD fastnade i har mot LW. Hade hon vågat möta smärtan av att SD varit ett svin mot henne och bara vänt honom och Nya Hjärsta ryggen så hade världen och JS väntat där ute...
Men hon förblindades av ett enormt hat och av att ”inte låta LW vinna”.
-Vinna vad Hanna?
En misslyckad, notoriskt lögnhalsig och lynnig sopa till man och pappa. Vilken ”vinst”...🙄
Bara vid ett tillfälle under förhöret märker man en spricka i HDs fasad.
- När hon pratar om att SD tyckte att ”det vore bäst om jag inte fanns”.
Kanske hon hörde själv hur sjukt det låter när hon sa det högt framför åhörarna.
En mycket sårad människa som inte orkar och vill ta in sanningen om sin fd livskamrat Stefan.
Klart hon har rätt i att LW svek henne något kapitalt. De umgicks som mammalediga, LW var vigde dem, LW visste att hon var sjuk...
Klart att hon har rätt att vara rasande och besviken på att hon inte fick ett erkännande av sveket från mot henne från LW, vänner emellan. Om hon nu aldrig fick det.
Men sen håller jag med de som nämner att det finns ett patologiskt hat.
Hon ville precis som LW kämpa för att behålla SD.
Att flytta så nära LW var en kraftig revirmarkering.
Men i mina ögon, utifrån mina blygsamma 15 hp i mäns våld mot kvinnor och de strukturer som är gemensamma för såna relationer, blir det väldigt tydligt att HD, precis som LW var, är hjärntvättad på ett väldigt klassiskt vis, av SD.
Sen finns HDs psykiska ohälsa i botten som kan påverka henne på olika sätt.
Till skillnad från LW så tycks HD inte ha fullt så många stöttande vänner (kanske för att skammen länge fick henne att tiga).
JG kommer in på slutet, även JS fick agera samtalsstöd...
Men från familjen saknas stöd. Både från den egna och från Stefans.
Kanske var HD en bortskämd och ”svår” flicka som develi eller vem det var sa.
Kanske därför SOA och BA är så desperata att SD ska fortsätta agera personlig assistent (fast hon knappast behöver det längre).
De tror att HD behöver en man som är mer som hennes förvaltare. Att ingen mer än SD skulle stå ut.
Eller så ses skilsmässa som en skam.... Något konstigt är det i HDs ursprungsfamilj, den saken är klar.
Vilka andra svenneföräldrar skulle agera så om deras dotter blev så bedragen? Rena hederstänket.
Och SDs mamma Margareta verkar vara en svärmorsmardröm.
Hon skulle aldrig säga något illa om HD.
I nästa andetag säger hon att HD är vek som är ”utbränd fast hon inte jobbar i närheten lika mycket som SD” (postpartumdepression hallå Maggan??)
Samt öser på med allt hon tycker är fel på HD.
Stefan däremot är enligt Margareta ”trevlig, smart, aldrig varit i konflikt vare sig hemma eller i skolan, var säkert populär bland flickor osv osv”
HD fastnade i har mot LW. Hade hon vågat möta smärtan av att SD varit ett svin mot henne och bara vänt honom och Nya Hjärsta ryggen så hade världen och JS väntat där ute...
Men hon förblindades av ett enormt hat och av att ”inte låta LW vinna”.
-Vinna vad Hanna?
En misslyckad, notoriskt lögnhalsig och lynnig sopa till man och pappa. Vilken ”vinst”...🙄
Bara vid ett tillfälle under förhöret märker man en spricka i HDs fasad.
- När hon pratar om att SD tyckte att ”det vore bäst om jag inte fanns”.
Kanske hon hörde själv hur sjukt det låter när hon sa det högt framför åhörarna.
Tack för en intressant tolkning av HD.
Jag borde lyssna igenom förhören igen. Det är verkligen så att jag upptäcker fler nyanser som tidigare gått mig förbi.
Den bild som du målar upp att HD gör att jag ömmar för henne.
Hon har som du säger på ett sätt stöd i sina föräldrar, men samtidigt verkligen inte. De är stöttande genom att finnas till hands. De hjälper till med flytt, barnen, HDs familj får vara på landet. På det viset ständigt närvarande. Men när det gäller den andra biten ser de förbi det stora sveket som SD har gjort, oklart varför. Teorier har vi, men inga riktiga svar.
Precis de saker du tar upp med SDs mamma tänkte jag på när jag läste förhören med henne. Jag upplever henne som kylig och att hon precis som du tar upp, inte håller HD så varmt om hjärtat, utan verkar uppfatta henne som bortskämd och lite lat (mellan raderna), medan SD får göra marktjänst. SD däremot är den perfekte sonen och maken. Barnbarn som barnbarn. Har man några nära, behöver man inte ha kontakt med de som bor längre bort. Där kan inte HD få mista stöd, det är helt klart.
HD har några nära vänner, bl a K*ristin och T*heraese, men när du säger det så tänker jag inte bara på JS, utan att även MT blir hennes bollplank i otroheten. Och som du säger får hon en ny vän att öppna sig för, JG. Det är verkligen en osunt och fixerat hat mot Lena. Och jag är säker på hur det har byggts upp allteftersom.
Även om HD inte är ensam, så känns hon på något sätt ensam ändå. På det är hon hårt kopplad till SD. Hon saknar (?) insikten som Lena har, om hur galet allt är. Eller gör hon det? Hon duckar i förhör på de uttalande som förhörsledarna utmanar henne med; att SD googlat på spädbarnsdöd, om hans planer om at förinta familjen, dödshot som Lena och sonen fått.
Det känns absurt.
Hur känner hon egentligen runt detta?
Jag tror inte på hennes likgiltighet här.
Med tanke på hur SD agerar med både det ena och andra (barnen, otroheten, lögnerna, bråken, helt sjuka beteenden, hoten) mot familjen och HD är det obegripligt att både Lena och HD slåss om den här mannen.
Han måste ha charmat in dom otroligt i början, nästlat in sig i deras svagheter som en orm. Sedan släpper han inte greppet...