2021-04-19, 22:53
Medlem
Triremers avatar
Älskar serien. Jag tror inspirationen är ett hopkok av historier de har hört. Få är så grisiga som Adam. Jag har dock haft kollegor som är på det viset. En gick på kräftskiva samma dag som hans första barn beräknades födas, sedan dagar efter födseln låg han med en kvinnlig kollega. Den kvinnliga kollegan berättar för mig att hon är gravid vilket jag sen sa till honom. Han höll på att svimma på lunchen. Troligtvis var han pappan.

En anna kollega hade aktier för ett par hundra miljoner i bolaget och var alldeles för känslomässigt engagerad. Vid ett tillfälle blev han så sur på finanschefen för ett av dotterbolagen att han lyfte upp honom i kragen och spottade honom i ansiktet. Detta skedde inne på mitt kontor. Sedan gick han ut och fortsatte sin arbetsdag som ingenting hade hänt. Samma man höll på med en jävla massa trakasserier mot kvinnor och drog sexskämt konstant.

Det var inte heller ovanligt med tips om bra bolag att investera i.

Så visst finns det sådana människor på riktigt.

I serien gillar jag framförallt Tobias Sentelmanns roll som Henrik mest. Framförallt strippscenen och scenen med journalisten på Ling Ling vid Aker Brygge,

Simon Bergers roll som Adam är rejält obehaglig och välspelad.

Roliga detaljer är att Adam dricker rödvin och då ser man att det troligtvis är en Romanée Conti.
Kassaskåpet är ett Franz Jäger, precis som i Jönssonligan/Olsenbanden.

En fundering är varför Jeppe hämtar sin gamla pappa som knappt kan gå i en låg Porsche Taycan. Har han ingen högre bil?
Citera
2021-04-19, 23:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Hon som spelar Hermine är verkligen en fenomenal skådis. Däremot är Sofia H helt fel-castad och spelar otroligt dåligt. Har hon alltid spelat så dåligt? Jag gillade henne i Bron...
Likadant passar inte Lassgård in heller.
Alla fyra männen är lysande. Vilka personligheter.

Hennes roll verkar alltid vara en ensam kvinna med autism som gillar att knulla runt.
Citera
2021-04-19, 23:28
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
nja, de djup intervjuade ju 4 finansmän som låg som underlag för manus. Någon som vet vilka? Joppe verkar ju mystiskt lik Stordalen...

Stordalen är en av dem de byggt detta på.
Han gillar ladd väldigt mkt dessututom.
Citera
2021-04-19, 23:36
Medlem
Någon som vet någonting om tavlan som syns då och då i bakgrunden föreställande ett uppforstorat spermatäckt kvinnoansikte? Ett verkligt konstverk eller bara en prop för tv-serien?
Citera
2021-04-20, 13:48
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har sett säsong två nu och tycker den var bra. Kanske säsong 1 var bättre. Begick William självmord eller vad gjorde han där i skogen? Hur ska det gå för Adam? Hoppas det blir en till säsong känns som det finns en del frågor som jag vill ha svar på.

Bra serie i alla fall och jag gillar karaktärerna, även fast de är fullblodspsykopater allihopa.
Det där läste jag med Stefan Sundströms röst.
Citera
2021-04-20, 15:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vilka är det som är förebilderna till serien?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är såklart bara ett påhitt. .,

Det är såklart överdrivet, tillspetsat, inblandad påhitt o.s.v, men grunden ska ju ändå vara korrekt i någon mening:

Citat:
En vårkväll 2017 träffas fyra män ur Norges finanselit på en restaurang i centrala Oslo. Under middagen äter och dricker vännerna gott och berättar sina livshistorier. Den ena är steriliserad men har inte sagt något till sin fru som han försöker få barn med. En av männen berättar att han aldrig mår så bra som när han inte är med sin familj. En tredje ville ta livet av sig men bestämde sig istället för att maximera livet med alkohol och nöjen. Tillsammans har vännerna köpt en våning där de tar droger och festar med kvinnliga eskorter.

”Det var jävligt mörkt”
Samtalet som pågår i tre timmar spelas in. Djupintervjun tar producenten Petter Testmann-Koch sedan med sig till NRK, norska public service, som nappar och vill dramatisera materialet. Øystein Karlsen, som får i uppdrag att regissera och skriva manus, intervjuar fler människor i finansmiljön, bland annat fruar till finanstoppar. Resultatet blir Exit.

https://www.svt.se/kultur/serien

Vet förstås inte, men dessa namn nämns ofta i spekulationerna: Endre Tangenes, Ketil Skorstad, Thomas Øye och Jørn Kjørsvik. Även Christer Tromsdal har nämnts.
Citera
2021-04-20, 15:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är såklart överdrivet, tillspetsat, inblandad påhitt o.s.v, men grunden ska ju ändå vara korrekt i någon mening:

https://www.svt.se/kultur/serien

Vet förstås inte, men dessa namn nämns ofta i spekulationerna: Endre Tangenes, Ketil Skorstad, Thomas Øye och Jørn Kjørsvik. Även Christer Tromsdal har nämnts.
Ja såklart fanns det en grund. Och det fanns det till Motorsågsmassakern från 1974 också.
Om än en väldigt tunn sådan.

Citera
2021-04-20, 15:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja såklart fanns det en grund. Och det fanns det till Motorsågsmassakern från 1974 också.
Om än en väldigt tunn sådan.

Haha, absolut. Följande verkar ju dock vara helt sant, och är hyfsat stora och störda grejer i serien:

Citat:
Den ena är steriliserad men har inte sagt något till sin fru som han försöker få barn med. En av männen berättar att han aldrig mår så bra som när han inte är med sin familj. En tredje ville ta livet av sig men bestämde sig istället för att maximera livet med alkohol och nöjen. Tillsammans har vännerna köpt en våning där de tar droger och festar med kvinnliga eskorter.
Citera
2021-04-20, 15:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, absolut. Följande verkar ju dock vara helt sant, och är hyfsat stora och störda grejer i serien:
Jag tror dig.

Och som jag tidigare har nämnt så såg man på serien för att den var så jäkla skruvad. Var ju inte någon djup handling direkt. Vilka karaktärer man lyckats få till alltså och alla presterade bra utom Sofia Helin.

Vet inte varför, men jag har alltid haft svårt för henne.
Citera
2021-04-20, 17:00
Medlem
fearreapers avatar
Menade detta.

"Missa inte nästa avsnitt utav Eva & Adam lova det lova" 😏
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Det där läste jag med Stefan Sundströms röst.
Senast redigerad av fearreaper 2021-04-20 kl. 17:00. Anledning: Stavfel.
Citera
2021-04-20, 19:22
Medlem
Älskar serien. United colors of William.
Citera
2021-04-21, 21:19
Medlem
Tomine var ordförande i motsvarande stadsdelsnämnden sa Henrik i S01. Känns som en miss... för det går inte ihop med bimbostilen i resterande...
Vad tror ni hon tycker förresten om hans resonemang kring slaveriet och att xx fick sex barn med sin slav...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in