2021-04-19, 22:53
Medlem
Triremers avatar
lskar serien. Jag tror inspirationen r ett hopkok av historier de har hrt. F r s grisiga som Adam. Jag har dock haft kollegor som r p det viset. En gick p krftskiva samma dag som hans frsta barn berknades fdas, sedan dagar efter fdseln lg han med en kvinnlig kollega. Den kvinnliga kollegan berttar fr mig att hon r gravid vilket jag sen sa till honom. Han hll p att svimma p lunchen. Troligtvis var han pappan.

En anna kollega hade aktier fr ett par hundra miljoner i bolaget och var alldeles fr knslomssigt engagerad. Vid ett tillflle blev han s sur p finanschefen fr ett av dotterbolagen att han lyfte upp honom i kragen och spottade honom i ansiktet. Detta skedde inne p mitt kontor. Sedan gick han ut och fortsatte sin arbetsdag som ingenting hade hnt. Samma man hll p med en jvla massa trakasserier mot kvinnor och drog sexskmt konstant.

Det var inte heller ovanligt med tips om bra bolag att investera i.

S visst finns det sdana mnniskor p riktigt.

I serien gillar jag framfrallt Tobias Sentelmanns roll som Henrik mest. Framfrallt strippscenen och scenen med journalisten p Ling Ling vid Aker Brygge,

Simon Bergers roll som Adam r rejlt obehaglig och vlspelad.

Roliga detaljer r att Adam dricker rdvin och d ser man att det troligtvis r en Romane Conti.
Kassaskpet r ett Franz Jger, precis som i Jnssonligan/Olsenbanden.

En fundering r varfr Jeppe hmtar sin gamla pappa som knappt kan g i en lg Porsche Taycan. Har han ingen hgre bil?
Citera
2021-04-19, 23:06
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Hon som spelar Hermine r verkligen en fenomenal skdis. Dremot r Sofia H helt fel-castad och spelar otroligt dligt. Har hon alltid spelat s dligt? Jag gillade henne i Bron...
Likadant passar inte Lassgrd in heller.
Alla fyra mnnen r lysande. Vilka personligheter.

Hennes roll verkar alltid vara en ensam kvinna med autism som gillar att knulla runt.
Citera
2021-04-19, 23:28
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
nja, de djup intervjuade ju 4 finansmn som lg som underlag fr manus. Ngon som vet vilka? Joppe verkar ju mystiskt lik Stordalen...

Stordalen r en av dem de byggt detta p.
Han gillar ladd vldigt mkt dessututom.
Citera
2021-04-19, 23:36
Medlem
Ngon som vet ngonting om tavlan som syns d och d i bakgrunden frestllande ett uppforstorat spermatckt kvinnoansikte? Ett verkligt konstverk eller bara en prop fr tv-serien?
Citera
2021-04-20, 13:48
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har sett ssong tv nu och tycker den var bra. Kanske ssong 1 var bttre. Begick William sjlvmord eller vad gjorde han dr i skogen? Hur ska det g fr Adam? Hoppas det blir en till ssong knns som det finns en del frgor som jag vill ha svar p.

Bra serie i alla fall och jag gillar karaktrerna, ven fast de r fullblodspsykopater allihopa.
Det dr lste jag med Stefan Sundstrms rst.
Citera
2021-04-20, 15:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vilka r det som r frebilderna till serien?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
r sklart bara ett phitt. .,

Det r sklart verdrivet, tillspetsat, inblandad phitt o.s.v, men grunden ska ju nd vara korrekt i ngon mening:

Citat:
En vrkvll 2017 trffas fyra mn ur Norges finanselit p en restaurang i centrala Oslo. Under middagen ter och dricker vnnerna gott och berttar sina livshistorier. Den ena r steriliserad men har inte sagt ngot till sin fru som han frsker f barn med. En av mnnen berttar att han aldrig mr s bra som nr han inte r med sin familj. En tredje ville ta livet av sig men bestmde sig istllet fr att maximera livet med alkohol och njen. Tillsammans har vnnerna kpt en vning dr de tar droger och festar med kvinnliga eskorter.

Det var jvligt mrkt
Samtalet som pgr i tre timmar spelas in. Djupintervjun tar producenten Petter Testmann-Koch sedan med sig till NRK, norska public service, som nappar och vill dramatisera materialet. ystein Karlsen, som fr i uppdrag att regissera och skriva manus, intervjuar fler mnniskor i finansmiljn, bland annat fruar till finanstoppar. Resultatet blir Exit.

https://www.svt.se/kultur/serien

Vet frsts inte, men dessa namn nmns ofta i spekulationerna: Endre Tangenes, Ketil Skorstad, Thomas ye och Jrn Kjrsvik. ven Christer Tromsdal har nmnts.
Citera
2021-04-20, 15:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det r sklart verdrivet, tillspetsat, inblandad phitt o.s.v, men grunden ska ju nd vara korrekt i ngon mening:

https://www.svt.se/kultur/serien

Vet frsts inte, men dessa namn nmns ofta i spekulationerna: Endre Tangenes, Ketil Skorstad, Thomas ye och Jrn Kjrsvik. ven Christer Tromsdal har nmnts.
Ja sklart fanns det en grund. Och det fanns det till Motorsgsmassakern frn 1974 ocks.
Om n en vldigt tunn sdan.

Citera
2021-04-20, 15:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja sklart fanns det en grund. Och det fanns det till Motorsgsmassakern frn 1974 ocks.
Om n en vldigt tunn sdan.

Haha, absolut. Fljande verkar ju dock vara helt sant, och r hyfsat stora och strda grejer i serien:

Citat:
Den ena r steriliserad men har inte sagt ngot till sin fru som han frsker f barn med. En av mnnen berttar att han aldrig mr s bra som nr han inte r med sin familj. En tredje ville ta livet av sig men bestmde sig istllet fr att maximera livet med alkohol och njen. Tillsammans har vnnerna kpt en vning dr de tar droger och festar med kvinnliga eskorter.
Citera
2021-04-20, 15:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, absolut. Fljande verkar ju dock vara helt sant, och r hyfsat stora och strda grejer i serien:
Jag tror dig.

Och som jag tidigare har nmnt s sg man p serien fr att den var s jkla skruvad. Var ju inte ngon djup handling direkt. Vilka karaktrer man lyckats f till allts och alla presterade bra utom Sofia Helin.

Vet inte varfr, men jag har alltid haft svrt fr henne.
Citera
2021-04-20, 17:00
Medlem
fearreapers avatar
Menade detta.

"Missa inte nsta avsnitt utav Eva & Adam lova det lova" 😏
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Det dr lste jag med Stefan Sundstrms rst.
Senast redigerad av fearreaper 2021-04-20 kl. 17:00. Anledning: Stavfel.
Citera
2021-04-20, 19:22
Medlem
lskar serien. United colors of William.
Citera
2021-04-21, 21:19
Medlem
Tomine var ordfrande i motsvarande stadsdelsnmnden sa Henrik i S01. Knns som en miss... fr det gr inte ihop med bimbostilen i resterande...
Vad tror ni hon tycker frresten om hans resonemang kring slaveriet och att xx fick sex barn med sin slav...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in