2021-04-20, 11:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det inlägget där jag gjorde paralleller mellan sagor och Bibelns moralberättelser och naivitet för att demonstrera det. Det var en ynnest då jag inte behöver bevisa ett dugg eftersom det är ni som påstår att boken är mer än en bok. Den är ihopknåpad av ingen mindre än GUD och den är sanning och absolut.
Men när man frågar hur ni vet det, så, tja.. Ordsallad, beskyllningar, gliringar och distraktioner åtminstone. Så då frågar man sig hur stark tro är egentligen.
Uppenbarlingen finns det en hel del osäkerheter när man får sin tro från ingenting och inte ens kan producera ett enda bevis för att de religiösa påståendena i den gamla luntan är något annat än påhitt.
Men det finns ju hur mycket tid som helst så någon dag kanske ni kommer på något övertygande. Jag håller tummarna för det! Lycka till!
Kan R. prestera numret på inlägget där R. i sin "ynnest" presenterade vad R. ser som belägg för att Bibeln är en sagobok, eller går det inte för att det är ett fiktivt inlägg?
Citera
2021-04-20, 11:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och hur vet man att något av det EGENTLIGEN hände?
Frågan är: lär Bibeln detta? Man måste vara överens i sakfrågan.
Men om man har beröringsskräck vågar man inte gå in i texterna på allvar.
Och då har man inte i denna tråd att göra.
Citera
2021-04-20, 11:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Bevis har diverse olika karaktär. Vad som är gemensamt är de anses mycket övertygande för en viss grupp, t.ex för jurister, matematiker, naturvetare etc och att de är uppbyggda kring ett "schema" som är accepterat inom gruppen.

Troende är en brokig samling men jag tror att vi har en gemensam respekt för livet som gemensam grund för vår tro på en högre makt.

Skeptiker har ofta ett rationellt schema, att det skulle kunna vara tillfälligheters spel och att så länge ingen övertygande skapare framträder så ska allt anses vara tillfälligheter.

Eftersom skeptiker är skeptiska så anser de sig vara klokare än troende, medan de troende anser tvärt om. Så det blir svårt att konstruera ett bevisschema gemensamt för båda grupperna.
Jag anser inte att jag är klokare än troende, möjligen rationellare.
Om det inte går att bevisa ett påstående så finner jag ingen rationell anledning att tro på det.
Jag har inget problem med troende som säger "jag tror att gud finns", det är när "gud finns" kommer på tal, som jag vill ha belägg.
Citera
2021-04-20, 12:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
D... det är ni som påstår att boken är mer än en bok. ...
Robot har flera gånger påstått att boken i fråga (Bibeln) är mer än en bok. Robot har nämligen flera gånger påstått att Bibeln är en sagobok.
En taktisk (evolutionärt fördelaktig?) lögn undslapp Robot!

not the first time though
Citera
2021-04-20, 12:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om det inte går att bevisa ett påstående så finner jag ingen rationell anledning att tro på det.
Jag har inget problem med troende som säger "jag tror att gud finns", det är när "gud finns" kommer på tal, som jag vill ha belägg.
I vilken grupp placerar sig Rymdis i citatet han återger i varje inlägg han gör (”Problemet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.” - Bertrand Russel.)?

Jag hjälper till lite mer, så det blir lättare att svara:

Är Rymdis en av de dumma eller en av de kloka? Vad exakt är Rymdis i så fall säker på eller full av tvivel på?
Citera
2021-04-20, 12:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bertrand Russel tyckte nog att de kritiska var klokare än de troende. Men även han kunde förstås ha fel.

Att tro är lite som att ta fasta på vad som kan vara sant och vårda sina fynd tills vidare, medan rationalitet är som att ansa och kasta bort allt som inte är uppenbart sant.
Citera
2021-04-20, 13:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Kan R. prestera numret på inlägget där R. i sin "ynnest" presenterade vad R. ser som belägg för att Bibeln är en sagobok, eller går det inte för att det är ett fiktivt inlägg?
Det är sökbart.
Innehållet är ungefär det samma som det jag skrev ovan. Skönlitterära naiva moralberättelser för barn eller moraliskt outvecklade människor. Sagobok. Lycka till med det.
Citera
2021-04-20, 13:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Frågan är: lär Bibeln detta? Man måste vara överens i sakfrågan.
Men om man har beröringsskräck vågar man inte gå in i texterna på allvar.
Och då har man inte i denna tråd att göra.

Frågan är snarare: Lär Bibeln sanning eller är det bara påhitt?
Jag har ingen beröringsskräck för Bibelsvammel men det är fortfarande inte ens relevant vad innehållet är om du inte kan styrka sanningshalten i påståendena. Om det inte är så att du bara vill hävda att Bibeln endast lär och den inte gör sanningspåståenden om vår verklighets beskaffenhet?

Hur var det nu igen. Kan man tro på Bibeln och vetenskap samtidigt?
Citera
2021-04-20, 13:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Robot har flera gånger påstått att boken i fråga (Bibeln) är mer än en bok. Robot har nämligen flera gånger påstått att Bibeln är en sagobok.
En taktisk (evolutionärt fördelaktig?) lögn undslapp Robot!

not the first time though

Sitter du och försöker märka ord nu igen?
En sagobok är också "bara en bok".
Det religiösa försöker påstå är att Bibeln är en instruktionsmanual från Gud själv men konstigt nog kan man bara komma med mer munväder. Eller märka ord. Sorgliga patetiska försök att distrahera och undvika diskussion. Små, små, små intellekt.
Citera
2021-04-20, 13:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är sökbart.
Innehållet är ungefär det samma som det jag skrev ovan.
Som Robot skrev ovan i inlägg numero _______ ?
Citera
2021-04-20, 13:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Sitter du och försöker märka ord nu igen?
En sagobok är också "bara en bok".
Det religiösa försöker påstå är att Bibeln är en instruktionsmanual från Gud själv men konstigt nog kan man bara komma med mer munväder. Eller märka ord. Sorgliga patetiska försök att distrahera och undvika diskussion. Små, små, små intellekt.
Robot försöker med undanflykten "märka ord" när det påtalas att Robot kallade Bibeln mer än en bok, nämligen "sagobok", utan belägg. För kristna fick inte kalla Bibeln mer än en bok utan belägg, hade Robot stipulerat.
Det tär på samvete och hederlighet att bli och vara ateist.
Citera
2021-04-20, 13:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Frågan är snarare: Lär Bibeln sanning eller är det bara påhitt?
Jag har ingen beröringsskräck för Bibelsvammel men det är fortfarande inte ens relevant vad innehållet är om du inte kan styrka sanningshalten i påståendena. Om det inte är så att du bara vill hävda att Bibeln endast lär och den inte gör sanningspåståenden om vår verklighets beskaffenhet?

Hur var det nu igen. Kan man tro på Bibeln och vetenskap samtidigt?
Nya angrepp på Bibeln, nu "Bibelsvammel". Utan belägg.
Och de epistemologiska ticsen, om och om igen.
Men Bibeln, bibelord, är Robot tydligt rädd för.
Det är inte att undra på när man är en särling i en ondskans bubbla:
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.
(Hebr 4:12-13)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in