Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-15, 04:48
  #8233
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Britterna har väl bättre helt enkelt. För länge sedan köpte jag litteratur från Storbritannien. Då fick jag betala svensk moms. Jag tror det berodde på att litteratur då var momsbefriad i Storbritannien.

EU lägger upp till 48.5% tull på kinesiska cyklar. Det får vi betala. Den har britterna tagit bort.

"För länge sedan" hur länge sedan exakt är det vi pratar om?

80, 50, 40 eller 20 år sedan?

Du är nog genuint en av de oärligaste debattörerna på det här forumet, att du gnäller på EU tullar och regler samt beskyller dem gör att kontrollera saker.

För att i nästa andetag hylla saker som när USA ville tvinga Storbritannien att importera klorblekt kyckling för att handel ens skulle vara på.bordet.

Eller för den delen om hur du nu hyllar att Storbritannien viker sig för Kina och låter dem massexportera billigt skräp som dödar inhemsk produktion.

Du bokstavligen hyllar saker som du påstår att du hatar.
Citera
2021-04-15, 05:20
  #8234
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var en hard Brexit dom skedde, det finns inget tullfritt vilket du själv har tjatat om att det vore det bästa under en lång tid

Man lägger nu på en moms på det som importeras, detta gäller inte för medlemsländer då det är 100% frihandel mellan EU länder.

Detta är för att allt var under "samma" administrativa system, då Storbritannien står utanför EU nu så är de inte längre under samma system
Om man köper en vara utomlands måste man betala moms på den i Sverige. Det gäller väl både inom och utom EU?
Citera
2021-04-15, 06:19
  #8235
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om man köper en vara utomlands måste man betala moms på den i Sverige. Det gäller väl både inom och utom EU?

Absolut men handlar du inom EU så behöver du ingen moms i tullen utan det sköter företaget själv.
Citera
2021-04-15, 11:24
  #8236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så det uppstår alltså även en tullavgift om Sverige lägger moms på brittiska varor?
Den "expeditionsavgift" som svenska Postnord slänger på paket köpta från UK (eller t ex Kina) är ofta minst tio gånger högre än momsen på varan. Just därför att paketet har skeppats över EU:s yttre gräns.

Jag märkte av det här för ett par år sedan när jag köpte ett par dvd-filmer från en secondhandsäljare, third party seller via brittiska Amazon. Filmerna och frakten i sig var billiga, men Postnord slog på 75 kr per paket (!) i expeditionsavgift eftersom den säljande firman var baserad på Jersey, som är del av Storbritannien men tekniskt sett inte del av United Kingdom, eller av EU:s inre marknad - det är offshore ur handelssynpunkt. Detta var alltså något år före den juridiska Brexit. (Firman i Jersey hade dessutom slagit in filmerna i två paket trots att de köptes i samma order, så det blev 150 pix extra).

Jag hade tidigare många gånger köpt filmer och böcker från samma firma och det hade aldrig varit något problem, men när Brexit närmade sig hade Postnord tydligen ändrat sin policy, precis som de gjorde med paketboomen från Kina ungefär samtidigt. Den här avgiften bygger just på att varan har skickats från en punkt utanför EU:s common market. Förmodar att det är likadant nu hos många andra postmyndigheter, både i EU och i UK. Och det är kunden som får betala. För ett företag som importerar varor och delar kan detta snabbt växa till väldiga kostnader.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2021-04-15 kl. 11:27.
Citera
2021-04-15, 11:30
  #8237
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den "expeditionsavgift" som svenska Postnord slänger på paket köpta från UK (eller t ex Kina) är ofta minst tio gånger högre än momsen på varan. Just därför att paketet har skeppats över EU:s yttre gräns.

Jag märkte av det här för ett par år sedan när jag köpte ett par dvd-filmer från en secondhandsäljare, third party seller via brittiska Amazon. Filmerna och frakten i sig var billiga, men Postnord slog på 75 kr per paket (!) i expeditionsavgift eftersom den säljande firman var baserad på Jersey, som är del av Storbritannien men tekniskt sett inte del av United Kingdom, eller av EU:s inre marknad - det är offshore ur handelssynpunkt. Detta var alltså något år före den juridiska Brexit. (Firman i Jersey hade dessutom slagit in filmerna i två paket trots att de köptes i samma order, så det blev 150 pix extra).

Jag hade tidigare många gånger köpt filmer och böcker från samma firma och det hade aldrig varit något problem, men när Brexit närmade sig hade Postnord tydligen ändrat sin policy, precis som de gjorde med paketboomen från Kina ungefär samtidigt. Den här avgiften bygger just på att varan har skickats från en punkt utanför EU:s common market. Förmodar att det är likadant nu hos många andra postmyndigheter, både i EU och i UK. Och det är kunden som får betala. För ett företag som importerar varor och delar kan detta snabbt växa till väldiga kostnader.
Om företag försöker smyga på handelshinder så att vi svenskar får betala för mycket måste EU agera. Deras avtal med Storbritannien innebär att det inte får kosta mer.
Citera
2021-04-15, 11:51
  #8238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om företag försöker smyga på handelshinder så att vi svenskar får betala för mycket måste EU agera. Deras avtal med Storbritannien innebär att det inte får kosta mer.

Själva grunden för att den här typen av avgifter kan slängas på är att varan har passerat EU:s yttre gräns. Man kan som kund tycka att det är orättvist när det inträffar men EU har ingen som helst plikt att stoppa dessa avgifter. Tvärtom, en av fördelarna med att vara med i den inre marknaden är just att sådana här avgifter är uteslutna på förhand inom zonen.

Du måste lära dig att skilja på tullfrihet och tullunion. Att UK har ett avtal om viss frihet från tullar och tariffer mot EU betyder inte att de alltid kan gå genom den gröna korridoren vid tullgränsen, utan papper och utan byråkrati.
Citera
2021-04-15, 12:15
  #8239
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Själva grunden för att den här typen av avgifter kan slängas på är att varan har passerat EU:s yttre gräns. Man kan som kund tycka att det är orättvist när det inträffar men EU har ingen som helst plikt att stoppa dessa avgifter. Tvärtom, en av fördelarna med att vara med i den inre marknaden är just att sådana här avgifter är uteslutna på förhand inom zonen.

Du måste lära dig att skilja på tullfrihet och tullunion. Att UK har ett avtal om viss frihet från tullar och tariffer mot EU betyder inte att de alltid kan gå genom den gröna korridoren vid tullgränsen, utan papper och utan byråkrati.
Det här visar hur EU tillåter att falska handelshinder skapas. EU styrs av företagen i Bryssel. Ingen reagerar när vi svenskar får betala för mycket. Företagen bara lägger på.

Självklart skall vi inte acceptera att betala mer för brittiska varor. Det skall bara komma ett mail från tullen och man klickar i sin internetbank, eller hur de gör.

Men EU tillåter att falska handelshinder skapas. Man vill låsa in oss. Det märks med Corona etc.

Jag har inget emot att själv klicka i min internetbank för varor jag köper från utlandet. Då vet jag att mina pengar går till svenska statskassan. Hellre det än om jag köper en salami från någon liten exportör i Milano. "Vi fixar momsen, bara att betala, grabben".
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-15 kl. 12:21.
Citera
2021-04-15, 12:19
  #8240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här visar hur EU tillåter att falska handelshinder skapas. EU styrs av företagen i Bryssel. Ingen reagerar när vi svenskar får betala för mycket. Företagen bara lägger på.

Självklart skall vi inte acceptera att betala mer för brittiska varor. Det skall bara komma ett mail från tullen och man klickar i sin internetbank, eller hur de gör.

Men EU tillåter att falska handelshinder skapas. Man vill låsa in oss. Det märks med Corona etc.

Jag har inget emot att själv klicka i min internetbank för varor jag importerar själv. Då vet jag att mina pengar går till svenska statskassan. Hellre det än om jag köper en salami från någon liten exportör i Milano. "Vi fixar momsen, bara att betala, grabben".


Det är så här det ser ut när man inte är med i klubben, dvs den gemensamma marknaden. Och stora frihandelsområden av det här slaget har normalt aldrig varit helt gratis att upprätthålla, för de stater som deltar. Eat it!
Citera
2021-04-15, 12:23
  #8241
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är så här det ser ut när man inte är med i klubben, dvs den gemensamma marknaden. Och stora frihandelsområden av det här slaget har normalt aldrig varit helt gratis att upprätthålla, för de stater som deltar. Eat it!
Det visar hur EU fungerar tyvärr. Vanligt folk får betala för mycket. Företagen lägger på utan att någon kan stoppa det.
Citera
2021-04-15, 12:44
  #8242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det visar hur EU fungerar tyvärr. Vanligt folk får betala för mycket. Företagen lägger på utan att någon kan stoppa det.

Du är så dum i huvudet att det ryker ur öronen på dig. EU är (bl a) en handelsunion. UK ville inte vara med i handelsunionen. Ska UK trots att de ställt sig utanför EU ha samma fördelar som länder som betalar medlemsavgift till EU, menar du?
Citera
2021-04-15, 12:47
  #8243
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Du är så dum i huvudet att det ryker ur öronen på dig. EU är (bl a) en handelsunion. UK ville inte vara med i handelsunionen. Ska UK trots att de ställt sig utanför EU ha samma fördelar som länder som betalar medlemsavgift till EU, menar du?
Vi skall självklart inte acceptera att företagen lägger på onödiga avgifter. Man skall inte försvåra handel i onödan.
Citera
2021-04-15, 13:51
  #8244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi skall självklart inte acceptera att företagen lägger på onödiga avgifter. Man skall inte försvåra handel i onödan.

Men du har ju inte förstått att GB nu är ett tredjeland och inte något som är med i EUs marknad. Det betyder att det är hårda gränser mellan tredjeland och EU. Det betyder att du behöver ha visum, pass, moms, tull och allt annat som tillhör en resa över den yttre gränsen. Du är inte längre fri att handla eller resa hur du vill över gränsen till GB.

GB har valt detta, men de har ingne aning om vad det betyder. Det lilla handelsavtal som finns är på nyttovaror som GB exporterar, inte på varor som privatpersoner handlar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback