Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-14, 22:01
  #8221
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte alls förstå det. Hoppas någon annan kan förklara varför det blir tull på brittiska produkter.

Det var inte tull i exemplet som den du citerade beskrev utan moms. Det går jämnt ut eftersom säljaren uppenbarligen inte tar ut brittisk moms.

Tullavgiften är en administrativ avgift och inte tull. Skilj på skatten "tull" och den administrativa avgiften för att hantera "tull".

Det är uppenbarligen svårt för dig att hålla isär begreppen och är man elak så är det skillnaden på din ovilja mot EU och smartare personers mer positiva syn på EU.
__________________
Senast redigerad av von Hindenburg 2021-04-14 kl. 22:04.
Citera
2021-04-14, 22:07
  #8222
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det var inte tull i exemplet som den du citerade beskrev utan moms. Tullavgiften är en administrativ avgift och inte tull. Skilj på skatten "tull" och den administrativa avgiften för att hantera "tull".

Det är uppenbarligen svårt för dig att hålla isär begreppen och är man elak så är det skillnaden på din ovilja mot EU och smartare personers mer positiva syn på EU.
Att lägga på moms har alltid skett, både före och efter Brexit. Det är inget onaturligt med det.

Det är tråkigt att se den desinformation som försöker smutskasta Brexit. Man försöker lura oss att det finns problem med att gå ur EU där det inte finns problem.

Dessutom hoppar EU-troll personligen direkt på de som kritiserar EU för att försöka förhindra kritik mot EU.

Allt syftar till att lura oss kvar i EU och bara betala mer.
Citera
2021-04-14, 22:10
  #8223
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att lägga på moms har alltid skett, både före och efter Brexit. Det är inget onaturligt med det.

Det är tråkigt att se den desinformation som försöker smutskasta Brexit. Man försöker lura oss att det finns problem med att gå ur EU där det inte finns problem.

Dessutom hoppar EU-troll personligen direkt på de som kritiserar EU för att försöka förhindra kritik mot EU.

Allt syftar till att lura oss kvar i EU och bara betala mer.

Ha ha, du är inte ens en människa utan en dåligt programmerad bot.

Det fetstilta är precis vad debattören du citerade upplever: problem.

Bot, inte människa.
Citera
2021-04-14, 22:13
  #8224
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ha ha, du är inte ens en människa utan en dåligt programmerad bot.

Det fetstilta är precis vad debattören du citerade upplever: problem.

Bot, inte människa.
Men att lägga på moms har ju inte med Brexit att göra. Det skedde väl även tidigare.
Citera
2021-04-14, 22:19
  #8225
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men att lägga på moms har ju inte med Brexit att göra. Det skedde väl även tidigare.

Eftersom britterna inte längre är med i EU är de inte med i moms-samarbetet längre så det krävs mer administration vilket är den tullavgift du ser.

Före Brexit hanterade den brittiska exportören momsen men nu är det Tullverket.
Citera
2021-04-14, 22:21
  #8226
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Eftersom britterna inte längre är med i EU är de inte med i moms-samarbetet längre så det krävs mer administration vilket är den tullavgift du ser.

Före Brexit hanterade den brittiska exportören momsen men nu är det Tullverket.
Så det uppstår alltså även en tullavgift om Sverige lägger moms på brittiska varor?
Citera
2021-04-14, 22:28
  #8227
Avstängd
wwrs avatar
Finns det någon skillnad vad gäller avgifterna om man köper dessa spel från Storbritannien eller (inhemskt producerade) spel från annat land inom EU?
Citera
2021-04-14, 22:30
  #8228
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så det uppstår alltså även en tullavgift om Sverige lägger moms på brittiska varor?

Import från Storbritannien hanteras på samma vis som import från Centralafrikanska republiken, Togo, Tuvalu och USA.

Jag är också övertygad om språkliga missförstånd. Vad menar du och den andre debattören med tullavgift? En administrativ avgift för hantering eller kostnaden som uppstår från tullvärdet? Jag bedömer att du pratar om det förstnämnda men tror du pratar om det sistnämnda.
Citera
2021-04-14, 22:33
  #8229
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Import från Storbritannien hanteras på samma vis som import från Centralafrikanska republiken, Togo, Tuvalu och USA.

Jag är också övertygad om språkliga missförstånd. Vad menar du och den andre debattören med tullavgift? En administrativ avgift för hantering eller kostnaden som uppstår från tullvärdet? Jag bedömer att du pratar om det förstnämnda men tror du pratar om det sistnämnda.
Att lägga på svensk moms skedde även före Brexit, både vad gäller köp inom och utom EU, vad jag vet.

Varför tas detta upp nu i Brexittråden?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-14 kl. 22:40.
Citera
2021-04-14, 22:44
  #8230
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att lägga på svensk moms skedde även före Brexit, både vad gäller köp inom och utom EU, vad jag vet.

Varför tas detta upp nu i Brexittråden?

För att du ville tjafsa om det.
Citera
2021-04-14, 22:48
  #8231
Avstängd
wwrs avatar
Britterna har väl bättre helt enkelt. För länge sedan köpte jag litteratur från Storbritannien. Då fick jag betala svensk moms. Jag tror det berodde på att litteratur då var momsbefriad i Storbritannien.

EU lägger upp till 48.5% tull på kinesiska cyklar. Det får vi betala. Den har britterna tagit bort.
Citera
2021-04-15, 04:38
  #8232
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det skall vara tullfritt men jag är inte säker.

Enligt min uppfattning smyger EU ut handelshinder. Vi får t.ex inte äta amerikansk kyckling eftersom den är doppad i klor. Det finns inget orsak att stoppa den, anser jag.

Vad gäller spelen låter det tokigt. Kan du nämna några spel och vilket företag du köpt från? Vad skriver tullen?

Det var en hard Brexit dom skedde, det finns inget tullfritt vilket du själv har tjatat om att det vore det bästa under en lång tid

Man lägger nu på en moms på det som importeras, detta gäller inte för medlemsländer då det är 100% frihandel mellan EU länder.

Detta är för att allt var under "samma" administrativa system, då Storbritannien står utanför EU nu så är de inte längre under samma system
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2021-04-15 kl. 04:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback